Ref. 300.1
De gemeenteraad is bevoegd om de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden goed te keuren. De rechtspositieregeling werd in overeenstemming gebracht met de bepalingen van het nieuwe Besluit van de Vlaamse Regering en het uitvoeringsbesluit van het ontslagdecreet.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling voor het personeel van lokale en provinciale besturen in België
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel met ingang van 1 januari 2024
Het protocol van het BOC van 12 februari 2024.
De rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel werd laatst aangepast op 21 december 2023.
Op vrijdag 12 januari 2024 heeft de Vlaamse Regering definitieve goedkeuring gegeven aan een tweede wijzigingsbesluit betreffende het nieuwe BVR RPR. Dit wijzigingsbesluit bevat o.a. aanpassingen aan de progressieve werkhervatting, invoering van twee extra mogelijkheden tot ambtshalve herplaatsing, invoering flexibele werkregelingen voor zorgdoeleinden, … maar ook de uitvoeringsmaatregelen van het Ontslagdecreet. Ten opzichte van de tweede goedkeuring zijn er toch nog een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is o.a. de terugwerkende kracht tot 1 oktober 2023 in het kader van de uitvoeringsmaatregelen van het ontslagdecreet geschrapt en heeft men in het deel rond kennelijk onredelijk ontslag de hoorplicht (met sanctie) opgenomen.
Deze wijziging werd voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité op 12 februari 2024.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van de lokale rechtspositieregeling goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen op 21 december 2023 een definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Over de werkzaamheden van het transitieteam en de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 345 ev.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag van maart 2024 over de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van maart 2024 over de samenvoegingsoperatie van Galmaarden, Gooik en Herne.
Ref. 205.6
De gemeenten Gooik, Galmaarden en Herne fuseren op 1 januari 2025 tot de fusiegemeente Pajottegem. De betrokken gemeenten wensen dan ook over te gaan tot de ontwikkeling van een nieuwe gemeentelijke website voor Pajottegem.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 47
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA)
Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013
De kost zal gedragen worden door de 3 besturen volgens deze verdeelsleutel: Gooik (37,58%), Galmaarden (35,54%) en Herne (26,88%). De overeenkomst wordt van rechtswege overgenomen door het fusiebestuur van Pajottegem op 1 januari 2025. Het nodige krediet is voorzien onder 2024/GBB/0114-00/61310020/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
De nieuwe fusiegemeente Pajottegem dient op 1 januari 2025 te beschikken over een nieuwe, gebruiksvriendelijke en goed functionerende website. Er wordt voorgesteld om toe te treden tot de raamovereenkomst van VERA.
Het is mogelijk om nog tot juni 2024 toe te treden tot de raamovereenkomst VERA ‘Digitale communicatietools bestek nr 2020/001_F02’.
VERA neemt de rol op van opdrachtencentrale met aanvullende aankoopactiviteiten. Zij treden op als tussenpersoon door het sluiten van een raamovereenkomst die door lokale besturen gratis kan worden gebruikt. Eens toegetreden, dienen Galmaarden, Gooik en Herne nog een overeenkomst te sluiten met de leverancier.
Perceel 1 van de raamovereenkomst: Website en CMS werd gegund aan Ausy met het Paddle platform.
Dit perceel bevat:
Een website en CMS met bijbehorende modules gericht op lokale besturen;
analyse en projectmanagement om de website uit te werken;
hosting van het platform en ondersteuning.
Door toe te treden tot de raamovereenkomst moeten de gemeenten zelf geen plaatsingsprocedure voeren om bestellingen te plaatsen, kan er gebruik gemaakt worden van de expertise van VERA en zijn de prijzen gunstiger omwille van de schaalgrootte. De toetreding houdt geen verplichting tot afname van bepaalde diensten of producten.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de toetreding tot perceel 1 'Website & CMS' van raamovereenkomst raamovereenkomst VERA ‘Digitale communicatietools bestek nr 2020/001_F02’ van VERA goed.
Artikel 2:
Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit
Artikel 3:
Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan VERA, Vaartdijk 3/001, 3018 Leuven en de lokale besturen Gooik en Herne.
