Terug
Gepubliceerd op 28/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 25/07/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gunther De Smedt, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Kim Bonduelle, Etienne Mignon, raadsleden
  • Openbaar

    • Aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad

      Onderwerp

      Het college stelt voor om een aanpassing door te voeren aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      Het huishoudelijk reglement dateert van bij aanvang van de huidige legislatuur en is aan een evaluatie toe onder invloed van gewijzigde reglementering en vanuit de dagelijkse praktische werking.

      Regelgeving

      Het decreet  lokaal bestuur, artikel 20, 22, 29 §3, 32, 34, 36 §5, 38, 40, 41, 285-287, 330

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad 

      Motivering

      Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dateert van januari 2019 en is aan een evaluatie toe.

      Door het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie, en door beëindiging van de federale fase van het crisisbeheer van de coronapandemie op 13 maart 2022 mogen de raden onder meer beslissen om digitaal  te vergaderen, ook los van de coronapandemie. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen en de nieuwe spelregels bepalen.
      Naar aanleiding van het verwerken van deze wijziging worden bijkomend enkele wijzigingen aangebracht met betrekking tot informatie voor raadsleden en publiek en wordt de inhoud van het raadsbesluit van 29 oktober 2019 met betrekking tot de burgerparticipatie (indienen verzoekschriften en indienen vragen en voorstellen voor de raad) geïntegreerd.

      Verder worden er bijkomende afspraken gemaakt met betrekking tot de indiening, behandeling en notulering van mondelinge vragen en de  publicatie van het zittingsverslag.

      Tot slot werden enkele tekstuele wijzigingen aangebracht om de uniformiteit  en de leesbaarheid van het document te bevorderen.

      Amendement

      Raadslid Daniel Fonteyne dient volgend amendement in namens de Vlaams Belang-fractie:

       

      Artikel 16

       § 3.

      Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de raad behoren. Mondelinge vragen houden geen verband met dossiers die op de agenda van de gemeenteraad staan.

      Een mondelinge vraag die 8 dagen voor de gemeenteraad wordt ingediend, zal tijdens de eerstvolgende zitting behandeld worden. Vragen die later worden ingediend of ter zitting worden gesteld en die geen gemotiveerd hoogdringend karakter hebben, kunnen voor behandeling naar de daaropvolgende zitting worden doorverwezen.

       

      te vervangen door:

      Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de raad behoren. Mondelinge vragen houden geen verband met dossiers die op de agenda van de gemeenteraad staan.

      Een mondelinge vraag die 5 dagen voor de gemeenteraad wordt ingediend, zal tijdens de eerstvolgende zitting behandeld worden. Vragen die later worden ingediend of ter zitting worden gesteld en die geen gemotiveerd hoogdringend karakter hebben, kunnen voor behandeling naar de daaropvolgende zitting worden doorverwezen.


      Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)

      Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)

      Dit amendement wordt niet aanvaard.

       

       

      Raadslid Henk Goegebuer dient volgende amendementen in namens de GB.G-fractie:

       

      Artikel 24 – toevoeging

      §3. Met uitzondering van de aanwezige pers, worden er in de vergadering door het publiek geen foto’s, beeld of klankopnamen gemaakt tenzij met de voorafgaandelijke toestemming van de voorzitter en van de betrokkenen. Het maken van opnames mag niet verhinderen dat de zitting van de gemeenteraad ordelijk en sereen verloopt.

       

      Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)

      Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)

      Dit amendement wordt niet aanvaard.

       

       

      Artikel 24 – toevoeging

      §4. De openbare vergadering kan worden geregistreerd via live-streaming. 


      Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)

      Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)

      Dit amendement wordt niet aanvaard.


       

      Artikel 35 – toevoeging

      §2. De audio-, de live-streamingopname en desgevallend de opname van de digitale vergadering, worden binnen 10 dagen na de vergadering ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.


      Stemmen voor: 7 (Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer)

      Stemmen tegen: 8 (Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Gunther De Smedt, Veerle Dero, Rita Paindavin)

      Dit amendement wordt niet aanvaard.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin
      Tegenstanders: Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd en treedt in werking vanaf 1 augustus 2023.

