De gemeenteraad dient de aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 vast te stellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 3°, 249-256, 257, 259, 285-288, 330-334
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 houdende strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 werd afgesloten met volgende saldi:
beschikbaar budgettair resultaat (in euro):
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
8.383.511 |
8.548.262 |
7.725.392 |
7.658.084 |
1.208.125 |
113.481 |
452.016 |
Autofinancieringsmarge (in euro):
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1.316.542 |
2.529.003 |
586.138 |
1.811.748 |
666.548 |
393.017 |
374.792 |
gecorrigeerde autofinancieringsmarge (in euro) :
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1.296.279 |
2.580.902 |
647.024 |
1.940.233 |
831.180 |
495.663 |
458.127 |
Het advies van het managementteam van 30 september 2024.
De beleids- en beheerscyclus (BBC2020) werd algemeen ingevoerd op 1 januari 2020.
Het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 dat zoals voorgeschreven bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, de toelichting en documentatie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
De jaarrekening gemeente 2023 werd vastgesteld in de gemeenteraad van 25 juni 2024.
Met deze aanpassing wordt de strategische en financiële situatie geactualiseerd.
De gegevens van de jaarrekening 2023 werden verwerkt in deze aanpassing. De wijzigingen werden verder gemotiveerd in het bijgevoegde document.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (gemeente) vast.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 oktober 2024 werd vastgesteld, goed, waardoor de geïntegreerde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 definitief is vastgesteld.
Artikel 3:
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 wordt volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Artikel 4:
De toezichthoudende overheid zal in kennis gesteld worden volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
300.1
De gemeenteraad is bevoegd om de tussentijdse rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed te keuren met inwerkintreding op 1 januari 2025.
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, het deel 2, Titel II, het hoofdstuk 4 (afdeling 3), 285-288, 330-334, 351, 356, 363-367, 376-378
De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden
Besluit van de Vlaamse Regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen (BVR RPR)
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 24 september 2024 houdende aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel: goedkeuring
De rechtspositieregeling werd in ontwerp voorgelegd aan het managementteam op 8 juli, 22 juli, 19 augustus, 16 september en 15 oktober 2024.
Het gezamenlijke bijzonder onderhandelingscomité van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne over het ontwerp van rechtspositieregeling vond plaats op op 30 september 2024.
De rechtspositieregeling omvat de regels voor de in-, door- en uitstroom, het salaris, de toelagen en vergoedingen, de verloven en afwezigheden, en de functieclassificatie van de personeelsleden van lokale en provinciale besturen.
De lokale rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van Galmaarden werd laatst aangepast op 24 september 2024.
Tot op heden en tot eind dit jaar beschikken de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne elk over een eigen rechtspositieregeling. Naar aanleiding van de fusie van de 3 lokale besturen werd het afgelopen jaar een traject afgelegd om tot één rechtspositieregeling te komen voor alle personeelsleden van het nieuwe lokaal bestuur Pajottegem. Het doel was om een tussentijdse rechtspositieregeling voor te bereiden en te laten goedkeuren zodat alle personeelsleden op 1 januari 2025 gelijk aan de start komen en grondig geïnformeerd zijn over hun gewijzigde rechten en plichten als werknemer van de nieuwe organisatie. Deze tussentijdse rechtspositieregeling zal moeten worden bekrachtigd door de nieuw te instaleren gemeenteraad in de loop van 2025.
Inhoudelijk vertoonden de huidige 3 rechtspositieregelingen al zeer belangrijke gelijkenissen. De afgelopen maanden werden deze nog via aanpassingen aan de teksten versterkt tot één gedragen rechtspositie.
De nieuwe rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW personeel van Pajottegem maakt gebruik van de flexibiliteit die het BVR RPR biedt. Dit nieuwe kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op het vlak van de regels inzake werving en selectie, salarissen, toelagen en vergoedingen en het wijzigt ook de regels inzake verloven en afwezigheden. Ook de opbouw van het document werd in die zin aangepast.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de tussentijdse rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2:
De tussentijdse rechtspositieregeling treedt in werking op 1 januari 2025.
De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen op 21 december 2023 een definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Over de werkzaamheden van de transitiemanager en de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 345 ev.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag van oktober 2024 over de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van oktober 2024 over de begeleiding van de samenvoegingsoperatie van Galmaarden, Gooik en Herne.
