Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg één van de algemeen directeurs aanduiden die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De algemeen directeurs van de andere betrokken gemeenten moeten hem daarin bijstaan.
Zij moeten eveneens in onderling overleg één van de financieel directeurs aanduiden die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De financieel directeurs van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij.
Bij besluit van de gemeenteraad van 28 november 2023 werd beslist een selectieproef te organiseren voor het toewijzen van de rol van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator.
De selectieproef voor algemeen directeur-coördinator vond plaats op 8 december 2023. Aan deze proef namen twee kandidaten deel.
De selectieproef voor financieel directeur-coördinator vond plaats op 9 december 2023. Aan deze proef namen drie kandidaten deel.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334 en titel 8 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten, inzonderheid artikel 346
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 28 i.v.m. de openbaarheid van de vergaderingen en artikel 34 i.v.m. de wijze van stemmen
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, art. 20.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling voor het personeel van de provinciale en lokale besturen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren zoals gewijzigd door de wet van 15 april 2018
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2015 houdende de toetreding tot Jobpunt Vlaanderen (Poolstok)
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2022 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel met ingang van 1 juni 2022
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2023 houdende organisatie van een selectieproef voor het ambt van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het lokaal bestuur: goedkeuring samenwerkingsovereenkomst extern selectiebureau
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2023 houdende organisatie van een selectieproef voor het ambt van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur - vaststelling beoordelingscommissie, selectieprogramma, stappenplan en competentieprofiel
Het verslag van de selectieproef van 8 december 2023 voor algemeen directeur-coördinator.
Het verslag van de selectieproef van 9 december 2023 voor financieel directeur-coördinator.
De verslagen van de selectieproef van 8 december 2023 voor algemeen directeur-coördinator en van 9 december 2023 voor financieel directeur-coördinator liggen ter inzage van de raadsleden.
Uit de verslagen blijkt dat de heer Kristof Andries, algemeen directeur van Galmaarden en mevrouw Julie Somers, financieel directeur van Herne het beste resultaat behaalden in de selectieproef.
Op basis van deze resultaten worden in onderling overleg door de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne de heer Kristof Andries en mevrouw Julie Somers voorgedragen om de rol van respectievelijk algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator op te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in toepassing van artikel 34 van het decreet over het lokaal bestuur over te gaan tot de geheime stemming voor de aanduiding van de algemeen directeur-coördinator en financieel directeur coördinator.
Resultaat na geheime stemming tot de aanduiding van de algemeen directeur-coördinator:
de heer Kristof Andries:
14 ja-stemmen
0 neen- stemmen
3 onthouding
Resultaat na geheime stemming tot de aanduiding van de financieel directeur-coördinator:
mevrouw Julie Somers:
13 ja-stemmen
1 neen-stemmen
3 onthouding
Op basis van het resultaat van de stemming worden volgende kandidaten aangeduid:
De heer Kristof Andries als algemeen directeur-coördinator
Mevrouw Julie Somers als financieel directeur-coördinator.
Artikel 1:
De heer Kristof Andries, algemeen directeur van Galmaarden wordt aangeduid om de rol van algemeen directeur-coördinator op te nemen.
Artikel 2:
Mevrouw Julie Somers, financieel directeur van Herne wordt aangeduid om de rol van financieel directeur-coördinator op te nemen.
Feitelijke context en argumentatie
Aanleiding en voorgeschiedenis
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne keurden de principiële beslissing tot vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne goed in zitting van de gemeenteraden op dinsdag 28 maart 2023 en woensdag 5 april 2023. Een volgende stap in het administratief proces is de definitieve goedkeuring door de drie gemeenteraden van de fusie van Galmaarden, Gooik en Herne. Nadien bevindt het fusietraject zich in een eindfase en moet enkel de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement nog zijn goedkeuring geven.
Feiten en context
De Vlaamse regering streeft een schaalvergroting van gemeenten na in de vorm van vrijwillige fusies. Om de maatschappelijke uitdagingen blijvend en kwalitatief het hoofd te bieden en een nog sterkere rol te spelen als lokaal bestuur, willen Galmaarden, Gooik en Herne gezamenlijk een slagkrachtige gemeente vormen die vandaag, maar ook in de toekomst sterker staat voor burgers, bedrijven en verenigingen.
De bestuurlijke en maatschappelijke uitdagingen waar de lokale besturen komen voor te staan, zijn vandaag niet gering. De verwachtingen ten aanzien van de lokale besturen zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Enerzijds worden, vertrekkende vanuit het versterken van de lokale autonomie en het subsidiariteitsprincipe, steeds meer bevoegdheden vanuit de Vlaamse en federale overheid gedecentraliseerd naar de lokale besturen. Anderzijds verwachten burgers terecht veilige en aantrekkelijke dorpskernen, veel en diverse mogelijkheden voor vrijetijdsbeleving, een kwaliteitsvolle (digitale) dienstverlening, snelle communicatie, een verbeterde mobiliteit, kwalitatief onderwijs, de behandeling van sociaal-maatschappelijke problemen en uitdagingen. Kortom, een klantvriendelijke, correcte, effectieve en efficiënte lokale dienstverlening op maat.
Als we als regionale speler steeds meer onze rol willen vervullen, zullen we steeds meer en complexere taken en bevoegdheden moeten opnemen als lokaal bestuur. Het lokaal niveau vormt het eerste bestuursniveau in het bieden van oplossingen voor burgers, bedrijven en verenigingen. Hierdoor neemt de personele, beleidsmatige, financiële en operationele druk op de lokale besturen dagelijks steeds meer toe.
Resultaten van de bestuurskrachtmeting
“De bestuurskracht van kleine landelijke gemeenten staat onder druk”. Met dat buikgevoel, dat reeds eerder door studies werd bevestigd, werd in de zomer van 2022 aan het burgemeestersoverleg van het Pajottenland voorgesteld om een gezamenlijke bestuurskrachtanalyse uit te voeren. Deze gemeenten hebben een vrij gelijkaardige typologie, een landelijk karakter met veel open ruimte voor landbouw en natuur. Ze kennen ook een sterke samenhang in tal van intergemeentelijke samenwerkingen. De initiële intentie van de zeven aangesloten besturen (Bever, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik, Pepingen en Roosdaal) om deze opdracht samen uit te voeren, werd herleid tot een uiteindelijke deelname van besturen: Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen. Lennik besliste een aparte bestuurskrachtanalyse uit te voeren. Roosdaal koos voor het uitvoeren van gezamenlijke bestuurskrachtanalyse met de gemeenten van de politiezone TARL. Het lokaal bestuur Bever haakte af en stapte pas later in met een aparte analyse.