       

      Artikel 2:

      Elk lid van de gemeenteraad ontvangt een afschrift van het huishoudelijk reglement.

       

      Artikel 3:

      Het huishoudelijk reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

    • Goedkeuring arbeidsreglement voor het onderwijspersoneel aan de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om het arbeidsreglement van de personeelsleden tewerkgesteld in de gemeentelijke basisscholen goed te keuren.

      Het college stelt een beperkt aantal aanpassingen in het reglement voor na overleg op het niveau van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland. Deze aanpassingen handelen over het zogenaamde digicharter, meer bepaald het recht op deconnectie en zijn terug te vinden onder bijlage 7 van het arbeidsreglement.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997

       

      Het decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad

       

      Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding

       

      De wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel

       

      De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen

       

      De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2022 houdende onderwijs: goedkeuring van het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland

      Advies

      Het akkoord van het OCSG

      Motivering

      Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.

      Het arbeidsreglement is gebaseerd op het model dat ter beschikking wordt gesteld door OVSG en werd besproken op niveau van schoolteam, directie en scholengemeenschap.

      Inhoudelijk werd het reglement dit jaar niet aangepast:

      • Enkele contactgegevens kregen een update
      • Er werd een extra bijlage toegevoegd met betrekking tot het digicharter dat de digitale communicatie tussen ouders, leerlingen en leerkrachten regelt, mede in het kader van het recht op deconnectie

      De gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement goed voor de personen die onder gezag van het gemeentebestuur van Galmaarden werken in de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden voor volgende vestigingen:

      • GBS Galmaarden, Hoogstraat 6 te 1570 Galmaarden
      • GBS Tollembeek, Schoolstraat 2 te 1570 Tollembeek
      • GBS Vollezele, Ninoofsesteenweg 72 te 1570 Vollezele
      • GBS Herhout, Winterkeer 54 te 1570 Tollembeek

       

      Artikel 2:

      De dienst onderwijs bezorgt een kopie van dit besluit aan de directies van de gemeentelijke basisscholen Galmaarden, Tollembeek, Herhout en Vollezele.

    • Goedkeuring schoolreglement gemeentelijke basisscholen schooljaar 2023-2024

      Ref.

      Ref.
      551

      Onderwerp

      Het geactualiseerde schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden dient te worden goedgekeurd voor het schooljaar 2023-2024.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 28 en 37

       

      Het decreet van 20 maart 2009 betreffende de toelatingsvoorwaarden voor het gewoon lager onderwijs en de engagementsverklaring tussen de school en de ouders in het basis- en secundair onderwijs en latere wijzigingen

       

      Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, inzonderheid, artikel 21 en latere wijzigingen

       

      Het decreet van 28 juni 2002 betreffende gelijke onderwijskansen-I, inzonderheid de artikelen III.1 en III.3 en latere wijzigingen

       

      Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken en latere wijzigingen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 juli 2022 over de goedkeuring van het schoolreglement gemeentelijke basisscholen schooljaar 2022-2023

      Advies

      De schoolraden gaven een gunstig advies in de loop van de maand juni 2023.

       

      Motivering

      Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.

      Het aangepaste schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 geldt voor:

      • Gemeentelijke basisschool Galmaarden, Hoogstraat 6 te 1570 Galmaarden
      • Gemeentelijke basisschool Tollembeek, Schoolstraat 2 te 1570 Tollembeek
      • Gemeentelijke basisschool Vollezele, Ninoofsesteenweg 72 te 1570 Vollezele
      • Gemeentelijke basisschool Herhout, Winterkeer 54 te 1570 Tollembeek

      Het huidige schoolreglement basisonderwijs moest geactualiseerd worden. De wijzigingen hebben betrekking op:

      • de impact van het het leersteundecreet en de taakstelling aan de CLB's
      • het recht op deconnectie (zie ook gewijzigd arbeidsreglement) wordt vermeld
      • de geactualiseerde bedragen van de maximumfactuur 
      • de nieuwe bepalingen over de Vlaamse toetsen 

      De wijzigingen werden besproken en afgestemd door de directies en bevoegde schepenen in de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland en gunstig geadviseerd door de schoolraden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2023-2024, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

       

      Artikel 2:

      De dienst onderwijs bezorgt een kopie van dit besluit aan de directies van de gemeentelijke basisscholen Galmaarden, Tollembeek, Herhout en Vollezele.

