Terug
Gepubliceerd op 27/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/12/2024 - 20:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie: subsidiereglement ter ondersteuning van buurtfeesten

Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Arthur Caytan, raadslid

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement ter ondersteuning van buurtfeesten goed.

Ref.

Ref. 485

Onderwerp

Het lokaal bestuur wenst een financiële tussenkomst te voorzien voor buurtfeesten. De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van het subsidiereglement dat de modaliteiten voor deze ondersteuning van buurtfeesten vastlegt.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 350 en 351

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen en later wijzigingen

 

Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen

 

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

 

Financiële impact

De kredieten voor deze ondersteuning van buurtfeesten worden voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025.

Motivering

Het lokaal bestuur wenst een financiële tussenkomst te voorzien voor activiteiten die als doel hebben de sociale contacten binnen een straat, een duidelijk afgebakend gedeelte ervan of een buurt te bevorderen.

 

Om de modaliteiten te bepalen dient een subsidiereglement goedgekeurd te worden.

 

Naargelang het verwachte aantal deelnemers ontvangt het comité de volgende subsidie in de vorm van gemeentelijke waardebonnen:

  • buurtfeesten tot en met 50 personen: 200 euro
  • buurtfeesten met meer dan 50 deelnemers: 300 euro

 

Na afloop van het buurtfeest dienen bepaalde documenten ter verantwoording ingediend te worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement ter ondersteuning van buurtfeesten als volgt goed:

  

Artikel 1. Doel

Dit reglement voorziet een financiële tussenkomst voor activiteiten die als doel hebben de sociale contacten binnen een straat, een duidelijk afgebakend gedeelte ervan of een buurt te bevorderen.

 

Artikel 2. Toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op buurtfeesten die zich richten tot alle inwoners van de bedoelde straat, gedeelte ervan of buurt en waarbij minstens 10 gezinnen of 25 personen betrokken zijn.

Een buurtcomité kan slechts één aanvraag per jaar indienen. Deze subsidie is niet cumuleerbaar met enige andere gemeentelijke subsidie voor hetzelfde evenement.

 

Artikel 3. Aanvraagprocedure

Elke aanvraag dient tenminste 1 maand voor de datum van het buurtfeest via het daartoe bestemde aanvraagformulier gericht te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen door een verantwoordelijke van het buurtcomité. De aanvraag dient volgende gegevens te bevatten: contactgegevens verantwoordelijke, plaats en datum van de activiteit, deelnameprijs, beoogde doelgroep (straten) en verwacht aantal deelnemers.

 

Artikel 4. Toekenning subsidie

Naargelang het verwachte aantal deelnemers ((ex-)inwoners van de straat/buurt) ontvangt het comité de volgende subsidie in de vorm van waardebonnen van lokale handelaars:

  • buurtfeesten tot en met 50 personen: 200 euro
  • buurtfeesten met meer dan 50 deelnemers: 300 euro

De waardebonnen kunnen, vóór de organisatie van het buurtfeest, opgehaald worden bij de dienst Onthaal.

 

Artikel 5. Verantwoording subsidie

Na afloop van het buurtfeest bezorgt de verantwoordelijke van het buurtcomité volgende documenten ter staving aan het lokaal bestuur: deelnemerslijst, uitnodiging, affiche en facturen/rekeningen.

Deze documenten dienen uiterlijk 2 maanden na het plaatsvinden van het buurtfeest ingediend te worden.

 

Artikel 6. Communicatie

Het buurtcomité verbindt er zich toe op alle uitnodigingen en aankondigingen van het buurtfeest "met steun van het lokaal bestuur" te vermelden.

 

Artikel 7. Misbruik

Indien blijkt dat de subsidie niet gebruikt werd voor het doel waarvoor de subsidie werd toegekend of indien niet voldaan werd aan de voorwaarden gesteld in dit reglement, kan het buurtcomité gedurende 2 jaar geen aanspraak meer maken op deze subsidie.

 

Artikel 2:

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

 

Artikel 3:

De dienst vrije tijd bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst financiën en licht de inwoners en verenigingen in over de voorwaarden van dit reglement.