Via de bestuurskrachtmeting in het najaar van 2022, uitgevoerd door Probis, werden alle kansen, bedreigingen, sterktes en aandachtspunten van de lokale besturen in kaart gebracht.
Een doorgedreven data-analyse, aangevuld met gesprekken en vragenlijsten afgenomen met de colleges van burgemeester en schepenen, met de managementteams en met sleutelfiguren uit de organisaties resulteerden in een individuele bestuurskrachtanalyse voor elk van de besturen.
Uit de analyse blijkt dat de bestuurskracht vandaag nog kan worden gegarandeerd voor twee van de vier besturen (Galmaarden en Gooik), maar dat de druk nu reeds voelbaar aanwezig is en op lange termijn door de te verwachten stijgende opdracht niet langer stand zal houden. Twee andere besturen (Herne en Pepingen) worden geconfronteerd met uitdagingen die hun bestuurskracht sterk onder druk zetten en waarbij tegen de grenzen van hun bestuurskracht wordt aangelopen.
Aansluitend op de individuele bestuurskrachtmeting werd door Probis nagegaan of schaalvergroting op het vlak van bestuurskracht een verschil kon maken. Uit de analyses blijkt dat de gemeenten complementair zijn en elkaar kunnen versterken. Galmaarden, Gooik en Herne delen een gezamenlijk DNA als groene en landelijke (plattelands-) gemeenten met een lage bevolkingsdichtheid en een grote open ruimte. De gemeenten worden verder gekenmerkt door een sterk verenigingsleven als motor van de dorpen en hebben gelijklopende uitdagingen op vlak van wonen, ruimte, infrastructuur,…
Het is de wens én de verantwoordelijkheid van de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne om ook in de toekomst een daadkrachtig bestuur te zijn met een kwalitatieve dienstverlening voor de inwoners en de nodige financiële ademruimte. Om de kwaliteit van dienstverlening en de toekomstige levensvatbaarheid van onze gemeenten te waarborgen, hebben Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing genomen om tot fusie over te gaan. Pepingen nam deze beslissing niet mee en haakte dus af voor dit fusietraject.
De scenario-analyse laat blijken dat de voordelen van ‘samenwerken’ zoals eenvoudiger, vrijblijvender en behoud van de lokale autonomie de nadelen ervan niet uitwissen. Denken we aan de financiële structuren, het gebrek aan eenheid van aansturing, problemen met mandatering, opvolging en controle. De regio heeft een lange traditie van samenwerken (en het voordeel van veel gelijke samenwerkingsverbanden te kennen) en doet dat op tal van vlakken met succes zodat deze piste voor schaalvergroting uitgewerkt blijkt.
Uit de analyse van diverse scenario’s bleek dat de fusie tussen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne aanzienlijke voordelen en kansen biedt voor de toekomstbestendigheid van de organisatie, waaronder:
• De versterking van de capaciteit
• Het versterken van de organisatiestructuur
• De eenheid van visie en aansturing
• De schaalvoordelen en efficiëntiewinsten
• De grotere impact op samenwerkingsverbanden en hogere overheden
• Financiële voordelen
De fusie zal echter niet alle uitdagingen oplossen, maar wel de bestuurskracht doen stijgen.
Daarnaast moeten we ook volgende valkuilen ernstig nemen:
• De ruimtelijke uitdagingen van een uitgestrekt grondgebied
• De complexiteit van grotere dossiers
• De burgernabijheid blijven garanderen
• Het ontbreken van een echte kern met centrumfunctie
De gedetailleerde resultaten van de bestuurskrachtmetingen worden als bijlage aan deze beslissing toegevoegd.
De grondwet, artikel 41 en 162
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, artikelen 1, 2 en 3
Het BVR van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40, 41, 326 tot en met 335 en 344 tot en met 351
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Het collegebesluit van 28 september 2022 houdende principiële goedkeuring tot uitvoering van een intergemeentelijke bestuurskrachtmeting
Het collegebesluit van 17 april 2023 houdende principiële beslissing tot vrijwillige fusie: aanstelling transitiemanager - gunning opdracht
De goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne door de gemeenteraad van Galmaarden van 28 maart 2023
De goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne door de gemeenteraad van Gooik van 28 maart 2023
De goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne door de gemeenteraad van Herne van 5 april 2023
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2023 houdende goedkeuring beheersovereenkomst over een samenwerking op vlak van personeel na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2023 houdende goedkeuring van de engagementsverklaring budget en verbintenissen tussen de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 houdende goedkeuring procedure tot de keuze van een nieuwe gemeentenaam voor de fusiegemeente
De kennisname van de inventaris van de financiële schulden van de samen te voegen gemeenten door het college van burgemeester en schepenen van 26 april 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2023 houdende goedkeuring van de organisatie van een selectieproef voor het ambt van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur - vaststelling beoordelingscommissie, selectieprogramma, stappenplan en competentieprofiel
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2023 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst extern selectiebureau voor de organisatie van een selectieproef voor het ambt van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het lokaal bestuur
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende aanduiding van een algemeen directeur-coördinator en een financieel directeur-coördinator met het oog op de definitieve samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Het fusiedossier bestaande uit: de bestuurskrachtanalyses van Galmaarden, Gooik en Herne, de scenarioanalyse, de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging en de visie- en kompasnota van de toekomstige gemeente, evenals de kennisname van het dossier tijdens de voorbereidende technische toelichting voor de gemeenteraden op 14 december 2023.
Administratief proces: voorbereiding van de definitieve beslissing tot fusie
Tijdlijn
Vanuit de bestuurskrachtmeting beslisten de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne om over te gaan tot de principiële beslissing van de vrijwillige fusie van de gemeenten mét aandacht voor de gezamenlijke landelijke identiteit die Galmaarden, Gooik en Herne kenmerkt en rekening houdt met de gemeenschappelijke uitdagingen.
De lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne startten na de principiële beslissing een intensieve onderzoeks- en afstemmingsperiode mét hun raadsleden, adviesraden, personeelsleden en burgers.
