Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 27/02/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Daniel Fonteyne, raadslid
  • Openbaar

    • Goedkeuring Energie- en Klimaatactieplan (SECAP) in kader van het Burgemeestersconvenant 2030

      Ref.

      637.05

      Onderwerp

      De gemeenteraad wordt gevraagd het Energie- en Klimaatactieplan (SECAP) in kader van het Burgemeestersconvenant 2030 goed te keuren.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334

       

      Het Vlaams Klimaatplan 2013 - 2020

       

      Het provinciaal Klimaatbeleidsplan Vlaams-Brabant

       

      De gemeenteraadsbeslissing van 1 juli 2014 betreft de ondertekening van Het burgemeestersconvenant (coM 2020)

       

      De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020 betreft de ondertekening van Het burgemeestersconvenant (coM 2030)

       

      De gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2020 betreft de goedkeuring voor de opmaak van een energie- en klimaatactieplan (SECAP) in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Bever, Herne, Gooik, Pepingen en Lennik 

      Financiële impact

      Voor de uitvoering van de acties uit het Energie- en Klimaatactieplan 2030 is er budget voorzien en wordt geboekt onder jaarbudgetrekening 350-00/61310030 (ACT-67)

      Motivering

      Op 9 december 2019 keurde de Vlaamse Regering het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030 goed. De Vlaamse overheid stimuleert de lokale overheden om de 2030-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid.

       

      In het provinciaal klimaatsbeleidsplan 2040 stelt de Provincie Vlaams-Brabant dat ze samen met steden en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040.

       

      Op 7 november 2019 keurde de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant het Provinciaal Klimaatactieprogramma 2020-2025 goed. Dit programma voorziet onder meer in de ondersteuning van de steden en gemeenten bij het uitwerken en uitvoeren van hun lokaal klimaatbeleid.

       

      Bij gemeenteraadsbeslissing van 24 september 2019 werd er beslist om het Vlaams-Brabants Klimaatsengagement tijdens een gezamenlijk officieel ondertekeningsmoment op 18 oktober 2019 te ondertekenen.

      Door het ondertekenen van dit engagement verbindt de gemeente zich om samen met de provincie Vlaams-Brabant, het intergemeentelijke samenwerkingsverband zoals Haviland en de andere lokale besturen te werken aan een sterk en doorgedreven klimaatbeleid.

       

      In zitting van 1 juli 2014 besliste de gemeenteraad om het burgemeestersconvenant 2020 te ondertekenen.

       

      In zitting van 25 februari 2020 keurde de gemeenteraad de opmaak van een energie- en klimaatactieplan (SECAP) in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Bever, Herne, Gooik, Pepingen en Lennik goed.

      In uitvoering hiervan werd de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant betreffende het opstellen van een gemeentelijke energie- en klimaatactieplan (SECAP) in uitvoering van het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekend.

       

      In zitting van 24 november 2020 keurde de gemeenteraad de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 (coM2030) goed. 

      Hiermee engageert de gemeente Galmaarden zich om:

      • de uitstoot van CO² (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie);
      • haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie).

       

      In zitting van 26 oktober 2021 keurde de gemeenteraad de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 goed. De doelstellingen en acties van het LEKP vallen volledig binnen het Energie- en Klimaatactieplan.

       

      Het Energie- en Klimaatactieplan omschrijft waartoe de gemeente Galmaarden zich engageert. (zie bijlage)

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Onthouders: Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt het Energie- en Klimaatactieplan 2030 goed

       

      Artikel 2:

      Het goedgekeurde Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en ingediend bij de Europese Commissie via https://myconvenant.eumayors.eu/ 

    • Goedkeuring huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke tennis- en padelterreinen - aanpassing

      Ref.

      Ref. 653.10

      Onderwerp

      Het huishoudelijk reglement heeft als doel het gebruik van de tennis- en padelterreinen in optimale omstandigheden te laten verlopen. Het gebruik van de tennisterreinen wordt mee opgenomen in het huishoudelijk reglement van de padelterreinen omdat het beheer van de tennisterreinen vanaf 2024 in handen van de gemeente komt. De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van het aangepaste huishoudelijk reglement van de tennis- en padelterreinen.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 over de goedkeuring huishoudelijk reglement van de gemeentelijke padelterreinen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2023 over de goedkeuring huishoudelijk reglement van de gemeentelijke padelterreinen - aanpassing

      Motivering

      TC Markdal besliste zijn clubwerking stop te zetten in 2024.

      De tennisterreinen komen hierdoor in het beheer van de gemeente.

      Het is noodzakelijk een huishoudelijk reglement voor het gebruik van de tennisterreinen goed te keuren.

      Het gebruik van de tennisterreinen wordt mee opgenomen in het bestaande huishoudelijk reglement van de padelterreinen.

      Het huishoudelijk reglement heeft als doel het gebruik van de tennis- en padelterreinen in optimale omstandigheden te laten verlopen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Het huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke tennis- en padelterreinen wordt als volgt goedgekeurd:

       

       

      ARTIKEL 1. DOELSTELLING

      Dit huishoudelijk reglement heeft tot doel het gebruik van de tennis- en padelterreinen in optimale omstandigheden te laten verlopen. Door het betreden van de accommodaties is iedere bezoeker onderworpen aan het huishoudelijk reglement. Iedere bezoeker dient zich strikt te houden aan de bepalingen van het reglement. Een exemplaar van het reglement ligt ter inzage op de dienst vrije tijd en is beschikbaar op de gemeentelijke website.

       

      ARTIKEL 2. TOEPASSINGSGEBIED

      Dit huishoudelijk reglement is van toepassing op het gebruik van de tennis- en padelterreinen gelegen op het gemeentelijk sportterrein Galmaarden, Stationsstraat 47a, 1570 Galmaarden.

       

      ARTIKEL 3. TERMINOLOGIE

      In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder:

      • gevolmachtigde: de persoon die door het college van burgemeester en schepenen werd aangesteld om alle praktische aangelegenheden omtrent de gemeentelijke tennis- en padelterreinen in goede banen te leiden
      • gebruiker: de persoon die de gemeentelijke tennis- en padelterreinen wil gebruiken
      • bezoeker: elke persoon die de gemeentelijke tennis- en padelterreinen betreedt

       

      ARTIKEL 4. DIENSTREGELING

      De padelterreinen zijn alle dagen toegankelijk van 8.00 tot 23.00 uur, tenzij anders aangegeven op de kalender.

      Het tennisseizoen loopt van 15 april tot en met 15 november. In die periode zijn de tennisterreinen alle dagen toegankelijk van 8.00 tot 22.00 uur. De gebruiker dient er wel rekening mee te houden dat er geen verlichting is op de tennisterreinen.

      De tennis- en padelterreinen kunnen worden gesloten op bepaalde data en uren voor eigen en/of sportpromotionele activiteiten, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen of zijn gevolmachtigde. Dit zal aangegeven staan in het reservatiesysteem.

