De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement klusjesdienst voor OCMW Pajottegem met inbegrip van de toe te passen tarieven, als volgt goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om het reglement klusjesdienst voor OCMW Pajottegem inclusief de tarieven goed te keuren met inwerkingtreding op 1 januari 2025.
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 77, 78, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2021 tot aanpassing van het reglement klusjesdienst
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023 tot indexering van de tarieven voor de klusjesdienst.
De OCMW's van Galmaarden, Gooik en Herne bieden thans allen klusjesdienst aan. De klusjesdienst staat inwoners bij door het uitvoeren van allerlei kleine klusjes bij doelgroepen, die om uiteenlopende redenen hier niet zelf kunnen voor instaan. Bij de voorbereiding van de fusie werd er vastgesteld dat de reglementen sterk verschillend waren.
De voorbije maanden werkte de werkgroep zorg aan een nieuw reglement klusjesdienst voor OCMW Pajottegem dat werd voorgelegd aan het team fusie op 12 november 2024.
De onderdelen van het nieuwe reglement met de grootste impact zijn:
Een vergelijking tussen de huidige reglementen van Galmaarden, Gooik en Herne en het nieuwe voorstel met verantwoording is aangehecht in bijlage (vergelijk.klus.xlsx)
U vindt het ontwerp van reglement klusjesdienst voor OCMW Pajottegem in bijlage.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement klusjesdienst voor OCMW Pajottegem met inbegrip van de toe te passen tarieven, als volgt goed.
REGLEMENT KLUSJESDIENST PAJOTTEGEM
DOELSTELLING
De klusjesdienst staat inwoners van Pajottegem bij met kwalitatieve en betaalbare dienstverlening door het uitvoeren van allerlei kleine klusjes bij doelgroepen, die om uiteenlopende redenen hier niet zelf kunnen voor instaan.
TOEPASSINGSGEBIED
Er is recht op klusjesdienst als de aanvrager behoort tot één van de volgende drie categorieën:
3. Inwoners op doorverwijzing van de sociale dienst.
Het inkomen mag niet méér bedragen dan 2 keer het bedrag van het leefloon (categorie alleenstaande/gezin). Het leefloon wordt elk jaar op 1 januari geïndexeerd.
Aanvragers in het bezit van een tweede woning (volledige eigendom/vruchtgebruik) hebben geen recht op klusjesdienst. Met gronden wordt geen rekening gehouden.
TAKEN VAN DE MEDEWERKER VAN DE KLUSJESDIENST
Algemene voorwaarden
De uit te voeren klusjes zijn sporadische werkjes van korte duur waar geen specifieke technische kennis voor vereist is.
Het moet gaan om niet-risicovolle werken.
Voor werken met ladder of stelling is de maximale werkhoogte 3 meter.
Het werk moet gebeuren in menswaardige, veilige omstandigheden en met degelijk materiaal. De medewerker van de klusjesdienst behoudt zich het recht voor om bepaalde klussen te weigeren uit veiligheidsoverwegingen.
Tijdens de zomermaanden heeft tuinonderhoud voorrang op onderhouds- en herstellingswerken. De werken moeten uitgevoerd te worden in de gezinswoning die de gebruiker zelf betrekt, hetzij in huur, hetzij in eigendom. De medewerker van de klusjesdienst mag geen taken in huurwoningen uitvoeren waarvoor de eigenaar verantwoordelijk is. Bij de aanvraag dient de gebruiker te vermelden dat het over een huurwoning gaat.
TAKEN
Tuinonderhoud
Kleine loodgieterij
Elektriciteitswerken
Niet: werken aan stopcontacten, ophangen van luchters
Schilderwerk/behangen
Onderhoudswerken
Allerhande reparatiewerken
Kuisen grafsteen
Het OCMW stelt haar klusjesdienst ter beschikking om op het grondgebied van Pajottegem de grafstenen van overledenen te onderhouden. De grafsteen wordt afgewassen en het onkruid wordt weggenomen rond het graf.
Sneeuwruimen
In de winterperiode kan de medewerker klusjesdienst ook ingezet worden voor het ruimen van sneeuw bij de gebruiker.
De medewerker van de klusjesdienst neemt het nodige materiaal en zout mee.
Deze lijst van taken is niet limitatief.
UURTARIEF EN BIJKOMENDE KOSTEN
De gebruiker betaalt de klusjesdienst volgens een uurtarief dat werd vastgesteld en goedgekeurd door de Raad voor maatschappelijk welzijn. Het uurtarief wordt bepaald aan de hand van het inkomen van alle inwonende personen (zie bijlage).