Onder externe begeleiding van een transitiemanager van Probis, werd voorafgaand aan de definitieve fusiebeslissing tussen de lokale besturen grondig afgestemd over tal van thema’s en consensus gezocht over een visie op het te voeren beleid en de te creëren organisatie in de toekomst. Beleidsthema’s als financiën (schuld, autofinancieringsmarge, beschikbaar budgettair resultaat, fiscaliteit, retributie- en subsidiestromen,…), personeel (rechtspositie, arbeidsreglement, structuur, cultuur,…), patrimonium (inventarisatie gebouwen, geplande patrimoniumprojecten, …), intergemeentelijke samenwerking (inventarisatie en evaluatie van de nood aan samenwerkingsstructuren en de gevolgen van eventuele uittredingen), … waren slechts enkele van de te verdiepen onderzoeksdomeinen.
Het veranderings- en voorbereidingstraject werd als volgt vormgegeven:
Fase 1: voorbereiding en inventarisatie (mei 2023 – augustus 2023)
In deze fase leggen we de nadruk op:
Fase 2: ontwerp van de nieuwe organisatie (augustus 2023 – december 2023)
In deze fase leggen we de nadruk op:
Fase 3: implementatie van de fusie (vanaf januari 2024)
Aan de hand van het draaiboek ‘vrijwillige fusies van gemeenten’ biedt het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) handvaten aan gemeenten die vrijwillig willen fuseren. Het draaiboek kan worden gezien als een implementatieplan met organisatiebreed karakter dat op een projectmatige manier de noodzakelijke acties in kader van de fusie weergeeft. Aan de hand van een opvolgingstool werden de verschillende acties per werkgroep toegewezen aan verantwoordelijken/uitvoerders binnen de organisaties met daaraan gekoppeld de deadline per actie. Zo wordt het in de komende maanden belangrijk om de dienstverlening en beleidsambities verder op elkaar af te stemmen zoals reglementen, processen, werkwijzen, snelheden, tarifering,… . In de komende maanden zullen de werkgroepen deze afstemmingsoefening verder uitrollen aan de hand van het fusiedraaiboek. Sommige acties zijn vrij beperkt, andere acties omvatten een ruimer project. Om de opvolging van de grote acties behapbaarder te maken, kunnen de werkgroepen deze opnemen in een projectfiche en hier nog deelacties aan koppelen. De verantwoordelijken van de werkgroepen zijn eindverantwoordelijk voor de acties voor het eigen domein en rapporteren de voortgang naar team fusie/stuurgroep.
De project- en rapporteringstructuur
De projectstructuur van het fusietraject tussen de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne is zorgvuldig opgezet om de fusie efficiënt te beheren en te coördineren. Het fusietraject wordt gestuurd door verschillende organen met specifieke verantwoordelijkheden. Hier volgt een samenvatting van de belangrijkste organen en hun verantwoordelijkheden:
Het team fusie, bestaande uit de burgemeesters van Galmaarden, Gooik en Herne, de decretale graden en de externe transitiebegeleider, komt tweewekelijks samen. Haar taken omvatten het opstellen van strategische doelen en de fusievisie, goedkeuren van belangrijke strategische beslissingen, bewaken van het proces, beleidsbeslissingen voorbereiden en rapporteren over de voortgang het traject in bestuursorganen.
De stuurgroep, bestaande uit de decretale graden van Galmaarden, Gooik en Herne, en de externe transitiebegeleider, komt wekelijks samen. Haar taken omvatten de concrete uitrol van het stappenplan, coördineren en overzicht bewaken van alle werkgroepen, quick wins en noden detecteren, en voorzien in de terugkoppeling naar de managementteams.
Het communicatieteam, bestaande uit de communicatieverantwoordelijken van Galmaarden, Gooik en Herne, en de externe transitiebegeleider, komt wekelijks samen. Het communicatieteam is verantwoordelijk is voor het coördineren van communicatie en participatie-inspanningen binnen het fusietraject, om zo inwoners en belanghebbenden te betrekken en relevante informatie te delen.
Verschillende thematische werkgroepen met afgevaardigden uit Galmaarden, Gooik en Herne focussen binnen het fusietraject op beleidsmatige en/of dienstverlenende thema’s.
De wijze van communicatie en participatie
Naast de transitie ligt een belangrijk aspect van het fusietraject bij de tijdige, correcte en heldere communicatie, én bij de participatie van burgers, medewerkers en beleid. De lokale besturen maakten van bij het begin resoluut de keuze om hen actief te betrekken in het fusietraject. Diverse stappen werden ondernomen om de verschillende belanghebbenden te betrekken in het fusietraject. In een eerste fase werden verschillende informatiemomenten georganiseerd voor medewerkers, inwoners en leden van de gemeenteraden met grote ruimte voor eigen inbreng, kritische vraag en gefundeerd antwoord. Daarnaast werden infokanalen zoals een fusiewebsite, mailadressen en fusiekranten opgezet.
In het kader van het ontwerp van de nieuwe organisatie werd aan de hand van een participatief proces de mening van de verschillende belanghebbenden in kaart gebracht. De input uit het participatief proces wordt enerzijds meegenomen in de opmaak van de visie- en kompasnota, en anderzijds bij de vormgeving van het dienstverleningsmodel en de organisatiestructuur. De keuze van de naam van de nieuwe gemeente werd in handen gelegd van de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne via een gestroomlijnd en participatief traject.
De concrete activiteiten hiervoor worden in onderstaande weergegeven:
In de toekomst zal het communicatie- en participatieproces doorgaan en evolueren. Er zal verder ingezet worden op communicatie en participatie met inwoners, medewerkers en andere belanghebbenden, en nieuwe vormen van participatie zullen worden onderzocht.
De visie op de nieuwe gemeente
De visienota voor de fusiegemeente Galmaarden, Gooik en Herne, die van kracht wordt op 1 januari 2025, heeft als uitgangspunt “groeien om klein te blijven” om te garanderen dat we sterktes kunnen behouden en oplossingen voor noden en behoeften kunnen versterken waar nodig. Groeien om klein te blijven betekent voor ons:
Galmaarden, Gooik en Herne vonden elkaar in deze gedeelde ambitie om samen aan een sterke, nieuwe fusiegemeente te bouwen. De fusiegemeente kenmerkt zich door volgende waarden:
De visienota omvat tevens doelstellingen op vlak van ruimte, economie, vrije tijd, zorg en welzijn, en interne werking. Deze doelen zullen worden nagestreefd om de visie van de nieuwe gemeente te realiseren.