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt voor 1 januari 2025. Voor volgende straten in Galmaarden moest er een nieuwe straatnaam gezocht worden: Bosstraat, Brusselstraat, Haagstraat, Kloosterstraat, Lindestraat, Processiestraat, Kapellestraat, Ninoofsesteenweg en Vollezelestraat. De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel. Er is ook een hernummering noodzakelijk in de Langestraat. Daarvoor is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.
Er werd in totaal 1 bezwaar ingediend na de bezwaarperiode voor de Vollezelestraat (voorstel: Waterstraat).
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 maart 2023
Definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023
Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2024 over de goedkeuring van de procedure en lijst van de te wijzigen straatnamen in kader van de fusie Galmaarden, Gooik en Herne
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:
De omzendbrief van 24 september 2020 over de toekenning van adressen
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2024 over de definitieve goedkeuring van het toekennen van nieuwe straatnamen in het kader van de fusie.
Het traject van de verplicht te wijzigen straatnamen werd op een participatieve manier aangepakt: schriftelijk en via zogenaamde fusiecafé's werden de betrokken inwoners grondig geïnformeerd en uitgenodigd om mee na te denken over de nieuwe straatnaam.
Voor volgende straten werd er een akkoord gevonden tijdens de fusiecafés met de aanwezige inwoners die bovendien meer dan de helft van de inwoners van de straat vertegenwoordigden:
Voor 3 straatnamen dienden we over te gaan tot een stemming. Het resultaten van de stemming ziet er als volgt uit:
Na de fusiecafés en stemmingsronde werden deze straatnamen gecommuniceerd naar de belanghebbenden voor het openbaar onderzoek.
Tijdens het openbaar onderzoek ontving het lokaal bestuur 1 bewaarschrift:
Het bezwaarschriften was volledig en ontvankelijk. Het was echter ongegrond. Als gegronde reden wordt beschouwd een straatnaam die niet voldoet aan de voorwaarden omschreven in de procedure goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 februari 2024, namelijk:
Daarnaast voorziet de procedure enkel in de mogelijkheid om een nieuwe straatnaam voor te stellen vóór of tijdens de fusiecafés. De nieuwe voorstellen zijn laattijdig en dus eveneens in strijd met de procedure goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 februari 2024.
Het college nam akte van het bezwaarschrift en stelt vast dat het ingediende bezwaar ontvankelijk is, doch ongegrond. Het college sluit zich evenwel aan bij de subjectieve vaststelling dat de voorgestelde nieuwe naam voor de Vollezelestraat, met name "Waterstraat", noch ethymologisch, noch geografisch, noch geschiedkundig aansluit bij de ligging van de straat.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de nieuwe straatnamen en dit vanaf 1 januari 2025.
Raadslid Ludo Van Paepegem dient ter zitting schriftelijk volgende amendement in:
De gemeenteraad komt de beslissing toe om straatnamen toe te kennen en te wijzigen. Omwille van de fusie werd een procedure opgezet waarbij een panel van deskundigen één of meerdere namen voorstelde en de inwoners van de betrokken straat hun standpunt konden kenbaar maken. Het is in principe de bedoeling om het standpunt van de inwoners te volgen.
In het geval van de Processiestraat in Tollembeek is een andere keuze aangewezen dan die voorgesteld door de inwoners. De deskundigen hadden de naam Augusta Marcouxstraat of kortweg Marcouxstraat voorgesteld.
Augusta Marcoux werd op 24 juni 1917 in Tollembeek geboren. Haar moeder Bertha Marcoux verhuisde na haar geboorte naar een flat in Schaarbeek. In september 1937 werd ze aangesteld als onderwijzeres in het gemeentelijk onderwijs van Molenbeek. Bij het begin van de oorlog werd Augusta gerecruteerd door het ontsnappingsnetwerk voor geallieerde piloten Comète van onder meer Andrée De Jongh. Opgevangen piloten werden tot de dag van hun afreis naar Spanje op wisselende adressen verborgen, waaronder de flat van moeder en dochter Marcoux. Bij het avondeten met 2 piloten op 14 augustus 1941 viel de Gestapo binnen en werden moeder en dochter gearresteerd. Na hun arrestatie werden moeder en dochter veroordeeld en op verschillende plaatsen vastgehouden. Tegen het einde van de oorlog waren ze beiden in het concentratiekamp van Bergen-Belsen. Ze werden er op 15 april 1945 door de geallieerden bevrijd. Dochter Augusta was verzwakt door een typhusbesmetting en werd in het ziekenhuis van Bergen-Belsen opgenomen. Ze stierf er op 21 mei 1945, net geen 28 jaar oud. Toen het gemeentebestuur van Molenbeek hoorde van haar overlijden, besloten ze al op 8 juni 1945 om gemeenteschool Nr. 9 om te dopen naar École Augusta Marcoux en kleuterschool Nr. 8 naar Les P'tits Marcoux.
