Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 26/11/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Smedt, Kristof Billens, Arthur Caytan, raadsleden
  • Openbaar

    • Fusie Galmaarden, Gooik en Herne: periodieke rapportering

      Onderwerp

      De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen op 21 december 2023 een definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne


      Over de werkzaamheden van de transitiemanager en de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 345 ev.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

      Motivering

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag van november 2024 over de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van november 2024 over de begeleiding van de samenvoegingsoperatie van Galmaarden, Gooik en Herne.

    • Goedkeuring van het tussentijdse arbeidsreglement voor de personeelsleden van gemeente en OCMW Pajottegem met ingang van 1 januari 2025.

      Ref.

      300.1

      Onderwerp

      De gemeenteraad wordt gevraagd om het tussentijdse arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed te keuren met inwerkintreding op 1 januari 2025.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur artikel 40, 285-288, 330-334


      De arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen


      De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden en latere wijzigingen

       

      De wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in openbare sector en latere wijzigingen

       

      De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen

       

      De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

       

      Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2023 houdende aanpassing arbeidsreglement van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel vanaf 1 maart 2023

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

       

      Advies

      Het arbeidsreglement werd in ontwerp gefaseerd voorgelegd aan het managementteam op 8 juli, 19 augustus, 16 september en 15 oktober 2024.

      Het gezamenlijke bijzonder onderhandelingscomité van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne over het ontwerp van arbeidsreglement vond plaats op op 4 november 2024.

      Motivering

      Het arbeidsreglement bevat de rechten en plichten van werkgever en werknemer en legt de arbeidsduur en arbeidsvoorwaarden vast.

       

      Het arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van Galmaarden werd laatst aangepast op 28 februari 2023.

       

      Tot op heden en tot eind dit jaar beschikken de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne elk over een eigen arbeidsreglement. Naar aanleiding van de fusie van de 3 lokale besturen werd het afgelopen jaar een traject afgelegd om tot één reglement te komen voor alle personeelsleden van het nieuwe lokaal bestuur Pajottegem. Het doel was om een tussentijds arbeidsreglement voor te bereiden en te laten goedkeuren zodat alle personeelsleden op 1 januari 2025 gelijk aan de start komen en grondig geïnformeerd zijn over hun gewijzigde rechten en plichten als werknemer van de nieuwe organisatie. Dit tussentijds arbeidsreglement zal moeten worden bekrachtigd door de nieuw te installeren gemeenteraad in de loop van 2025.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Onthouders: Gerda Persoons
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt het tussentijdse arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed met 1 januari 2025 als datum van inwerkingtreding.

    • Goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0

      Ref.

      637

      Onderwerp

      Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de bijhorende doelstellingen te realiseren.

      In het kader van de fusie moeten de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne hetzelfde Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekenen.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

       

      Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.

       

      De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020 betreffende Officiële intekening Burgemeestersconvenant 2030 (Covenant of Mayors) in het kader van de intergemeentelijke opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan SECAP door de provincie Vlaams-Brabant


      Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030

       

      Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.

       

      Het gemeentelijk klimaatactieplan 2015-2020.

       

      De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2021 betreffende Principieel akkoord ondertekening  van het Lokaal Energie- en Klimaatpact

      Financiële impact

      Bij ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 heeft de gemeente recht op een financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van een trekkingsrecht. Voor Pajottegem zal het trekkingsrecht voor het LEKP 2.0  29.457 euro bedragen. Hetzelfde bedrag dient door Pajottegem gecofinancierd te worden.

      Motivering

      Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

      Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:

      Lokale besturen engageren zich om:

      • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
      • De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
      • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
      • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
        • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
          • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
          • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
        • Nieuwe uitdaging onder werf 3
          • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.

      De Vlaamse overheid engageert zich tot:

      • Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
      • Het faciliteren van praktijkoplossingen voor een kwalitatieve ruimtelijke implementatie van het LEKP, het benutten van de synergiën tussen de 4 werven en via een werkplatform met 2.0-ondertekenaars gedetecteerde drempels oppakken. De Vlaamse Regering engageert zich voor een frequente opvolging (minstens jaarlijks) per bevoegd beleidsdomein;
      • In plaats van een apart sloopbeleidsplan, kan de renovatiedoelstelling (residentieel en niet-residentieel) worden voorbereid door een geïntegreerde lange termijn lokale renovatiestrategie. Het Netwerk Klimaat van VVSG zal hier een ondersteunende start-analyse voor laten opmaken (timing: begin 2023);
      • Verder bouwend op de start-analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data-gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
      • Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
      • De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’  en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken) of de energielening+ (via energiehuizen)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/22 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/23, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 2030 );
      • Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van state of the art fietsinfrastructuur;
      • De noodzaak voor een taxshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) heeft de Vlaamse Regering principieel ondersteund. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groenestroomcertificaten bij de netbeheerders, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen en de kost voor de minimale levering aardgas). Het blijft desalniettemin de expliciete ambitie van minister Zuhal Demir, en de voltallige Vlaamse Regering, om de inspanningen continu verder te zetten zodat er zoveel mogelijk bijkomende kosten uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald. De Vlaamse Regering stelt voor om in samenwerking met de Federale overheid een samenwerkingsovereenkomst uit te werken om een sociaal rechtvaardige taksshift door te voeren van elektriciteit naar de verschillende fossiele energiedragers waarbij gemiddeld de energiekost van huishoudens en ondernemingen niet stijgt. Hierbij wordt gedacht aan oplossingen, zoals een uitzondering op de non bis in idem-wet. Een precedent hiervan vinden we terug in de gehanteerde methode voor de minerale olie. Hiervoor zal overleg worden opgestart met het federale beleidsniveau en rekening gehouden worden met Europese beleidsinitiatieven. VVSG zal frequent op de hoogte worden gehouden. Het is ook in dit kader dat aan de lokale besturen gevraagd wordt de heffing op de ELIA-elektriciteitsmasten af te bouwen, gezien hierdoor ook de elektriciteitsfactuur verlicht wordt met 11 miljoen euro per jaar;
      • Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
       
      Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld.
      Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).

       

      Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Galmaarden aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld te realiseren.

       

      Het is wenselijk dat de gemeente Galmaarden in het kader van de fusie tot Pajottegem, startende op 1 januari 2025, samen met Herne en Gooik het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Tegenstanders: Daniel Fonteyne
      Onthouders: Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 stem tegen, 5 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.

       

      Artikel 2:

      De dienst grondgebiedzaken-milieu bezorgt een kopie van dit besluit aan de gemeenten Herne en Gooik en aan en aan de Vlaamse overheid.

    • Goedkeuring aanpassing van het gemeentelijk algemeen politiereglement Politiezone Pajottenland

      Onderwerp

      De politiezone Pajottenland heeft een uniforme aanpassing van het algemeen politiereglement voorbereid voor de 6 aangesloten lokale besturen van de meergemeentezone Pajottenland. De gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing van het gemeentelijk algemeen politiereglement van Galmaarden goed te keuren.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 2°, 285-288, 330-334


      De Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 119, 119bis, 134sexies, 135

       

      De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties


      De Wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade


      Het Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen”


      Het Besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning (VLAREM I)

       

      Het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II)


      Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende bijkomende algemene en sectorale milieuvoorwaarden voor GPBV-installaties (VLAREM III)

       
      De Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009


      De Wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet


      Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties


      Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties


      Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties


      Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie

       

      Het Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarde en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet bettreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties

       

      Het Koninklijk Besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen


      De Ministeriële Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties


      De Omzendbrief nr. 1/2006 van het College van Procureurs-Generaal bij de Hoven van Beroep van 2 juli 2014 (erratum op de herziene versie van 30 januari 2014)


      Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2014 tot aanstelling van de ambtenaar, belast met het opleggen van de administratieve sancties, zoals voorzien in artikel 119bis, §2, lid 4 van de Nieuwe Gemeentewet

        

      Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2014 houdende gemeentelijke administratieve sancties: nieuwe samenwerkingsovereenkomst inzake bemiddeling met de stad Vilvoorde

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 30 september 2014 houdende goedkeuring van het bemiddelingsreglement van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde, regio Halle-Vilvoorde, in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties en de aanpassing daarvan bij gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2020

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2020 houdende goedkeuring gemeentelijk algemeen politiereglement Politiezone Pajottenland

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 houdende algemeen politiereglement voor de politiezone Pajottenland: addendum betreffende inbreuken GAS 4 en GAS 5

      Motivering

      De gemeenten moeten voor hun inwoners waken over de openbare orde met name de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen.

      De opmaak van een algemeen politiereglement is een noodzaak.

      Het politiereglement werd in 2020 omgevormd naar een GAS-reglement.

      De gemeente Galmaarden heeft sinds 2014 een samenwerkingsovereenkomst in de regio Halle-Vilvoorde met de bemiddelingsambtenaar van de stad Vilvoorde inzake GAS.

      De juridische afhandeling van GAS krijgt sinds 2014 uitvoering vanuit de samenwerkingsovereenkomst van de gemeente Galmaarden met juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant.

      Het politiereglement steunt voor de handhaving in belangrijke mate op de GAS-reglementering. Het ontbreekt in het reglement echter aan een bepaling die het opleggen van een plaatsverbod sanctioneert. In overleg met de korpschef werd het toevoegen van deze bepaling voorbereid.

      De gemeenteraad wordt gevraagd een artikel 189 bis te willen toevoegen aan het politiereglement dat als volgt luidt:

      "Het niet naleven van een plaatsverbod, opgelegd door de burgemeester in navolging van artikel 134sexies van de Nieuwe Gemeentewet, kan worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie."

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt de aanpassing van het gemeentelijk algemeen politiereglement, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed door toevoeging van het artikel 189 bis: "Het niet naleven van een plaatsverbod, opgelegd door de burgemeester in navolging van artikel 134sexies van de Nieuwe Gemeentewet, kan worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie".


      Artikel 2:
      Het aangepaste politiereglement treedt in werking op 1 december 2024 en vervangt vanaf die datum het algemeen politiereglement, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2022.

       

      Artikel 3:
      Het politiereglement wordt ten behoeve van de inwoners algemeen bekendgemaakt.

