De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de verspreiding van niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten goed.
Het belastingreglement op niet-geadresseerd reclamedrukwerk dient ingevolge de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne voor het aanslagjaar 2025 te worden aangepast.
De grondwet, in het bijzonder artikel 170 §4
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 §3 en artikel 41, tweede lid, 14°
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019
Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992 en het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
De opbrengst van deze belasting wordt voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7342400 en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Vanaf 1 januari 2025 zullen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne de nieuwe fusiegemeente Pajottegem vormen. Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat alle reglementen over de gemeentelijke belastingen en retributies, goedgekeurd door de gemeenteraden van de samengevoegde gemeenten, hun rechtskracht behouden voor het grondgebied van de samengevoegde gemeenten waarvoor de respectieve reglementen zijn goedgekeurd tot de dag waarop het bevoegde orgaan van de nieuwe fusiegemeente ze opheft (uiterlijk 1 jaar na de fusiedatum). Die overgangsregel garandeert inkomsten uit belastingen en retributies voor de nieuwe fusiegemeente zolang zij zelf nog geen nieuwe, eigen reglementen uitgewerkt heeft. Het Agentschap Binnenlands Bestuur raadt de partnergemeenten aan om al in de voorbereidende fase de belastingen en retributies op elkaar af te stemmen, reden waarom huidig reglement ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne ter vervanging van de reeds bestaande reglementen.
De financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven vergt de invoering van alle rendabele belastingen, zoals de belasting op de verspreiding van niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten. Het bestuur wenst de door dit reglement beoogde verspreidingen van niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten te belasten om zich aanvullende inkomsten te verschaffen ter financiering van de uitgaven van algemeen nut waaraan de gemeente het hoofd moet bieden.
Bovendien is de ongevraagde en systematische verspreiding van niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten nadelig voor het milieu, verhoogt dit het afvalvolume en zorgt dit voor extra inzamelings- en verwerkingskosten. Met deze heffing wenst het bestuur de afvalberg te beperken, aan te zetten tot milieuverantwoord gedrag en het principe dat de vervuiler betaalt toe te passen.
Een hernieuwing van dit belastingreglement is dan ook absoluut noodzakelijk.
De verspreiding van niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten is een economische activiteit die voor de fysieke of rechtspersonen, actief in deze sector, redelijkerwijze inkomsten genereren, wat derhalve des te meer verantwoordt dat zij de belasting betalen die hen ten laste wordt gelegd. Zij dragen immers niet bij tot de bijkomende uitgaven die deze verspreidingen genereren zodat het verantwoord is om van hen een specifieke bijdrage te vorderen.
Het doel van het belastingreglement is om de vervuiler te belasten. De natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht gaf om het drukwerk te drukken of het gelijkgesteld product te produceren is dan ook de belastingplichtige bij uitstek. Voor het geval deze niet gekend is wordt een weerlegbaar vermoeden gecreëerd dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden. Bijkomend worden, als garantie dat de belasting betaald wordt, zowel de verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent als de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de betaling van de belasting.
Het bestaande reglement dient te worden opgeheven.
Artikel 1:
Er wordt met ingang van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de verspreiding van niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten.
Artikel 2:
In het kader van onderhavig reglement wordt het volgende verstaan onder:
verspreiding: de bedeling op het grondgebied van de gemeente of een deel ervan, in de brievenbussen of op de openbare weg o.a. door aanbod in een display op de openbare weg of persoonlijke afgifte. De verspreiding van hetzelfde drukwerk of gelijkgesteld product over een zeker tijdsverloop wordt als 1 verspreiding aanzien;
niet geadresseerd: verspreidingen waarbij het drukwerk of gelijkgestelde product systematisch en zonder specifieke adressering in brievenbussen wordt geplaatst of op openbare plaatsen wordt achtergelaten of bedeeld zonder initiatief van de bestemmeling. Dit omvat ook collectieve adresaanduidingen of gedeeltelijke adresvermeldingen waarbij geen specifieke individuele ontvanger wordt aangeduid;
gelijkgestelde producten: alle stalen en andere promotieartikelen die meegenomen kunnen worden en die aanzetten om diensten, producten of transacties te doen gebruiken, verbruiken of aankopen. Voorbeelden zijn samples en bedrukte gadgets. Deze opsomming is niet limitatief.
Artikel 3:
De belastingplichtige is de natuurlijke of de rechtspersoon die de opdracht gaf om het drukwerk te drukken of het gelijkgestelde product te produceren. De belastingplichtige doet aangifte overeenkomstig artikel 6.
Als de opdrachtgever geen aangifte gedaan heeft overeenkomstig artikel 6 en niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden.
De verantwoordelijke uitgever, drukker of producent, en de natuurlijke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of gelijkgesteld product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4:
De belasting is verschuldigd bij de beëindiging van de verspreiding van het niet geadresseerd drukwerk of het gelijkgesteld product.
