Het college stelt voor om een aanpassing door te voeren aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Het huishoudelijk reglement dateert van bij aanvang van de huidige legislatuur en is aan een evaluatie toe onder invloed van gewijzigde reglementering en vanuit de dagelijkse praktische werking.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 20, 22, 29 §3, 32, 34, 36 §5, 38, 40, 41, 285-287, 330
Het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dateert van januari 2019 en is aan een evaluatie toe.
Door het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie, en door beëindiging van de federale fase van het crisisbeheer van de coronapandemie op 13 maart 2022 mogen de raden onder meer beslissen om digitaal te vergaderen, ook los van de coronapandemie. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen en de nieuwe spelregels bepalen.
Naar aanleiding van het verwerken van deze wijziging worden bijkomend enkele wijzigingen aangebracht met betrekking tot informatie voor raadsleden en publiek en wordt de inhoud van het raadsbesluit van 29 oktober 2019 met betrekking tot de burgerparticipatie (indienen verzoekschriften en indienen vragen en voorstellen voor de raad) geïntegreerd.
Verder worden er bijkomende afspraken gemaakt met betrekking tot de indiening, behandeling en notulering van mondelinge vragen en de publicatie van het zittingsverslag.
Tot slot werden enkele tekstuele wijzigingen aangebracht om de uniformiteit en de leesbaarheid van het document te bevorderen.
Raadslid Daniel Fonteyne dient volgend amendement in namens de Vlaams Belang-fractie:
Artikel 16
§ 3.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de raad behoren. Mondelinge vragen houden geen verband met dossiers die op de agenda van de gemeenteraad staan.
Een mondelinge vraag die 8 dagen voor de gemeenteraad wordt ingediend, zal tijdens de eerstvolgende zitting behandeld worden. Vragen die later worden ingediend of ter zitting worden gesteld en die geen gemotiveerd hoogdringend karakter hebben, kunnen voor behandeling naar de daaropvolgende zitting worden doorverwezen.
te vervangen door:
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de raad behoren. Mondelinge vragen houden geen verband met dossiers die op de agenda van de gemeenteraad staan.
Een mondelinge vraag die 5 dagen voor de gemeenteraad wordt ingediend, zal tijdens de eerstvolgende zitting behandeld worden. Vragen die later worden ingediend of ter zitting worden gesteld en die geen gemotiveerd hoogdringend karakter hebben, kunnen voor behandeling naar de daaropvolgende zitting worden doorverwezen.
Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)
Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)
Dit amendement wordt niet aanvaard.
Raadslid Henk Goegebuer dient volgende amendementen in namens de GB.G-fractie:
Artikel 24 – toevoeging
§3. Met uitzondering van de aanwezige pers, worden er in de vergadering door het publiek geen foto’s, beeld of klankopnamen gemaakt tenzij met de voorafgaandelijke toestemming van de voorzitter en van de betrokkenen. Het maken van opnames mag niet verhinderen dat de zitting van de gemeenteraad ordelijk en sereen verloopt.
Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)
Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)
Dit amendement wordt niet aanvaard.
Artikel 24 – toevoeging
§4. De openbare vergadering kan worden geregistreerd via live-streaming.
Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)
Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)
Dit amendement wordt niet aanvaard.
Artikel 35 – toevoeging
§2. De audio-, de live-streamingopname en desgevallend de opname van de digitale vergadering, worden binnen 10 dagen na de vergadering ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.
Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)
Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)
Dit amendement wordt niet aanvaard.
Artikel 1:
De gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd en treedt in werking vanaf 1 augustus 2023.
Artikel 2:
Elk lid van de gemeenteraad ontvangt een afschrift van het huishoudelijk reglement.
Artikel 3:
Het huishoudelijk reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
De gemeenteraad is bevoegd om het arbeidsreglement van de personeelsleden tewerkgesteld in de gemeentelijke basisscholen goed te keuren.