       

      Artikel 4:
      De dienst secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan:

      • Politiezone Pajottenland, Edingsesteenweg 308, 1755 Gooik
      • Bemiddelingsdienst GAS, stad Vilvoorde, Grote Markt, 1800 Vilvoorde
      • Provincie Vlaams-Brabant, juridische dienst, Mevrouw Van Eygen, Provincieplein 1, 3010 Leuven
      • Rechtbank van Eerste Aanleg, Quatre Brasstraat 13 , 1000 Brussel
      • Vredegerecht Lennik, Alfred Algoetstraat 31, 1750 Lennik 
      • Politierechtbank Halle, Zuster Bernardastraat 32, 1500 Halle
      • Provinciegouverneur Vlaams-Brabant, de heer Jan Spooren, Provincieplein 1, 3010 Leuven
      • Procureur des Konings, Parket Halle-Vilvoorde, Nerviërsstraat 60, 1730 Asse
    • Opheffing van de milieubelasting voor het aanslagjaar 2025

      Onderwerp

      Omwille van de nood aan een gelijke fiscale behandeling van alle inwoners van de toekomstige gemeente Pajottegem, wordt voorgesteld om de milieubelasting voor het aanslagjaar 2025 op te heffen.

      Regelgeving

      De grondwet, artikel 170 en 173

       

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,14°, 285-288, 330-334

       

      Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 betreffende de milieubelasting voor de aanslagjaren 2020-2025

      Financiële impact

      De inkomsten van de milieubelasting worden geboekt op GBB/0020-00/73321000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

      Motivering

      De gemeenteraad van 26 november 2019 besliste tot invoering van een milieubelasting voor de aanslagjaren 2020-2025. 

      Op 1 januari 2025 fusioneert de gemeente Galmaarden met de gemeenten Gooik en Herne tot de nieuwe gemeente Pajottegem. Indien de milieubelasting in Galmaarden niet wordt ingetrokken, blijft de belasting verschuldigd voor de inwoners van de gemeente Galmaarden voor aanslagjaar 2025.   

      De gemeente Gooik heft geen milieubelasting, de gemeente Herne wel. Er zou bij ongewijzigd beleid een verschil ontstaan in de fiscale behandeling van de inwoners van Pajottegem. Het is daarom aangewezen om de beslissing tot vestiging van een milieubelasting voor de inwoners van Galmaarden voor het aanslagjaar 2025 op te heffen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad heft met ingang van 1 januari 2025, voor het aanslagjaar 2025, het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2019 tot vestiging van een milieubelasting op.

       

    • Motie aan de NMBS met betrekking tot de dienstregeling op de lijn Geraardsbergen – Brussel vanaf 15 december 2024

      Onderwerp

      De gemeenteraad vraagt met klem dat de NMBS gehoor geeft aan de dringende vraag om de dienstverlening op de treinverbinding Geraardsbergen-Brussel aan te passen en hierover in overleg te treden. De aankomende dienstregeling van de NMBS op de lijn Geraardsbergen-Brussel houdt onvoldoende rekening met het belang van vlotte en haalbare treinverbindingen voor zowel scholieren als pendelaars uit onze gemeente en omliggende regio’s. De gemeenteraad verzoekt de NMBS dan ook om in overleg te treden met onze gemeente en met andere betrokken partijen om tot een oplossing te komen.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40

      Motivering

      Ondanks de bezwaren van de vertrekkende minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, heeft de NMBS op 4 oktober 2024 haar plannen voor de dienstregeling van volgend jaar bevestigd. Begin november werd duidelijk welke impact deze nieuwe regeling zal hebben op de dienstverlening voor onze inwoners. De aanpassing van de dienstregeling op de lijn Geraardsbergen–Brussel vond plaats zonder voorafgaand overleg met de lokale besturen. Uit onze analyse blijkt dat deze nieuwe regeling negatieve gevolgen heeft voor scholieren die naar school gaan in Geraardsbergen, Halle en Ninove en voor inwoners die pendelen naar Brussel.


      In een samenleving die streeft naar minder autoverkeer — om zowel het klimaat te beschermen als de verkeersdrukte te verminderen — is betrouwbaar openbaar vervoer essentieel. Openbaar vervoer speelt bovendien een cruciale rol voor jongeren, die vaak sterk afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om naar school te gaan en volwaardig aan de maatschappij deel te nemen. De aanpassing van de dienstregeling leidt echter tot langere wachttijden, waardoor jongeren soms een uur zullen moeten rondhangen in de stad.


      Scholieren uit Galmaarden, Herne en Gooik (Pajottegem) hebben geen mogelijkheden binnen de gemeentegrenzen voor secundair onderwijs en zijn aangewezen op scholen in Halle, Geraardsbergen, Ninove en Lennik. De impact van deze nieuwe dienstregeling op de schoolgaande jeugd in onze gemeente is dan ook groot. Daarnaast blijkt uit cijfers van de afgelopen jaren dat het treingebruik in stations zoals Herne, Galmaarden en Tollembeek bijna verdubbeld is in zes jaar tijd. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het aanbod niet is aangepast aan deze groeiende vraag.