De belasting wordt vastgesteld, met een minimum van € 25,00 per verspreiding, op:
drukwerk:
gelijkgesteld product:
Artikel 5:
Vrijstelling van de belasting wordt verleend aan:
niet geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten van politieke partijen die een lijst indienden voor de Europese, federale, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verkiezingen, of van kandidaten die op een dergelijke lijst voorkomen;
niet geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten die kaderen in een gemeentelijke volksraadpleging, voor zover het verspreid wordt aan de gerechtigde deelnemers van de volksraadpleging overeenkomstig artikel 317 van het decreet over het lokaal bestuur tot uiterlijk de dag van de volksraadpleging;
niet geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten van openbare instellingen, notarissen, vorming- en onderwijsinstellingen, humanitaire en charitatieve organisaties en socioculturele, jeugd- en sportverenigingen;
niet geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten van de gemeente Pajottegem, het OCMW Pajottegem, het autonoom gemeentebedrijf Gooik, het autonoom gemeentebedrijf Herne en de PEVA Plattelandscentrum Pajottenland-Paddenbroek VZW;
rouwbrieven en overlijdensberichten.
Artikel 6:
§1. De belastingplichtige moet ten laatste op de volgende data aangifte doen bij het gemeentebestuur:
uiterlijk op 10 april van het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het eerste kwartaal van het aanslagjaar;
uiterlijk op 10 juli van het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het tweede kwartaal van het aanslagjaar;
uiterlijk op 10 oktober van het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het derde kwartaal van het aanslagjaar;
uiterlijk op 10 januari van het jaar volgend op het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het vierde kwartaal van het aanslagjaar.
Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van een aanslag en desgevallend een specimen van het verspreide drukwerk of het gelijkgesteld product.
§2. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
§3. De gemeente kan een exemplaar van het verspreide drukwerk of gelijkgestelde product opvragen.
§4. Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier heeft gekregen kan dit op eenvoudig verzoek bekomen bij het gemeentebestuur of downloaden van de gemeentelijke website. Het niet spontaan verkrijgen van een aangifteformulier ontslaat de belastingplichtige niet van de belasting.
§5. De aangifte moet worden ingediend op volgend adres: Marktplein 17, 1570 Pajottegem t.a.v. de dienst financiën of via elektronische weg, meer bepaald per e-mail naar belastingen@pajottegem.be. Als aangiftedatum geldt de postdatum of bij afgifte, de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Ingeval van verzending via e-mail geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van de aangifte.
Artikel 7:
§1. Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan op de aangiftedatum vermeld in artikel 6 kan de belasting ambtshalve gevestigd worden overeenkomstig artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
§2. Ingeval van ambtshalve vestiging van de belasting zal dit gebeuren op basis van volgende aantallen:
ingeval van verspreiding via brievenbussen:
postcode |
exemplaren |
1540 |
2.832 |
1541 |
1.039 |
1570 |
3.495 |
1755 |
3.948 |
ingeval van verspreiding op de openbare weg via aanbod in een display: 100 exemplaren per display;
ingeval van verspreiding op de openbare weg, andere dan via display, onder meer via persoonlijke afgifte: 1.000 exemplaren.
Als de verspreiding zowel via brievenbussen als op de openbare weg gebeurt, dan wordt het aantal verspreide exemplaren voor ambtshalve vestiging vastgesteld als de som van voormelde toepasselijke aantallen.
§3. Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging worden toegepast van 25% van de verschuldigde belasting bij een eerste overtreding. Bij volgende overtredingen zal een verhoging van 50%, 75% of 100% worden toegepast bij respectievelijk een tweede, derde en vierde overtreding. Vanaf de vijfde overtreding zal de belastingverhoging 200% bedragen. Voor de vaststelling van het toe te passen percentage van de belastingverhoging worden de vorige overtredingen niet in aanmerking genomen wanneer geen overtredingen werden vastgesteld voor de laatste drie opeenvolgende aanslagjaren die het aanslagjaar waarin de nieuwe overtreding wordt vastgesteld voorafgaan.
Het bedrag van de verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Artikel 8:
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat driemaandelijks vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 9:
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 10:
§1. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag en/of een belastingverhoging een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, Marktplein 17, 1570 Pajottegem, overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
§2. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen drie maanden vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
§3. Bezwaarschriften kunnen via elektronische weg per e-mail naar belastingen@pajottegem.be worden ingediend binnen de termijnen en onder de voorwaarden zoals hierboven vermeld. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
§4. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd binnen 15 kalenderdagen na de indiening ervan.
§5. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting.
Artikel 11:
De vestiging en de invordering, alsook de regeling van de geschillen gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
Artikel 12:
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 houdende belasting op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk van 2020 tot en met 2025 wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.
Artikel 13:
Dit reglement wordt bekendgemaakt en de toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen.
Artikel 14:
Dit belastingreglement treedt in werking op 1 januari 2025.