Het college stelt een beperkt aantal aanpassingen in het reglement voor na overleg op het niveau van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland. Deze aanpassingen handelen over het zogenaamde digicharter, meer bepaald het recht op deconnectie en zijn terug te vinden onder bijlage 7 van het arbeidsreglement.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Het decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
Het gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2022 houdende onderwijs: goedkeuring van het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland
Het akkoord van het OCSG
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het arbeidsreglement is gebaseerd op het model dat ter beschikking wordt gesteld door OVSG en werd besproken op niveau van schoolteam, directie en scholengemeenschap.
Inhoudelijk werd het reglement dit jaar niet aangepast:
De gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement goed voor de personen die onder gezag van het gemeentebestuur van Galmaarden werken in de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden voor volgende vestigingen:
Artikel 2:
De dienst onderwijs bezorgt een kopie van dit besluit aan de directies van de gemeentelijke basisscholen Galmaarden, Tollembeek, Herhout en Vollezele.
Ref.
551
Het geactualiseerde schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden dient te worden goedgekeurd voor het schooljaar 2023-2024.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 28 en 37
Het decreet van 20 maart 2009 betreffende de toelatingsvoorwaarden voor het gewoon lager onderwijs en de engagementsverklaring tussen de school en de ouders in het basis- en secundair onderwijs en latere wijzigingen
Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, inzonderheid, artikel 21 en latere wijzigingen
Het decreet van 28 juni 2002 betreffende gelijke onderwijskansen-I, inzonderheid de artikelen III.1 en III.3 en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 26 juli 2022 over de goedkeuring van het schoolreglement gemeentelijke basisscholen schooljaar 2022-2023
De schoolraden gaven een gunstig advies in de loop van de maand juni 2023.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het aangepaste schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 geldt voor:
Het huidige schoolreglement basisonderwijs moest geactualiseerd worden. De wijzigingen hebben betrekking op:
De wijzigingen werden besproken en afgestemd door de directies en bevoegde schepenen in de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland en gunstig geadviseerd door de schoolraden.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2023-2024, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2:
De dienst onderwijs bezorgt een kopie van dit besluit aan de directies van de gemeentelijke basisscholen Galmaarden, Tollembeek, Herhout en Vollezele.
Artikel 3:
Het schoolreglement wordt gecommuniceerd via de websites en de informatiebrochures van de gemeentelijke basisscholen.
Ref. 863.1
De gemeenteraad is bevoegd om de bestemming van het aangekochte onroerend goed gelegen te Marktplein 13 te bepalen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, 285-288, 330-334
Het raadsbesluit van 23 februari 2021 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 tussen de gemeente en Haviland"
Het raadsbesluit van 23 augustus 2022 betreffende de aankoop van het onroerende goed gelegen Marktplein 13, 1570 Galmaarden
De uitgaven voor deze opdracht zullen bij de eerstvolgende budgetwijziging worden voorzien in de jaarbudgetrekening 2023/GBB/0119-01/21400007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
In het najaar van 2022 kocht het lokaal bestuur een handelspand aan gelegen te Marktplein 13, 1570 Galmaarden met onder meer als doel de parkeergelegenheid in het centrum van Galmaarden te optimaliseren.
Tijdens de werken voor de heropbouw van de Sint-Pieterskerk, die eind van het jaar 2023 zullen starten, zal het kerkplein als werfzone worden ingericht. Hierdoor zullen de parkeerplaatsen op het kerkplein tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Ook na het uitvoeren van de omgevingswerken rond de kerk zullen er minder parkeerplaatsen overblijven, waardoor er nood zal zijn aan extra openbare parkeerplaatsen in de buurt.
Ter compensatie van het wegvallen van de parkeermogelijkheden op het kerkplein is het de bedoeling om het volledige gebouw Marktplein 13 en bijgebouwen te slopen en een toegangsweg met achtergelegen parkeerplaatsen aan te leggen op het vrijgekomen terrein.
Deze zullen ontsluiten met de reeds bestaande parking en wegenis aan het Sociaal Huis.
De wagens zullen inrijden langs Marktplein 13 en uitrijden langs Marktplein 17.
Daardoor wordt ook het probleem van het in- en uitrijden in de smalle doorgang naast het gemeentehuis opgelost.