De bedoeling van het panel was dus om deze verzetsheldin afkomstig uit Tollembeek te eren door een straat naar haar te noemen.
De inwoners van de straat verkiezen de naam Augustastraat, naar haar voornaam.
Het is evenwel gebruikelijk om bij straatnamen voor historische personen hun familienaam te gebruiken. Dat is ook in onze gemeente het geval, zoals de Jaak Ballingsstraat.
De uitzondering van voornamen is alleen toegestaan voor koningen en prinsen, mits toestemming van het Hof, zoals Astridlaan, Leopoldstraat, enz.
Het lijkt ook aangewezen, om de nagedachtenis van Augusta Marcoux niet tekort te doen, dat haar naam ook de straatnaam wordt, dus Augusta Marcouxstraat. Op de straatnaambordjes kan haar naam vermeld worden met een korte uitleg.
Voorstel:
In artikel 2 wordt de lijn
Processiestraat: Augustastraat
vervangen door de lijn
Processiestraat: Augusta Marcouxstraat
Stemming over het amendement:
Met 12 stemmen voor (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan en 5 onthoudingen (Rudy Thiebaut, Filip Durant, Michel De Bock, Etienne Mignon, Gerda Persoons)
Bijgevolg wordt het amendement aanvaard.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de stemmingsresultaten en het ontvangen bezwaar in het kader van de verplichte straatnaamwijzigingen voor de fusie tot Pajottegem.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist de straatnamen, die van toepassing worden vanaf 1 januari 2025, als volgt goed te keuren.
Artikel 3:
De hernummering van de Langestraat in deelgemeente Vollezele wordt bij apart besluit van het college van burgemeester en schepenen behandeld.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement afvalbeleid van fusiegemeente Pajottegem van 1 januari 2025 goed.
Artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeve van de gemeente
Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van gemeentelijke retributiereglementen
De wet van 29/7/1991betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, en later wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7/12/2018
Het regiodecreet van 3/2/2023
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995
Het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)
Het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
Het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20/7/2018 inzake actieplan asbestafbouw
Het Lokaal Materialenplan of uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030.
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 mei 2010 houdende toetreding tot de intercommunale Ilva en goedkeuring van de statuten.
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 28 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereninging (Intradura).
Het gemeenteraadsbesluit van Herne van 22 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereninging (Intradura).
Het besluit van de Raad van Bestuur van ILvA van 17/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Galmaarden verwerven en verwerken van P+MD, papier en glas met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan Intradura, zodat Intradura in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het besluit van de Raad van Bestuur van Intradura van 26/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Gooik en Herne verwerven en verwerken van huis-aan-huis-ophaling en verwerking van restafval, GFT en grof huisvuil met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan ILvA, zodat ILvA in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van respectievelijk 26 september 2023 en 27 september 2023 houdende goedkeuring van de engagementsverklaring budget en verbintenissen.
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024 houdende goedkeuring van de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen ILvA en Intradura
De opbrengsten van deze retributies zijn voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0300-00/7000030 en zijn dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Momenteel doet de gemeente Galmaarden een beroep op IlvA voor de huis-aan-huis ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton, glas en de uitbating van het recyclagepark. De gemeenten Gooik en Herne doen een beroep op Intradura voor de huis-aan-huis-ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton en de lediging van de glasbollen. De uitbating van de recyclageparken gebeurt in eigen beheer.
Vanaf 1 januari 2025 dient de afvalophaling- en verwerking maximaal op een uniforme wijze te worden aangeboden aan de inwoners van Pajottegem.
De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne gingen in onderhandeling met de beide opdrachthoudende verenigingen om een overgangsregeling uit te werken voor de periode 2025-2030.