       

      ARTIKEL 5. TOEGANG

      De gebruiker is gebonden aan de hem toegestane uurregeling. De gebruiker dient de gereserveerde uren strikt na te leven. Er kan om geen enkele reden aanspraak gemaakt worden op verlenging.

      Personen die niet betrokken zijn bij de activiteit mogen onder geen beding de tennis- en padelterreinen betreden.

      De gebruiker mag de tennis- en padelterreinen voor geen andere bestemming aanwenden dan deze waarvoor het gebruik werd toegestaan.

       

      ARTIKEL 6. GEBRUIKS- EN VERBODSBEPALINGEN

      Bij gebruik van de tennis- en padelterreinen dienen volgende voorwaarden in acht genomen te worden:

      • het is verboden de terreinen te betreden buiten de openingsuren
      • de toegangsdeur dient altijd gesloten te worden
      • de terreinen mogen enkel betreden worden met platte sportzolen
      • na elk speeluur moeten de terreinen geveegd worden met een sleepnet. Bij droog en zonnig weer dient er ook te worden gesproeid (voor en na het spelen). Na het gebruik van de sleepnetten moeten deze terug opgehangen worden op de daartoe voorziene plaats.
      • de gebruikte ruimte dient opgeruimd en netjes te worden achtergelaten, alle afval wordt in de daartoe voorziene vuilnisbakken gedeponeerd
      • drank is verboden op het speelveld van de padelterreinen
      • eetwaren, onder welke vorm ook zijn niet toegelaten op de volledige tennis- en padelterreinen
      • het gebruik van kauwgom is niet toegelaten op de volledige tennis- en padelterreinen
      • er zijn geen externe materialen toegelaten die schade kunnen veroorzaken aan de kunstgrasmat of de gravel
      • er mag niet gerookt worden op de volledige tennis- en padelterreinen
      • muziekdragers zijn niet toegelaten op de volledige tennis- en padelterreinen
      • het is niet toegelaten met dieren de terreinen te betreden
      • het is niet toegelaten om het even welke publiciteit of aankondiging aan te plakken, tenzij met toestemming van de gevolmachtigde

       

      ARTIKEL 7. BEGELEIDING VAN JONGEREN

      Kinderen jonger dan 12 jaar moeten steeds vergezeld zijn van een toezichthoudende volwassene die aansprakelijk kan worden gesteld.

       

      ARTIKEL 8. RESERVATIE EN BETALING

      Het reserveren van de tennis- en padelterreinen gebeurt via het online reservatiesysteem. De betaling gebeurt online bij de reservatie.

       

      Reservaties van de tennis- en padelterreinen door erkende gemeentelijke verenigingen of particulieren uit Galmaarden voor de organisatie van lessenreeksen en tornooien gebeuren niet via het online reservatiesysteem maar via de dienst vrije tijd. Op die manier kunnen meer dan 2 speelmomenten geboekt worden en kan er meer dan 1 maand op voorhand gereserveerd worden. Deze organisaties dienen wel toegankelijk te zijn voor elke inwoner van Galmaarden, niet enkel voor de eigen leden. 

       

      ARTIKEL 9. GEBRUIKERSVERGOEDINGEN

      Bij het bepalen van de gebruikersvergoedingen werd een onderscheid gemaakt tussen inwoners en niet-inwoners (tennis en padel) en tussen daluren en piekuren (padel).

      Het overzicht van de gebruikersvergoedingen is als bijlage gekoppeld aan het huishoudelijk reglement.

       

      ARTIKEL 10.  HERBOEKEN

      Herboeken van een reservatie kan tot voor aanvang van het gereserveerde tijdslot, digitaal via dezelfde weg als hoe het terrein werd gereserveerd. Annuleren is niet mogelijk. Er gebeurt geen terugbetaling.

       

      ARTIKEL 11. AANSPRAKELIJKHEID

      Het gemeentebestuur van Galmaarden kan niet aansprakelijk gesteld worden voor:

      • enige schade van lichamelijke of stoffelijke aard, opgelopen naar aanleiding van de toegestane activiteiten of van het gebruik van de toegestane terreinen
      • verlies of diefstal van persoonlijke bezittingen, sportmateriaal, sportuitrusting, …

       

      ARTIKEL 12. VERANTWOORDELIJKHEID EN VERZEKERING

      De gebruiker is verantwoordelijk voor de materiële schade die tijdens de betreding van de terreinen aan de terreinen, de uitrusting en de omgeving wordt toegebracht.

      Gebruikers en bezoekers zijn burgerlijk aansprakelijk voor de schade, rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt door henzelf.

       

      ARTIKEL 13. SCHADE

      Bij beschadiging, diefstal, oneigenlijk gebruik of het vuil achterlaten van de terreinen zullen de gebruikers verantwoordelijk worden gesteld en zal schadevergoeding worden geëist.

      Er wordt aangenomen dat de tennis- en padelterreinen in goede staat verkeren bij aanvang van de activiteit. De gebruiker verwittigt de gevolmachtigde onmiddellijk na het betreden van het terrein indien er zich in dat verband problemen voordoen. Gebreken dienen vóór aanvang van de activiteit gemeld te worden. Gebeurt dat niet, dan zal de beschadiging ten laste van de gebruiker vallen. Wordt na afloop van de activiteit schade of diefstal vastgesteld, dan zal de gebruiker op de eerste uitnodiging van de gevolmachtigde ingaan om in gezamenlijk overleg de schade te bepalen. Indien de gebruiker niet aanwezig is, zal de schadevergoeding door het college van burgemeester en schepenen zelf bepaald worden. De gebruiker aanvaardt uitdrukkelijk de eventuele schade te vergoeden. De gebruiker is steeds verantwoordelijk voor de schade aangericht aan de terreinen, ongeacht of deze werd veroorzaakt door hemzelf of door deelnemers aan de door hem ingerichte activiteit. De gemeente kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor diefstal en beschadiging van materiaal dat toebehoort aan de gebruiker.

       

      ARTIKEL 14. VRIJSTELLING VAN GEBRUIKERSVERGOEDING

      Volgende gebruikers worden vrijgesteld van gebruikersvergoeding:

      • activiteiten georganiseerd door de diensten en instellingen onder het beheer van het lokaal bestuur
      • scholen op het grondgebied van Galmaarden

       

      ARTIKEL 15. TOEZICHT EN SANCTIES

      Het college van burgemeester en schepenen en de dienst vrije tijd hebben steeds het recht toezicht uit te oefenen op de tennis- en padelterreinen. Het college van burgemeester en schepenen en de dienst vrije tijd hebben het recht gebruikers en bezoekers die het huishoudelijk reglement niet naleven en/of de publieke orde verstoren te verzoeken de tennis- en padelterreinen en de sportinfrastructuur te verlaten en, indien nodig, hiervoor de bijstand van de politie in te roepen. Een toegangsverbod voor een bepaalde periode kan aan deze personen opgelegd worden.

       

      ARTIKEL 16. INWERKINGTREDING

      Dit huishoudelijk reglement zal bekend gemaakt worden op de gemeentelijke website. Het treedt onmiddellijk in werking.