      Concreet betekent dit:
      1° Voor scholieren richting Geraardsbergen:
      De S3-treinen die vertrekken om respectievelijk 15u55 en 16u55 vanuit Geraardsbergen richting Brussel sluiten niet goed aan op de einduren van de lessen. Twee van de drie grote scholen in Geraardsbergen eindigen om 15u45, wat betekent dat scholieren die de trein van 15u55 moeten halen haast onmogelijk op tijd kunnen zijn. Op heden is er een trein die om 16u24 vertrekt in het station van Geraardsbergen. Deze wordt vanaf 15 december vervangen door de S3-treinen om 15u55 en 16u55. Op woensdag doet hetzelfde probleem zich voor: de scholen eindigen rond 12 uur en de trein vertrekt om 11u55 en 12u55.
      De schoolbesturen namen contact op met de betrokken lokale besturen.
      2° Voor scholieren richting Halle:
      De meeste scholen starten tussen 8u25 en 8u30 in Halle. Er is dan slechts 1 mogelijke trein, nl. 7u28 die om 7u55 aankomt aan het station van Halle. Met de trein eerder is men een uur te vroeg in Halle, met de trein later, komt men te laat aan. Daarnaast is dit voor pendelaars naar Brussel een populaire trein, met als mogelijk gevolg een overbelasting van deze rit als men de capaciteit niet aanpast. De meeste scholen in Halle eindigen tussen 15u10 en 15u30. De trein zal in station Halle vertrekken om 15u32, wat voor de meesten niet haalbaar zal zijn. De eerstvolgende trein is pas een uur later om 16u32. De schoolbesturen namen contact op met de betrokken lokale besturen.
      3° Voor scholieren richting Ninove:
      De rechtstreekse trein van 37 min tussen Herne en Ninove wordt vervroegd waardoor jongeren een uur te vroeg op school zouden zijn. Het alternatief is een overstaptrein waarmee men 57 minuten (20 minuten extra) onderweg is. Met een trein later, komen de jongeren te laat op school aan. Na schooltijd is er slechts 1 beschikbare trein (om 16u33). Een volgende trein is een uur later.

      4° Voor pendelverkeer van en naar Brussel:
      De eerste S-trein van de dag richting Brussel vertrekt om 04.55 uur, wat een half uur later is dan in de huidige regeling. Dit is nadelig voor vroege pendelaars die tijdig in Brussel moeten zijn. Eerder dit jaar werden ook al de P-trein 7574 richting Schaarbeek in de ochtend, evenals de avond-P-trein 8574 van Schaarbeek naar Geraardsbergen plots afgeschaft. Deze zouden opnieuw worden ingevoerd, wat positief is, maar een zoveelste verandering op korte tijd.
      Het huidige aanbod is onvoldoende om het grote aantal pendelaars tussen Geraardsbergen en Brussel tijdig en efficiënt naar hun werk en terug naar huis te brengen. Vooral de laatste verbindingen in de avond zijn beperkt, waardoor pendelaars die na 17.00 uur vertrekken, geconfronteerd worden met een te klein aantal rechtstreekse treinen. Vaak zijn zij aangewezen op overstapverbindingen, maar door de onbetrouwbare dienstregeling in de praktijk worden aansluitingen in Edingen regelmatig gemist.
      In bijlage voegen we nog enkele (geanonimiseerde) mails van bezorgde inwoners die contact met onze diensten opnamen om het probleem aan te kaarten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad van Galmaarden verzoekt de NMBS dringend om:

      1. De invoering van een (school)trein tussen Geraardsbergen en Brussel met een vertrek dat aansluit op het einduur van de lessen van alle scholen in Geraardsbergen. Hetzelfde voor treinen tussen Halle en Geraardsbergen. Dit biedt een haalbare reisoptie voor de scholieren uit Viane-Moerbeke, Galmaarden, Tollembeek, Herne, en Edingen richting Halle of Geraardsbergen.

      2. Een ruimer aanbod aan treinen op de lijn Geraardsbergen – Brussel. Zo vernemen we dat de treinen bij aanvang of einde van de schooldag overvol zitten. Daarnaast is het na 17u moeilijk om vanuit Brussel vlot in Viane-Moerbeke, Galmaarden, Tollembeek of Herne te geraken.

      3. Een blijvende monitoring en evaluatie van de nieuwe regeling, in samenwerking met vertegenwoordigers van de scholen, pendelaars en lokale overheden, om in te spelen op de reële vervoersnoden van de bevolking.

    • Aanwijzing provinciale ambtenaar voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes

      Ref.

      580.2

      Onderwerp

      De gemeenteraad keurt de aanwijzing van provinciale ambtenaren voor het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes goed.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Artikel 6, §§2 en 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

       

      Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

       

      Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 21 juni 2022 waarbij Vanesa Smeulders als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld

       

      Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 24 september 2024 waarbij Eline Parys als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld

      Advies

      Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 21 juni 2022 omtrent de aanstelling van Vanesa Smeulders als sanctionerend ambtenaar

      Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 19 juli 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar

      Motivering

      In het kader van haar dienstverlenende opdracht naar de gemeenten toe stelt de provincie een ambtenaar ter beschikking voor de gemeentelijke administratieve geldboetes.  

       

      Ambtenaren Johan Guillemyn en Greet van Eygen werden reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren aangesteld.

       

      De procedure van gemeentelijke administratieve geldboetes vereist enige juridische kennis en een afwikkeling op provinciaal niveau waarborgt een eenvormige en neutrale beoordeling.

       

      Het is wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt de aanwijzing van mevrouw Vanessa Smeulders en mevrouw Eline Parys als provinciale ambtenaren voor het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes goed.

