Voor het inrichten van de Begijnhofstraat, deel Statiestraat tot Groenstraat, als fietszone dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd dit aanvullend reglement goed te keuren.
Ref. 840
De gemeenteraad wordt gevraagd het aanvullend reglement voor fietszone Begijnhofstraat, deel Statiestraat tot Groenstraat, goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 56
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het collegebesluit van 5 juli 2023 betreffende het princiepsakkoord zonering snelheids- en fietszones
De nodige verkeersborden en thermoplasten dienen te worden aangekocht en aangebracht.
Naar aanleiding van de weg- en rioleringswerken in de Statiestraat werden ook de mogelijkheden bekeken voor veiliger verkeer in de Begijnhofstraat. Voornamelijk het sluipverkeer in het deel tussen de Statiestraat en de Begijnhofstraat diende te worden bekeken aangezien hier in de ochtend- en avondspits heel wat schoolkinderen van de school naar de Statiestraat wandelen en fietsen, via de voetweg die de school met de Begijnhofstraat verbindt. Eerdere verkeerstellingen tonen aan dat er in de ochtend- en avondspits heel wat verkeer is.
Voor deze straat is het niet zomaar mogelijk een veilige voetgangersruimte te creëren. Hiervoor is 1,5m breedte nodig. Op verschillende plaatsen tussen Statiestraat en de trage weg is de rijbaanbreedte slechts ongeveer 4m. Voor landbouwverkeer moet tenminste 3,5m voorzien worden. Dit geeft weinig perspectief voor een aparte ruimte, zonder belangrijke infrastructurele wijzigingen en verwervingen. Ook meerdere perceelsgrenzen die soms tot quasi tegen de rijbaan komen, een open gracht en dergelijke vormen hier een probleem voor het uitwerken van een voetpad. Bovendien is de ruimte die daar kan gewonnen worden soms nog zeer beperkt en niet over de volledige lengte van het tracé realiseerbaar. Een te kleine ruimte voorzien, zou de voetganger in een soort van schijnveiligheid duwen, die er in werkelijkheid op neer komt dat de voetganger gewoon de ruimte gebruikt die hij vandaag ook zal gebruiken.
De piste fietszone is hier de betere oplossing. Door de snelheidsreductie zal het voor de occasionele voetganger er ook op vooruit gaan qua veiligheid. Het sluipverkeer zal worden ontmoedigd door de beperking van 30 km/uur bij geen fietsverkeer, trager bij fietsverkeer en het verplicht achter de fietser te blijven. Het zal op regelmatige tijdstippen nodig zijn hierop te handhaven.
Dit deel Begijnhofstraat werd eveneens mee opgenomen in de burgerparticipatie voor uitwerken verkeerssituatie Statiestraat, deel Plaatsstraat tot Begijnhofstraat. De bewoners konden zich vinden in deze maatregel.
De gemeenteraad wordt gevraagd het aanvullend reglement goed te keuren.
Dit aanvullend reglement is geheel van toepassing op gemeentewegen.
Artikel 1:
In de Begijnhofstraat, deel Statiestraat tot Groenstraat, wordt een fietszone ingevoerd.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het aanbrengen van het bord F111, begin fietszone, en het bord F113, einde fietszone op volgende locaties:
Artikel 2:
De beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het digitaal loket.