       

      SLOTBEPALING

      Het college van burgemeester en schepenen van Galmaarden is belast met de uitvoering van dit reglement. Alle beslissingen in uitvoering van onderhavig reglement waarvoor geen specifieke maatregelen voorzien zijn, behoren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.

    • Goedkeuring gebruikersvergoedingen voor de gemeentelijke tennis- en padelterreinen - aanpassing

      Ref.

      Ref. 653.10

      Onderwerp

      Bij de ingebruikname van de padelterreinen op het sportcomplex van Galmaarden werden gebruikersvergoedingen vastgelegd voor het gebruik van de padelterreinen. Het gebruik van de tennisterreinen wordt mee opgenomen in de gebruikersvergoedingen van de padelterreinen omdat het beheer van de tennisterreinen vanaf 2024 in handen van de gemeente komt. De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van de aangepaste gebruikersvergoedingen van de tennis- en padelterreinen.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 over de goedkeuring gebruikersvergoedingen voor de gemeentelijke padelterreinen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2023 over de goedkeuring gebruikersvergoedingen voor de gemeentelijke padelterreinen - aanpassing

      Motivering

      Bij de ingebruikname van de padelterreinen op het sportcomplex van Galmaarden werden gebruikersvergoedingen vastgelegd voor het gebruik van de padelterreinen.

      TC Markdal besliste zijn clubwerking stop te zetten in 2024.

      De tennisterreinen komen hierdoor in het beheer van de gemeente.

      Het is noodzakelijk gebruikersvergoedingen voor de tennisterreinen vast te leggen.

      De gebruikersvergoedingen voor de tennisterreinen worden mee opgenomen in de bestaande gebruikersvergoedingen van de padelterreinen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gebruikersvergoedingen voor de gemeentelijke tennis- en padelterreinen worden als volgt goedgekeurd:

       

       

      ARTIKEL 1. TOEGANGSUREN TENNIS

       

      15 APRIL – 15 NOVEMBER

      Maandag

      8.00-22.00 uur

      Dinsdag

      8.00-22.00 uur

      Woensdag

      8.00-22.00 uur

      Donderdag

      8.00-22.00 uur

      Vrijdag

      8.00-22.00 uur

      Zaterdag

      8.00-22.00 uur

      Zondag

      8.00-22.00 uur

       

      Reservatie is uitsluitend mogelijk in vaste blokken van één uur, te beginnen op het uur.

       

       

      ARTIKEL 2. TOEGANGSUREN PADEL

       

      Daluren

      Piekuren

      Maandag

      8.00-17.00 uur

      17.00-23.00 uur

      Dinsdag

      8.00-17.00 uur

      17.00-23.00 uur

      Woensdag

      8.00-17.00 uur

      17.00-23.00 uur

      Donderdag

      8.00-17.00 uur

      17.00-23.00 uur

      Vrijdag

      8.00-17.00 uur

      17.00-23.00 uur

      Zaterdag

       

      8.00-23.00 uur

      Zondag

       

      8.00-23.00 uur

       

      Reservatie is uitsluitend mogelijk in vaste blokken van anderhalf uur: 8.00-9.30 uur, 9.30-11.00 uur, 11.00-12.30 uur, 12.30-14.00 uur, 14.00-15.30 uur, 15.30-17.00 uur, 17.00-18.30 uur, 18.30-20.00 uur, 20.00-21.30 uur, 21.30-23.00 uur.

       

      ARTIKEL 3. GEBRUIKERSVERGOEDINGEN PER TERREIN

       

      Inwoners*

      Niet-inwoners

      Daluren padel

      20 euro/1,5 uur

      30 euro/1,5 uur

      Piekuren padel

      28 euro/1,5 uur

      38 euro/1,5 uur

      Tennis

      8 euro/uur

      10 euro/uur

       

      Erkende gemeentelijke verenigingen en particulieren uit Galmaarden kunnen de padelterreinen reserveren aan 18 euro/1,5 uur (zowel in dal- als piekuren) voor de organisatie van lessenreeksen en tornooien. Deze organisaties dienen wel toegankelijk te zijn voor elke inwoner van Galmaarden, niet enkel voor de eigen leden.

      Deze reservaties gebeuren niet via het online reservatiesysteem maar via de dienst vrije tijd.

       

      ARTIKEL 4. RESERVATIE EN BETALING

      Het reserveren van de tennis- en padelterreinen gebeurt via het online reservatiesysteem. De betaling gebeurt online bij de reservatie.

      Om zoveel mogelijk verschillende personen gebruik te laten maken van de tennis- en padelterreinen, wordt het aantal openstaande reservaties per persoon beperkt tot 2 reservaties/speelmomenten. De terreinen kunnen maximaal 1 maand op voorhand gereserveerd worden.

      Reservaties van de tennis- en padelterreinen door erkende gemeentelijke verenigingen en particulieren uit Galmaarden voor de organisatie van lessenreeksen en tornooien gebeuren niet via het online reservatiesysteem maar via de dienst vrije tijd. Op die manier kunnen meer dan 2 speelmomenten geboekt worden en kan er meer dan 1 maand op voorhand gereserveerd worden. Deze organisaties dienen wel toegankelijk te zijn voor elke inwoner van Galmaarden, niet enkel voor de eigen leden. 

       

      ARTIKEL 5. BEVESTIGING RESERVATIE

      Na correcte login, reservatie en betaling ontvangt de gebruiker digitaal een reservatiebevestiging die in het gereserveerde tijdslot op de dag van de reservatie toegang verleent tot het terrein. Afhankelijk van het moment zal automatisch de verlichting van het padelterrein branden.

       

      ARTIKEL 6. HERBOEKEN

      Herboeken van een reservatie kan tot voor aanvang van het gereserveerde tijdslot, digitaal via dezelfde weg als hoe het terrein werd gereserveerd. Annuleren is niet mogelijk. Er gebeurt geen terugbetaling.

       

      ARTIKEL 7. BEKENDMAKING EN INWERKINGTREDING

      Deze gebruikersvergoedingen zullen bekend gemaakt worden op de gemeentelijke website. Bovenstaande gebruikersvergoedingen treden onmiddellijk in werking.

       

      Artikel 2:

      De dienst vrije tijd bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst financiën.

    • Wijzigen en vaststellen van de rooilijn langsheen de Hollestraat voor de realisatie van een verkaveling gelegen Vollezelestraat 45.

      Ref.

      874.4_VBV_2023.11

      OMV_2023135245

      575.22_TOL_BW_2

      Onderwerp

      Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Christian Boschmans wonende te Vollezelestraat 67 te 1570 Galmaarden en de heer Patrick Boschmans wonende te Dendermondsesteenweg 33A/101 te 9280 Lebbeke, ontvangen.

      De aanvraag werd ontvangen op 11 oktober 2023.

      De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 16 oktober 2023.

      De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Vollezelestraat 45 en met als kadastrale omschrijving (afd. 3) sectie B 981 P, (afd. 3) sectie B 981 W, (afd. 3) sectie B 981 T en (afd. 3) sectie B 981 V.

      Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van acht kavels in halfopen verband en één kavel in open verband bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, §3, 41, 285-288, 330-334

       

      Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)

       

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

       

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

      Motivering

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.

      Bevoegde overheid

      Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:

      • de aanvraag geen Vlaams of provinciaal project betreft en evenmin betrekking heeft op een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste klasse.
      • de aanvraag geen project betreft dat gelegen is op het grondgebied van twee of meer provincies of twee of meer gemeenten.

      Procedure

      De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.

      Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften 

      Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter.

      Historiek

      Op 13 maart 2006 heeft het college een verkavelingsvergunning afgegeven voor het verkavelen van de weide links van de woning in 5 kavels (82/V/406). Deze verkaveling is vervallen.

      Beschrijving van de plaats

      Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een gebied dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen die in gemengd verband zijn opgericht.

      Het betrokken perceel is een hoekperceel bebouwd met een ééngezinswoning opgericht in open verband langsheen de Vollezelestraat, op korte afstand uit de rooilijnen. In de tuinzone van de woning bevinden zich enkele bijgebouwen. Het links aanpalend perceel is een weide, eveneens betrokken in de aanvraag. Op het daarop volgend perceel bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in open verband. Langs de achterzijde, gezien vanaf de Vollezelestraat, wordt het goed begrenst door voetweg nr. 24 en voetweg nr. 70 elke met een wettige breedte van 1,65 m.

      Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

      De aanvraag voorziet in het herverdelen van de globale eigendom door middel van een verkaveling met 7 bouwkavels langsheen de Vollezelestraat en 2 bouwkavels voor halfopen ééngezinswoningen langsheen de Hollestraat. De bestande woning blijft behouden.

      Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar

      Een eerste openbaar onderzoek werd gehouden van 26 oktober 2023 tot 24 november 2023. Naar aanleiding van ontvangen bezwaren is het aanvraagdossier vervolledigd.

      Het college heeft op 13 december 2023 toegestaan dat aan het dossier wijzigingen worden aangebracht en heeft een tweede openbaar onderzoek gehouden lopende van 2 januari 2024 tot 31 januari 2024.

      Tijdens het tweede openbaar onderzoek zijn er geen bezwaarschriften ontvangen.

      Adviezen

      Het advies van het Departement Landbouw & Visserij, het Agentschap Wegen en Verkeer, de dienst Waterlopen van de provincie Vlaams-Brabant en het advies van de nutsmaatschappijen Fluvius, De Watergroep, Wyre en Proximus is gevraagd op 16 oktober 2023.

      Rooilijn en reservatiestrook

      De Hollestraat, gemeenteweg, (buurtweg nr. 2) heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte van 6,6 m tot 7,4 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de huidige weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt. De grond gelegen tussen de nieuwe rooilijn en de openbare weg dient via een gratis grondafstand te worden overgedragen naar het openbaar domein.

      Voor de Vollezelestraat, gewestweg, is het agentschap Wegen en Verkeer bevoegd. De aanvraag houdt rekening met de vooropgestelde rooi- en bouwlijn. Het agentschap heeft een gunstig advies uitgebracht.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad legt de rooilijn van de Hollestraat (buurtweg nr. 2) binnen de grenzen van het goed, gelegen Vollezelestraat 45 en met als kadastrale omschrijving (afd. 3) sectie B 981 P, vast op 5 m uit de as van de weg en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning.

       

      Artikel 2:

      De zone tussen het bestaande openbaar domein en de nieuwe rooilijn dient te wonrden ingelijfd in het openbaar domein door middel van een gratis grondafstand.

    • Aanvullend reglement betreffende het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers in de Nieuwstraat en de Tollembeekstraat

      Ref.

      Ref. 581.14

      Onderwerp

      Het aanvullend reglement betreffende het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers in de Nieuwstraat en de Tollembeekstraat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Regelgeving

      De nieuwe gemeentewet, artikel 119

       

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

       

      Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

       

      Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

       

      Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

       

      Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

       

      De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

      Financiële impact

      De kosten voor het verwijderen van de oude en het aanbrengen van de nieuwe oversteekplaats worden gedragen door het Agentschap Wegen en Verkeer.

      Advies

      Het advies opgevraagd van het Agentschap Wegen en Verkeer werd opgevraagd. Mondeling akkoord werd bekomen tijdens het structureel overleg van 7 februari 2024.

      Motivering

      Het oversteken op de Tollembeekstraat en de Nieuwstraat om veilig van of naar de Stationsomgeving te gaan, is niet voldoende geregeld.

      De dienst grondgebiedzaken - infrastructuur deed voorstellen naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Er werd een akkoord bekomen tijdens het structureel overleg van 7 februari 2024.

      Hiervoor dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt dat geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.

      Het aanvullend reglement bevat maatregelen over de gewestweg N272.

      Het college legt het aanvullend reglement ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Op de Nieuwstraat in Galmaarden ter hoogte van kilometerpaal 14 wordt volgende maatregel ingevoerd: 'Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.3 van de wegcode.'

       

      Artikel 2:
      Op de Tollembeekstraat in Galmaarden ter hoogte van kilometerpaal 13.8 (OV-paal 1831) wordt volgende maatregel ingevoerd: 'Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.3 van de wegcode.'

       

    • Centrum voor dagopvang: kennisgeving van de afsprakennota van de Welzijnskoepel West-Brabant en goedkeuring van het kortingstarief

      Onderwerp

      De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de afsprakennota van de Welzijnskoepel West-Brabant over het centrum voor dagopvang en om het kortingstarief voor inwoners van de gemeenten Galmaarden goed te keuren. 

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het decreet betreffende de woonzorg van 15 februari 2019

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers van 28 juni 2019

       

      De statuten van de welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant

       

      De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 over de oprichting van een centrum voor dagopvang in samenwerking met de Welzijnskoepel West-Brabant

       

      Het besluit van de secretaris-generaal van het departement zorg van de Vlaamse overheid van 19 oktober 2023 tot het verlenen van een bijkomende erkenning aan de dienst gezinszorg van de Welzijnskoepel West-Brabant

       

      De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2023 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst over het CDO met de Welzijnskoepel West-Brabant en de gemeente Herne. 

      Financiële impact

      De cliëntbijdragen worden gebruikt voor het betalen van de huurvergoeding, de loonkost van de centrumverantwoordelijke (0,5 VTE) en de dagelijkse werkingskosten.

      Wanneer zich na verrekening van alle inkomsten en uitgaven een operationeel verlies zou voordoen, wordt dit gedragen door de lokale besturen Herne en Galmaarden, waarbij ieder de helft draagt. 

      Motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn beslist op 21 december 2021 om in samenwerking met de Welzijnskoepel West-Brabant een centrum voor dagopvang (CDO) op te richten in seniorenwoningen Akkerwinde. De gemeente Galmaarden, eigenaar van de seniorenwoningen, sloot hiertoe een huurovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant. De gemeente Herne besliste om deel te nemen aan dit initiatief. 

       

      Op 19 oktober 2023 verkreeg de Welzijnskoepel West- Brabant als dienst voor gezinszorg een bijkomende erkenning voor CDO Akkerwinde met erkenningsnummer CE3782. 