       

      Artikel 3:

      Het schoolreglement wordt gecommuniceerd via de websites en de informatiebrochures van de gemeentelijke basisscholen.

    • Slopen gebouw Marktplein 13 en inrichten parkeerplaatsen op achterliggende gedeelte: principiële goedkeuring

      Ref.

      Ref. 863.1

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om de bestemming van het aangekochte onroerend goed gelegen te Marktplein 13 te bepalen.

      Regelgeving

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het raadsbesluit van 23 februari 2021 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 tussen de gemeente en Haviland"

       

      Het raadsbesluit van 23 augustus 2022 betreffende de aankoop van het onroerende goed gelegen Marktplein 13, 1570 Galmaarden

      Financiële impact

      De uitgaven voor deze opdracht zullen bij de eerstvolgende budgetwijziging worden voorzien in de jaarbudgetrekening 2023/GBB/0119-01/21400007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Motivering

      In het najaar van 2022 kocht het lokaal bestuur een handelspand aan gelegen te Marktplein 13, 1570 Galmaarden met onder meer als doel de parkeergelegenheid in het centrum van Galmaarden te optimaliseren.

       

      Tijdens de werken voor de heropbouw van de Sint-Pieterskerk, die eind van het jaar 2023 zullen starten, zal het kerkplein als werfzone worden ingericht. Hierdoor zullen de parkeerplaatsen op het kerkplein tijdelijk niet beschikbaar zijn.  
      Ook na het uitvoeren van de omgevingswerken rond de kerk zullen er minder parkeerplaatsen overblijven, waardoor er nood zal zijn aan extra openbare parkeerplaatsen in de buurt.

       

      Ter compensatie van het wegvallen van de parkeermogelijkheden op het kerkplein is het de bedoeling om het volledige gebouw Marktplein 13 en bijgebouwen te slopen en een toegangsweg met achtergelegen parkeerplaatsen aan te leggen op het vrijgekomen terrein.
      Deze zullen ontsluiten met de reeds bestaande parking en wegenis aan het Sociaal Huis.

       

      De wagens zullen inrijden langs Marktplein 13 en uitrijden langs Marktplein 17.
      Daardoor wordt ook het probleem van het in- en uitrijden in de smalle doorgang naast het gemeentehuis opgelost.

       

      Doordat de parkeerplaatsen op het achterliggende gedeelte van het perceel zullen worden ingericht blijven de mogelijke toekomstperspectieven voor bebouwing van het voorste gedeelte van het perceel behouden.

       

      De herinrichtingswerken voor de parking zullen worden uitgevoerd via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen (perceel 2: betonwerken)in dienstjaar 2023.

      Voor de sloopwerken zal een afzonderlijke prijsvraag worden opgestart. De sloopwerken kunnen worden geraamd op 30.000,00 euro. De nodige budgetten hiervoor zullen voorzien worden in de eerstvolgende budgetwijziging.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Onthouders: Daniel Fonteyne
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad beslist om principieel akkoord te gaan met:

      • het slopen van het gebouw Marktplein 13
      • de studie en uitvoering van de herinrichtingswerken te laten verlopen via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen (perceel 2: betonwerken) in dienstjaar 2023

       

      Artikel 2:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het laten uitvoeren van de studie en de uitvoering van de herinrichtingswerken via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen (perceel 2: betonwerken) in dienstjaar 2023
       

       

      Artikel 3:
      De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland Intercommunale en de dienst Financiën.

    • Levering/afhaling van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen - meerjarenopdracht 2023-2026: goedkeuring opdrachtdocumenten, indicatieve raming en plaatsingsprocedure

      Ref.

      Ref. 899 

      Onderwerp

      De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de lastvoorwaarden voor de opdracht "Levering/afhaling van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen - meerjarenopdracht 2023-2026".

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334.