Voor wat betreft de inzameling en verwerking van de huis-aan-huis ingezamelde fracties wordt vanaf 1 januari 2025 tot en met 2030 door de nieuwe fusiegemeente Pajottegem een beroep gedaan op de beide actieve opdrachthoudende verenigingen Intradura en IlvA die onderling tot een akkoord over een herverdeling van de activiteiten zijn gekomen.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne keurden op respectievelijk 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024, de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen als volgt goed voor een periode van 5 jaar (2025-2030):
Het is noodzakelijk om tegen 1 januari 2025 uniforme tarieven voor de recyclageparken, de huis-aan-huisophalingen e.d.m. goed te keuren. Deze tarieven zijn gebaseerd op de huidige retributies, de Vlarema en de tarieven die gehanteerd worden in onze buurgemeenten. Vanaf 1 april 2025 voorziet het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA een tariefaanpassing n.a.v. de indexstijging en de stijging van de verwerkingsprijzen, waarbij de retributies worden aangepast aan de sinds 2021 gestegen levensduurte en ze voortaan ook gekoppeld worden aan de consumptieprijsindex. De aanpassing aan de consumptieprijsindex gebeurt slechts jaarlijks, en dit voor zover ten gevolge van de gestegen levensduurte een effectief bereikt veelvoud bereikt wordt, zodat nooit afronding naar bovenliggend rond getal kan geschieden.
Artikel 1:
Het retributiereglement voor het inzamelen van afvalstoffen door Ilva van 29 maart 2022 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 2:
Met ingang van 1 januari 2025 het reglement opgeheven bij artikel 1 vervangen door onderhavig retributiereglement voor de inzameling van afvalstoffen:
Retributiereglement inzameling afvalstoffen
Artikel 1: Algemeen
Een retributie wordt geheven op de inzameling van afvalstoffen waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband Ilva gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen of door Intradura te laten innen.
Artikel 2: Definitie
De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.
Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij Ilva of Intradura aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van
Artikel 3:
Er wordt vanaf 01/01/2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking.
Artikel 4: Bedrag retributie
De retributie wordt als volgt samengesteld:
4.1. Voor de verkoop van zakken:
Blauwe PMD-zakken: per rol (20 stuks)
4.2. Aanbieden van de restfractie en GFT-afval.
4.2.1. Voor het van 1 januari 2025 tot en met 31 maart 2025 aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.2. Voor het van 1 januari 2025 tot en met 31 maart 2025 aanbieden van 40 liter of 140 liter GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.3. Voor het vanaf 1 april 2025 aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,20 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,75 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,35 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,30 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.4. Voor het vanaf 1 april 2025 aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter en anderzijds een variabele kost van € 0,15 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.5. Vanaf 1 januari 2026 worden de volgende tarieven uit artikel 4.2.3. en 4.2.4. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex;
4.2.6. De in 4.2.5. genoemde aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt;
4.2.7. Voor de in 4.2.5. en 4.2.6. genoemde aanpassing worden jaarlijks de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024;
4.2.8 Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:
|
40 liter |
140 liter |
240 liter |
GFT |
15 kilogram |
70 kilogram |
110 kilogram |
Restfractie |
15 kilogram |
60 kilogram |
110 kilogram |
4.2.9 Restafvalcontainers van 500 l, 750l of 1050 l zijn niet beschikbaar voor gezinnen.
4.3. Sloten
Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels voor een restfractiecontainer: € 35,00.
4.4. Voor het tussen 1 januari 2025 en 31 maart 2025 ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
4.4.1. Voor grofvuil:
4.4.2. Voor snoeiafval en tuinafval:
4.5. Voor na 1 april 2025 ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
4.5.1. Voor grofvuil:
4.5.2. Voor snoeiafval en tuinafval:
4.5.3. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 4.5.1. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,50 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,50 gebeurt.
4.5.4. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 4.5.2. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,20 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,20 gebeurt.
Snoei-/tuinafval moet als volgt worden aangeboden:
4.6. Composteren
4.6.1. Een ter beschikking gestelde GFT-container kan gratis geruild worden voor een compostvat met beluchtingsstok.
4.6.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
4.6.3. Voor de aankoop van een compostbak: €70,00
4.6.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00
4.6.5. Na het afstaan van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
4.7. Asbest
Tot de OVAM-subsidieperiode die loopt tot en met 31maart 2026, verleent Intradura aan de inwoners volgende diensten:
Er kunnen jaarlijks maximum 6 plaat- of kuubzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 6 stuks) of 1 container per adres aangekocht worden. Hierbij zijn 2 veiligheidskits, begeleiding van een asbestcoach en de ophaling van de recipiënten aan huis inbegrepen.
Grotere hoeveelheden kunnen toegestaan worden na bezoek van de asbestcoach ter plaatse.
De kostprijs voor deze dienstverlening is voor de inwoner als volgt:
4.8. Inzameling op wijkniveau
4.8.1 Ondergrondse containers
Ondergrondse containers worden georganiseerd in zogenaamde afvalstraten. Elke afvalstraat bestaat uit 3 containers:
De kostprijs voor het gebruik van de restafvalcontainer bedraagt € 2,50 per aanbieding. In de schuif van deze container kan maximaal één zak van 60 liter per keer gedeponeerd worden aan deze kostprijs.