       

      Op de gemeenteraad van 21 december 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst met de welzijnskoepel West-Brabant over de uitbating van het CDO goedgekeurd. Deze samenwerkingsovereenkomst bevatte het principe dat er een korting zou voorzien worden voor de inwoners van de deelnemende gemeenten. 

       

      De Welzijnskoepel West-Brabant maakte, als uitbater van het CDO, een afsprakennota op met bepalingen over het beheer, de verblijfsvoorwaarden en -modaliteiten in het CDO.

       

      Deze afsprakennota bevat ook de tarieven die voor het verblijf in het CDO worden aangerekend. Aan de inwoners van Galmaarden en Herne zal een korting van 1 euro toegekend worden op het uurtarief. Een gebruiker wordt als inwoner beschouwd als hij/zij gedomicilieerd is op het grondgebied van een van de twee gemeenten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van de afsprakennota van de Welzijnskoepel West-Brabant over het centrum voor dagopvang.

       

      Artikel 2:

      De gemeenteraad keurt het kortingstarief van 1 euro op het uurtarief voor het verblijf in het centrum voor dagopvang voor de inwoners van Galmaarden en Herne goed. 

    • Goedkeuring van het architectuur- en migratiepad van de ICT-systemen van de afzonderlijke gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem en marktbevraging via de raamovereenkomst van de stad Brugge.

      Onderwerp

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan het architectuur-en migratiepad naar de  fusie van de ICT-systemen van de gemeenten Galmaarden, Gooiik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem. Er wordt voorgesteld om de noodzakelijke marktraadpleging te laten verlopen via het raamcontract van de stad Brugge.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334

       

      De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 47 (aankoopcentrale) en artikel 48 (occasionele gezamenlijke opdrachten)

       

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen

       

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 over de goedkeuring van de deelname aan de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 over de goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 over de goedkeuring van de engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne


      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

       


      Financiële impact

      De kostprijs van het architectuur-en migratietraject wordt geraamd op 1.330.892 euro exclusief BTW, gespreid over 5 jaar:

      • een investering van 812.391.60 euro (excl. btw)
      • een jaarlijkse recurrente kost van 103.700 euro (excl. BTW) gedurende 5 jaar
      Jaar Totaal per jaar (excl BTW)
      2024 405.680 €
      2025 496.382 €
      2026 221.430 €
      2027 103.700 €
      2028 103.700 €

       

      Kosten die nog in 2024 worden aangerekend, worden verdeeld volgens de verdeelsleutel uit de engagementsverklaring goedgekeurd tussen Galmaarden, Gooik en Herne 

      De nodige kredieten zullen voorzien worden in de wijziging van de meerjarenplanning onder jaarbudgetrekeningen 2024 en 2025 onder GBB/0114-00/61310020/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en  GBB/0119-03/24100007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Motivering

      ICT vormt een cruciale factor bij het welslagen van de fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne. Onze lokale besturen bouwden de voorbije jaren een eigen ICT-omgeving uit, met een eigen netwerk, servers, applicaties, telefonie, enzovoort. De nieuwe fusiegemeente staat nu voor de uitdaging om van uit dat heterogene landschap stap voor stap een eengemaakte en gestroomlijnde IT-omgeving te maken, rekening houdend met het dienstverleningsmodel dat we voor ogen hebben en de beperkingen qua tijd en budgetten. 

       

      Via de raamovereenkomst met de stad Brugge deden wij beroep op Inetum-Realdolmen voor de opmaak van een roadmap om een naadloze en efficiënte fusie van de ICT-systemen van de afzonderlijke gemeenten te waarborgen en een robuuste, schaalbare en veilige ICT-infrastructuur die de dienstverlening verbetert en bijdraagt aan de algemene doelstellingen van de gefuseerde gemeente Pajottegem.

       

      De verschillende IT-infrastructuur domeinen die essentieel zijn voor de ondersteuning van de gemeentelijke diensten en processen zijn: connectivity, identity, communication, digital workplace met als overkoepelend aspect ‘security’. Voor elk IT-infrastructuurdomein is er een nieuw architectuur-en migratiepad vastgesteld, de milestones in de roadmap.

       

      Connectivity:

      Het realiseren van een performante netwerkverbinding tussen de verschillende gemeenten en locaties. Momenteel zitten de servers en de applicaties van de drie besturen elk bij een verschillend datacenter, een implementatie van een Wide Area Network (WAN) is dan ook essentieel om de drie fuserende besturen en hun datacenters met elkaar te verbinden. Er wordt een nieuwe omgeving Pajottegem gecreëerd, terwijl de oude omgevingen nog minstens tot eind 2025 operationeel moeten blijven. Tegen 2027 kunnen de servers, voor zover ze nog behouden moeten worden, in één datacenter geplaatst worden waardoor we dan van drie datacenters naar één datacenter gaan.

      Een aantal kosten die opgenomen zijn in de roadmap betreffen het upgraden en uniformiseren van switches, access points en WIFI-netwerk, deze kosten dienen periodiek ook te gebeuren los van een fusie, het is aangewezen dit nu eerder te doen ifv beheersbaarheid ervan via één platform.

      Identity:

      Het opzetten van een centrale database (active directory) van gebruikers, printers, servers, access points die in relatie staan met elkaar binnen een Microsoft 365 domein. Dit zorgt er voor dat de medewerkers een digitale toegang hebben tot de tools en bronnen die ze nodig hebben.  Aangezien geen van de drie domeinen zich in een goede positie bevindt om op verder te bouwen en we de naam Pajottegem in het nieuwe domein willen gebruiken, zal er dus een volledig nieuw domein “Pajottegem” gemaakt worden. Dit is een eenmalige extra kost. Facultatief kan ervoor gekozen worden om de medewerkers die momenteel geen email hebben, ook op te nemen.

       

      Communication:

      Dit betreft de toegang voor alle medewerkers tot eenzelfde maildomein via Microsoft 365. Er wordt ook voorgesteld om in de toekomst, net zoals in Gooik nu, over te gaan naar teams telefonie, hierdoor zullen de kosten voor de telefooncentrales van Galmaarden en Herne na een overgangsperiode wegvallen.

      De lokale besturen hebben nu al abonnementen lopen op Microsoft 365, de licenties die voorzien zijn in de roadmap zijn geen bijkomende kost.

       

      Digital workplace:

      Er wordt gegaan naar een beheer van de toepassingen via het platform Microsoft Intune zodat deze toepassingen centraal beheerd worden. Dit kan enkel met toestellen waarop Windows 11 geïnstalleerd wordt, Galmaarden dient ook af te stappen van hun remote desktop omgeving. De applicaties dienen te draaien op de laptops van de gebruikers, zoals in Gooik en Herne. De kosten voor het hosten van de RDS-omgeving van Galmaarden zullen weg vallen. Er komt ook één systeem voor het werken van op afstand (VPN).

      De drie huidige fileservers zullen stapsgewijs omgezet worden naar één nieuwe Sharepointomgeving voor samenwerking, documentbeheer en kennisdeling.