       

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

       

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

       

      Het decreet lokaal bestuur, artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

       

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet) en artikel 57 en artikel 43

       

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

       

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°

      Financiële impact

      De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien onder jaarbudgetrekening GBB/0200-00/61035015/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Motivering

      De technische dienst van de gemeente plant ieder jaar een aantal onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen waarbij op regelmatige basis ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen wordt aangewend. Het is aangewezen om voor dergelijke materialen een leveringsopdracht uit te schrijven voor de eerstkomende 4 dienstjaren. 

      In het kader van de opdracht “Levering/afhaling van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen - meerjarenopdracht 2023-2026” werd een bestek met nr. L2023-61/2023-2026 opgesteld door de dienst Infrastructuur.

      Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

      • Perceel 1 (Afhalen door gemeentediensten van zandcement en schraal beton), raming: 19.182,00 euro exclusief BTW of 23.210,22 euro inclusief 21% BTW per jaar
      • Perceel 2 (Leveren van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen), raming: 8.667,75 euro exclusief BTW of 10.487,98 euro inclusief 21% BTW per jaar

      De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 111.399,00 euro exclusief BTW of 134.792,80 euro inclusief 21% BTW (voor 4 jaar).

      Percelen 1 en 2 worden afgesloten voor een duur van 3 maanden (tot en met 31 december 2023), gevolgd door 3 stilzwijgende verlengingen van 12 maanden.

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad beslist om:

      • Het bestek met nr. L2023-061/2023-2026 en de raming voor de opdracht “Levering/afhaling van ongewapend beton voor cementbetonverhardingen, zandcement en schraal beton voor funderingen bij de uitvoering van onderhouds- en herstellingswerken aan diverse gemeentewegen - meerjarenopdracht 2023-2026”, opgesteld door de Dienst Infrastructuur goed te keuren. 
      • De lastvoorwaarden vast te leggen zoals voorzien in het bestek met nr. L2023-061/2023-2026. 
      • De totale indicatieve raming voor een bedrag van 111.399,00 euro exclusief BTW of 134.792,80 euro inclusief 21% BTW goed te keuren
       
      Artikel 2:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast om de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op te starten.
       

      Artikel 3:
      De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst Financiën.

    • Wijzigen en vaststellen van de rooilijn langsheen de Bruinsbroekstraat 76 voor de realisatie van een verkaveling

      Ref.

      874.4_VBV_2023.04

      OMV_2023049140

      575.22_GAL_BW_6

      Onderwerp

      Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Gert Francx wonende te Langestraat 34 te 1570 Galmaarden, ontvangen.

      De aanvraag werd ontvangen op 7 april 2023.

      De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 3 mei 2023.

      De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Bruinsbroekstraat 76 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 737 X.

      Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van twee kavels bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen in open verband.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334

       

      Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)

       

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

       

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

      Motivering

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.

      Bevoegde overheid

      Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:

      • de aanvraag geen Vlaams of provinciaal project betreft en evenmin betrekking heeft op een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste klasse.
      • de aanvraag geen project betreft dat gelegen is op het grondgebied van twee of meer provincies of twee of meer gemeenten.

      Procedure

      De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.

      Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften 

      Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter.

      Historiek

      • De woning dateert van voor 1962 en wordt geacht vergund te zijn.
      • Op 24 februari 1988 werd door het college van burgemeester en schepenen een bouwvergunning (ref. gemeente 874.1.1988.78) afgeleverd voor het bijbouwen van gang.
      • Op 19 juni 1990 werd door het college van burgemeester en schepenen een bouwvergunning (ref. gemeente 874.1.1990.89) afgeleverd voor het oprichten duiventil.
      • Op 27 december 2018 werd een stedenbouwkundig attest  (ref. gemeente 877.4.2018.06) voor het afsplitsen van één kavel voor een open bebouwing bekomen door het college van burgemeester en schepenen.

      Beschrijving van de plaats

      Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een gebied dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen die in gemengd verband zijn opgericht.