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn definitieve goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige samenvoeging van gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 2:
De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Artikel 3:
De grens van de nieuwe gemeente bestaat uit de buitengrenzen van de samengevoegde gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De binnengrens tussen de samengevoegde gemeenten vervalt.
Artikel 4:
Het voorstel van naam voor de nieuwe gemeente is Pajottegem. De nieuwe gemeentenaam werd bepaald via een participatief traject.
Artikel 5:
De gemeenteraad stelt voor dat de nieuwe gemeente zal behoren tot provincie Vlaams-Brabant, referentieregio Halle-Vilvoorde, politiezone Pajottenland, hulpverleningszone Vlaams-Brabant West, gerechtelijk kanton Lennik en provinciedistrict Halle-Vilvoorde.
Artikel 6:
Algemeen directeur Kristof Andries van het lokaal bestuur Galmaarden wordt aangeduid als de algemeen directeur-coördinator. Algemeen directeur Eric Van Snick (Gooik) en adjunct-algemeendirecteurs Joris Samyn (Gooik) en Francine De Smet (Galmaarden) ondersteunen hem.
Artikel 7:
Financieel directeur Julie Somers van het lokaal bestuur Herne wordt aangeduid als de financieel directeur-coördinator. Financieel directeurs Lieven De Rick (Gooik) en Steven Closset (Galmaarden) ondersteunen haar.
Artikel 8:
Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraden van Herne en Gooik uiterlijk op 31 december 2023 ook hun goedkeuring geven aan het gezamenlijke voorstel tot fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 9:
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt, samen met het fusiedossier, overgemaakt aan de Vlaamse Regering en aan de gemeentebesturen van Herne en Gooik. Dit gezamenlijk voorstel wordt ingediend via de online toepassing ‘Loket voor lokale besturen’ van ABB.
Artikel 10:
Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad dient de aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 vast te stellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 3°, 249-256, 257, 259, 285-288, 330-334
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 houdende strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 werd afgesloten met volgende saldi:
Beschikbaar budgettair resultaat (in euro):
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
8.383.511 |
8.548.262 |
7.725.392 |
5.020.243 |
1.078.417 |
244.474 |
155.953 |
Autofinancieringsmarge (in euro):
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1.316.542 |
2.529.003 |
586.138 |
958.902 |
-336.196 |
458.718 |
600.744 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge (in euro) :
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1.296.279 |
2.580.902 |
647.024 |
1.087.672 |
-191.334 |
561.544 |
751.458 |
Het advies van het managementteam van 4 december 2023.
Het advies van het Team Fusie van 5 december 2023.
De beleids- en beheerscyclus (BBC2020) werd algemeen ingevoerd op 1 januari 2020.
Het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 dat zoals voorgeschreven bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, de toelichting en documentatie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
De jaarrekening gemeente 2022 werd vastgesteld in de gemeenteraad van 27 juni 2023.
Met deze aanpassing wordt de strategische en financiële situatie geactualiseerd.
De gegevens van de jaarrekening 2022 werden verwerkt in deze aanpassing.
De wijzigingen werden verder in detail gemotiveerd in het bijgevoegde document.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (gemeente) vast.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023 werd vastgesteld, goed, waardoor de geïntegreerde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 definitief is vastgesteld.
Artikel 3:
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 wordt volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Artikel 4:
De toezichthoudende overheid zal in kennis gesteld worden volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
421.131
Met het oog op de opmaak van een evenwichtig gemeentelijk meerjarenplan wordt voorgesteld om de aanvullende belasting op de personenbelasting voor de inwoners van Galmaarden voor het aanslagjaar 2024 (inkomen 2023) op 7,50% vast te stellen net als voorgaande jaren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De grondwet, artikel 170 §4
Artikelen 464 tot en met 470/2 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van rendabele belastingen.
Voor een gezonde financiële situatie is het noodzakelijk om het percentage van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2024 op hetzelfde niveau te houden als deze voor het aanslagjaar 2023, namelijk 7,50% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt voor het aanslagjaar 2024 een aanvullende belasting ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente Galmaarden op 1 januari van het aanslagjaar, goed van 7,50% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Artikel 2:
Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3:
De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Artikel 4:
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.
Artikel 5:
De dienst financiën bezorgt een kopie van dit besluit aan de FOD Financiën, Stafdienst Beleidsexpertise en –ondersteuning, Studie- en documentatiedienst, Cel Begroting, fiscale ontvangsten en statistiek, North Galaxy Toren B, 25ste verdieping, Koning Albert II-laan 33 bus 73, 1030 Brussel.
484.111
Er wordt voorgesteld om voor het aanslagjaar 2024 een belastingvoet van 944 opcentiemen op de onroerende voorheffing te vestigen, net als gedurende de voorbije jaren om een gezonde financiële basis te behouden.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40§3 en 41,14°; 285-288, 330-334
De grondwet, inzonderheid artikel 170§4
Het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, inzonderheid artikel 464/1,1° over de vestiging van opcentiemen
Het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gecoördineerde onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit
Voor een gezonde financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2024 vast te stellen op 944 opcentiemen, net als gedurende de voorbije jaren.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om, voor het aanslagjaar 2024, 944 opcentiemen op de onroerende voorheffing te vestigen.
Artikel 2:
De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 3:
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.
Artikel 4:
De dienst financiën bezorgt een kopie van dit besluit aan het agentschap Vlaamse Belastingdienst, Onroerende Voorheffing, Vaartstraat 16, 9300 Aalst.
Ref. 300.1
De gemeenteraad is bevoegd om de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden goed te keuren. De rechtspositieregeling werd in overeenstemming gebracht met de bepalingen van het nieuwe Besluit van de Vlaamse Regering en de bepalingen van het ontslagdecreet.
Het decreet over het lokaal bestuur artikel 40, 41, artikel 194/1 en 194/2, 285-288, 330-334
De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling voor het personeel van lokale en provinciale besturen in België
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2022 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel met ingang van 1 juni 2022
Het protocol van het BOC van 16 november 2023.
De rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel werd laatst aangepast op 28 juni 2022.