       

      Security:

      Deze projecten zijn niet rechtstreeks gelinkt aan de fusie maar noodzakelijk om het algemene beveiligingsniveau van de fusiegemeenten te verhogen. Dit betreft onder meer het invoeren van SSO (Single Sign-On) voor het WiFi-netwerk, het monitoren van wie zich inlogt op het gastnetwerk, en het installeren van de antivirus Microsoft Defender, alsook een plan voor netwerksegmentatie.

       

      Applicaties:

      Momenteel gebruiken de diensten van Galmaarden, Gooik en Herne vaak verschillende, soortgelijke applicaties, er zal telkens gekozen moeten worden voor één toekomstige applicatie. Eens deze keuzes zijn gemaakt, kan bekeken worden of ze nog op een bepaalde server moeten draaien, of gehost worden door de softwareleverancier (in the cloud), in ieder geval zullen de kosten voor de servers na 2025 aanzienlijk dalen. 

       

      Deze opdracht kan op basis van de raming gegund worden op basis van de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge, gebruik makend van het ICT-roadbook dat door Inetum-Realdolmen werd voorbereid.

       

      Gemeente Galmaarden zal de overheidsopdracht organiseren namens de 3 lokale besturen (Galmaarden, Gooik en Herne) op basis van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten (occasionele gezamenlijke opdracht). De gemeenteraden van Gooik en Herne zullen de gemeenteraad van Galmaarden daartoe dienen te mandateren.

      De kost zal gedragen worden door de 3 besturen volgens deze verdeelsleutel: Gooik (37,58%), Galmaarden (35,54%) en Herne (26,88%).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Henk Goegebuer
      Onthouders: Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt het architectuur- en migratiepad naar de fusie van de ICT-systemen van de afzonderlijke gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem goed.

      Artikel 2:

      De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen van Galmaarden om offertes op te vragen voor de verschillende projecten via de raamovereenkomst van de stad Brugge - perceel  8: Servers en storage, onder voorbehoud van de goedkeuring van het mandaat tot marktbevraging van de gemeenteraden van Gooik en Herne.

       

      Artikel 3:

      De nodige kredieten voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.


      Artikel 4:

      De dienst interne zaken-ICT bezorgt een kopie van dit besluit aan de lokale besturen Gooik en Herne.

       

    • Fusie Galmaarden, Gooik en Herne: goedkeuring procedure en lijst van de te wijzigen straatnamen

      Onderwerp

      Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt voor 1 januari 2025.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

      Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:

      • Decreet van 1 juli 1987 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 01/09/1987)
      • Decreet van 4 februari 1977 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 25/02/1997)
      • Decreet van 29 november 2002, houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 17/12/2002)

      De omzendbrief van 24 september 2020 over de toekenning van adressen

      Motivering

      1. Waarom straatnamen aanpassen?

       

      Na de definitieve goedkeuring tot fusie zal de nieuwe gemeente een aantal straatnamen moeten aanpassen die gelijkklinkend zijn (homoniemen) of tot verwarring kunnen leiden. Aangezien het wettelijk niet toegelaten is, of voor onveilige situaties kan zorgen, is het noodzakelijk dat identieke en sterk gelijkende straatnamen van een nieuwe naam worden voorzien. Dit gebeurt vooral op vraag van de hulpdiensten om verwarring in crisissituaties te voorkomen. Ook bij instanties zoals de postdiensten kunnen identieke straatnamen of straatnamen die hetzelfde klinken voor problemen zorgen.


      2. Juridische context


      Het draaiboek gemeentefusies bepaalt het volgende:
      Artikel 4 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de openbare wegen en pleinen bevat de algemene procedure die gemeenten moeten volgen bij een straatnaamwijziging. Gemeenten die in de volgende legislatuur samenvoegen kunnen een eenvoudige procedure volgen.
      Om de eenvoudigere procedure te volgen moeten zij voldoen aan 4 voorwaarden:

      • de gemeenten beslisten over een gezamenlijk voorstel tot fusie
      • de straat- of pleinnaamwijziging is noodzakelijk door de fusie van gemeenten
      • de gemeenten volgen een participatief traject dat minstens bestaat uit een persoonlijke brief naar de personen die ofwel in de straten in kwestie wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, ofwel eigenaar zijn van erven langs de straten in kwestie en een in België bekende woonplaats hebben. Deze brief wordt aangevuld met een informatievergadering en een inspraakproces over de nieuwe straatnaam.
      • de persoonlijke brief moet minstens:
        • de mogelijkheid, de wijze waarop en de termijn vermelden waarbinnen de personen hun opmerkingen en bezwaren kunnen indienen bij het gemeentebestuur
        • de besturen beslissen autonoom welke bezwaarmogelijkheden de personen hebben en binnen welke termijn zij die moeten indienen: de gemeenten wensen een termijn van maximaal 1 maand te hanteren na betekening van het voorstel van nieuwe naam, te rekenen vanaf de datum van verzending van de brief (postdatum), een eventueel bezwaar dient schriftelijk (per brief of per e-mail) te worden gericht aan het lokaal bestuur in kwestie


      3. Straatnamen die MOETEN en KUNNEN wijzigen


      Welke straatnamen MOETEN we wijzigen bij fusie?
      Volgens de omzendbrief van 24 september 2020 moeten de homonieme straatnamen voor de fusie veranderd zijn. ABB raadt besturen dus aan om de procedure te voltooien voor de eigenlijke fusiedatum om te vermijden dat de nieuwe gemeente tijdens een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde naam.
      Wat wordt beschouwd als ‘homoniem’?

      • Meerdere straten met dezelfde namen worden beschouwd als homoniemen.
      • Meerdere straatnamen met fonetisch dezelfde namen worden ook beschouwd als homoniemen (bijvoorbeeld: Regnierkaitse/Regnierketse)

      Deze straatnamen kunnen volgens de verkorte procedure worden aangepast en is dus enkel mogelijk voor homologe of fonetisch gelijk klinkende namen.

      Welke straatnamen KUNNEN we wijzigen?
      Straatnamen waarover er ‘louter’ verwarring kan ontstaan (zoals bv. Heirbaan en Heerbaan), kunnen ook na de fusie. De lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne kiezen ervoor om deze straatnamen enkel in hetzelfde traject te wijzigen waar dat strikt noodzakelijk is om verwarring te vermijden om zodoende de impact van de wijzigingen voor de burger te beperken.

       

      4. Afwegingskader


      Er werd een afwegingskader gebruikt om de straatnamen te wijzigen.

      Dit kader baseert zich op:

      • Aantal woningen (en inwoners) in de betreffende straten
      • Aantal vestingen/ondernemingen op basis van het KBO-nummer in betreffende straten

      Op basis van deze parameters stelt het Team Fusie in haar advies voor om te kiezen voor de kleinst mogelijke impact op de inwoners, woningen, ondernemingen.
      Afwijkingen van dit principe moeten gemotiveerd worden.
      Een afwijkingsgrond kan erin bestaan dat bij straten waar de impact vergelijkbaar is, de straat wordt behouden met de meest historische of erfgoedkundige waarde.
      Een evenwichtige verdeling van aanpassingen over de drie voormalige gemeenten heen wordt evenzeer nagestreefd.
      De criteria werden straat per straat afgetoetst.