       

      Artikel 2:

      Een afschrift van dit besluit wordt gezonden door de dienst secretariaat aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Halle-Vilvoorde.

    • Goedkeuren capaciteitsbepaling voor de basisscholen van het gemeentelijk onderwijs en vaststellen standaarddossier voor het aanmelden, ordenen en inschrijven

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om de maximumcapaciteit van het gemeentelijk basisonderwijs goed te keuren en om de daaruitvolgende wijze van aanmelding, ordening en inschrijving van leerlingen vast te stellen. Het college stelt na overleg met de directies en de schoolraden de bepalingen van de lokale maatregelen voor.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70

       

      De omzendbrief inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende (BaO/2022/02)

      Advies

      Het advies van de directies van de gemeentelijke basisscholen.

      Het dossier werd voor advies voorgelegd aan de schoolraden, die een gunstig advies hebben verleend.  

      Motivering

      Het schoolbestuur wenst in samenspraak met de directies van de gemeentelijke basisscholen een capaciteitsbepaling in te voeren voor het gemeentelijk basisonderwijs.

      De vrije basisschool besliste om niet mee in te stappen in de capaciteitsbepaling.

       

      Het blijft een absolute prioriteit van het schoolbestuur om in het gemeentelijk onderwijs in Galmaarden kwaliteitsvol basisonderwijs aan te bieden.

      Om dit te kunnen doen, moeten een aantal minimale voorwaarden vervuld zijn:

      • Les geven aan beheersbare klasgroepen voor het welzijn van kinderen en leerkrachten
      • Over passende infrastructuur en onderwijsmiddelen beschikken om optimale leer- en ontwikkelingskansen te geven
      • Een correcte personeelsbestaffing organiseren op een betaalbare en verantwoorde manier

       

      In slechts één van de gemeentelijke basisscholen, GBS Tollembeek, wordt het schoolbestuur  geconfronteerd met een problematiek van overbevraging.

      De andere vestigingen bieden nog meer dan voldoende ruimte. Om die reden zal er ook gezamenlijk aangemeld worden in alle gemeentelijke basisscholen, zodat ouders lokaal voldoende onderwijskeuze overhouden op zeer aanvaardbare afstanden.

       

      Er is slechts één mogelijkheid om dit probleem aan te pakken en dat is het invoeren ven een maximumcapaciteit aan kleuters (per geboortejaar) en leerlingen (per leerjaar). Aan deze capaciteitsbepaling is evenwel de verplichting verbonden om kinderen digitaal aan te melden.

       

      Deze capaciteitsvaststelling gaat in voor inschrijvingen vanaf het schooljaar 2025-2026.

      Volgende maximumcapaciteiten worden na overleg met schooldirectie en schoolraden voorgesteld:

       

      • GBS Galmaarden

      kleuters: max. 44 per geboortejaar
      lager: max. 44 per leerjaar

      • GBS Herhout

      kleuters: max. 16 per geboortejaar
      lager: max. 16 per leerjaar

      • GBS Tollembeek

      kleuters: max. 44 per geboortejaar
      lager: max. 44 per leerjaar

      • GBS Vollezele

      kleuters: max. 23 per geboortejaar
      lager: max. 25 per leerjaar

       

       

      Het schoolbestuur stelt voor om het standaarddossier C te selecteren om het aanmelden, ordenen en inschrijven van de leerlingen vlot en correct te laten verlopen. Dit houdt in dat, na het aanmelden, de aangemelde kleuters en leerlingen worden geordend volgens de parameters:

      • schoolkeuze (volgens prioriteit en keuze van de ouder)
      • afstand (tussen school en domicilie van het kind)
      • toeval

       

      De tijdslijn voor het aanmelden ziet er als volgt uit:

      • De aanmeldingsperiode voor alle leerlingen loopt van 25 februari 2025 tot en met 18 maart 2025
      • De uiterlijke datum van bekendmaking van de resultaten is 25 april 2025
      • De gunstig gerangschikte leerlingen kunnen zich inschrijven van 28 april 2025 tot en met 19 mei 2025
      • De vrije inschrijvingen starten op 27 mei 2025.

      Om transparanter en correcter te communiceren wenst het schoolbestuur voorafgaand aan deze periode nog een aanmeldingsperiode voor de voorrangsgroepen te voorzien. Deze voorrangsperiode voor aanmeldingen loopt van 10 februari 2025 tot en met 18 februari 2025.

       

      De voorrangsgroepen worden als volgt bepaald:

        • Leerlingen van dezelfde leefentiteit, met leerlingen van dezelfde leefentiteit wordt bedoeld:

          • broers en zussen (hebben twee gemeenschappelijke ouders) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
          • halfbroers en halfzussen (hebben één gemeenschappelijke ouder) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
          • kinderen die eenzelfde domicilie of voornaamste verblijfplaats hebben maar geen gemeenschappelijke ouder(s) (vb. stiefbroers en -zussen)
        • Kinderen van personeel, na de leerlingen van dezelfde leefentiteit hebben kinderen van personeelsleden voorrang.

