De gemeenteraad keurt het retributiereglement afvalbeleid van fusiegemeente Pajottegem van 1 januari 2025 goed.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement afvalbeleid van fusiegemeente Pajottegem van 1 januari 2025 goed.
Artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeve van de gemeente
Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van gemeentelijke retributiereglementen
De wet van 29/7/1991betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, en later wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7/12/2018
Het regiodecreet van 3/2/2023
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995
Het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)
Het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
Het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20/7/2018 inzake actieplan asbestafbouw
Het Lokaal Materialenplan of uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030.
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 mei 2010 houdende toetreding tot de intercommunale Ilva en goedkeuring van de statuten.
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 28 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereninging (Intradura).
Het gemeenteraadsbesluit van Herne van 22 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereninging (Intradura).
Het besluit van de Raad van Bestuur van ILvA van 17/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Galmaarden verwerven en verwerken van P+MD, papier en glas met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan Intradura, zodat Intradura in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het besluit van de Raad van Bestuur van Intradura van 26/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Gooik en Herne verwerven en verwerken van huis-aan-huis-ophaling en verwerking van restafval, GFT en grof huisvuil met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan ILvA, zodat ILvA in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van respectievelijk 26 september 2023 en 27 september 2023 houdende goedkeuring van de engagementsverklaring budget en verbintenissen.
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024 houdende goedkeuring van de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen ILvA en Intradura
De opbrengsten van deze retributies zijn voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0300-00/7000030 en zijn dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Momenteel doet de gemeente Galmaarden een beroep op IlvA voor de huis-aan-huis ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton, glas en de uitbating van het recyclagepark. De gemeenten Gooik en Herne doen een beroep op Intradura voor de huis-aan-huis-ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton en de lediging van de glasbollen. De uitbating van de recyclageparken gebeurt in eigen beheer.
Vanaf 1 januari 2025 dient de afvalophaling- en verwerking maximaal op een uniforme wijze te worden aangeboden aan de inwoners van Pajottegem.
De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne gingen in onderhandeling met de beide opdrachthoudende verenigingen om een overgangsregeling uit te werken voor de periode 2025-2030.
Voor wat betreft de inzameling en verwerking van de huis-aan-huis ingezamelde fracties wordt vanaf 1 januari 2025 tot en met 2030 door de nieuwe fusiegemeente Pajottegem een beroep gedaan op de beide actieve opdrachthoudende verenigingen Intradura en IlvA die onderling tot een akkoord over een herverdeling van de activiteiten zijn gekomen.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne keurden op respectievelijk 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024, de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen als volgt goed voor een periode van 5 jaar (2025-2030):
Het is noodzakelijk om tegen 1 januari 2025 uniforme tarieven voor de recyclageparken, de huis-aan-huisophalingen e.d.m. goed te keuren. Deze tarieven zijn gebaseerd op de huidige retributies, de Vlarema en de tarieven die gehanteerd worden in onze buurgemeenten. Vanaf 1 april 2025 voorziet het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA een tariefaanpassing n.a.v. de indexstijging en de stijging van de verwerkingsprijzen, waarbij de retributies worden aangepast aan de sinds 2021 gestegen levensduurte en ze voortaan ook gekoppeld worden aan de consumptieprijsindex. De aanpassing aan de consumptieprijsindex gebeurt slechts jaarlijks, en dit voor zover ten gevolge van de gestegen levensduurte een effectief bereikt veelvoud bereikt wordt, zodat nooit afronding naar bovenliggend rond getal kan geschieden.
Artikel 1:
Het retributiereglement voor het inzamelen van afvalstoffen door Ilva van 29 maart 2022 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 2:
Met ingang van 1 januari 2025 het reglement opgeheven bij artikel 1 vervangen door onderhavig retributiereglement voor de inzameling van afvalstoffen:
Retributiereglement inzameling afvalstoffen
Artikel 1: Algemeen
Een retributie wordt geheven op de inzameling van afvalstoffen waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband Ilva gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen of door Intradura te laten innen.
Artikel 2: Definitie
De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.
Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij Ilva of Intradura aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van
Artikel 3:
Er wordt vanaf 01/01/2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking.