Doordat de parkeerplaatsen op het achterliggende gedeelte van het perceel zullen worden ingericht blijven de mogelijke toekomstperspectieven voor bebouwing van het voorste gedeelte van het perceel behouden.
De herinrichtingswerken voor de parking zullen worden uitgevoerd via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen (perceel 2: betonwerken)in dienstjaar 2023.
Voor de sloopwerken zal een afzonderlijke prijsvraag worden opgestart. De sloopwerken kunnen worden geraamd op 30.000,00 euro. De nodige budgetten hiervoor zullen voorzien worden in de eerstvolgende budgetwijziging.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om principieel akkoord te gaan met:
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het laten uitvoeren van de studie en de uitvoering van de herinrichtingswerken via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen (perceel 2: betonwerken) in dienstjaar 2023
Artikel 3:
De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland Intercommunale en de dienst Financiën.
Ref. 899
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de lastvoorwaarden voor de opdracht "Levering/afhaling van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen - meerjarenopdracht 2023-2026".
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet lokaal bestuur, artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet) en artikel 57 en artikel 43
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien onder jaarbudgetrekening GBB/0200-00/61035015/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De technische dienst van de gemeente plant ieder jaar een aantal onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen waarbij op regelmatige basis ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen wordt aangewend. Het is aangewezen om voor dergelijke materialen een leveringsopdracht uit te schrijven voor de eerstkomende 4 dienstjaren.
In het kader van de opdracht “Levering/afhaling van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen - meerjarenopdracht 2023-2026” werd een bestek met nr. L2023-61/2023-2026 opgesteld door de dienst Infrastructuur.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 111.399,00 euro exclusief BTW of 134.792,80 euro inclusief 21% BTW (voor 4 jaar).
Percelen 1 en 2 worden afgesloten voor een duur van 3 maanden (tot en met 31 december 2023), gevolgd door 3 stilzwijgende verlengingen van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Artikel 3:
De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst Financiën.
874.4_VBV_2023.04
OMV_2023049140
575.22_GAL_BW_6
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Gert Francx wonende te Langestraat 34 te 1570 Galmaarden, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 7 april 2023.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 3 mei 2023.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Bruinsbroekstraat 76 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 737 X.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van twee kavels bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen in open verband.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter.
Historiek
Beschrijving van de plaats
Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een gebied dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen die in gemengd verband zijn opgericht.
Op het betrokken perceel bevindt zich een ééngezinswoning in halfopen verband op zeer ruime afstand uit linker perceelgrens, deels tot in de rechter perceelgrens, deels tot op zeer korte afstand uit de rechter perceelgrens en op zeer korte afstand uit de as van de voorliggende rijweg. Er bevindt zich eveneens een losstaand bijgebouw dienstig als garage. Op het links aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning in open verband opgericht binnen een verkaveling. Op het rechts aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning in halfopen verband gelegen Waterschaapstraat, een losstaand bijgebouw langsheen de rechterzijde van het perceel en een bijgebouw opgericht tussen de betrokken woning en de daaropvolgende woning zijnde een hoekperceel gelegen Bruinsbroekstraat-Waterschaapstraat.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in de afbraak van de vrijstaande woning en het verkavelen van het perceel in twee loten bestemd voor de oprichting van een open bebouwing.
Bij de aanvraag zijn stedenbouwkundig voorschriften toegevoegd.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 17 mei 2023 tot 15 juni 2023.
Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.
Adviezen
Het advies van de nutsmaatschappijen Fluvius, De Watergroep en Proximus is gevraagd op 3 mei 2023.
Rooilijn en reservatiestrook
De Bruinsbroekstraat (buurtweg nr. 6) heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte van ongeveer 5,8 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.
Artikel 1:
De gemeenteraad legt voor de Bruinsbroekstraat (buurtweg nr. 6) binnen de grenzen van het goed, gelegen Bruinsbroekstraat 76 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 737 X, een rooilijn vast van 5 m uit de as van de weg en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning
874.4_VBV_2023.06
OMV_2023056165
575.22_GAL_BW_21
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Paul De Troch wonende te Rodestraat 54 te 1570 Galmaarden, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 21 april 2023.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 15 mei 2023.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Rodestraat 60 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie D 307 N en (afd. 1) sectie D 309 C.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van één kavel bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen in open verband.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied.
