Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/12/2024 - 20:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie: retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken en opzoekingen burgerzaken

Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Arthur Caytan, raadslid

Er wordt vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 een gemeentelijke retributie geheven op het afleveren van de hieronder vermelde administratieve stukken en opzoekingswerk.

 

Ref.

 

Vanaf 1 januari 2025 zullen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne de nieuwe fusiegemeente Pajottegem vormen. Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de belasting- en retributiereglementen van de voormalige partnergemeenten hun rechtskracht behouden voor het oorspronkelijk grondgebied van de voormalige partnergemeenten tot de dag waarop het bevoegde orgaan van de nieuwe fusiegemeente ze opheft (uiterlijk 1 jaar na de fusiedatum). Die overgangsregel garandeert inkomsten uit belastingen en retributies voor de nieuwe fusiegemeente zolang zij zelf nog geen nieuwe, eigen reglementen uitgewerkt heeft. Het Agentschap Binnenlands Bestuur raadt de partnergemeenten aan om al in de voorbereidende fase de belastingen en retributies op elkaar af te stemmen, reden waarom huidig reglement ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

De afgifte van bepaalde administratieve stukken brengt voor de gemeente bijkomende administratieve inspanningen met zich mee. Om de administratieve kosten te dekken, is het wenselijk een retributie in te voeren. Het retributietarief is steeds afhankelijk van de personeels- en werkingskosten hieraan verbonden.

Voor een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) en voor een elektronische verblijfskaart voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt geen retributie gevraagd. Deze identiteitsdocumenten zijn niet verplicht, maar de overheid moedigt zijn burgers wel aan om deze documenten aan te vragen. Daarnaast hebben ze slechts een beperkte geldigheidsduur, namelijk 3 jaar voor een Kids-ID en maximum 3 jaar voor een elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind onder de 12 jaar. Om deze redenen wordt de prijs laag gehouden en wordt er ook geen retributie gevraagd.

Daarnaast is het wenselijk om een retributie aan te rekenen voor opzoekingswerk voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand ter (gedeeltelijke) dekking van de personeelskosten.

Het is ook aangewezen om een retributie te heffen voor het wijzigen van de voornaam of de familienaam.

Onderwerp

Vanaf 1 januari 2025 zullen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne de nieuwe fusiegemeente Pajottegem vormen. Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de belasting- en retributiereglementen van de voormalige partnergemeenten hun rechtskracht behouden voor het oorspronkelijk grondgebied van de voormalige partnergemeenten tot de dag waarop het bevoegde orgaan van de nieuwe fusiegemeente ze opheft (uiterlijk 1 jaar na de fusiedatum). Die overgangsregel garandeert inkomsten uit belastingen en retributies voor de nieuwe fusiegemeente zolang zij zelf nog geen nieuwe, eigen reglementen uitgewerkt heeft. Het Agentschap Binnenlands Bestuur raadt de partnergemeenten aan om al in de voorbereidende fase de belastingen en retributies op elkaar af te stemmen, reden waarom huidig reglement ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, artikelen 40, 41, 14°, 285-288, 330-334, 350, 351 en 369.

 

De wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, zoals later gewijzigd.

 

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, zoals later gewijzigd.

 

De algemene onderrichtingen betreffende de aflevering van de elektronische identiteitskaarten.

 

Het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder te twaalf jaar.

 

Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

 

Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.

 

Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen, zoals laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 5 juli 2022.

 

Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

 

De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, inzonderheid de artikelen 61 t.e.m. 69 en titel III (Diverse wijzigingen inzake het naamrecht).

 

De bevoegdheid tot voornaamswijziging is met ingang van 01 augustus 2018 van de Minister van Justitie overgegaan naar de ambtenaar van de burgerlijke stand en het overeenkomstige registratierecht bedoeld in artikel 249 §1 Wetboek registratierechten werd vanaf die datum geschrapt.

 

Restricties op de retributie voor (voor)naamswijziging:

  • De retributie voor naamswijziging in het kader van transgender mag niet hoger zijn dan 10% van het normale tarief (artikel 63 §2 en artikel 120 §2 van vermelde wet van 18 juni 2018)
  • Van retributie zijn vrijgesteld de personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit indienen en die niet beschikken over een voornaam (artikel 11bis, artikel 15 en artikel 17 Wetboek van de Belgische nationaliteit).

De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.

 

Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.

 

Koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen betreffende de begunstigden van het akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie.