Om gebruik te maken van de ondergrondse afvalcontainers dient een inwoner van de gemeente een kopie van de identiteitskaart (beide zijden) te mailen naar secretariaat@intradura.be. De inwoner ontvangt een gepersonaliseerde brief met uitnodiging om een bedrag van bij voorkeur 25 euro te storten als provisie voor het gebruik van de ondergrondse containers. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de identiteitskaart van de aanvrager.
4.8.2 Inzameling van glazen flessen en bokalen
Het lokaal bestuur voorziet gespreid op het openbaar domein glasbollen. Het deponeren van glazen flessen en bokalen in de glasbollen is gratis.
4.8.3 Inzameling textiel
Het lokaal bestuur voorziet gespreid op het openbaar domein containers. Het deponeren van textiel in de textielcontainers is gratis.
4.9. Andere dienstverlening in het kader van afvalinzameling en verwerking
4.9.1. Voor het ruilen van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container of restfractie-container voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer:
4.9.2. Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport: € 45,00 per bundel van 5 zakken
4.9.3. Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:
40 en 140 liter |
€ 40 |
4.10 het recyclagepark
4.10.1 De gemeentelijke recyclageparken zijn uitsluitend toegankelijk voor inwoners van
de gemeente alsook voor eigenaars van tweede verblijven en éénmans- en kleinhandelszaken en KMO’s die op het grondgebied van de gemeente hun zetel hebben.
4.10.2 Op de recyclageparken worden 3 tarieven toegepast:
Concreet worden volgende afvalfracties ingezameld met de daaraan verbonden retributie:
Fracties recyclagepark |
retributie |
gebonden asbest* |
0,30 €/kg |
grof huisvuil |
0,30 €/kg |
houtachtig groenafval |
0,16 €/kg |
gras |
0,16 €/kg |
hout |
0,16 €/kg |
bouw- & sloopafval |
0,16 €/kg |
harde plastic |
0,16 €/kg |
PMD |
gratis |
papier & karton |
gratis |
glazen flessen & bokalen |
gratis |
vlak glas |
gratis |
KGA |
gratis |
Frituurolie |
gratis |
Motorolie |
gratis |
afgedankte elektr. apparatuur( AEEA) |
gratis |
EPS/piepschuim |
gratis |
autobanden |
gratis |
Textiel |
gratis |
oude metalen |
gratis |
Kurk |
gratis |
plastieken dopjes |
gratis |
Batterijtjes |
gratis |
Matrassen |
gratis |
* 200 kg gratis/jaar/gezin
4.10.3 De berekening van het tarief op het recyclagepark gebeurt via de weegbrug die een nauwkeurigheid van 5 kg heeft.
4.10.4 Voor de aanbreng van asbestcementplaten geldt een vrijstelling van de retributie voor de eerste 200,- kg per gezin aangebracht indien dit volledig afzonderlijk wordt aangeboden. Het is verplicht om het hechtgebonden asbest verpakt aan te leveren in doorzichtige plasticfolie of plasticzak. Niet-hechtgebonden asbest wordt niet aanvaard.
4.10.5 Indien ongesorteerd afval of gemengd afval aangeboden wordt, geldt het duurste tarief.
4.10.6 Het recyclagepark is uitsluitend bedoeld voor de opvang van het huishoudelijk afval. Bedrijven, dienstverlenende instanties en zelfstandigen dienen hun afval door een gespecialiseerd bedrijf te laten verwijderen. Afvalstoffen van ambachtelijke of handelsoorsprong mogen in het gemeentelijk recyclagepark aanvaard worden, als deze naar hun aard, omvang en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen. Bedrijven en verenigingen kunnen voor de toegang op het recyclagepark een “toegangskaart recyclagepark” aanvragen. Deze kaart kost € 40. De omzetting van bestaande naar nieuwe kaarten gebeurt gratis.
4.10.7 De verschuldigde retributie op het recyclagepark is elektronisch betaalbaar.
4.10.8 Indien na het bepalen van het brutogewicht de bezoeker het nalaat om het tarragewicht te laten bepalen (dus het nettogewicht niet bepaald wordt, noch betaald wordt) kan een forfaitaire boete aangerekend worden van 200,- euro.
Artikel 5: Verschuldigdheid retributie
De volgende retributies zijn verschuldigd bij:
De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.