Een definitieve lijst van over te dragen schulden (leningen) naar aanleiding van de fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, 40, 41, 285-288, 330-334 en artikel 384 in het bijzonder
Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
Omzendbrief FB 2021/1 van de Vlaamse Overheid met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
Het gemeentebesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De kapitaalaflossingen van de leningen worden geboekt op jaarbudgetrekening 2024/GBB/0040-00/42330000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, de intresten worden geboekt op jaarbudgetrekening 2024/GBB/0040-00/65000000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
De gemeenteraad van Galmaarden nam op 28 maart 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeenten Gooik en Herne . De gemeenteraad van Gooik nam op 28 maart 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeenten Galmaarden en Herne . De gemeenteraad van Herne nam op 5 april 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeenten Galmaarden en Gooik.
De gemeenteraad van Galmaarden nam op 21 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeenten Gooik en Herne. De gemeenteraad van Gooik nam op 21 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeenten Galmaarden en Herne. De gemeenteraad van Herne nam op 21 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met de gemeenten Galmaarden en Gooik.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen euro per samenvoeging.
Gezien gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne op 1 januari 2022 samen 24.941 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Pajottegem recht op een totale schuldovername van maximaal 4.988.200 euro.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 27 september 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 4.988.200 euro zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het college van burgemeester en schepenen van Galmaarden keurde op 27 september 2023 de voorlopige lijst van over te dragen leningen goed.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient uiterlijk op 31 maart 2024, samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Artikel 1 :
De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne van hun OCMW's en eventuele autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage, goed.
Artikel 2 :
Na goedkeuring van de definitieve lijst door de gemeenteraad wordt een afschrift van dit besluit bezorgd aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be en een de lokale besturen Gooik en Herne.
Ref. 851.2
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius, de gemeente, de Werkvennootschap en NMBS goed te keuren betreffende de verdeelsleutel voor de financiering van de kosten voor de huisaansluitingen in het deel van de Statiestraat tussen Plaatsstraat en Begijnhofstraat.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 10°, 285-288, 330-334
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Samenwerkingsakkoord van 5 oktober 2018 tussen de federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijke Gewest betreffende de financiering van de strategische spoorweginfrastructuren en het uitvoerend samenwerkingsakkoord van 5 oktober 2018 tussen de federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de realisatie van prioritaire spoorwegprojecten die genieten van bijkomende financiering van het Vlaamse Gewest, overeenkomstig artikel 92bis, § 4nonies van de Bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2012 betreffende "Wegenis- en rioleringswerken in de Statiestraat met inbegrip van de stationsomgeving, Muylebeekstraat/deel, Kramerijkstraat/deel en Zeuningenstraat/deel in de deelgemeente Tollembeek": goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen Riobra en de gemeente Galmaarden
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2020 betreffende "Wegenis- en rioleringswerken in de Statiestraat met inbegrip van de stationsomgeving, Muylebeekstraat/deel, Kramerijkstraat/deel en Zeuningenstraat/deel in de deelgemeente Tollembeek": goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Galmaarden, Fluvius en De Werkvennootschap en goedkeuren ontwerpdossier (plannen, bestek, inschrijvingsformulier, raming) en vaststellen plaatsingsprocedure via de openbare procedure
Het gemeenteraadsbesluit van 31 oktober 2023 betreffende "Wegenis- en rioleringswerken in de Statiestraat met inbegrip van de stationsomgeving, Muylebeekstraat/deel, Kramerijkstraat/deel en Zeuningenstraat/deel in de deelgemeente Tollembeek": goedkeuren addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Galmaarden, Fluvius, De Werkvennootschap en NMBS
De kredieten voor deze opdracht dienen bij budgetwijziging voorzien te worden onder jaarbudgetrekening 2024/ACT-42/0200-00/22400007/GEMEENTE/CBS/IP-2.
Op 5 januari 2021 werd aan Fluvius de vraag gesteld om bij de uitvoering van de geplande rioleringswerken in de Statiestraat ook de nog noodzakelijke afkoppelingswerken in de rijweg van de Statiestraat tussen Begijnhofstraat en Plaatsstraat te willen onderzoeken, aangezien bij de voorziene uitvoering van de werken ook de toplaag van dit gedeelte van de Statiestraat zal worden vernieuwd.
Hierdoor zou het aangewezen zijn om de nog noodzakelijke rioleringswerken voorafgaandelijk uit te voeren en dit te laten uitklaren door al deze woningen mee in het onderzoek van de afkoppelingsadviseur te laten opnemen.
Het vermoeden is immers groot dat nog niet alle panden binnen dit gedeelte van de Statiestraat volledig zijn afgekoppeld, niettegenstaande sinds 2000 in dit deel reeds een gescheiden riolering werd aangelegd.