       

      5. Analyse van de straatnamen


      In het kader van de voorgenomen fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne werden, door de werkgroep, de straatnaamlijsten van de betrokken gemeenten naast elkaar gelegd.

      Uit de vergelijking kwam volgend resultaat, met opgave van het aantal woningen, inwoners en ondernemingen per straat:

      • 23 gelijke en/of fonetisch gelijke straatnamen
      • 2 gelijkaardige straatnamen die te veel aanleiding kunnen geven tot verwarring:
        • Kramerijk/Kramerijkstraat
        • Heerbaan/Heirbaan

      Indien de betrokken straat doorloopt in een reeds bestaande straat (op meerdere grondgebieden), kan overwogen worden om met een hernummering in een reeds bestaande straatnaam te werken. Dubbele huisnummers moeten worden uitgesloten. De logische opeenvolging van de huisnummers moet worden bewaakt.
      De Langestraat en de Kramerijk/Kramerijkstraat komen hiervoor in aanmerking.


      Overzicht wijzigingen:

      • Galmaarden
        • 11 te wijzigen straten: Bosstraat, Brusselstraat, Haagstraat, Kapellestraat, Kloosterstraat, Lindestraat, Ninoofsesteenweg, Pausleenstraat, Processiestraat, Regnierketse, Vollezelestraat

      NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel

        • 1 hernummering: Langestraat
       
      • Gooik
        • 7 te wijzigen straatnamen: Bergstraat, Groenstraat, Heerbaan, Kasteelstraat, Lindestraat, Molenstraat, Stationsstraat
        • 1 hernummering: Langestraat
       
      • Herne
        • 13 te wijzigen straatnamen: Daelstraat, Edingsesteenweg, Geraardsbergsestraat, Groenstraat, Kerkstraat, Kramerijkstraat, Molenstraat, Nieuwstraat, Ninoofsesteenweg, Pausleenstraat, Processiestraat, Stationsstraat, Steenberg

      NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel

        • 2 hernummeringen: Langestraat en Kramerijk(straat)


      6. Keuze nieuwe straatnamen – werkwijze en timing


      Communicatie
      In samenwerking met het communicatieteam wordt een informatiemoment voorzien voor de betrokken eigenaars, bewoners en of bedrijfsverantwoordelijken.
      Naast het infomoment wordt er ook duidelijke en gerichte informatie én ondersteuning voorzien via de andere infokanalen (fusiewebsite, gemeentelijke website, persbericht, fusiekrant) of via tussenkomst van een personeelslid als de situatie dit vereist (vb. oudere inwoners). Er wordt een duidelijk overzicht bezorgd van de te wijzigen straatnamen per gemeente, de procedure die gevolgd wordt, de participatie die de betrokken inwoners, eigenaars en bedrijven mogen verwachten én de impact die de wijziging op hen zal hebben (zie verder).


      Bepalen nieuwe straatnamen
      Het Team Fusie end e betrokken werkgroep geven per te wijzigen straatnaam één of meer mogelijke alternatieven mee.
      De medewerking van een deskundige toponymie of heemkunde zal per gemeente worden verzekerd.
      De inwoners krijgen finaal de gelegenheid om het voorstel/de voorstellen te evalueren of zelf een alternatieve naam aan de lijst toe te voegen waarna een stemming wordt georganiseerd waarbij voor elk adres in de betrokken straat een stem kan worden uitgebracht.
      In elk geval moet de nieuwe naam aan een aantal voorwaarden voldoen:

      • Straten krijgen een naam in de officiële taal van het taalgebied waartoe de gemeente behoort. In het Nederlands dus.
      • Voor het toekennen van een straatnaam, wordt bij voorkeur inspiratie gehaald uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
      • Straatnamen zijn niet nodeloos lang of complex.
      • Straatnamen bevatten geen afkortingen.
      • Straatnamen bestaan bij voorkeur uit minstens twee elementen, namelijk het type weg (straat, laan, boulevard, steenweg, plein, weg, doorgang …) en een naam. De naam staat bij voorkeur voor het type weg.
      • Er mag geen naam toegekend worden die een homoniem (gelijkklinkend) is van een andere straatnaam in één van de fuserende gemeenten.
      • Er kunnen geen straten worden vernoemd naar levende personen. In aanmerking komen enkel de namen vanuit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren. De voorkeur wordt gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
      • De naam van een lid van de koninklijke familie, overleden of nog in leven, mag enkel worden gebruikt, indien daartoe vooraf toestemming van de Regering werd verkregen
      • De nieuwe namen moeten passen bij de omliggende reeds bestaande straatnamen of er ten minste niet mee in strijd zijn.

       

      Na de keuze van de naam
      Van zodra de keuze voor de nieuwe straatnamen is gemaakt, zal een terugkoppeling aan de betrokken bewoners/eigenaars worden georganiseerd. Dit voordat de procedure voor definitieve naamgeving wordt opgestart.

       

      Hernummering
      Indien een hernummering nodig is, dient dit voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar de straat gelegen is.

       

       

      7. Impact fusie op betrokkenen


      Het is belangrijk dat de burgers en de ondernemingen zo weinig mogelijk hinder ondervinden van deze straatnaamwijziging. Daarom wordt er een informatiebundel met checklist voorzien waarin de acties beschreven staan die de burgers zelf moeten ondernemen. In de meeste gevallen blijft dit beperkt tot het zich aanbieden bij het gemeentebestuur om de gegevens op de elektronische identiteitskaart te laten bijwerken. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
      Elke burger, ook deze waar geen straatnaamwijziging doorgevoerd wordt, zal zijn/haar identiteitskaart moeten laten aanpassen bij de dienst burgerzaken omwille van de nieuwe fusiegemeente.
      Het verschil is echter dat een burger bij de nieuwe gemeentenaam 5 jaar de tijd heeft om de identiteitskaart te laten aanpassen.
      Na een straatnaamwijzigingen moet deze aanpassing zo snel mogelijk gebeuren. Reispassen, rijbewijzen en inschrijvingsbewijzen moeten niet aangepast worden.

      Voor ondernemingen zullen de adressen, zowel bij de straatnaam als bij de nieuwe gemeentenaam, automatisch aangepast worden in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) door middel van de jaarlijkse algemene vergadering. In het Belgisch Staatsblad zullen de beheerdiensten de ambtshalve aanpassingen publiceren, ook hier is geen actie nodig van de ondernemer.
      De ondernemers staan wel in voor eventuele aanpassingen van eigen drukwerk, facturen, website, visitekaartjes, social media,…

      Digitaal Vlaanderen speelt een coördinerende rol in de adreswijzigingen (straatnamen, gemeentenaam, hernummering) in het kader van fusies. Dit om de inwoners/eigenaars/ondernemingen en de betrokken gemeenten te ontlasten en de impact voor hen tot een minimum te herleiden.
      Vanuit Vlaanderen worden afspraken gemaakt met organisaties, nutsmaatschappijen en bedrijven om automatisch aan de hand van een door Vlaanderen aangeleverd verschilbestand de wijzigingen op te nemen in hun systemen. De adreswijzigingen bij het rijksregister, het kadaster, de kruispuntbank voor de sociale zekerheid, inschrijvingsbewijs voertuigen, abonnement De Lijn, het ziekenfonds, Bpost, telecom en nutsmaatschappijen, energieleveranciers, verzekeringen, …. gebeuren automatisch. De burger hoeft hier zelf niets voor te ondernemen.