Het reglement moest een update krijgen, onder andere door de dwingende wijzigingen in het decreet lokaal bestuur die het ontslagdecreet statutaire personeelsleden voorziet en de wijzigingen opgenomen in BVR RPR van 20 januari 2023 dat een moderner HR-beleid introduceert met meer flexibele mogelijkheden en termijnen op het vlak aanwerving, en verloning. De nieuwe definities van interne en externe mobiliteit werden geïntegreerd.
In het kader van de fusie werd eveneens de samenvoegingsmobiliteit ingeschreven.
Dit voorstel in alle transparantie besproken en afgestemd met Gooik en Herne zodat de rechtspositieregelingen na goedkeuring nog slechts enkele afwijkende bepalingen bevat die in de loop van 2024-2025 worden samengevoegd.
Het managementteam maakte een voorontwerp op dat werd besproken met de bevoegde schepen en werd voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité op 16 november 2023.
De gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe lokale rechtspositieregeling goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Ons lokaal bestuur werkt al enkele jaren aan het verkleinen van de kloof tussen de pensioenopbouw van haar statutair personeel en contractueel personeel door te voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van het contractueel personeel.
De huidige bijdragevoet voor de zogenaamde tweede pensioenpijler van de contractuele medewerkers bedraagt 2,5%. Het bestuur heeft de intentie om de bijdragevoet te verhogen tot 3% vanaf 1 januari 2024.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten op 8 april 2020, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 10 april 2020.
De omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, en latere wijzigingen.
De nodige kredieten worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Deze verhoging van de tweede pensioenpijler werd overlegd met de representatieve vakbonden op 16 november 2023.
Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen.
Bijgevolg voorziet het bestuur in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Sinds 1 januari 2022 is het bestuur aangesloten bij OFP Prolocus met een defined contribution of vaste bijdragenformule.
De bijdragevoet is op heden vastgesteld op 2,5 % van het RSZ onderworpen brutoloon.
Het bestuur wenst deze bijdragevoet te verhogen tot 3% met ingang van 1 januari 2024. Enerzijds concurrentiepositie te behouden voor het aanwerven van contractuele medewerkers ten opzichte van andere besturen, anderzijds omwille van de korting (50%) die wordt voorzien op een eventuele responsabiliseringsbijdrage. Tot slot stellen we ook vast dat lokaal bestuur Herne deze bijdrage al op 3% heeft vastgesteld. De gemeente Gooik zal ook vanaf 1 januari 2024 dezelfde verhoging van 2,5 naar 3% doorvoeren.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid met ingang van 1 januari 2022, de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % op de bijdrage om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering wordt voortgezet na verhoging van het bijdragepercentage en beschikking blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte gaan als bijlage bij dit besluit.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2024 de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler te verhogen van 2,5 % tot 3 % van het bruto RSZ loon.
Artikel 2:
De dienst financiën bezorgt een kopie van dit besluit aan OFP PROLOCUS.
Ref. 202
Pajottenland+ legt het ontwerp voor van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajottenland+ voor de uitbating van het mobiel podium.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 29 december 2015 over de samenwerkingsovereenkomst stalling en beheer mobiel podium
Het gemeenteraadsbesluit van 27 december 2016 houdende goedkeuring uitleenreglement voor het uitlenen van het mobiel podium van Pajottenland+ aan verenigingen
Pajottenland+ vraagt het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Gooik en Pajottenland+ voor de uitbating van het mobiel podium goed te keuren.
Het mobiel podium blijft eigendom van Pajottenland+, maar zal uitgebaat worden door de gemeente Gooik.
De overeenkomst treedt in werking vanaf 1 januari 2024 en eindigt automatisch op 31 december 2028. Bij het eindigen van de samenwerkingsovereenkomst zal het mobiel podium eigendom worden van de gemeente Gooik.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajottenland+ voor de uitbating van het mobiel podium, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2:
De dienst vrije tijd bezorgt een kopie van dit besluit aan Pajottenland+.
De gemeenteraad besliste op 27 juni 2023 principieel om een deel van het onroerend goed gelegen afd. 1, sectie D, nr 647f langs de Stationsstraat in Galmaarden ter hoogte van het sportcomplex aan te kopen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop definitief goed te keuren en de voorwaarden daartoe vast te stellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,11°, 285-288, 330-334
Het burgerlijk wetboek, artikelen 1582-1701
De omzendbrief KB/ABB 2019/3: transacties van onroerende goederen
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende principieel besluit tot verwerving van een deel van het perceel afdeling 1, sectie D, nr. 647f gelegen langs de Stationsstraat ter hoogte van sportcomplex Galmaarden
De kredieten voor de aankoop van onroerende goederen, zijn ingeschreven onder ACT-50: Verwerven strategisch gelegen gronden.
De gemeenteraad keurde eerder op 27 juni 2023 de aankoop van een deel van het perceel afdeling 1, sectie D, nr. 647f gelegen langs de Stationsstraat ter hoogte van sportcomplex Galmaarden goed.
Er werd een taxatieverslag aangevraagd bij landmeter-expert Johan Criquielion. De taxatiewaarde per m² werd vastgesteld op 22,50 euro/m² voor het deel van het perceel van 1000m² gelegen in recreatiegebied. De totale taxatiewaarde bedraagt 22.500 euro. Het goed wordt met het oog op de aankoop geprekadastreerd door de landmeter-expert.
De verkopende partij was vragende partij, gezien er geen intentie tot verkoop was, het principe van de wederbeleggingsvergoeding toe te passen, een vergoeding voor de partij die een goed zelfs vrijwillig afstaat, die in staat stelt een vervangend goed van dezelfde waarde te kopen, zonder de aankoopkosten registratiekosten en notariskosten) te hoeven dragen. Daarover werd een akkoord gevonden voor de som van 5.142 euro, een bedrag dat werd gecontroleerd en bevestigd door de instrumenterend notaris.
Notaris Stadsbader heeft het lastenkohier (ontwerpakte) voorbereid dat na goedkeuring door de gemeenteraad kan worden verleden.
Artikel 1:
Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden wordt overgegaan tot de definitieve aankoop van een deel van het perceel afdeling 1, sectie D, nr. 647f gelegen langs de Stationsstraat ter hoogte van sportcomplex Galmaarden met een oppervlakte van 1000m².
Artikel 2:
De verkoopprijs bedraagt 22.500 euro. De gemeente neemt als koper alle kosten op zich die voortvloeien uit deze aankoop (erelonen, registratierechten, overschrijvingskosten, aktekosten e.d.) evenals de wederbeleggingsvergoeding voor een totaal van 5142 euro.