In 2000 stond dit afkoppelingsprincipe echter nog in de kinderschoenen en was er ook geen enkele controle.
Vandaar dat het aangewezen leek om, in het kader van de huidige werken, al deze woningen ook te laten onderzoeken, waardoor de afkoppeling kan worden geoptimaliseerd.
Op deze manier zal ook aan het licht komen waar er nog nieuwe aansluitingen en huisaansluitputjes door Fluvius moeten worden bijgeplaatst.
Bijkomend voordeel van deze werkwijze, en dit is ook ter sprake gekomen op de infovergadering vóór de start van de werken, is dat iedere bewoner van de Statiestraat op dezelfde manier wordt behandeld en verplicht wordt om de noodzakelijke afkoppelingswerken uit te voeren.
Door deze werkwijze wordt ook vermeden dat nadien, bij een nieuwe aanvraag tot aansluiting op de riolering, door Fluvius opnieuw sleufwerken moeten worden gedaan in het vernieuwde wegdek.
Op de vraag van de gemeente werd nooit een antwoord ontvangen van Fluvius, maar ondertussen heeft de afkoppelingsadviseur wel het merendeel van de panden in de betreffende zone onderzocht.
Daaruit is gebleken dat er toch heel wat nieuwe aansluitingen moeten worden gerealiseerd om deze panden op een gescheiden wijze te kunnen aansluiten.
Uit de afkoppelingsstudie is gebleken dat een 30-tal aansluitingen moeten worden gerealiseerd in de rijweg en een 57-tal huisaansluitputjes moeten worden geplaatst in de voetpaden.
Aan de aannemer De Moor werd gevraagd een prijsofferte op te maken aan de hand van een aantal uit te voeren aansluitingen in de projectzone.
De aansluitingen in het gedeelte tussen Begijnhofstraat en Flieterkouter werden intussen reeds uitgevoerd en daaruit is gebleken (op basis van de werkomgeving, moeilijkheidsgraad, aanwezigheid nutsleidingen) dat de aannemer deze werken kan uitvoeren aan de posten van de aanbesteding met een verhogingscoëfficiënt van 72%.
Deze werken komen niet in aanmerking voor subsidiëring door de Vlaamse Milieumaatschappij, waardoor deze kosten integraal gedragen dienen te worden door Fluvius en de gemeente.
Volgens de van toepassing zijnde samenwerkingsovereenkomst (SOV) tussen Fluvius (voorheen Riobra) en de gemeente van 28 februari 2012 dient de gemeente, volgens artikel 19, in dat geval de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van de openbare riolen te subsidiëren à rato van 75% van de kosten (exclusief BTW).
Gelet op de omstandigheden en de eerdere vraag vanuit de gemeente om het deel van de Statiestraat tussen Plaatsstraat en Begijnhofstraat mee op te nemen in het dossier, werd er tussen Fluvius en de gemeente een compromisvoorstel uitgewerkt om voor bedoelde werken, dewelke worden geraamd op 175.552,36 euro (exclusief BTW), in afwijking van artikel 19 van de SOV, een verdeelsleutel toe te passen van 35% voor de gemeente (62.126,18 euro (exclusief BTW) en 65% voor Fluvius (113.426,18 euro (exclusief BTW).
Het college is in zitting van 31 januari 2024 akkoord gegaan met het principe tot uitvoering van deze werken en met de door Fluvius vooropgestelde kostenverdeling van 35% ten laste van de gemeente en 65% ten laste van Fluvius.
Na uitvoering zal hiervoor een verrekening worden opgemaakt. De nodige budgetten worden voorzien bij de eerstvolgende budgetwijziging.
Voor de uitvoering van deze bijkomende werken, zijnde het plaatsen van huisaansluitingen in de Statiestraat tussen Begijnhofstraat en Plaatsstraat, werd een addendum op de SOV opgemaakt dewelke de werken en de eraan verbonden kostenverdeling Fluvius - gemeente omschrijft die door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Ref. 851.2
De gemeenteraad is bevoegd om de opdrachtdocumenten bevattende de plannen, bestek en indicatieve raming voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Molenstraat-Putteken (R006232)", opgemaakt door Studiebureau Hosbur bv uit Scherpenheuvel, goed te keuren en akkoord te gaan om Fluvius voor de globaliteit van deze werken een openbare procedure te laten opstarten.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het raadsbesluit van 25 oktober 2022 betreffende het goedkeuren principe voor de uitvoering van de wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeentebestuur en Fluvius System Operator cv waarbij Fluvius System Operator cv als opdrachtgevend bestuur optreedt voor de uitvoering van deze werken
Het collegebesluit van 14 december 2022 betreffende het aanstellen ontwerper voor de opmaak van het ontwerp met inbegrip van veiligheidscoördinatie en opmaak technisch verslag - goedkeuren gunning gemeenteaandeel
Voor deze opdracht is in de meerjarenplanning 2020-2025 een actie voorzien onder ACT-154: Project Molenstraat in samenwerking met Riobra/VMM.