Artikel 6: Provisierekening voor restafval, snoeiafval en GFT
§1 Onverminderd de bepalingen in artikel 5 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken en het leveren van snoeihout de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een ter beschikking gestelde provisierekening.
§2 De provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. De eerste betalingsuitnodiging voor de provisierekening bedraagt € 35,00.
§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.
§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 – zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen. Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverlening zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.
§5. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één kosteloze herinnering nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:
1. Administratieve kost: € 7,5;
2. Portkosten;
§6. De financieel directeur kan hierna, overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen om de retributie in te vorderen.
§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.
Artikel 3:
Als overgangsmaatregel kunnen de inwoners van Gooik en Herne de resterende afvalzakken en GFT-zakken inruilen. De waarde van de ingeruilde zakken wordt op de provisierekening gestort.
Artikel 4:
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 5:
De burgemeester maakt dit besluit en het retributiereglement conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst, en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.
Artikel 6:
De toezichthoudende overheid en de opdrachthoudende intergemeentelijk samenwerkingsverbanden Land van Aalst voor milieu en Intradura worden op de hoogte gebracht van dit besluit.
9:81
Cipal dv vraagt voor haar algemene vergadering van 7 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen en het ontwerp van statutenwijziging goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334, 385-388, 427
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19A te 1570 Galmaarden werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal, en de heer Gunther De Smedt, Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, werd aangeduid als plaatsvervanger op de algemene vergaderingen van Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024
De huidige statuten van Cipal
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023
De toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente werd per mail van 13 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv van 20 juni 2024 met de agendapunten van deze algemene vergadering van Cipal.
Cipal dv vraagt voor haar algemene vergadering van 7 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
De Algemene Vergadering van Cipal dv vindt plaats in het Technologiehuis, in Geel. Daarnaast is het ook mogelijkheid om online te participeren via het elektronisch systeem waarmee de vorige Algemene Vergaderingen hebben gewerkt.
De vergadering heeft de volgende agenda:
De vaststelling van het mandaat van de volmachtdragers moet voor elke algemene vergadering worden herhaald.
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt, op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota, de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024 goed.
Artikel 2:
De volmachtdragers van de gemeente, de heer Ludo Van Paepegem en de heer Gunther De Smedt, worden gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van 7 november 2024 van Cipal te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Cipal, via mail op infoavdv@cipal.be.
9:81
ILvA vraagt voor haar bijzondere algemene vergadering van 19 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Rita Paindavin, wonende te Avondvrede 3 te 1570 Galmaarden en de heer Ludo Persoons, wonende te Kasteelstraat 26 te 1570 Vollezele, werden aangeduid als volmachtdragers van de gemeente Galmaarden op de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA voor de gehele legislatuur 2019-2024.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA (opdrachthoudende vereniging).
De gemeente Galmaarden werd via uitnodigingsbrief van 10 juli 2024 van ILvA uitgenodigd tot het bijwonen van de bijzondere algemene vergadering van 19 november 2024 in de maatschappelijke zetel van de vereniging te Erembodegem.
De agenda werd als volgt samengesteld:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (artikel 432 - DLB)
2. Samenstelling van het bureau (artikel 38)
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering (artikel 6)
4. Goedkeuren actieplan en budget 2025
5. Toetreding Intradura bij ILvA
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de punten vermeld op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van ILvA van 19 november 2024 goed.
Artikel 2:
De aangestelde volmachtdragers, mevrouw Rita Paindavin en de heer Ludo Persoons, worden gemandateerd om op bovengenoemde vergadering te handelen en te beslissen overeenkomstig onderhavig voorstel.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan ILvA.
9:81
Havicrem IGV vraagt voor haar algemene vergadering van 20 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432, 454
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Rita Paindavin, Avondvrede 3 te 1570 Galmaarden, en mevrouw Kim Bonduelle, De Roen 31 te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Havicrem IGV tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
Artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem
De gemeente Galmaarden is deelnemer van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
De gemeente werd per mail van 11 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Havicrem die op 20 november 2024 plaatsheeft in crematorium Daelhof op het adres Erasmuslaan 50, 1804 Cargovil (Zemst). Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per mail van 4 oktober 2024 overgemaakt.
De agenda van de gewone algemene vergadering van Havicrem IGV die zal gehouden worden op 20 juni 2024 om 18u30 in het crematorium Daelhof op het adres Erasmuslaan 50, 1804 Cargovil (Zemst) omvat volgende agendapunten:
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem IGV van 20 november 2024 goed.