 

Wet van 19 december 2023 houdende diverse bepalingen in burgerlijke en gerechtelijke zaken over de naam na afstammingswijziging.

 

Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het Oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten teneinde de procedure voor de naamsverandering te versoepelen.

 

Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 op de afgifte van administratieve documenten en getuigschriften van 2020 tot en met 2025

 

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

 

 

Financiële impact

De ontvangsten ingevolge deze retributie zijn voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 en zijn noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

 

Motivering

 

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.
Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.
Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.
Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.
De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.
Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1 januari 2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.

 

De afgifte van bepaalde administratieve stukken brengt voor de gemeente bijkomende administratieve inspanningen met zich mee. Om de administratieve kosten te dekken, is het wenselijk een retributie in te voeren. Het retributietarief is steeds afhankelijk van de personeels- en werkingskosten hieraan verbonden.

Voor een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) en voor een elektronische verblijfskaart voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt geen retributie gevraagd. Deze identiteitsdocumenten zijn niet verplicht, maar de overheid moedigt zijn burgers wel aan om deze documenten aan te vragen. Daarnaast hebben ze slechts een beperkte geldigheidsduur, namelijk 3 jaar voor een Kids-ID en maximum 3 jaar voor een elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind onder de 12 jaar. Om deze redenen wordt de prijs laag gehouden en wordt er ook geen retributie gevraagd.

Daarnaast is het wenselijk om een retributie aan te rekenen voor opzoekingswerk voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand ter (gedeeltelijke) dekking van de personeelskosten.

Het is ook aangewezen om een retributie te heffen voor het wijzigen van de voornaam of de familienaam.

Publieke stemming
Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

Er wordt vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 een gemeentelijke retributie geheven op het afleveren van de hieronder vermelde administratieve stukken en opzoekingswerk.

Artikel 2

Het bedrag van de retributie op het afleveren van administratieve stukken burgerzaken wordt als volgt vastgesteld:

  • voor de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (Kids-lD) en voor elektronische verblijfskaarten voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar:
    • gewone aanvraag, aanvraag tot hernieuwing, aanvraag na diefstal en verlies: aanmaakloon federale overheid;
    • aanvraag via spoedprocedure: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 5 euro
  • voor de afgifte van elektronische en biometrische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten:
    • gewone aanvraag, aanvraag tot hernieuwing: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 5 euro;
    • aanvraag na diefstal en verlies: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 8 euro;
    • aanvraag via spoedprocedure: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 10 euro.
  • voor de afgifte van attesten immatriculatie:
    • gewone aanvraag, aanvraag tot hernieuwing, aanvraag na diefstal en verlies van attest immatriculatie: 5 euro.
  • voor de afgifte van reispassen:
    • gewone aanvraag, aanvraag tot hernieuwing, aanvraag na diefstal en verlies: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 5 euro;
    • aanvraag via spoedprocedure: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 10 euro.
  • voor de afgifte van Europese rijbewijzen:
    • gewone aanvraag, aanvraag tot hernieuwing, aanvraag na diefstal en verlies en aanvraag voorlopige rijbewijzen: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 5 euro;
    • aanvraag tot hernieuwing van een rijbewijs om medische redenen voor personen met een fysieke of geestelijke beperking: gratis.
  • voor de afgifte van internationale rijbewijzen:
    • gewone aanvraag, aanvraag tot hernieuwing, aanvraag na diefstal en verlies: aanmaakloon federale overheid verhoogd met 9 euro.

 

Artikel 3:

Voor opzoekingswerk uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand, voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden is een retributie verschuldigd ten bedrage van € 25,- per begonnen halfuur. Opzoekingen in de bevolkingsregisters jonger dan 120 jaar en de registers van burgerlijke stand, overlijdens jonger dan 50 jaar, huwelijken jonger dan 75 jaar, geboortes jonger dan 100 jaar, kunnen enkel uitgevoerd worden mits voorlegging van een schriftelijke toestemming van de persoon zelf of, indien overleden, een erfgenaam.

 

Artikel 4:

Voor het wijzigen van de voor- of familienaam wordt een retributie gevraagd van € 100; transgenders betalen 10% van deze retributie.

 

Artikel 5:

De retributie is verschuldigd door de aanvrager en contant betaalbaar bij het afleveren van het stuk of het afleveren van het opzoekingswerk.

 

Artikel 6:

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.

 

Artikel 7:

Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 op de afgifte van administratieve documenten en getuigschriften van 2020 tot en met 2025 wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.