De nodige budgetten voor de erelonen zijn voorzien in 2024 (50.000 euro), de budgetten voor de werken zullen worden voorzien bij budgetaanpassing.
Voor de werken zal 50.000 euro gefinancierd worden via het investeringsfonds van Fluvius.
In zitting van 25 oktober 2022 keurde de gemeenteraad het principe voor de uitvoering van de wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Fluvius goed, genaamd "Aanleg gescheiden stelsel in Molenstraat (huisnummer 1-67) en in Putteken (huisnummer 2-5) tot aan de gracht - R/006232", waarbij Fluvius bij deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten optreedt als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Op 14 december ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om het gemeentelijk aandeel van de studieopdracht voor de opmaak van het ontwerp, met inbegrip van de veiligheidscoördinatie en opmaak technisch verslag voor het project "Aanleg van wegen- en rioleringswerken in de Molenstraat/deel en Putteken/deel" te gunnen aan Studiebureau Hosbur bv, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel, tegen de voorwaarden zoals vermeld in het bijzonder bestek en de offerte van 4 augustus 2022.
De ontwerpplannen, de meetstaat en het bestek voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Molenstraat-Putteken (R006232)" werden door Studiebureau Hosbur bv opgemaakt.
Er werd een indicatieve raming opgemaakt waaruit blijkt dat de werken kunnen worden geraamd op 1.283.016,23 euro (exclusief BTW) of 1.331.321,46 euro (inclusief BTW op de wegenwerken), waarvan 230.024,95 euro (exclusief BTW) of 278.330,18 euro (inclusief BTW) ten laste van de gemeente.
Van het bedrag ten laste van de gemeente zal 50.000 euro gefinancierd worden via het investeringsfonds van Fluvius.
Voor de globaliteit van deze werken zal door Fluvius een openbare procedure worden georganiseerd.
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten, bevattende de plannen, bestek en indicatieve raming voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Molenstraat-Putteken (R006232)" goed, gaat akkoord om het gemeentelijk aandeel deels te laten financieren via het investeringsfonds, om Fluvius voor de globaliteit van deze werken een openbare procedure te laten opstarten en om de budgetten voor de werken te voorzien bij budgetwijziging.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Artikel 2:
De dienst Infrastructuur bezorgt een besluit aan Fluvius, Hosbur bv en de dienst Financiën.
Ref. 851.2
De gemeenteraad is bevoegd om de opdrachtdocumenten bevattende de plannen, bestek en indicatieve raming voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)", opgemaakt door Studiebureau Hosbur bv uit Scherpenheuvel, goed te keuren en akkoord te gaan om Fluvius voor de globaliteit van deze werken een openbare procedure te laten opstarten.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het raadsbesluit van 25 oktober 2022 betreffende het goedkeuren principe voor de uitvoering van de wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeentebestuur en Fluvius System Operator cv waarbij Fluvius System Operator cv als opdrachtgevend bestuur optreedt voor de uitvoering van deze werken
Het collegebesluit van 14 december 2022 betreffende het aanstellen ontwerper voor de opmaak van het ontwerp met inbegrip van veiligheidscoördinatie en opmaak technisch verslag - goedkeuren gunning gemeenteaandeel
Voor deze opdracht is in de meerjarenplanning 2020-2025 een actie voorzien onder ACT-153: Project Repingestraat in samenwerking met Riobra/VMM.
De nodige budgetten voor de erelonen zijn voorzien in 2024 (50.000 euro), de budgetten voor de werken zullen worden voorzien bij budgetaanpassing.
Voor de werken zal 50.000 euro gefinancierd worden via het investeringsfonds van Fluvius.