Artikel 4: Bedrag retributie
De retributie wordt als volgt samengesteld:
4.1. Voor de verkoop van zakken:
Blauwe PMD-zakken: per rol (20 stuks)
4.2. Aanbieden van de restfractie en GFT-afval.
4.2.1. Voor het van 1 januari 2025 tot en met 31 maart 2025 aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.2. Voor het van 1 januari 2025 tot en met 31 maart 2025 aanbieden van 40 liter of 140 liter GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.3. Voor het vanaf 1 april 2025 aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,20 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,75 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,35 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,30 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.4. Voor het vanaf 1 april 2025 aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter en anderzijds een variabele kost van € 0,15 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.5. Vanaf 1 januari 2026 worden de volgende tarieven uit artikel 4.2.3. en 4.2.4. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex;
4.2.6. De in 4.2.5. genoemde aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt;
4.2.7. Voor de in 4.2.5. en 4.2.6. genoemde aanpassing worden jaarlijks de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024;
4.2.8 Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:
|
40 liter |
140 liter |
240 liter |
GFT |
15 kilogram |
70 kilogram |
110 kilogram |
Restfractie |
15 kilogram |
60 kilogram |
110 kilogram |
4.2.9 Restafvalcontainers van 500 l, 750l of 1050 l zijn niet beschikbaar voor gezinnen.
4.3. Sloten
Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels voor een restfractiecontainer: € 35,00.
4.4. Voor het tussen 1 januari 2025 en 31 maart 2025 ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
4.4.1. Voor grofvuil:
4.4.2. Voor snoeiafval en tuinafval:
4.5. Voor na 1 april 2025 ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
4.5.1. Voor grofvuil:
4.5.2. Voor snoeiafval en tuinafval:
4.5.3. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 4.5.1. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,50 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,50 gebeurt.
4.5.4. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 4.5.2. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,20 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,20 gebeurt.
Snoei-/tuinafval moet als volgt worden aangeboden:
4.6. Composteren
4.6.1. Een ter beschikking gestelde GFT-container kan gratis geruild worden voor een compostvat met beluchtingsstok.
4.6.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
4.6.3. Voor de aankoop van een compostbak: €70,00
4.6.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00
4.6.5. Na het afstaan van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
4.7. Asbest
Tot de OVAM-subsidieperiode die loopt tot en met 31maart 2026, verleent Intradura aan de inwoners volgende diensten:
Er kunnen jaarlijks maximum 6 plaat- of kuubzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 6 stuks) of 1 container per adres aangekocht worden. Hierbij zijn 2 veiligheidskits, begeleiding van een asbestcoach en de ophaling van de recipiënten aan huis inbegrepen.
Grotere hoeveelheden kunnen toegestaan worden na bezoek van de asbestcoach ter plaatse.
De kostprijs voor deze dienstverlening is voor de inwoner als volgt:
4.8. Inzameling op wijkniveau
4.8.1 Ondergrondse containers
Ondergrondse containers worden georganiseerd in zogenaamde afvalstraten. Elke afvalstraat bestaat uit 3 containers:
De kostprijs voor het gebruik van de restafvalcontainer bedraagt € 2,50 per aanbieding. In de schuif van deze container kan maximaal één zak van 60 liter per keer gedeponeerd worden aan deze kostprijs.
Om gebruik te maken van de ondergrondse afvalcontainers dient een inwoner van de gemeente een kopie van de identiteitskaart (beide zijden) te mailen naar secretariaat@intradura.be. De inwoner ontvangt een gepersonaliseerde brief met uitnodiging om een bedrag van bij voorkeur 25 euro te storten als provisie voor het gebruik van de ondergrondse containers. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de identiteitskaart van de aanvrager.
4.8.2 Inzameling van glazen flessen en bokalen
Het lokaal bestuur voorziet gespreid op het openbaar domein glasbollen. Het deponeren van glazen flessen en bokalen in de glasbollen is gratis.
4.8.3 Inzameling textiel
Het lokaal bestuur voorziet gespreid op het openbaar domein containers. Het deponeren van textiel in de textielcontainers is gratis.
4.9. Andere dienstverlening in het kader van afvalinzameling en verwerking
4.9.1. Voor het ruilen van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container of restfractie-container voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer:
4.9.2. Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport: € 45,00 per bundel van 5 zakken
4.9.3. Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:
40 en 140 liter |
€ 40 |
4.10 het recyclagepark
4.10.1 De gemeentelijke recyclageparken zijn uitsluitend toegankelijk voor inwoners van
de gemeente alsook voor eigenaars van tweede verblijven en éénmans- en kleinhandelszaken en KMO’s die op het grondgebied van de gemeente hun zetel hebben.
