De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025, deel OCMW, vast.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77, 78, 3°, 249-256, 257, 259, 285-288, 330-334
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 houdende strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 werd afgesloten met volgende saldi:
Beschikbaar budgettair resultaat (in euro):
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
8.383.511 |
8.548.262 |
7.725.392 |
5.020.243 |
1.078.417 |
244.474 |
155.953 |
Autofinancieringsmarge (in euro):
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1.316.542 |
2.529.003 |
586.138 |
958.902 |
-336.196 |
458.718 |
600.744 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge (in euro) :
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1.296.279 |
2.580.902 |
647.024 |
1.087.672 |
-191.334 |
561.544 |
751.458 |
Het advies van het managementteam van 4 december 2023.
Het advies van het Team Fusie van 5 december 2023.
De beleids- en beheerscyclus (BBC2020) werd algemeen ingevoerd op 1 januari 2020.
Het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 dat zoals voorgeschreven bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, de toelichting en documentatie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
De jaarrekening gemeente 2022 werd vastgesteld in de OCMW raad van 27 juni 2023.
Met deze aanpassing wordt de strategische en financiële situatie geactualiseerd.
De gegevens van de jaarrekening 2022 werden verwerkt in deze aanpassing.
De wijzigingen werden verder gemotiveerd in het bijgevoegde document.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (OCMW) vast.
Artikel 2:
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 wordt volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Artikel 3:
De toezichthoudende overheid zal in kennis gesteld worden volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Ref. 300.1
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur artikel 77, 78, artikel 194/1 en 194/2, 285-288, 330-334
Het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Het besluit van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van welbepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
Het besluit de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel met ingang van 1 juni 2022
De rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel werd laatst aangepast op 28 juni 2022.
Het reglement moest een update krijgen, onder andere door de dwingende wijzigingen in het decreet lokaal bestuur die het ontslagdecreet statutaire personeelsleden voorziet en de wijzigingen opgenomen in BVR RPR van 20 januari 2023 dat een moderner HR-beleid introduceert met meer flexibele mogelijkheden en termijnen op het vlak aanwerving, en verloning. De nieuwe definities van interne en externe mobiliteit werden geïntegreerd.
In het kader van de fusie werd eveneens de samenvoegingsmobiliteit ingeschreven.
Dit voorstel in alle transparantie besproken en afgestemd met Gooik en Herne zodat de rechtspositieregelingen na goedkeuring nog slechts enkele afwijkende bepalingen bevat die in de loop van 2024-2025 worden samengevoegd.
Het managementteam maakte een voorontwerp op dat werd besproken met de bevoegde schepen en werd voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité op 16 november 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de nieuwe lokale rechtspositieregeling goed te keuren.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Ons lokaal bestuur werkt al enkele jaren aan het verkleinen van de kloof tussen de pensioenopbouw van haar statutair personeel en contractueel personeel door te voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van het contractueel personeel.
De huidige bijdragevoet voor de zogenaamde tweede pensioenpijler van de contractuele medewerkers bedraagt 2,5%. Het bestuur heeft de intentie om de bijdragevoet te verhogen tot 3% vanaf 1 januari 2024.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 77, 78, 285-288, 330-334
Het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten op 8 april 2020, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 10 april 2020.
De omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023 houdende de aanpassing van de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel
De nodige kredieten worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Deze verhoging van de tweede pensioenpijler werd overlegd met de representatieve vakbonden op 16 november 2023.
Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen.
Bijgevolg voorziet het bestuur in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Sinds 1 januari 2022 is het bestuur aangesloten bij OFP Prolocus met een defined contribution of vaste bijdragenformule.
De bijdragevoet is op heden vastgesteld op 2,5 % van het RSZ onderworpen brutoloon.
Het bestuur wenst deze bijdragevoet te verhogen tot 3% met ingang van 1 januari 2024. Enerzijds concurrentiepositie te behouden voor het aanwerven van contractuele medewerkers ten opzichte van andere besturen, anderzijds omwille van de korting (50%) die wordt voorzien op een eventuele responsabiliseringsbijdrage. Tot slot stellen we ook vast dat lokaal bestuur Herne deze bijdrage al op 3% heeft vastgesteld. De gemeente Gooik zal ook vanaf 1 januari 2024 dezelfde verhoging van 2,5 naar 3% doorvoeren.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid met ingang van 1 januari 2022, de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % op de bijdrage om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering wordt voortgezet na verhoging van het bijdragepercentage en beschikking blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte gaan als bijlage bij dit besluit.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om met ingang van 1 januari 2024 de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler te verhogen van 2,5% tot 3% van het bruto RSZ loon.
Artikel 2:
De dienst financiën bezorgt een kopie van dit besluit aan OFP PROLOCUS.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de tarieven en inkomensschalen van poets- en klusjesdienst te indexeren vanaf 1 januari 2024.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 77, 78, 285-288, 330-334
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2004 over de aanpassing van de tarieven van de poets- en de klusjesdienst
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2022 over de indexering van de tarieven van de poets- en de klusjesdienst
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022 over de werkwijze voor tariefaanpassingen van de poets- en klusjesdienst
Het besluit van de de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 over de indexering van de tarieven van de poets- en klusjesdienst met ingang van 1 januari 2023
De huidige tarieven werden door de raad voor maatschappelijk welzijn op 20 december 2022 vastgesteld met ingang van 1 januari 2023.