In zitting van 25 oktober 2022 keurde de gemeenteraad het principe voor de uitvoering van de wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Fluvius goed, genaamd "Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding - R/006390", waarbij Fluvius bij deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten optreedt als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Op 14 december 2022 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om het gemeentelijk aandeel van de studieopdracht voor de opmaak van het ontwerp, met inbegrip van de veiligheidscoördinatie en opmaak technisch verslag voor het project "Aanleg van wegen- en rioleringswerken in de Congobergstraat/deel en Repingestraat/deel in de deelgemeente Vollezele" te gunnen aan Studiebureau Hosbur bv, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel, tegen de voorwaarden zoals vermeld in het bijzonder bestek en de offerte van 4 augustus 2022.
De ontwerpplannen, de meetstaat en het bestek voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)" werden door Studiebureau Hosbur bv uit Scherpenheuvel opgemaakt.
Er werd een indicatieve raming opgemaakt waaruit blijkt dat de werken kunnen worden geraamd op 997.010,30 euro (exclusief BTW) of 1.049.894,70 euro (inclusief BTW op de wegenwerken), waarvan 251.830,49 euro (exclusief BTW) of 304.714,89 euro (inclusief BTW) ten laste van de gemeente.
Van het bedrag ten laste van de gemeente zal 50.000 euro gefinancierd worden via het investeringsfonds van Fluvius.
Voor de globaliteit van deze werken zal door Fluvius een openbare procedure worden georganiseerd.
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten, bevattende de plannen, bestek en indicatieve raming voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)" goed, gaat akkoord om het gemeentelijk aandeel deels te laten financieren via het investeringsfonds van Fluvius, om Fluvius voor de globaliteit van deze werken een openbare procedure te laten opstarten en om de budgetten voor de werken te voorzien bij budgetwijziging.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Artikel 2:
De dienst Infrastructuur bezorgt een besluit aan Fluvius, Hosbur bv en de dienst Financiën.
581.14
In de Hernestraat werden op meerdere plaatsen wegversmallingen aangebracht door het plaatsen van wegneembare sokkelelementen om de snelheid van het verkeer te drukken en zo de situatie veiliger te maken. De proefperiode is met gunstig resultaat verlopen waardoor een aanvullend reglement kan worden opgemaakt.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 betreffende tijdelijk aanvullend verkeersreglement met betrekking tot het aanbrengen van wegversmallingen in de Hernestraat door middel van sokkelelementen - proefopstelling
De nodige sokkelelementen en parkeerverboden werden aangekocht en geplaatst. De verkeersborden die de voorrang regelen dienen nog te worden aangekocht en geplaatst.
De nodige adviezen werden eerder opgevraagd voor het opmaken van het tijdelijk aanvullend reglement. Er werden geen wijzigingen aangebracht.
Regelmatig wordt melding gemaakt van voertuigen die de Hernestraat doorrijden aan niet aangepaste snelheid. De bewoners hielden een petitie en gingen in gesprek met de burgemeester.
Het lokaal bestuur wenst de situatie aan te pakken en de snelheid te drukken door het aanbrengen van wegversmallingen. Deze werden in proefopstelling opgebouwd door het plaatsen van sokkelelementen die zo worden opgesteld dat gemotoriseerd verkeer de snelheid dient aan te passen, maar dat fietsverkeer niet wordt gehinderd. Elke opstelling werd apart bekeken volgens de situatie.
De sokkelelementen zijn verplaatsbaar, waardoor ze bij mogelijke passage van evenementen als bijvoorbeeld wielerwedstrijden ook tijdelijk kunnen worden weggenomen.
De proefperiode van zes maanden is verlopen, waarbij geen noemenswaardige opmerkingen of klachten werden ontvangen waardoor het definitief aanvullend reglement kan worden opgemaakt. De betrokken bewoners van de straat werden hiervan op de hoogte gebracht en hadden geen verdere opmerkingen betreffende de opstellingen.
Bij elke opstelling zal de voorrangsregeling worden geregeld door het aanbrengen van verkeersborden B19 en B21 “smalle doorgang”.
Waar nodig zal de middenbelijning worden aangepast en dit wanneer de weersomstandigheden het toelaten.
Dit aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het aanbrengen van wegversmallingen door middel van het aanbrengen van sokkelelementen in de Hernestraat te Tollembeek goed:
Locatie 1: “Hernestraat tussen OV-paal 310 en 308”
Locatie 2: “Hernestraat tussen OV-paal 294 en 293”
De voorrangsregeling geldt telkens per opstelling (twee elementen per opstelling).