De aanvraag beperkt zich tot het woongebied met landelijk karakter, zijnde tot 50 m uit de rooilijn van de Rodestraat.
Historiek
Beschrijving van de plaats
Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een woonlint dat bestaat uit ééngezinswoningen die opgericht zijn in gemengd verband.
Op het betrokken goed bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, binnen een verkaveling op lot 2, aansluitend op de rechts aanpalende woning op lot 1. Het uit de verkaveling gesloten lot 3 maakt deel uit van de tuinzone van de woning op lot 2.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in het afsplitsen van de links gelegen tuinzone met het oog op het creëren van één bouwkavel voor het oprichten van een ééngezinswoning in open verband. Bij de aanvraag zijn stedenbouwkundig voorschriften toegevoegd.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 mei 2023 tot 27 juni 2023.
Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.
Adviezen
Het advies van het departement Landbouw en Visserij, en de nutsmaatschappijen Fluvius, De Watergroep en Proximus is gevraagd op 15 mei 2023.
Rooilijn en reservatiestrook
Voor de Rodestraat, buurtweg nr. 21 is een gemeentelijk innemingsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 januari 1974, van toepassing. Ter hoogte van het goed heeft de rooilijn een breedte van 9 m.
Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.
Artikel 1:
De gemeenteraad legt voor de Rodestraat (buurtweg nr. 21) binnen de grenzen van het goed, gelegen Rodestraat 60 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie D 307 N en (afd. 1) sectie D 309 C, een rooilijn vast van 5 m uit de as van de weg en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning.
874.4_SHE_2023.033
OMV_2023037581
575.22_GAL/BW_1
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Andy Marchand wonende te Heirbaan 71 te 1570 Galmaarden, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 20 maart 2023.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 18 april 2023.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Geraardsbergsestraat 73 en 75 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 274 B, (afd. 1) sectie B 276 B en (afd. 1) sectie B 277 M.
Het betreft een aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen, kort omschreven gaat het over het bouwen van een woonerf met 7 wooneenheden na slopen van een halfopen eengezinswoning en bijgebouwen.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO)
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Vaststellen van de procedure
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Het project komt niet in deze artikelen voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Basisgegevens
Stedenbouwkundige voorschriften
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter, 50 m vanaf de rooilijn van de voorliggende rijweg. De rest is gelegen binnen de zone agrarisch gebied. Het project bevindt zich evenwel volledig binnen de zone woongebied met landelijk karakter.
Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en het project
Beschrijving van de plaats
Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een gebied dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen opgericht in gemengd verband.
Op het betrokken goed bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, aansluitend op de daaropvolgend rechts aanpalende woning. In de achtertuin bevinden zich twee bijgebouwen, een bijgebouw werd opgericht in open verband en een bijgebouw werd opgericht tot in de rechter perceelgrens palend aan een vrijstaand bijgebouw van de rechts aanpalende buren. Op het rechts aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, aansluitend op de betrokken woning. In de achtertuin bevindt zich een bijgebouw opgericht tot in de linker perceelgrens. Op de links aanpalende percelen bevinden zich 3 achter elkaar gelegen woningen.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in het slopen van de bestaande constructies en het bouwen van een woonerf met 7 wooneenheden.
De aanvrager beschrijft het project als volgt:
Op het perceel worden 7 eengezinswoningen gerealiseerd, een groep van 6 gekoppelde eengezinswoningen die ingeplant worden op het westelijk deel van het perceel en 1 half open woning, gebouwd tegen de oostelijke perceelgrens en aansluitend op de bestaande woning nr 71.
Belangrijk in het ontwerp is de blijvende visuele relatie vanaf de gewestweg met het achterliggend landschap. Door de groep van 6 gekoppelde woningen in te planten volgens de noord-zuid as van het perceel blijft deze visuele relatie bestaan.