Artikel 2:
Mevrouw Rita Paindavin (effectief vertegenwoordiger), Avondvrede 3, 1570 Galmaarden, en mevrouw Kim Bonduelle (plaatsvervanger), De Roen 31, 1570 Galmaarden, worden aangeduid als volmachtdragers op de bijzondere algemene vergadering van Havicrem IGV met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Havicrem IGV op het mailadres birgitte.emmerechts@havicrem.be
9:81
Riobra vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering van 25 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Jo Stalpaert, Repingestraat 80A te 1570 Vollezele, en de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Riobra tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De gemeente Galmaarden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente werd per aangetekende brief van 25 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Riobra die op 25 november 2024 plaatsheeft in Lubbeek. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 29 september 2023 overgemaakt.
De agenda werd door de Raad van Bestuur in zitting van 25 november 2024 als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2024 goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de heer Jo Stalpaert, Repingestraat 80A te 1570 Vollezele en als plaatsvervanger de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, aan als volmachtdragers op de buitengewone algemene vergadering van Riobra met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Riobra ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
9:81
Aankoopcentrale Creat (dienstverlenende vereniging TMVS) vraagt voor haar bijzondere algemene vergadering van 26 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2020 over de goedkeuring van de toetreding tot Creat aankoopcentrale (dienstverlenende vereniging TMVS) en goedkeuring statuten en toetredingsvoorwaarden en aankoop van een aandeel
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2020 waarbij de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19A, 1570 Galmaarden, wordt aangeduid als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van aankoopcentrale Creat (dienstverlenende vereniging TMVS) tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De statuten van TMVS dv
De gemeente Galmaarden is aangesloten bij TMVS dv.
De gemeente werd per mail van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Creat (TMVS) die op 26 november 2024 fysiek doorgaat in Flanders Expo te Gent met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
De agenda van de algemene vergadering van Creat (TMVS) van 26 november 2024 werd door de raad van bestuur als volgt vastgesteld:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist om de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19A, 1570 Galmaarden, aan te duiden om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv. De heer Van Paepegem wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad om deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Farys, TMVS dv per elektronische post.
9:81
Haviland Intercommunale IgSv vraagt om voor de buitengewone algemene vergadering van 27 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer de heer Patrick Decat, Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Gunther De Smedt, Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, werden aangeduid als volmachtdragers voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur 2019-2024
Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 van Haviland: buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023:
- goedkeuring statutenwijzigingen
- bepalen van het mandaat van de vertegenwoordigers van het OCMW
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De gemeente Galmaarden werd per mail van 1 oktober 2024 opgeroepen om kennis te willen nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale die op 27 november 2024 plaatsheeft in Asse-Zellik.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering omvat volgende punten:
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland IgSv van 27 november 2024 goed.
Artikel 2:
De heer Patrick Decat (effectief vertegenwoordiger), Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Gunther De Smedt (plaatsvervangend), Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, worden gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Haviland IgSv van 27 november 2024 te handelen en te beslissen overeenkomstig artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik.
9:81
PBE vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering van 28 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het Energiedecreet van 8 mei 2009
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Ludo Van Paepegem, wonende te Hoogstraat 19 A te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van PBE tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 25 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op 28 november 2024 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per mail van 25 september 2024 overgemaakt.
De agenda werd door de Raad van Bestuur in zitting van 23 september 2024 als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient, volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 28 november 2024 goed.
Artikel 2:
De heer Patrick Decat, Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19 A te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als volmachtdragers op de bovengenoemde buitengewone algemene vergadering van PBE 3op 28 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
Het secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan PBE ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
9:81
Fluvius West vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering van 20 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Jo Stalpaert, wonende te Repingestraat 80A te 1570 Vollezele en mevrouw Kim Bonduelle, wonende te De Roen 31 te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West (voorheen Infrax West) tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De gemeente Galmaarden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per mail van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 plaatsheeft in Diksmuide. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per mail van 19 september 2024 overgemaakt.
De agenda werd als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in WVI DV.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 20 november 2024 goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de heer Jo Stalpaert, Repingestraat 80A te 1570 Vollezele en als eventueel plaatsvervanger mevrouw Kim Bonduelle, De Roen 31 te 1570 Galmaarden, aan als volmachtdragers op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West (voorheen Infrax West) met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de deelname aan het project digibanken Pajottenland-West voor de periode 2025 tot en met juli 2026 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken
De beslissing van de gemeenteraad van 22 september 2022 tot deelname aan het project digibanken Pajottenland-West voor de periode 2023-2024
Er is een maximum subsidie voorzien van 500.000 euro.