Het huishoudelijk reglement van de babytheek werd aangepast. De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement babytheek.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 over de goedkeuring van het huishoudelijk reglement babytheek
Het besluit van het college van 28 februari 2024 om de aanpassingen in het huishoudelijk reglement van de babytheek goed te keuren
Het huishoudelijk reglement van de babytheek werd aangevuld met de mogelijkheid om meer producten te ontlenen naargelang het aantal verwachte kinderen.
Artikel 1:
Het aangepast het huishoudelijk reglement van de babytheek wordt als volgt goedgekeurd:
Dit huishoudelijk reglement heeft tot doel de werking van de intergemeentelijke babytheek te verduidelijken en de afspraken tussen de organisator en de gebruiker duidelijk te maken.
Met “de babytheek” als orgaan wordt bedoeld: de stuurgroep van de intergemeentelijke babytheek, ter plaatse vertegenwoordigd door een aangestelde vrijwilliger.
ARTIKEL 1.
De babytheek is gehuisvest in GC Baljuwhuis, Kammeersweg 2, 1570 Galmaarden en heeft er een fysieke uitleenbalie.
ARTIKEL 2.
De openingsuren worden ter plaatse en via de website: https://babytheekbevergalmaardenherne.myturn.com/library/ bekendgemaakt
ARTIKEL 3.
Leden moeten meerderjarig zijn (18 jaar of ouder) om lid te kunnen worden van de babytheek of zich door een meerderjarige laten vertegenwoordigen bij hun aanmelding als lid. Er kan gemotiveerd worden afgeweken worden van deze regel door de stuurgroep van de babytheek.
ARTIKEL 4.
Het lidgeld voor de babytheek bedraagt 30 euro per jaar. Het lidgeld wordt geïnd via overschrijving of betaling via Payconiq. Het lidmaatschap gaat in van zodra het lidgeld werd ontvangen door de babytheek. Het lid wordt daarvan in kennis gesteld. Het lidgeld voor een sociaal abonnement bedraagt 15 euro per jaar. Een sociaal abonnement kan worden toegekend na een sociaal onderzoek op basis van een beslissing van het bevoegde Bijzonder Comité Sociale Dienst.
ARTIKEL 5.
Leden die babymateriaal ontlenen, gaan door hun lidmaatschap akkoord met de bepalingen van dit huishoudelijk reglement dat ook op de website van de babytheek te raadplegen is. Voorafgaand aan de eerste uitlening worden zij nogmaals van de inhoud van het reglement op de hoogte gebracht.
ARTIKEL 6.
De verificatie van het lidmaatschap gebeurt door het tonen van de identiteitskaart.
ARTIKEL 7.
Uitgeleende voorwerpen mogen enkel gebruikt worden voor persoonlijk gebruik en niet voor handelspraktijken, verhuur, commerciële en professionele activiteiten. Ze mogen niet worden doorgegeven.
ARTIKEL 8.
Enkel leden worden toegelaten om de voorwerpen van de babytheek persoonlijk te gebruiken. In geval van schade veroorzaakt door niet-leden, wordt het lid dat het item ontleend heeft verantwoordelijk gesteld voor deze schade, en zal dit lid instaan voor de herstelkosten of vervanging.
ARTIKEL 9.
Elk voorwerp, inclusief alle toebehoren, zal voor en na elke ontlening gezamenlijk nagekeken worden door de ontlener en een babytheekmedewerker. Alle voorwerpen moeten in dezelfde staat teruggebracht worden als waarin ze werden uitgeleend, op normale slijtage na. De ontlener staat in voor eventueel verlies, diefstal of schade van de voorwerpen.
ARTIKEL 10.
Het lid dient het voorwerp zorgvuldig schoon te maken alvorens het terug te brengen. Alle textiel (ook onderdelen) moet gewassen teruggebracht worden. Indien hieraan niet voldaan wordt, zal de babytheek hiervoor 5 euro aanrekenen per item dat niet proper is.
ARTIKEL 11.
Als een voorwerp ernstig beschadigd wordt teruggebracht, waardoor het moet worden vervangen, staat het lid dat dit item het laatst ontleende, in voor de vervangingskosten.
ARTIKEL 12.
Er zijn twee uitleentermijnen:
Termijnverlengingen zijn enkel mogelijk indien het betreffende voorwerp niet door andere leden werd aangevraagd.
ARTIKEL 13.
Er kunnen tegelijkertijd slechts 5 voorwerpen worden ontleend. In geval van een twee- of meerling kunnen meer voorwerpen uitgeleend worden naargelang het aantal kinderen.
ARTIKEL 14.
Voorwerpen kunnen pas vanaf 4 maanden voor de effectieve ontlening gereserveerd worden.