Er wordt gestreefd naar de bouw van BEN woningen (bijna energie neutraal). Door de gepaste keuze van isolatiemateriaal, de verwarming met vloerverwarming gekoppeld aan een warmtepomp en de hernieuwbare energiebronnen (elke woning beschikt over de nodige zonnepanelen) wordt dit doel bereikt.
De woningen van de groep gekoppelde woningen hebben een bouwdiepte van 12.00 m op het gelijkvloers en 12.00 m op de verdieping. Ze hebben twee volwaardige bouwlagen en worden afgewerkt met een plat dak. Op het gelijkvloers beschikken de woningen over een inkom met afzonderlijk toilet, een leefruimte met aansluitend een open keuken en een bergruimte. De leefruimte geeft uit op de tuinzone die via het aansluitend terras wordt bereikt. Verder beschikt ieder woning over een carport met fietsstalling. Op de verdieping beschikken deze woningen over 3 slaapruimtes, een badkamer en een technische ruimte. Verder heeft ieder woning een zolderruimte.
De half open bebouwing die aansluit op de woning nr 71 heeft een bouwdiepte van 14.98 m op het gelijkvloers en een bouwdiepte van 12.00 m op de verdieping. De woning heeft twee volwaardige bouwlagen en is afgewerkt met een plat dak. Op het gelijkvloers beschikt de woning over een inkom met afzonderlijk toilet, een leefruimte met aansluitend een open keuken en een bergruimte. De leefruimte geeft uit op de tuinzone die via het aansluiten terras wordt bereikt. Verder beschikt de woning over een carport met fietsstalling. Op de verdieping beschikt deze woning over 3 slaapruimtes, een badkamer, een toilet en een technische ruimte.
De groep van 6 wordt ingeplant op 17,00 m uit de wegas van de voorliggende straat, zoals aangeduid op het inplantingsplan. De half open bebouwing die aansluit op de woning nr 71 wordt ingeplant op dezelfde voorgevellijn als deze bestaande woning.
Beschrijving van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Er worden geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten aangevraagd.
Beschrijving van de inrichting/bedrijf
Niet van toepassing op deze aanvraag.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 2 mei 2023 tot en met 31 mei 2023.
Er zijn geen bezwaren ontvangen.
Adviezen
Het Agentschap Wegen & Verkeer bracht op 23 mei 2023 met referte AV/211/2023/00340 een gunstig advies uit met aandachtspunten.
Het Departement Landbouw & Visserij bracht op 26 mei 2023 met referte 2023_002558_v1 het volgend advies:
Het achterliggende terrein dient op een behoorlijke wijze ontsloten te blijven voor landbouwvoertuigen en bijgevolg zijn landbouwgebruik te behouden. In feite wordt ook elke vorm van vertuining of de aanleg van wadi’s of infiltratiebekkens uitgesloten wegens het ontbreken van enige vergunningsgrond.
De Brandweerzone Vlaams-Brabant bracht op 21 april 2023 met referte TVE/NEUKL/23_2023/00094_001 een voorwaardelijk gunstig advies uit.
Dit verslag behandelt enkel de bereikbaarheid en de waterbevoorrading voor het blussen van branden. De eventuele brandpreventiemaatregelen die van toepassing zouden kunnen zijn op de gebouwen die op deze verkaveling zullen worden gebouwd dienen het voorwerp uit te maken van een afzonderlijke aanvraag tot het opstellen van een brandpreventieverslag.
Voorwaardelijk gunstig
De brandweer kan zich akkoord verklaren met de aanleg van de wegenis en de hydranten zoals voorgesteld op de betreffende plannen. De behandeling van de omgevingsvergunningaanvraag kan, op basis van de voorgelegde plannen worden verder gezet. Uiterlijk op het moment van de ingebruikname, moet voldaan zijn aan alle bepalingen opgenomen in dit brandpreventieverslag.
De Watergroep bracht op 19 april 2023 een gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden uit.
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:
De watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van bovenvermelde verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Voormelde te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. Het verkrijgen van de effectief verleden notariële akte door De Watergroep is een absolute voorwaarde voor de start van de aanleg van de drinkwaterleidingen. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen.