4.10.2 Op de recyclageparken worden 3 tarieven toegepast:
Concreet worden volgende afvalfracties ingezameld met de daaraan verbonden retributie:
Fracties recyclagepark |
retributie |
gebonden asbest* |
0,30 €/kg |
grof huisvuil |
0,30 €/kg |
houtachtig groenafval |
0,16 €/kg |
gras |
0,16 €/kg |
hout |
0,16 €/kg |
bouw- & sloopafval |
0,16 €/kg |
harde plastic |
0,16 €/kg |
PMD |
gratis |
papier & karton |
gratis |
glazen flessen & bokalen |
gratis |
vlak glas |
gratis |
KGA |
gratis |
Frituurolie |
gratis |
Motorolie |
gratis |
afgedankte elektr. apparatuur( AEEA) |
gratis |
EPS/piepschuim |
gratis |
autobanden |
gratis |
Textiel |
gratis |
oude metalen |
gratis |
Kurk |
gratis |
plastieken dopjes |
gratis |
Batterijtjes |
gratis |
Matrassen |
gratis |
* 200 kg gratis/jaar/gezin
4.10.3 De berekening van het tarief op het recyclagepark gebeurt via de weegbrug die een nauwkeurigheid van 5 kg heeft.
4.10.4 Voor de aanbreng van asbestcementplaten geldt een vrijstelling van de retributie voor de eerste 200,- kg per gezin aangebracht indien dit volledig afzonderlijk wordt aangeboden. Het is verplicht om het hechtgebonden asbest verpakt aan te leveren in doorzichtige plasticfolie of plasticzak. Niet-hechtgebonden asbest wordt niet aanvaard.
4.10.5 Indien ongesorteerd afval of gemengd afval aangeboden wordt, geldt het duurste tarief.
4.10.6 Het recyclagepark is uitsluitend bedoeld voor de opvang van het huishoudelijk afval. Bedrijven, dienstverlenende instanties en zelfstandigen dienen hun afval door een gespecialiseerd bedrijf te laten verwijderen. Afvalstoffen van ambachtelijke of handelsoorsprong mogen in het gemeentelijk recyclagepark aanvaard worden, als deze naar hun aard, omvang en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen. Bedrijven en verenigingen kunnen voor de toegang op het recyclagepark een “toegangskaart recyclagepark” aanvragen. Deze kaart kost € 40. De omzetting van bestaande naar nieuwe kaarten gebeurt gratis.
4.10.7 De verschuldigde retributie op het recyclagepark is elektronisch betaalbaar.
4.10.8 Indien na het bepalen van het brutogewicht de bezoeker het nalaat om het tarragewicht te laten bepalen (dus het nettogewicht niet bepaald wordt, noch betaald wordt) kan een forfaitaire boete aangerekend worden van 200,- euro.
Artikel 5: Verschuldigdheid retributie
De volgende retributies zijn verschuldigd bij:
De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.
Artikel 6: Provisierekening voor restafval, snoeiafval en GFT
§1 Onverminderd de bepalingen in artikel 5 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken en het leveren van snoeihout de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een ter beschikking gestelde provisierekening.
§2 De provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. De eerste betalingsuitnodiging voor de provisierekening bedraagt € 35,00.
§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.
§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 – zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen. Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverlening zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.
§5. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één kosteloze herinnering nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:
1. Administratieve kost: € 7,5;
2. Portkosten;
§6. De financieel directeur kan hierna, overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen om de retributie in te vorderen.
§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.
Artikel 3:
Als overgangsmaatregel kunnen de inwoners van Gooik en Herne de resterende afvalzakken en GFT-zakken inruilen. De waarde van de ingeruilde zakken wordt op de provisierekening gestort.
Artikel 4:
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 5:
De burgemeester maakt dit besluit en het retributiereglement conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst, en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.
Artikel 6:
De toezichthoudende overheid en de opdrachthoudende intergemeentelijk samenwerkingsverbanden Land van Aalst voor milieu en Intradura worden op de hoogte gebracht van dit besluit.