Het netto-maandinkomen wordt vastgesteld op basis van:
EN
OF
wanneer er geen aanslagbiljet voorhanden is/aanslagbiljet niet relevant is (bv. overlijden partner):
Komen niet in aanmerking:
Het OCMW heeft het recht om de inkomsten van de gebruiker op te vragen ter berekening van het tarief. Indien dit uitdrukkelijk wordt geweigerd wordt, is er geen recht op klusjesdienst.
Elke wijziging in het financieel inkomen of wijziging van de familiale situatie die invloed heeft op de bijdragebepaling moet de gebruiker onmiddellijk meedelen aan de dienstverantwoordelijke.
Jaarlijks worden de inkomstenschalen en bijdragen op 1 januari geïndexeerd volgens onderstaande formule:
bedrag 1/1/2025 x gezondheidsindex november 20..
gezondheidsindex november 2024
Bij een negatieve index (tegenover vorig dienstjaar) blijven de inkomstenschalen en bijdragen ongewijzigd.
De klusjesdienst staat zelf in voor het gebruik van elektrische en gemotoriseerde werkmaterialen. De gebruiker van de klusjesdienst moet zelf instaan voor de benodigdheden, die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de klusjes zoals verf, pleister, behangpapier, meststoffen…en deze ook zelf bekostigen. Aankopen van benodigdheden kan eventueel wel gebeuren in samenspraak met de medewerker van de klusjesdienst.
De medewerker van de klusjesdienst mag deze benodigdheden bijhalen tegen het geldende uurtarief en de wettelijke kilometervergoeding (zie verder).
Voor klussen die minder dan een uur in beslag nemen, wordt een volledig uur aangerekend. Prestaties langer dan een uur worden per begonnen kwartier aangerekend.
Voor het ruimen van sneeuw of het poetsen van grafstenen wordt het maximumtarief aangerekend.
Meenemen van afval naar het recyclagepark:
De geldende tarieven van het recyclagepark worden altijd gefactureerd.
Gereden kilometers tijdens de hulpbeurt worden gefactureerd volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen. Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd in juli.
MATERIALEN
De klusjesdienst staat zelf in voor het gebruik van elektrisch en gemotoriseerd materiaal.
Als de medewerker van de klusjesdienst gebruik maakt van materialen van de gebruiker (bv. ladder, stofzuiger) zal hij/zij een risicoanalyse uitvoeren om in te schatten of het materiaal veilig is.
Bij twijfel wordt de beslissing genomen door de dienstverantwoordelijke.
AANVRAAGPROCEDURE EN JAARLIJKSE HERZIENING
De gebruiker moet elk jaar opnieuw een aanvraag klusjesdienst stellen. Bij de eerste aanvraag van het jaar moet er altijd opnieuw een inkomstenonderzoek gebeuren. Het uurtarief wordt jaarlijks herzien.
Bij vaste wederkerende gebruikers wordt er jaarlijks vanuit de dienst Zorg een nieuw inkomstenonderzoek gevoerd.
De klusjesdienst wordt steeds mondeling of schriftelijk aangevraagd via de dienstverantwoordelijke. Deze beoordeelt de noodzaak van de gevraagde hulp aan de hand van de criteria, vermeld onder ‘toepassingsgebied’.
Bij een eerste aanvraag doet de dienstverantwoordelijke een huisbezoek voor het correct inschatten van de aard, risico’s en de omvang van de gevraagde werken. De dienstverantwoordelijke doet dit indien nodig met de medewerker van de klusjesdienst. Op basis van het inkomen zullen het uurtarief en eventueel bijkomende kosten bepaald worden.
De aanvraag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Afwijkingen op het reglement worden ter beslissing voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst of bij hoogdringendheid aan de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
De medewerker van de klusjesdienst voert enkel die taken uit die hem/haar door de dienstverantwoordelijke worden opgedragen via een werkfiche. Indien bijkomende werken, al dan niet van een andere aard, noodzakelijk zijn, moet dit vooraf worden aangevraagd aan de dienstverantwoordelijke.
Bij een onjuiste of onvolledige verklaring kan de beslissing tot dienstverlening op elk moment worden stopgezet of herroepen worden.
Bij een groot aantal hulpvragen zal een wachtlijst worden aangelegd.
FACTURATIE
Op het einde van de werktijd tekent de gebruiker de werkfiche van de medewerker van de klusjesdienst met de gepresteerde werkuren.
De gebruiker ontvangt op basis van de werkfiche maandelijks een factuur van het OCMW die via overschrijving of via domiciliëring kan betaald worden.
De factuur moet binnen de maand na ontvangst vereffend worden. Laattijdige betalingen kunnen aanleiding geven tot het aanrekenen van verwijlinteresten.