Artikel 3:
De aankoop van het onroerend goed gebeurt voor openbaar nut.
Artikel 4:
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur tot ondertekening van de notariële akte.
Artikel 5:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Notariskantoor Stadsbader, Kapellestraat 63/A, 1570 Galmaarden.
874.4_SHE_2023.070
OMV_2023092493
575.22 - BW_3_VOL (Bakkerstraat-Oudstrijdersplein)
575.22 - BW_16_VOL (Steenstraat)
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de sociale huisvestingsmaatschappij Providentia CVBA SO gevestigd te Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 19 juli 2023.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 21 september 2023.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Bakkerstraat zn en Oudstrijdersplein 26, en met als kadastrale omschrijving (afd. 2) sectie B 336 C, (afd. 2) sectie B 336 D, (afd. 2) sectie B 337 B en (afd. 2) sectie B 338 C.
Het betreft een aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen, kort omschreven gaat het over het uitbreiden van de parking, het verplaatsen van cabines nutsvoorzieningen en tot slot het wijzigen van de rooilijn, waartoe de gemeenteraad bevoegd is.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Het besluit van de gemeenteraad van 27 september 2022 houdende goedkeuring van het tracé voor een nieuwe en gewijzigde rooilijn voor de Bakkerstraat, Oudstrijdersplein en Steenstraat voor de realisatie van een groepswoningbouwproject met 10 appartementen
Historiek
Op 27 september 2022 heeft de gemeenteraad het tracé voor een nieuwe en gewijzigde rooilijn voor de Bakkerstraat, Oudstrijdersplein en Steenstraat voor de realisatie van een groepswoningbouwproject met 10 appartementen en het bijhorende ontwerpdossier voor de infrastructuurwerken onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning goedgekeurd.
Op 26 oktober 2022 heeft het college een omgevingsvergunning met voorwaarden afgegeven voor voor de realisatie van een groepswoningbouwproject met 10 appartementen en bijhorende wegenis-, infrastructuur- en omgevingswerken op een perceel gelegen Oudstrijdersplein 26 (874.4_SHE_2022.068).
Beschrijving van de plaats
Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in het centrum van Vollezele met een verscheidenheid aan soorten woningen (ééngezin-meersgezin) en bebouwing (open-halfopen-gesloten).
Op het betrokken goed bevindt zich een voormalige pastorij (bouwkundig erfgoed Pastorie Sint-Paulusparochie) welke is verbouwd midden jaren ’90 naar een meergezinswoning voor verhuur. Het gebouw en gronden zijn in eigendom van de gemeente. Het gebouw wordt uitgebaat door de SHM Providentia (erfpacht van 1993, gewijzigd in 2016) en omvat vijf woongelegenheden. Langs de rechter zijde in de Steenstraat bevindt zich een woning opgericht in halfopen verband binnen een verkaveling op normale afstand uit de perceelgrenzen. Langs de linker zijde in de Bakkerstraat bevindt zich een woning opgericht op korte afstand uit de perceelgrenzen en op korte afstand uit de rooilijn van de rijweg.
Op 26 oktober 2022 heeft het college een omgevingsvergunning met voorwaarden afgegeven voor de realisatie van een groepswoningbouwproject met 10 appartementen en bijhorende wegenis-, infrastructuur en omgevingswerken op een perceel gelegen Oudstrijdersplein 26
Deze vergunning voorzag in de aanleg van een parking voor 10 wagens.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in de parking en toegang tot het woonproject ‘Oudstrijdersplein’, vergund bij omgevingsvergunning op 26 oktober 2022, anders in te richten.
De aanvrager motiveert als volgt:
De parkeerzone wordt gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. Door het verplaatsen van de bestaande gas- en hoogspanningscabines - opgenomen in een afzonderlijke omgevingsvergunningsaanvraag - kan een, naar functionaliteit en verkeersveiligheid toe, betere ontsluiting ontworpen worden. De inrit van de parking kan door de nieuwe locatie van de hoogspanningscabine breder en rechter uitgevoerd worden. De parking zal zo praktischer zijn voor het in- en uitrijden. De aangepaste parkeerzone biedt extra parkeerplaatsen voor de woongelegenheden van de Oude Pastorij in functie van een toekomstige omgevingsvergunningsaanvraag.
De tuinmuur wordt over de gehele lengte van de nieuwe zone voor gas- en hoogspanningcabines afgebroken. Ter compensatie zullen de keermuren die de zone afbakenen, worden afgewerkt met baksteen/steenstrips in dezelfde stijl als de bestaande tuinmuur. Aan het uiteinde van de te behouden tuinmuur wordt desgevallend een nieuwe kolom gemetst. Voor het verplaatsen van de bestaande gascabine en het afbreken en plaatsen op nieuwe locatie van de hoogspanningscabine wordt een afzonderlijke omgevingsvergunningaanvraag ingediend.
Mer-screening - Mobiliteit
De parking wordt met 50% vergroot. De uitbreiding telt 5 parkeerplaatsen.
De impact voor de omgeving zal echter beperkt zijn omdat de plaatsen enkel dienstig zijn voor de bewoners van het bestaande gebouw Oudstrijdersplein 26. Er zal bijgevolg geen toename zijn van het aantal voortuigen ten opzichte van de vergunde toestand. De parkeerplaatsen op eigen terrein zullen parkeerruimte vrijmaken langsheen de straat.
Decreet grond- en pandenbeleid
Het voorgesteld project kadert binnen het Bindend Sociaal Objectief (BSO) van de gemeente.
Openbaar onderzoek
Over de aanvraag van omgevingsvergunning is een openbaar onderzoek gehouden van 2 oktober 2023 tot en met 31 oktober 2023. Er één bezwaar ingediend.
Het bezwaar handelt over:
Deze aanpassingen hangen samen met het dossier 874.4_SHE_2022.068 – OMV-2021031909, aangezien ik met het vorige dossier niet kan akkoord gaan kan ik ook niet akkoord gaan met dit dossier. Het dicht bouwen van de open ruimte zal mij het volledige zicht ontnemen en veel schaduw bezorgen eveneens de rust zal verdwijnen. Of de parking nu meer naar links of meer naar rechts ligt, de rooilijn en de cabines verplaats worden, het eind resultaat blijft hetzelfde.