Fluvius bracht op 28 april 2023 een advies uit. Er is een offerte opgemaakt voor de aanleg van nieuwe nutsleidingen voor elektriciteit en voor kabeldistributie. Voor het onderdeel riolering is het advies ongunstig omwille van:
Proximus bracht op 16 mei 2023 een gunstig advies met volgende voorwaarden uit:
Intern is advies gevraagd aan de dienst Infrastructuur
Het advies van de interne dienst Infrastructuur is ongunstig. Het project is onvoldoende besproken met de nutsmaatschappijen. Er dient een bestek en meetstaat te worden opgemaakt. Ook dient met de nutsmaatschappijen een overeenkomst te worden opgemaakt met betrekking tot erfdienstbaarheid voor het aanleggen en onderhouden van de nutsvoorzieningen.
Rooilijn en reservatiestrook
Het goed is gelegen langsheen de gewestweg N272 Geraardsbergsestraat, buurtweg nr. 1.
Het project voorziet in de aanleg van een private weg, dwars op de rijweg, ter ontsluiting van zeven eengezinswoningen.
De private weg is een doodlopende weg, slechts bedoeld om toegang te geven aan de toekomstige bewoners van de woningen en hun bezoekers. Gelet op het advies van het departement Landbouw dient de private weg ook toegang te geven aan de af te splitsen grond gelegen in het agrarisch gebied.
De private weg heeft een openbaar karakter, doch de wegzate en ondergrond blijven privaat.
In het dossier is er geen bestek of meetstaat toegevoegd. De weg is evenwel aangeduid op het inplantingsplan.
Motivering van het college van burgemeester en schepenen
Het goed is gelegen in de kern Sint-Paulus van deelgemeente Galmaarden. Het betreffende project wijkt af van de klassieke omgevingsvergunningsaanvraag. Het specifieke inplantingsvoorstel van project en weginfrastructuur kan slechts worden toegestaan omdat de aangrenzende percelen een vergelijkbare bouwdiepte aanspreken. Dit project sluit de kern Sint-Paulus af ter hoogte van de Bosstraat.
Het college stelt vast dat er geen bezwaren werden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.
Uit hogervermelde adviezen blijkt dat volgende voorwaarden bij een eventuele goedkeuring van de gehele omgevingsvergunning, en specifiek bij de uitvoering van de wegenis, moeten worden vervuld:
De private weg is een doodlopende weg, slechts bedoeld om toegang te geven aan de toekomstige bewoners van de woningen en hun bezoekers. Gelet op het advies van het departement Landbouw dient de private weg ook toegang te geven aan de af te splitsen grond gelegen in het agrarisch gebied
De private weg heeft een openbaar karakter, doch de wegzate en ondergrond blijven privaat
De huidige profielen voor de wegopbouw worden niet aanvaard. Voorwaarden voor de opbouw: drainerend geotextiel, 35cm waterdoorlatende onderfundering, 20cm drainerend schraal betonfundering, drainerend geotextiel, legbed steenslag 2/6,3 – 4cm dik (voor grasdallen 5cm te voorzien van mengsel steenslag/lava/substraat), waterpasserende betonstraatstenen van 10cm dikte. Waterinfiltratieproeven voorafgaandelijk uit te voeren en te voegen bij het dossier – uit de resultaten zal blijken of drainagebuis moet voorzien worden in de onderfundering en op welke locatie.
Grondplan en typedetails: er moet een strook van 1m onverhard voorzien worden voor de aanleg van de nutsleidingen en aansluitingen. Dit kan niet in en onder een waterdoorlatende verharding aangezien deze nadien niet meer als dusdanig kan functioneren
Het afval van alle woningen dient aan het openbaar domein, dus aan de straatkant N272, Geraardsbergsestraat, te worden verzameld
Idem voor postbedeling: brievenbussen te plaatsen palend aan het openbaar domein
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het project gelegen langsheen de Geraardsbergsestraat (buurtweg nr. 1, gewestweg N272) tussen de nrs. 71 en 79 binnen de grenzen van het goed, met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 274 B, (afd. 1) sectie B 276 B en (afd. 1) sectie B 277 M.