UITVOERING VAN DE WERKEN
Het OCMW brengt bij afwezigheid van de medewerker van de klusjesdienst of bij slechte weersomstandigheden de gebruiker zo snel mogelijk op de hoogte van eventuele wijzigingen in de werkregeling. Er wordt getracht te voorzien in vervanging of er wordt een andere datum vastgelegd.
Op feestdagen verschuift de hulp naar de volgende ingeplande hulpbeurt. Er wordt een brief gestuurd met de data van de feestdagen in het begin van het jaar.
Er wordt prioriteit gegeven aan gebruikers die het meest hulpbehoevend zijn en aan acute noodsituaties.
Omwille van efficiëntie en/of uit veiligheidsoverwegingen kunnen sommige werken door twee of meerdere medewerkers uitgevoerd worden. Deze beslissing ligt bij de dienstverantwoordelijke. Het bepaalde uurtarief is steeds per medewerker van toepassing.
Er wordt verwacht dat de gebruiker aanwezig is tijdens de hulpbeurt. Afwezigheid van de gebruiker moet minstens twee dagen op voorhand gemeld worden.
Het aanvangsuur van de werken zal u meegedeeld worden door de dienstverantwoordelijke en situeert zich binnen het volgende uurrooster:
Maandag t.e.m. woensdag: 8.15u -12.15u en 12.45u - 16.45u
Donderdag t.e.m. vrijdag: 8.15u -12.15u en 12.45u -15.45u
WEDERZIJDSE VERPLICHTINGEN
Ten opzichte van de medewerker en de gebruiker wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, persoonlijke levenssfeer, handicap, seksuele geaardheid, ideologische, filosofische of godsdienstige overtuiging bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.
De gebruiker garandeert een rookvrije omgeving voor de medewerker van de klusjesdienst. Rook indien mogelijk buiten en verlucht de woning voor de aankomst van de medewerker. Geef de medewerker de toestemming om te verluchten tijdens de werkzaamheden.
AANSPRAKELIJKHEID
De medewerker van de klusjesdienst is verzekerd tegen arbeidsongevallen. Tevens sluit het OCMW voor de medewerker van de klusjesdienst een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af indien er schade zou zijn bij de gebruiker. De gebruiker moet in geval van schade onmiddellijk de dienstverantwoordelijke verwittigen. De beschadigde goederen moeten door de gebruiker bewaard worden tot het dossier schadegeval is afgehandeld.
Schade aan materialen van de gebruiker door slijtage of geen of beperkt onderhoud, komt niet in aanmerking binnen de polis burgerlijke aansprakelijkheid.
KLACHTEN
Met eventuele moeilijkheden of opmerkingen over de dienstverlening kan de gebruiker terecht bij de dienstverantwoordelijke. Deze zal de nodige stappen ondernemen om tot een aanvaardbare oplossing te komen.
Het OCMW streeft altijd naar een optimale dienstverlening en vlotte afhandeling van je aanvragen en dossiers. Ben je toch ontevreden over de gemeentelijke dienstverlening, dan kan je een klacht indienen bij het lokaal bestuur. De klachtenprocedure kan je terugvinden op de website: www.pajottegem.be
DIEFSTAL
Bij vermoeden van diefstal moet de gebruiker altijd de dienstverantwoordelijke verwittigen.
Bij diefstal moet de gebruiker onmiddellijk aangifte doen bij de politiediensten om een proces verbaal te laten opmaken.
De gebruiker moet altijd de nodige voorzichtigheid in acht nemen wat betreft geld en waardevolle zaken.
PRIVACY
Met het indienen van een hulpvraag gaat de gebruiker akkoord met de privacyverklaring.
De persoonsgegevens die de gebruiker verstrekt worden verwerkt met de nodige zorg en conform de bepalingen van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2016 (zie privacyverklaring van het OCMW op de website: www.pajottegem.be ).
INVOEGETREDING
Dit reglement werd goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 26 november 2024. Het treedt in werking op 1 januari 2025.
OVERGANGSMAATREGEL
Inwoners van Pajottegem die tijdens 2024 gebruiker waren onder het lokaal bestuur van Galmaarden, Gooik of Herne, kunnen verder beroep doen op de dienstverlening in Pajottegem. Zij vallen voor het toepassingsgebied onder het reglement van het desbetreffende bestuur. Voor alle andere bepalingen is het reglement van de klusjesdienst van Pajottegem van toepassing (bv bijdrage, uitvoering werken, taakinhoud…)
CONTACTGEGEVENS
OCMW Pajottegem – dienst Zorg
Marktplein 19
1570 Galmaarden
Telefonisch elke werkdag tussen xx bereikbaar
Tel.: xx
Email: xx
Artikel 2:
De besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2021 en 21 december 2023 worden met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.