          Deze voorrang geldt in de school waar het betrokken personeelslid werkt en ook in de scholen waar de inschrijvingen van de ene naar de andere school doorlopen. Een personeelslid kan enkel een kind inschrijven waarvan hij zelf de ouder is en dit overeenkomstig de bepalingen van de omzendbrief.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad beslist om de maximumcapaciteit in de gemeentelijke basisscholen als volgt vast te stellen:

      • GBS Galmaarden

      kleuters: max. 44 per geboortejaar
      lager: max. 44 per leerjaar

       

      • GBS Herhout

      kleuters: max. 16 per geboortejaar
      lager: max. 16 per leerjaar

       

      • GBS Tollembeek

      kleuters: max. 44 per geboortejaar
      lager: max. 44 per leerjaar

       

      • GBS Vollezele

      kleuters: max. 23 per geboortejaar
      lager: max. 25 per leerjaar

       

      Artikel 2:
      De gemeenteraad selecteert volgende voorrangsgroepen voor aanmelding overeenkomstig de strikte bepalingen van de omzendbrief.

      • Leerlingen van dezelfde leefentiteit, met leerlingen van dezelfde leefentiteit wordt bedoeld:
        • broers en zussen (hebben twee gemeenschappelijke ouders) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
        • halfbroers en halfzussen (hebben één gemeenschappelijke ouder) al dan niet wonend op hetzelfde adres
        • kinderen die eenzelfde domicilie of voornaamste verblijfplaats hebben maar geen gemeenschappelijke ouder(s) (vb. stiefbroers en -zussen)
      • Kinderen van personeel, na de leerlingen van dezelfde leefentiteit hebben kinderen van personeelsleden voorrang. Deze voorrang geldt in de school waar het betrokken personeelslid werkt en ook in de scholen waar de inschrijvingen van de ene naar de andere school doorlopen. Een personeelslid kan enkel een kind inschrijven waarvan hij zelf de ouder is en dit overeenkomstig de bepalingen van de omzendbrief

      Om transparanter en correcter te communiceren wenst het schoolbestuur voorafgaand aan deze periode nog een aanmeldingsperiode voor de voorrangsgroepen te voorzien. Deze voorrangsperiode voor aanmeldingen loopt van 10 februari 2025 tot en met 18 februari 2025.

       

      Artikel 3:
      De gemeenteraad selecteert  het standaarddossier C.

    • Kennisname van het actieplan 2025 en goedkeuring van de begroting 2025 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland

      Ref.

      Ref. 251.2

      Onderwerp

      De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland en het beheerscomité vragen om kennis te nemen van het actieplan 2025 en om de begroting 2025 goed te keuren. 

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 2 oktober 2008 houdende de toetreding tot de intergemeentelijke preventiedienst drugs en alcohol Pajottenland

      Financiële impact

      Het budget voor de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland zal ook in 2025 voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 van Pajottegem.

      Motivering

      Het beheerscomité heeft geen zelfstandige beslissingsbevoegdheid. Het beheerscomité kan input geven ter advies maar onderstaande punten moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad: 

      • actieplan 2025
      • begroting 2025

       

      Het beheerscomité en de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland vragen om kennis te nemen van het actieplan 2025 en om de begroting 2025 goed te keuren. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Onthouders: Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2025 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.

       

      Artikel 2:
      De gemeenteraad keurt de begroting 2025 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland goed.

       

      Artikel 3:

      De vrijetijdsdienst bezorgt een kopie van dit besluit aan de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.

    • Goedkeuren opportuniteitsadvies kinderopvang

      Ref.

      624.13

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om de procedure en criteria voor het opmaken van een opportuniteitsadvies goed te keuren. 

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikels 2, 3 en 13 

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering over de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang voor baby's en peuters, artikels 8 1f, 9, 3°C, 10 1b, 12 4/1 en 52

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 over het lokaal beleid kinderopvang, artikel 7

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 over de wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang. 

      Advies

      Het LOK gaf positief advies over de procedure en criteria in de vergadering van 24 april 2024.

      Motivering

      Het opportuniteitsadvies is verplicht aan te vragen door de organisator van kinderopvang en stelt het lokaal bestuur in staat om in dialoog te treden met deze organisatoren. Dit contact maakt een actieve samenwerking mogelijk. Er wordt ingezet op een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies voor organisatoren van kinderopvang.

       

      Het college van burgemeester en schepenen heeft de procedure en de beoordelingscriteria voorgesteld. Beide ontwerpen werden ter advies aan het LOK voorgelegd, die geen aanvullingen of bemerkingen had. 

      De criteria zijn transparant, objectief en relevant opgesteld om zo de opportuniteit te beoordelen van een nieuwe locatie/uitbreiding in de gemeente. Op basis van deze criteria is het aan de organisator om af te wegen of het al dan niet zinvol is om te starten met de kinderopvang die men voor ogen heeft. 

       

      Er wordt voorgesteld om het afleveren van het advies en het daarbij mogelijke hoorrecht rechtstreeks via de deskundige kinderopvang te laten verlopen. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt de procedure, voorwaarden en beoordelingscriteria voor de opmaak van een opportuniteitsadvies als volgt goed:

       

      Procedure en voorwaarden

      • kennismakingsgesprek met de aanvrager: vooraleer een opportuniteitsadvies kan opgemaakt worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en de coördinator  kinderopvang van het lokaal bestuur.

        De aanvraag voor een kennismakingsgesprek kan via mail jeugd@galmaarden.be. Binnen de week neemt de coördinator kinderopvang contact op met de organisator.