Volgens een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2004 worden de tarieven van de poets- en klusjesdienst automatisch gekoppeld aan de index van de lonen en sociale uitkeringen. Bij een overschrijding van de spilindex worden de tarieven en inkomensschalen eveneens met 2% verhoogd. Volgens een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022 worden de tarieven en inkomensschalen voortaan slechts eenmaal per jaar geïndexeerd met ingang van het nieuwe werkingsjaar.
Het is aangewezen om de tarieven en inkomensschalen te indexeren vanaf 1 januari 2024, rekening houdend met alle overschrijdingen van de spilindex die er sinds de laatste aanpassing zijn geweest.
Elk jaar worden de tarieven herberekend aan de hand van de recentste inkomsten van de klanten.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn indexeert de tarieven voor poets- en klusjesdienst en de inkomensschalen met ingang van 1 januari 2024 als volgt:
INKOMENSSCHAAL |
TARIEF |
0 tot 1.078,62 euro |
2,46 euro / uur |
|
|
1.078,62 euro tot 1.253,62 euro |
5,63 euro / uur |
|
|
1.253,62 euro tot 1.395,66 euro |
6,76 euro / uur |
|
|
1.395,66 euro tot 1.517,42 euro |
8,04 euro / uur |
|
|
1.517,42 euro tot 1.633,43 euro |
9,24 euro / uur |
|
|
1.633,43 euro tot 1.749,45 euro |
10,46 euro / uur |
|
|
Vanaf 1.749,45 euro |
11,48 euro / uur |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt door de dienst thuisdiensten en zorg ter kennis gebracht van de gebruikers van deze diensten.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met Pleegzorg Vlaams-Brabant & Brussel vzw goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77, 78, 285-288, 330-334
Er zijn geen specifieke uitgaven verbonden aan deze samenwerkingsovereenkomst.
Pleegzorg Vlaams-Brabant & Brussel VZW heeft als doel om van elke Vlaamse gemeente een 'pleegzorggemeente te maken'.
We wensen hier graag op in te gaan en een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
Doel is om pleegzorg mee te helpen promoten (oa. naar werving van pleegouders) en te ondersteunen.
Momenteel zijn er 5 actieve pleegzorggemeenten in de regio Vlaams Brabant/BXL. Gooik keurde de samenwerkingsovereenkomst goed op de gemeenteraad van 28 november 2023.
De dienst Pleegzorg begeleidt pleeggasten die omwille van een beperking of psychische problematiek niet meer thuis kunnen wonen. Momenteel staan er 1000 kinderen op de wachtlijst die wachten op een match met een geschikt pleeggezin.
Via een samenwerkingsovereenkomst engageert de gemeente zich om meer kandidaat-pleeggezinnen aan te trekken en het maatschappelijk draagvlak voor pleegzorg als hulpverlening te vergroten. Met de keuze van pakket 1 en 2 engageert de gemeente zich om:
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om pleegzorg te ondersteunen en keurt de samenwerkingsovereenkomst met Pleegzorg Vlaams-Brabant en Brussel, aangehecht in bijlage, goed.
Artikel 2:
De sociale dienst bezorgt een kopie van dit besluit aan Pleegzorg Vlaams-Brabant en Brussel vzw.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 25 juli 2023 om over te gaan tot de openbare verkoop van de gronden gelegen Steenstraat in Vollezele, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, nrs. 192C en 192D, zoals voorzien in het meerjarenplan.
Het vast bureau stelt voor om het lastenkohier (verkoopsvoorwaarden) zoals voorbereid door de aangestelde notaris goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77, 78,11°, 285-288, 330-334
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
De omzendbrief KB/ABB 2019/3: transacties van onroerende goederen
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 juli 2023 over de goedkeuring van de openbare verkoop van de gronden gelegen Steenstraat in Vollezele
De ontvangsten voor deze openbare verkoop zijn voorzien in het meerjarenplan onder registratiesleutel 2022/GBB/0050-00/26000000/OCMW/RVMW/IP-GEEN.
De verkoop van de gronden, gelegen Steenstraat in Vollezele, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, nrs. 192C en 192D, is bij meerjarenplan voorzien.
Een lokaal bestuur is principieel verplicht om onroerende goederen openbaar te verkopen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 25 juli 2023 de openbare verkoop via een online procedure principieel goed.
Op basis van het taxatieverslag opgesteld door landmeter-expert Johan Criquielion werd de taxeringswaarde van 206.000 euro voorgesteld als instelprijs.
Notaris Stadsbader heeft het lastenkohier met verkoopsvoorwaarden voor een online openbare verkoop voorbereid.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het lastenkohier met verkoopsvoorwaarden van de gronden, gelegen Steenstraat in Vollezele, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie B, nrs. 192C en 192D, goed met het oog op een online openbare verkoop.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Notariskantoor Stadsbader, Kapellestraat 63/A, 1570 Galmaarden.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de provinciegouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële jaar 2022 van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
MONDELINGE VRAGEN
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting werden goedgekeurd.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kristof Andries
algemeen directeur
Veerle Dero
voorzitter raad