Artikel 2:
De private weg, met openbaar karakter, wordt niet opgenomen in het openbaar domein. De aanleg, de inrichting (wegzate, nutsleidingen, ...) en het onderhoud van de voorgestelde weg zijn en blijven ten laste van de aanpalers en eigenaars van de weg.
871.7_RUP_GAL_2023.01
Het meerjarenplan voorziet in de opmaak door een extern studiebureau van meerdere ruimtelijke uitvoeringsplannen (rup's).
Op 24 oktober 2020 heeft de gemeenteraad goedkeuring gegeven aan een bestek voor de opmaak van drie gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen 'diverse rup's Galmaarden'. De offertes die toen ingediend werden, pasten niet in het in het meerjarenplan voorziene budget waardoor er geen opdracht werd gegund.
Met de opmaak van een nieuw bestek, wordt de markt opnieuw geraadpleegd.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1°a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000 euro niet) en artikel 57
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien onder registratiesleutel 2022/ACT-91/0600-00/21400007/GEMEENTE/CBS/IP-8.
Het meerjarenplan voorziet in de opmaak door een extern studiebureau van meerdere ruimtelijke uitvoeringsplannen (rup's).
Het college stelt voor om 2 ruimtelijke uitvoeringsplannen te laten ontwerpen voor de "woongebieden/woonkernen" en voor het "buitengebied" met aandacht voor de zonevreemde woningen.
Door het feit dat ook de gemeente Herne is nu bezig met het RUP Bebouwde Ruimte Herne zou onze gemeente namelijk een grotere vraag kunnen ontvangen van aanvragers of projectontwikkelaars. Het is dan ook aangewezen om eveneens over te gaan tot de opmaak van een beleid en eventueel RUP om de dorpen hun huidige karakter te laten behouden.
Er werd een bestek voorbereid, bestaande uit 2 percelen voor de opmaak van 2 ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ontwerpbestek nr. RUP_2023.01, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit , voor het aanstellen van een ontwerpteam voor de studieopdracht voor het opmaken van ruimtelijke uitvoeringsplannen, opgemaakt door de dienst omgeving, goed.
Artikel 2:
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 3:
Als plaatsingsprocedure wordt de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking vastgesteld.
Artikel 4:
Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van de plaatsingsprocedure.
871.7_Herne_bebouwde_ruimte
RUP_23032_214_00005_00001
In zitting van 24 mei 2023 heeft de gemeenteraad van Herne het ontwerp Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Bebouwde Ruimte voorlopig vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen van Herne organiseert voor de definitieve vaststelling een openbaar onderzoek dat loopt van 8 juni 2023 tot en met 7 augustus 2023.
Op 26 april 2023 heeft het college van Galmaarden globaal een gunstig advies, met evenwel enkele aandachtspunten die verder dienen te worden uitgediept, uitgebracht over het voorontwerp van het RUP versie 3.1 ter gelegenheid van de plenaire vergadering van 27 april 2023.
Aan de GECORO is gevraagd om haar opmerkingen op het ontwerp van RUP, dat nu in openbaar onderzoek ligt.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen van 11 mei 2001
De gemeenteraad neemt kennis van het advies nr. 872.5_advies_2023.05 van de GECORO van 4 juli 2023.
Het advies luidt als volgt:
Volgende opmerkingen worden geformuleerd:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp gemeentelijk RUP Bebouwde Ruimte Herne, versie 4, voorlopig vastgesteld op 24 mei 2023 door de gemeenteraad van Herne.
Artikel 2:
Het lokaal bestuur van Galmaarden geeft globaal een gunstig advies, met evenwel enkele aandachtspunten die verder dienen te worden uitgediept.
De aandachtspunten zijn:
Artikel 3:
Een kopie van dit besluit wordt bezorgt aan de GECORO van Herne via het loket voor digitale stedenbouwkundige inlichtingen (DSI).
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Gunther De Smedt
voorzitter raad