De waarde van mijn huis zal dalen, ik kan hier niet mee akkoord gaan.
Het bezwaar wordt als volgt behandeld:
Rooilijn
Het goed is gelegen op de hoek langsheen de Bakkerstraat-Oudstrijdersplein-Steenstraat.
Binnen het project wordt nieuw openbaar domein aangelegd.
Op 27 september 2022 heeft de gemeenteraad hierover het volgende beslist:
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om het in bijlage bijgevoegde plan ter bepaling van het tracé voor een nieuwe en gewijzigde rooilijn en het bijhorende ontwerpdossier voor de infrastructuurwerken op het goed (afd. 2) sectie B nr. 336 D en 338 C goed te keuren onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
Artikel 2:
Alle infrastructuur wordt kosteloos overgedragen aan de gemeente of aan de intergemeentelijke samenwerking Riobra (fluvius) in toepassing van het decreet van 6 juli 2001 voor wat betreft de rioleringsinfrastructuur.
Artikel 3:
Een definitieve beslissing betreffende de rooilijn, de overname en de inlijving in het openbaar domein wordt genomen door de gemeenteraad na de voorlopige aanvaarding van de werken en dit op basis van een opmetingsplan en andere stukken terzake.
Naar aanleiding tot de vraag om de parking anders in te richten zal ook de rooilijn wijzigingen.
De op het bijgevoegde plan aangeduide gele zone ‘in te lijven in het openbaar domein’ wordt voorgesteld om in te lijven in het openbaar domein en onttrokken uit private eigendom. Deze zone wordt publiek toegankelijk als ‘woonerf’, een speciaal ingerichte openbare weg waarvan de toegangen zijn aangeduid met verkeersborden F12a, en de uitgangen met verkeersborden F12b.
Infrastructuurwerken
Het aanvraagdossier van de omgevingsvergunning omvat het ontwerpdossier voor de geplande infrastructuurwerken. Het bestek wordt niet gewijzigd ten opzichte van de op 26 oktober 2022 vergunde ontwerp.
Na de voorlopige oplevering der werken kan de nieuwe wegenis, groenzones, riolering en nutsvoorzieningen binnen de te voorziene rooilijn worden opgenomen in het openbaar domein onder de voorwaarde dat alle infrastructuur kosteloos wordt overgedragen aan de gemeente voor wat betreft de wegenis, groenzones en nutsvoorzieningen en de intergemeentelijke samenwerking Riobra (Fluvius) in toepassing van het decreet van 6 juli 2001 voor wat betreft de rioleringsinfrastructuur, onder de voorwaarde dat alle infrastructuur kosteloos wordt overgedragen.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om het in bijlage bijgevoegde plan ter bepaling van het tracé voor een gewijzigde rooilijn op het goed (afd. 2) sectie B nr. 336 D en 338 C goed te keuren onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning voor het project.
Artikel 2:
Alle infrastructuur wordt kosteloos overgedragen aan de gemeente of aan de intergemeentelijke samenwerking Riobra (fluvius) voor wat betreft de rioleringsinfrastructuur.
Artikel 3:
Een definitieve beslissing betreffende de rooilijn, de overname en de inlijving in het openbaar domein wordt genomen door de gemeenteraad na de voorlopige aanvaarding van de werken en dit op basis van een opmetingsplan en alle andere noodzakelijke stukken.
871.23_provinciaal_ruimtelijk_beleidsplan
Op 19 september 2023 is het provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant definitief vastgesteld door de provincieraad. Het Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant omvat een strategische visie, 7 beleidskaders (mobiliteit, voorzieningen, wonen, economie, open ruimte, energie, selecties en ontwikkelingsperspectieven) en een actiegericht deel (4 provinciale werven-4 krachtlijnen voor actie). Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant vervangt het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant.
Het vaststellingsbesluit en het provinciaal beleidsplan ruimte zijn integraal gepubliceerd op www.ruimtevoorvlaamsbrabant.be,
Op 7 juli 2023 werd het bijhorende plan-MER voor het Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant goedgekeurd door de Vlaamse Overheid. Het goedgekeurde plan-MER en de bijhorende documenten zijn integraal gepubliceerd op http://www.ruimtevoorvlaamsbrabant.be én op de website van het Vlaamse Departement Omgeving www.omgeving.vlaanderen.be.
Mocht u hierbij nog vragen hebben, kan u steeds contact opnemen met de provinciale dienst ruimtelijke planning via ruimtelijkeplanning@vlaamsbrabant.be of telefonisch op 016/26.75.07 (vragen naar Koen Van Bouchout).
Op maandag 22 januari viert de provincie het van kracht worden van haar Beleidsplan Ruimte tijdens een 1ste Ruimteforum in het provinciehuis in Leuven. Dat begint om 13 uur met een toelichting over het Beleidsplan Ruimte.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO)
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant, definitief vastgesteld door de provincieraad op 19 september 2023.
571
Vanaf 1 januari 2024 moeten alle gebouweenheden van publieke gebouwen met een bruikbare vloeroppervlakte van meer dan 250 m² continu beschikken over een geldig Energieprestatiecertificaat (EPC) voor niet-residentiële gebouwen (EPC NR).
Het college stelt aan de gemeenteraad voor om in te tekenen op de groepsaankoop via Haviland.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 7°, b en 8°, artikel 30 en artikel 47
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen
De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Decreet tot vaststelling van de regels inzake de werking en de verdeling van een Vlaams fonds voor de stimulering van (groot)stedelijke en plattelandsinvesteringen
Vanaf 1 januari 2024 moeten alle gebouweenheden van publieke gebouwen met een bruikbare vloeroppervlakte van meer dan 250 m² continu beschikken over een geldig EnergiePrestatieCertificaat voor niet-residentiële gebouwen (EPC NR).
Dit EPC moet worden opgemaakt voor alle gebouwen groter dan 250 m² in het Vlaamse Gewest waarin publieke organisaties gevestigd zijn die diensten verstrekken aan een groot publiek en die vaak bezocht worden.
Het EPC NR is slechts vijf jaar geldig en zal periodiek hernieuwd moeten worden. Dit EPC moet altijd op een zichtbare plaats opgehangen worden en het publiek informeren hoe energiezuinig het gebouw is.
Het EPC NR wordt opgemaakt door een onafhankelijke en erkende energiedeskundige type D.