ARTIKEL 15.
De reservatie vervalt indien de voorwerpen niet opgehaald worden binnen de eerste twee openingsdagen van de babytheek volgend op startdatum reservatie.
ARTIKEL 16.
Ontleende voorwerpen dienen teruggebracht te worden tegen de afgesproken vervaldatum op een moment dat de babytheek geopend is. De Babytheek behoudt het recht om hernieuwingen te weigeren en zal dit doen op basis van de vraag.
ARTIKEL 17.
Indien een voorwerp te laat teruggebracht wordt, zal een boete van 5 euro per item per openingsdag opgelegd worden. Boetes dienen steeds eerst betaald te worden alvorens er een ander voorwerp ontleend kan worden. De Babytheek behoudt zich het recht voor om boetes kwijt te schelden in geval van aanvaardbare gemotiveerde omstandigheden.
ARTIKEL 18.
De babytheek behoudt zich het recht voor om niet-teruggebrachte voorwerpen of niet-betaalde boetes op te eisen, en de kosten hiervan te verhalen op het verantwoordelijke lid.
ARTIKEL 19.
Leden erkennen dat de babytheek niet verantwoordelijk is voor productie-, materiaal-, of kwaliteitsdefecten van het uitgeleende materiaal.
ARTIKEL 20.
De vrijwilligers van de babytheek zijn tijdens de openingsuren steeds beschikbaar voor uitleg over de voorwerpen. Echter, van zodra een voorwerp uitgeleend wordt, verklaart het lid dat het in staat is om het voorwerp op een veilige en juiste manier te gebruiken. Het lid verklaart daarbij ook dat alle mogelijke schade, inclusief lichamelijke letsels, berokkend door het voorwerp, niet kan verhaald worden op de babytheek en volledig ten laste van het lid valt.
ARTIKEL 21.
Bij elk teken van onveiligheid of breuk van een ontleend voorwerp, verbindt de ontlener er zich toe het gebruik van het voorwerp dadelijk stop te zetten. In dat geval dient hij of zij het voorwerp zo spoedig mogelijk terug te brengen en de toestand van het voorwerp te melden aan de babytheek.
ARTIKEL 22.
De babytheek behoudt zich te allen tijde het recht voor om een uitlening van babyvoorwerpen te weigeren. De babytheek mag leden weigeren bij het meermaals verliezen of beschadigen van spullen.
Artikel 2:
Dit dienst vrije tijd brengt de vrijwilligers en de medewerkers van de gemeenten Bever en Herne op de hoogte van dit besluit en de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement en plaatst dit reglement op de website van de babytheek.
580.1
Vastellen van de locaties voor het aanbrengen, op welke wijze dan ook, van opschriften, affiches, beelden en fotografische voorstellingen, vlugschriften, aanplak- en kleefbiljetten aangaande verkiezingspropaganda, mag op het openbaar domein enkel gebeuren op de plaatsen daartoe bestemd door de gemeenteraad, met name op de daartoe voorziene panelen en vanaf 9 mei 2024.
Algemeen kieswetboek van 12 april 1894
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Op zondag 9 juni 2024 vinden gelijktijdige Federale, Vlaamse en Europese verkiezingen plaats
Politiebesluit van 1 februari 2024 door gouverneur Jan Spooren betreffende de aanplakking en de algemene maatregelen die genomen dienen te worden om een efficiënte ordehandhaving te verzekeren
Bijkomende maatregelen zijn noodzakelijk in de periode voorafgaand aan de verkiezingen om de netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of de openbare rust te garanderen.
Daarvoor stelt de gemeente op een aantal plaatsen gratis aanplakborden voor verkiezingsdrukwerk ter beschikking van de politieke partijen die lijsten en kandidaten voordragen. Op de aanplakborden zal het volgnummer van de politieke partijen worden aangebracht.
De loting ter aanwijzing van de volgnummers van de lijsten die geen beschermde lijstnaam hebben zal doorgaan op 29 april 2024. Pas op 30 april 2024 weet men dus hoeveel borden moeten geplaatst worden op de verschillende locaties.