Er wordt voor de organisatie van het project door het Departement Werk en Sociale Economie (Vlaanderen) geen cofinanciering gevraagd van de lokale besturen.
De lokale besturen engageren zich tot het voorzien van de nodige logistieke ondersteuning, zoals het voorzien van personeelsinzet, bekendmaking en uitvoering van het project onder de inwoners, de nodige ruimte of klaslokalen onder nader te bepalen vorm in onderling overleg met de lokale besturen vast te stellen. Het project digibanken Pajottenland West voorziet in het budget een totaal bedrag van 499.958,02.
De looptijd van het project is voorzien van 1 januari 2025 tot 31 juli 2026.
Digibank Pajottenland-West is een aanbod op maat om de e-inclusie te vergroten met specifieke focus op laaggeschoolde werkzoekenden en werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, leefloners, alleenstaande ouders met minstens 1 kind ten laste, senioren, mensen in armoede en langdurig zieken.
Digibank Pajottenland-West is een partnerschap tussen de lokale besturen van Affligem, Bever, Lennik, Liedekerke, Galmaarden en Roosdaal en Ternat met als nieuwe promotor Groep Intro, en in samenwerking met Avansa, Ligo en Steunpunt Welzijn (of diens rechtsopvolger). Voor de activering van werkzoekenden wordt er samengewerkt met VDAB Verder wordt de Digibank Pajottenland-West ondersteund door een netwerk aan vrijwilligers.
Doelstellingen van het project
Het betreft een verlenging van het project dat reeds gesubsidieerd werd in 2023 en 2024. Gooik maakte toen deel uit van de digibank Gooik-Halle-Pepingen Herne was niet actief in een digibank project. In het kader van de huidige verlenging van de digibank-projecten werd door de 2 digibanken en de gemeenten Galmaarden en Gooik volgende punten overeengekomen:
De deadline voor indiening van de nieuwe stukken is 1 oktober 2024, vandaar dat goedkeuring gevraagd wordt aan het college. De samenwerkingsovereenkomst zal nadien nog worden voorgelegd aan de gemeenteraad van oktober 2024
Artikel 1:
De gemeenteraad stemt in met deelname aan het project digibanken Pajottenland-West met als promotor Groep Intro en als partners de deelnemende lokale besturen Affligem, Bever, Galmaarden, Lennik, Liedekerke en Roosdaal, Ternat en Ligo CBE Halle-Vilvoorde, Avansa Halle-Vilvoorde, Steunpunt Welzijn overeenkomstig de samenwerkingsstrategie, aangehecht in bijlage.
Artikel 2:
De sociale dienst bezorgt een kopie van dit besluit aan Groep Intro.
185.3
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden dient ter aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende Kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden: goedkeuren meerjarenplan 2020-2025
Het erkend representatief orgaan, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, gaf op 1 oktober 2024 gunstig advies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de kerkraad van Sint-Pieter Galmaarden op 13 juni 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
Het budget 2025, vastgesteld en goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden op 11 juli 2024 werd ingediend door het centraal kerkbestuur Galmaarden op 3 oktober 2024 en past binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Er wordt geen gemeentelijke exploitatietoelage gevraagd.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden, aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel.
185.3
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele dient ter aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 houdende Kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele: goedkeuren meerjarenplan 2020-2025
Het erkend representatief orgaan, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, gaf op 1 oktober 2024 gunstig advies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de kerkraad van Sint-Paulus Vollezele op 2 oktober 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 november 2019.
Het budget 2025, vastgesteld en goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele op 9 september 2024 werd ingediend door het centraal kerkbestuur Galmaarden op 3 oktober 2024 en past binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Er wordt conform het meerjarenplan een gemeentelijke exploitatietoelage van 14.955 euro gevraagd.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele, aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel.
185.3
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek dient ter aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende Kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek: goedkeuren meerjarenplan 2020-2025
Het erkend representatief orgaan, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, gaf op 1 oktober 2024 gunstig advies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de kerkraad van Sint-Martinus Tollembeek op 24 september 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
Het budget 2025, vastgesteld en goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek op 3 juli 2024, werd ingediend door het centraal kerkbestuur Galmaarden op 3 oktober 2024 en past binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Er wordt conform het meerjarenplan een gemeentelijke exploitatietoelage van 15.000 euro gevraagd.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek, aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel.
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Veerle Dero
voorzitter raad