        Tijdens dit gesprek wordt nagegaan wat de motivatie is van de organisator om op de gekozen locatie een kinderopvanginitiatief te openen of uit te breiden. Ook wordt er gepolst naar de ervaring, visie en het plan van aanpak van de organisator.  Er wordt meegedeeld wat de verwachtingen zijn van  het lokaal bestuur ten aanzien van de organisator (lokaal loket kinderopvang en lokaal overleg kinderopvang) en op welke manier het lokaal bestuur de organisator kan ondersteunen. Er wordt doorverwezen naar andere diensten die ondersteuning bieden  op lokaal, regionaal en gewestelijk niveau.

        De beoordelingscriteria worden samen doorgenomen.

      • opportuniteitsadvies aanvragen: het opportuniteitsadvies wordt tijdig (minimaal 30 werkdagen voor de indiendatum van de vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien) aangevraagd via jeugd@galmaarden.be

      • ontvangstbewijs: de aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 2 weken. De verdere procedure wordt meegedeeld aan de aanvrager. De aanvraag moet voldoende informatie bevatten om op basis van de criteria een opportuniteitsadvies te formuleren. Indien nodig wordt bijkomende informatie opgevraagd aan de organisator kinderopvang.

      • opmaak opportuniteitsadvies: het lokaal bestuur maakt een opportuniteitsadvies op en bezorgt het schriftelijke advies binnen de 30 werkdagen na de adviesaanvraag aan de organisator.

      Het advies kan:

          • positief zijn
          • positief met opmerkingen
          • negatief zijn

      De organisator voegt dit toe aan zijn vergunningsaanvraag t.a.v. het Agentschap Opgroeien en geeft hierin ook aan hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.

      • hoorrecht: de organisator kan binnen de 30 dagen na het ontvangen van het advies vragen om gehoord te worden. Hiervoor stuurt de organisator een mail naar jeugd@galmaarden.be


      Beoordelingscriteria

      • Er heeft een kennismakingsgesprek plaatsgevonden met de gemeentelijke coördinator  kinderopvang.

      Motivering: Het creëren van dialoog tussen de gemeente en de organisator reeds voor de start; de organisator inzicht geven in mogelijkheden en kansen, in de lokale context en in het bredere werkveld (zie hoger).

       

      • De kinderopvang lenigt een effectieve nood aan opvangplaatsen in de gemeente

      Motivering: Het aantal bijkomende opvangplaatsen helpt ons om voldoende opvangplaatsen in de gemeente te voorzien. We streven ernaar dat er een kinderopvangaanbod wordt voorzien van minstens 50% van de kinderen jonger dan 3 jaar. De actuele nood kan opgevraagd worden bij verantwoordelijke kinderopvang – jeugd@galmaarden.be


      • De groepsopvang is gelegen op een goede locatie en is goed bereikbaar

      Motivering: Het lokaal bestuur streeft naar een evenredige spreiding van initiatieven op het grondgebied. Hoe ver ligt de locatie (straal) van een reeds bestaande organisator in de buurt? Om een goede spreiding van kinderopvangplaatsen te garanderen en kinderopvang in de gemeente leefbaar te houden voor organisatoren willen we vermijden dat nieuwe initiatieven te dicht opstarten bij een reeds bestaande organisator. Tevens is het belangrijk dat de opvang makkelijk bereikbaar is (dichtbij gewestwegen of in dorpscentra), zowel met de auto als via het openbaar vervoer of te voet/met de fiets. Er moet voldoende parkeerplaats zijn. Er kunnen minimaal 3 auto’s parkeren in een straal van 100m van het opvanginitiatief.


      • De organisator zet in op toegankelijke opvang

      Motivering: Toegankelijke opvang is belangrijk voor ouders om de combinatie tussen werk en gezin haalbaar te maken. Daarom streeft de organisator ernaar minimaal open zijn tijdens de standaarduren van 7 tot 18u.


      • De organisator gaat akkoord om deel te nemen aan het Lokaal Overleg Kinderopvang en verleent zijn medewerking aan het Lokaal Loket Kinderopvang. 

      Motivering: Het is belangrijk dat alle organisatoren van kinderopvang in Galmaarden betrokken zijn bij het Lokaal Overleg Kinderopvang. Op deze manier kan er een gedragen visie ontwikkeld of uitgevoerd worden. Bij de opstart van het kinderopvanginitiatief stelt de organisator zich kandidaat als lid van het LOK zodat de administratieve dienst van het lokaal bestuur deze kandidaat officieel kan laten opnemen binnen de adviesraad. De organisator zal minimaal de helft van het aantal vergaderingen effectief aanwezig zijn. De bijdrage van ieder kinderopvanginitiatief aan het Lokaal Loket Kinderopvang is essentieel om zo correct en volledig mogelijk gegevens te verzamelen betreffende de kinderopvang in Galmaarden. Elke organisator moet zich aansluiten bij het Lokaal Loket Kinderopvang.

       

      Artikel 2:
      De jeugddienst bezorgt een kopie van dit besluit aan de organisatoren van kinderopvanginitiatieven.

       

    • Goedkeuring retributiereglement voor de comedyvoorstelling van Amelie Albrecht

      Ref.