Daarom plaatst het gemeentebestuur aanplakborden in de periode van 9 mei 2024 tot en met 15 juni 2024 op volgende locaties:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt voor de Federale, Vlaamse en Europese verkiezingen van 9 juni 2024 volgende tijdelijke politieverordening goed:
het aanbrengen, op welke wijze dan ook, van opschriften, affiches, beelden en fotografische voorstellingen, vlugschriften, aanplak- en kleefbiljetten, mag op het openbaar domein enkel gebeuren op de plaatsen daartoe bestemd door de gemeenteraad, met name op de daartoe voorziene panelen en vanaf 9 mei 2024:
- ter hoogte van de gemeentelijke basisschool Galmaarden, Hoogstraat 6 te 1570 Galmaarden
- ter hoogte van de gemeentelijke basisschool Tollembeek, Schoolstraat 2 te 1570 Tollembeek
- ter hoogte van de gemeentelijke basisschool Vollezele, Ninoofsesteenweg 72 te 1570 Vollezele.
Bij gebruik van private eigendommen dient de gebruiksgerechtigde in het bezit te zijn van een schriftelijke toelating van de eigenaar of gebruiker van het goed.
Wat het plaatsen van publiciteitsborden betreft, zijn volgende voorwaarden bijkomend van kracht:
- onverminderd de regelgeving van de gewestelijke wegbeheerder, is het op eigen terrein plaatsen van een verkiezingsbord niet meer vergunningplichtig
- het gebruik van commerciële reclameborden is verboden
- de oppervlakte van het verkiezingsbord moet beperkt blijven tot maximaal vier vierkante meter.
De wettig aangebrachte stukken als vermeld in artikel 1 van onderhavig besluit mogen niet worden overplakt, afgerukt, bevuild, gescheurd, noch onleesbaar worden gemaakt.
Het aanbrengen van opschriften op wegen en openbare eigendommen bij middel van verf- of kleurstoffen is verboden.
Het aanbrengen van verkiezingspubliciteit moet gebeuren tussen 7 uur en 22 uur.
Verkiezingspropaganda met microwagen of autocolonne is enkel toegelaten vanaf 9 mei 2024 mits schriftelijke vergunning van de burgemeester te krijgen. De vergunning geldt slechts van 10 uur tot 12 uur en van 14 uur tot 18 uur en niet op zon- en feestdagen. Autocolonnes van meer dan drie voertuigen zijn sowieso niet toegelaten.
Iedere vorm van verkiezingspropaganda op de openbare weg door middel van mobiele wagens, aanplakking, aanbrenging, uitdeling van kiesvlugschriften, uitzending door middel van vaste of mobiele luidsprekers, openluchttoespraken zijn verboden vanaf 21 uur op de vooravond van de verkiezingen tot na de beëindiging van de kiesverrichtingen op 9 juni 2024.
Verkiezingspubliciteit wordt geacht haar belang te hebben verloren na de dag van de verkiezingen en dient bijgevolg door de aanbrengers correct te worden verwijderd uiterlijk op 15 juni 2024.
Elke vorm van publiciteit, aangebracht in strijd met deze politieverordening zal onmiddellijk worden verwijderd, onverminderd de toepassing van de politiestraffen die hieruit kunnen voortvloeien.
Deze verordening wordt conform artikel 285-287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt en wordt onmiddellijk na de afkondiging van kracht en blijft van kracht tot en met 15 juni 2024.
Artikel 2:
Een afschrift van deze tijdelijke politieverordening wordt bezorgd aan:
- de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant
- de griffie van de rechtbank van eerste aanleg
- de politierechtbank van Halle
- de lokale politie Pajottenland
- de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
185.3
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55 §2
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
De beslissing van 6 februari 2020 van de kerkraad Sint-Pieter Galmaarden houdende goedkeuring van de rekening over het jaar 2019
De beslissing van 14 februari 2020 van de kerkraad Sint-Martinus Tollembeek houdende goedkeuring van de rekening over het jaar 2019
De beslissing van 4 maart 2020 van de kerkraad Sint-Paulus Vollezele houdende goedkeuring van de rekening over het jaar 2019
Het Centraal Kerkbestuur Galmaarden heeft de jaarrekeningen 2023 van bovengenoemde kerkfabrieken tijdig bij de gemeenteoverheid ingediend.
Deze jaarrekeningen zijn aan het advies van de gemeenteraad onderworpen.
Artikel 1:
De jaarrekeningen van de kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden, Sint-Martinus Tollembeek en Sint-Paulus Vollezele voor het dienstjaar 2023 worden gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
De dienst interne zaken bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabrieken Sint-Pieter Galmaarden, Sint-Martinus Tollembeek en Sint-Paulus Vollezele, het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en de dienst financiële zaken.
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Veerle Dero
voorzitter raad