       

      8. Financiële compensatie


      Het voorzien van een vergoeding bij een straatnaamwijziging is voor de lokale besturen niet verplicht.

      De fusiegemeente voorziet geen compensatie voor de inwoners bij straatnaamwijzigingen/hernummeringen. 

      • De lokale overheid heeft de plicht om een vlotte verkeersdoorstroming te voorzien en de veiligheid van haar inwoners te bevorderen. Als de noodzaak tot naamwijziging of hernummering zich opdringt, is die last niet onevenredig groot en ook in het belang van de inwoners zelf.
      • De wijziging van straat- en huisnummers wordt tijdig aangekondigd, zodat mensen de tijd krijgen zich voor te bereiden en de aanpassingen geleidelijk door te voeren.
      • Ook de lokale administratie wordt belast met deze wijziging, uiteraard worden er geen kosten aangerekend voor het wijzigen van de gegevens op de identiteitsdocumenten, wijzigende huisnummers worden gratis ter beschikking gesteld aan de inwoners.
      • De impact van de wijzigingen zijn beperkt door het automatisch doorgeven van de adreswijzigingen via Digitaal Vlaanderen aan diverse instanties zodat de burger of ondernemer naast een bezoek aan het gemeentehuis niets meer zal hoeven te ondernemen.

       

      De fusiegemeente voorziet volgende compensatie voor ondernemingen bij een straatnaamwijziging/hernummering:
      Voor deze handelingen wordt een compensatie voorzien van maximaal 200 euro per geïmpacteerde onderneming voor de kosten die noodzakelijk zijn voor de aanpassing van drukwerken of promotiematerialen. De vergoeding gebeurt bij voorlegging van een factuur als bewijsstuk.

      Wie of wat wordt als een “onderneming” beschouwd?

      • Het specifieke begrip “onderneming” duidt op iedere economische activiteit, op duurzame wijze uitgeoefend.
      • Onder economische activiteit wordt begrepen het aanbieden van goederen of diensten op een bepaalde markt. Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die goederen of diensten aanbiedt en op die manier deelneemt aan het economisch verkeer wordt hier dus bedoeld.
      • Activiteit duidt erop dat het hierbij niet om een eenmalige handeling, maar om een duurzame activiteit op de markt moet gaan, en waardoor concurrentie ontstaat met andere ondernemingen.
      • De rechtsvorm, noch de wijze waarop de onderneming wordt gefinancierd, spelen, een rol. Het kan zowel om een natuurlijke persoon, rechtspersoon, vereniging, publieke persoon gaan.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Onthouders: Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt de procedure om de straatnaamwijzigingen door te voeren, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed en stelt de lijst  van te wijzigen straatnamen in Galmaarden vast:

      • 11 te wijzigen straten: Bosstraat, Brusselstraat, Haagstraat, Kapellestraat, Kloosterstraat, Lindestraat, Ninoofsesteenweg, Pausleenstraat (administratieve wijziging), Processiestraat, Regnierketse, Vollezelestraat
      • 1 hernummering: Langestraat

       

      Artikel 2:

      De gemeenteraad neemt kennis van de te wijzigen straatnamen in Gooik en Herne.

       

      Artikel 3:

      De gemeenteraad keurt een financiële compensatie van maximaal 200 euro per geïmpacteerde onderneming goed voor de bewezen kosten die noodzakelijk zijn voor de aanpassing van drukwerken of promotiematerialen.

    • Fusie Galmaarden, Gooik en Herne: periodieke rapportering

      Onderwerp

      De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen op 21 december 2023 een definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne


      Over de werkzaamheden van de transitiemanager en de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 345 ev.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

      Motivering

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag van februari 2024 over de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van februari 2024 over de begeleiding van de samenvoegingsoperatie van Galmaarden, Gooik en Herne.

    • Onderzoek oprichting vrijwilligerskorps

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 21, 40, 285-288, 330-334

      Motivering

      Van het begeleiden van mensen in het vaccinatiecentrum tot het opruimen van puin na een overstroming en het opvangen van gezinnen die op de vlucht zijn voor oorlog: Vlaamse vrijwilligers hebben keer op keer laten zien klaar te staan om hulp te bieden in tijden van nood. Ondanks deze bereidheid merkte de Vlaamse overheid dat het niet altijd even duidelijk was voor vrijwilligers hoe men kon helpen, en soms zelfs of men überhaupt wel kon helpen.


      Daarom wordt het voorstel gelanceerd om lokale teams van vrijwilligers op te richten die direct ingezet kunnen worden wanneer er behoefte is aan helpende handen in onze gemeenten of naburige gemeenten. Deze teams bestaan uit getrainde vrijwilligers die snel kunnen reageren op uitzonderlijke situaties, zoals na een hevige storm, bij gebrek aan drinkbaar water of tijdens een gezondheidscrisis (om maar enkele voorbeelden te noemen). Enkele gemeenten namen reeds dit initiatief en kunnen ondertussen rekenen op tal van vrijwilligers die zich hebben aangemeld. De Vlaamse overheid steunde dit initiatief en werkte het verder uit in de vorm van een draaiboek zodat alle Vlaamse gemeenten kunnen volgen.


      Natuurlijk vereist het opzetten van zo'n korps planning en voorbereiding. Het lokale bestuur moet de tijd nemen om behoeften en mogelijkheden in kaart te brengen en de implementatie zorgvuldig te plannen.


      Financiële middelen voor trainingen, uitrusting en waardering van vrijwilligers zijn onontbeerlijk voor het succes van een dergelijk initiatief.


      De Vlaamse overheid stelt een volledig uitgewerkt draaiboek ter beschikking via vlaanderenvrijwilligt.be en vrijwilligers kunnen via de site kanikhelpen.be kijken of er een oproep voor vrijwilligers actief is in hun gemeente.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad beslist tot het opstellen van een voorbereidende studie waarbij de diensten onderzoeken hoe het vrijwilligerskorps kan worden geïmplementeerd, behoeften en mogelijkheden in kaart worden gebracht en de implementatie van het vrijwilligerskorps te plannen aan de hand van het door de Vlaamse overheid opgestelde draaiboek. Aansluitend wordt een kostenraming opgesteld voor het opstarten en implementeren van dit vrijwilligerskorps.

Mondelinge vragen

 

GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Kristof Andries
algemeen directeur

Veerle Dero
voorzitter raad