      Ref. 560.13

      Onderwerp

      De cultuurdienst stelt voor om de comedy voorstelling "Goe Genoeg" van Amelie Albrecht te programmeren in het Baljuwhuis van het toekomstige GC Pajottegem.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,14°, 285-288, 330-334

      Financiële impact
      Bij een verkoop van 200 tickets bedraagt de totale boekingsprijs 3.335,85 euro.

      Deze kosten worden geboekt op jaarbudgetrekening 2025/0705-01/61430021.

      Motivering

      Comedian Amelie Albrecht toert ook in 2025 langsheen de Vlaamse schouwburgen met haar voorstelling "Goe Genoeg". 

      De voorstelling kan geprogrammeerd worden in het Baljuwhuis van het toekomstige GC Pajottegem op woensdag 14 mei 2025.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      Het retributiereglement voor de comedy voorstelling van Amelie Albrecht in het Baljuwhuis op woensdag 14 mei 2025 wordt als volgt vastgesteld:

      • De retributie voor de ticketprijs bedraagt 20 euro per deelnemer.
      • De retributie is verschuldigd door elke deelnemer en is online betaalbaar bij de inschrijving of op de dienst vrije tijd (cash/bancontact)
      • Bij annulering wordt er geen terugbetaling verricht.
      • Bij niet-betaling wordt de persoon uitgesloten van deelname.
      • Een door de algemeen-directeur aangesteld personeelslid zal instaan voor de inning van de ontvangsten.
       

      Artikel 2:
      Dit retributiereglement zal bekendgemaakt worden op de gemeentelijke website.


      Artikel 3: 
      De dienst vrije tijd bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst financiën. 

       

    • Goedkeuring deelname aan kerstmarkt Tollembeek op 7 december 2024 op initiatief van het gemeente- en OCMW-personeel ten voordele van De Warmste Week

      Onderwerp

      De personeelsleden van het lokaal bestuur vragen goedkeuring om via deelname aan Kerstmarkt in Tollembeek op 7 december 2024 goederen met de naam van het lokaal bestuur Galmaarden te mogen verkopen voor het goede doel "De Warmste Week".

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40

      Financiële impact

      Het gemeentebestuur neemt het standgeld van 40 euro ten laste.

      De ontvangsten van de verkoop worden integraal doorgestort aan het goed doel "De Warmste Week".

      Motivering

      Enkele personeelsleden van het lokaal bestuur stelden voor om deel te nemen aan kerstmarkt in Tollembeek op 7 december 2024.

      Deze deelname wordt ingegeven door de fusie naar Pajottegem vanaf 1 januari 2025.

      Het lokaal bestuur beschikt nog over tal van voorwerpen/memorabilia met "Galmaarden" als bedrukking (balpennen, mappen, foto's, kaarten, tassen,...). Deze verliezen vanaf 2025 een deel van hun waarde en kunnen door het lokaal bestuur Pajottegem niet langer actief worden gebruikt.

      Daarom kwam het voorstel om deze goederen te koop aan te bieden op de kerstmarkt van Tollembeek en de opbrengst ervan te schenken aan het goede doel, met name "De Warmste Week" dat dit jaar de strijd tegen eenzaamheid als thema heeft gekozen, een thema dat ook aansluit bij de werking van ons lokaal bestuur.

      Naast deze voorwerpen zullen er ook (warme) dranken verkocht worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het voorstel tot deelname van personeelsleden van het lokaal bestuur aan de kerstmarkt van Tollembeek op 7 december 2024 om resterende goederen van lokaal bestuur Galmaarden te verkopen en de opbrengst ervan te schenken aan "De Warmste Week".

       

      Artikel 2:

      Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

    • Kennisgeving van het halfjaarlijkse syntheseverslag/jaarnota van de activiteiten 2024 van Riobra

      Ref.

      9:81

      Onderwerp

      De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334 en 441

      Motivering

      Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      Het syntheseverslag over de activiteiten van 2024 van Riobra wordt aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.

      Dit syntheseverslag geeft een beknopt overzicht van de topics die aan bod komen in het verslag van de Raad van Bestuur van Riobra over het boekjaar 204.

      Gemeentelijke vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur, de heer Jo Stalpaert licht de stukken toe aan de gemeenteraad.

      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag over de activiteiten van van 2024 van Riobra.

    • Kennisgeving van het halfjaarlijks syntheseverslag/jaarnota van de activiteiten 2024 van PBE

      Ref.

      9:81

      Onderwerp

      De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. De raden van bestuur hebben daartoe een jaarnota voorbereid.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 441

      Motivering

      Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      Het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2024 van PBE worden aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.

      Indien de jaarnota aanleiding geeft tot vragen aan de betrokken bestuurder, zal deze tijdens een volgende vergadering worden uitgenodigd voor een mondelinge toelichting.

      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2024 van PBE.

    • Kennisgeving van het halfjaarlijks syntheseverslag/jaarnota van de activiteiten 2024 van Fluvius West

      Ref.

      9:81

      Onderwerp

      De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 441

      Motivering

      Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      Het syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2024 van Fluvius West wordt aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.

      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2024 van Fluvius West.

    • Kennisgeving van het besluit van de provinciegouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2023

      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de provinciegouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële jaar 2023 van de gemeente Galmaarden.

Mondelinge vragen

 

GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Kristof Andries
algemeen directeur

Veerle Dero
voorzitter raad