Een op dat moment nog geldig ‘EPC Publiek’ voldoet vanaf 1 januari 2024 niet langer aan de uithangplicht. Er moet een nieuw EPC NR opgemaakt en uitgehangen worden op een voor het publiek zichtbare plaats.
Haviland organiseert binnenkort een samenaankoop en begeleiding voor EPC’s NR.
Vermoedelijke timing:
Intekenen op het raamcontract is mogelijk vanaf februari 2024.
Artikel 1:
De gemeenteraad wenst in te tekenen op de groepsaankoop voor opmaak EPC NR voor de gemeentelijke publieke gebouwen die onder de nieuwe regelgeving vallen en keurt daartoe de samenwerkingsovereenkomst het het bijhorende addendum goed.
Artikel 2:
De dienst infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit samen met de ondertekende overeenkomsten aan de dienst financiën en Haviland.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant en het lokaal bestuur Herne over het centrum voor dagopvang goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet betreffende de woonzorg van 15 februari 2019
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers van 28 juni 2019
De statuten van de welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant
Het besluit van de secretaris-generaal van het departement zorg van de Vlaamse overheid van 19 oktober 2023 tot het verlenen van een bijkomende erkenning aan de dienst gezinszorg van de Welzijnskoepel West-Brabant
Er zijn 4 grote categorieën qua kosten:
Galmaarden ontvangt vanwege de Welzijnskoepel voor de verhuur van de CDO-ruimte een maandelijkse huur van 1000 euro inclusief nutsvoorzieningen.
Eventuele negatieve resultaten voor het CDO zullen via de verdeelsleutel die de Welzijnskoepel hanteert voor de dienst gezinszorg doorgerekend worden aan Galmaarden en Herne, elk voor de helft.
De nodige kredieten zijn voorzien in de meerjarenplanning onder actie 150 - AP-3: De sociale dienstverlening wordt vermaatschappelijkt.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 werd beslist om in samenwerking met de Welzijnskoepel West-Brabant een centrum voor dagopvang (CDO) op te richten in seniorenwoningen Akkerwinde. De gemeente sloot hiertoe een huurovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant. De gemeente Herne besliste om deel te nemen aan dit initiatief.
Op 19 oktober 2023 verkreeg welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant als dienst voor gezinszorg een bijkomende erkenning voor CDO Akkerwinde met erkenningsnummer CE3782.
De welzijnskoepel West-Brabant zal het CDO uitbaten. In de samenwerkingsovereenkomst staan een aantal afspraken over vergunning en erkenning, personeelsmiddelen, infrastructuur, inrichting en onderhoud, operationele werking en financiële afspraken. De overeenkomst gaat in vanaf 1 januari 2024 voor een onbepaalde duur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant, lokaal bestuur Galmaarden en lokaal bestuur Herne over het centrum voor dagopvang goed.
Artikel 2:
Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan welzijnsvereniging Welzijnskoepel Vlaams-Brabant en aan lokaal bestuur Herne.
De gemeenteraad is bevoegd om de wijze van indexering van de huurprijs voor de seniorenwoningen vanaf het jaar 2024 vast te leggen.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het Vlaams woninghuurdecreet
De beslissing van de raad van maatschappelijk welzijn van 21 februari 2018 tot vastlegging van de huurprijzen voor de assistentiewoningen.
Het decreet tot beperking van de indexatie van de huurprijzen om de gevolgen van de energiecrisis te verlichten van 3 oktober 2022
De huurovereenkomst seniorenwoningen goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 december 2022
De beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 tot beperking van de indexering van de huurprijzen voor de seniorenwoningen
Vorig jaar besliste de raad de wettelijke beperkingen op de indexatie toe te passen op alle flats, ongeacht hun EPC-score en de maximale huurprijs te beperken tot 700 euro per maand.
Sinds 1 oktober 2023 is een indexering voor de huurwoningen zonder EPC of met een label D, E en F opnieuw toegelaten, maar volgens een aangepaste formule (correctiefactor) tot eind 2023 (waarbij de flats met EPC's E en F de facto geen hogere prijs zullen betalen) en de gewone index vanaf 1 januari 2024.
De huidige huurprijzen verschillen te veel tussen de verschillende flats omdat bij de overgang van erkende assistentiewoningen (op basis van een dagprijs) naar de aangemelde assistentiewoningen (op basis van een huurprijs) voor de toenmalige bewoners bij wijze van overgangsmaatregel een lagere huurprijs werd vastgelegd. Bovendien is 700 euro voor een flat in de seniorenwoningen een marktconforme prijs.
Het is billijk om de jaarlijks voorziene index vanaf 1 januari 2024 opnieuw toe te passen doch als maximale nieuwe huurprijs tot en met 2024 het bedrag van 700 euro te weerhouden. Op die manier zullen de huurprijzen van de bewoners die van een overgangsregeling genoten en deze van de nieuwe bewoners volgend jaar naar elkaar toegroeien.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om vanaf 1 januari 2024 de jaarlijkse voorziene indexeringen opnieuw toe te passen tot een maximale huurprijs van 700 euro per maand.
Artikel 2:
De gemeenteraad stelt de maximale huurprijs voor nieuwe bewoners vanaf 1 januari 2024 vast op 700 euro per maand.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Naar de letter van het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar de schoolraad zal worden geïnformeerd over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, zullen de vakorganisaties schriftelijk geïnformeerd worden over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen. De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar. Een schoolbestuur kan er dus voor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool met ingang van voorbereiding op 1 september 2023 en dient volledig geïmplementeerd te zijn op 1 september 2025. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeurs gebruik te maken van 'Leer Lokaal' voor haar scholen van het basisonderwijs.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om het leerplan 'Leer Lokaal' van OVSG vanaf het schooljaar 2023-2024 te introduceren om het vanaf 1 september 2025 volwaardig te gebruiken in de volgende scholen van het gemeentelijk basisonderwijs:
Artikel 2:
De dienst onderwijs bezorgt een afschrift van dit besluit aan:
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de provinciegouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële jaar 2022 van de gemeente Galmaarden.
185.3
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant van 7 november 2023 met het besluit van de vaststelling en goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de kerkfabrieken Sint-Pieter te Galmaarden, Sint-Martinus te Tollembeek en Sint-Paulus te Vollezele.
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Veerle Dero
voorzitter raad