Voor het inrichten van de Haagstraat en Crijnemstraat als fietszone dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd dit aanvullend reglement goed te keuren.
Ref. 840
Voor het inrichten van de Haagstraat en Crijnemstraat als fietszone dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 56
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het collegebesluit van 5 juli 2023 betreffende het princiepsakkoord zonering snelheids- en fietszones
De nodige verkeersborden en thermoplasten dienen te worden aangekocht en aangebracht.
In het kader van de Volle Gaasroute werden eerder de Repingestraat, Bakkerstraat, Brusselstraat en Hollestraat voorzien van fietssuggestiestroken onder de vorm van fietslogo's. Aangezien de Haagstraat en Crijnemstraat zich door de breedte van de weg minder lenen tot het aanbrengen van fietssuggestiestroken, werd besloten de beide straten in te richten als fietszone, vroeger bekend als fietsstraat.
In een fietszone geven fietsers het tempo aan en is gemotoriseerd verkeer te gast. Ze kunnen vlot naast elkaar fietsen en gemotoriseerd verkeer mag de fietser niet inhalen. De snelheid is beperkt tot 30 km/u, ook wanneer er zich geen fietser op de rijweg bevindt.
Door het invoeren van deze regel kan ook het sluipverkeer in de straten worden ontmoedigd. Voor het maken van de verbinding van de Hollestraat naar de Repingestraat heeft een autobestuurder aan 50 km/u 2 minuten 8 seconden nodig. Aan 30 km/u wordt dit voor het volledige traject 3 minuten 35 seconden. Wanneer dezelfde verbinding door gemotoriseerd verkeer wordt gemaakt langs de Hollestraat (50 km/u), de Vollezelestraat (deel 50 en deel 70 km/u) en de Repingestraat (50km/u) wordt dit traject afgelegd op 2 minuten 51 seconden. Dit is niet alleen ten alle tijde sneller, het is eveneens mogelijk dat de rijtijd wordt verlengd bij het kiezen van de fietszone wanneer er zich fietsers op het traject bevinden. Ook de breedte van de wegen leent zich meer voor gemotoriseerd verkeer via de verbinding langs de Vollezelestraat.
Een aanvullend reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Dit aanvullend reglement is geheel van toepassing op gemeentewegen.
Artikel 1:
In de Haagstraat en de Crijnemstraat, over de volledige lengte van beide straten, wordt een fietszone ingevoerd.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het aanbrengen van het bord F111, begin fietszone, en het bord F113, einde fietszone op volgende locaties:
Artikel 2:
De beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het digitaal loket.