      Op het betrokken perceel bevindt zich een ééngezinswoning in halfopen verband op zeer ruime afstand uit linker perceelgrens, deels tot in de rechter perceelgrens, deels tot op zeer korte afstand uit de rechter perceelgrens en op zeer korte afstand uit de as van de voorliggende rijweg. Er bevindt zich eveneens een losstaand bijgebouw dienstig als garage. Op het links aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning in open verband opgericht binnen een verkaveling. Op het rechts aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning in halfopen verband gelegen Waterschaapstraat, een losstaand bijgebouw langsheen de rechterzijde van het perceel en een bijgebouw opgericht tussen de betrokken woning en de daaropvolgende woning zijnde een hoekperceel gelegen Bruinsbroekstraat-Waterschaapstraat.

      Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

      Het project voorziet in de afbraak van de vrijstaande woning en het verkavelen van het perceel in twee loten bestemd voor de oprichting van een open bebouwing.

      Bij de aanvraag zijn stedenbouwkundig voorschriften toegevoegd.

      Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar

      Het openbaar onderzoek werd gehouden van 17 mei 2023 tot 15 juni 2023.

      Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.

      Adviezen

      Het advies van de nutsmaatschappijen Fluvius, De Watergroep en Proximus is gevraagd op 3 mei 2023.

      Rooilijn en reservatiestrook

      De Bruinsbroekstraat (buurtweg nr. 6) heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte van ongeveer 5,8 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad legt voor de Bruinsbroekstraat (buurtweg nr. 6) binnen de grenzen van het goed, gelegen Bruinsbroekstraat 76 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 737 X, een rooilijn vast van 5 m uit de as van de weg en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning

    • Wijzigen en vaststellen van de rooilijn langsheen de Rodestraat 60 voor de realisatie van een verkaveling.

      Ref.

      874.4_VBV_2023.06

      OMV_2023056165

      575.22_GAL_BW_21

      Onderwerp

      Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Paul De Troch wonende te Rodestraat 54 te 1570 Galmaarden, ontvangen.

      De aanvraag werd ontvangen op 21 april 2023.

      De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 15 mei 2023.

      De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Rodestraat 60 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie D 307 N en (afd. 1) sectie D 309 C.

      Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van één kavel bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen in open verband.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334

       

      Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)

       

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

       

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

      Motivering

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.

      Bevoegde overheid

      Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:

      • de aanvraag geen Vlaams of provinciaal project betreft en evenmin betrekking heeft op een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste klasse.
      • de aanvraag geen project betreft dat gelegen is op het grondgebied van twee of meer provincies of twee of meer gemeenten.

      Procedure

      De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.

      Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften 

      Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied.

      De aanvraag beperkt zich tot het woongebied met landelijk karakter, zijnde tot 50 m uit de rooilijn van de Rodestraat.

      Historiek

      • Op 12 juli 1966 werd door het college van burgemeester en schepenen een bouwvergunning (ref. gemeente 874.1.1966.145) afgeleverd voor het bouwen van een woning.
      • Op 1 juli 1966 werd door de deputatie een verkavelingsvergunning (ref. gemeente 6620G) afgeleverd voor een nieuwe verkaveling. Dit betreft de woning, gebouwd op lot 2. De links aanpalende weide, lot 3, werd uit de vergunning gesloten.

      Beschrijving van de plaats

      Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een woonlint dat bestaat uit ééngezinswoningen die opgericht zijn in gemengd verband.

      Op het betrokken goed bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, binnen een verkaveling op lot 2, aansluitend op de rechts aanpalende woning op lot 1. Het uit de verkaveling gesloten lot 3 maakt deel uit van de tuinzone van de woning op lot 2.

      Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

      Het project voorziet in het afsplitsen van de links gelegen tuinzone met het oog op het creëren van één bouwkavel voor het oprichten van een ééngezinswoning in open verband. Bij de aanvraag zijn stedenbouwkundig voorschriften toegevoegd.

      Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar

      Het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 mei 2023 tot 27 juni 2023.

      Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.

      Adviezen

      Het advies van het departement Landbouw en Visserij, en de nutsmaatschappijen Fluvius, De Watergroep en Proximus is gevraagd op 15 mei 2023.

      Rooilijn en reservatiestrook

      Voor de Rodestraat, buurtweg nr. 21 is een gemeentelijk innemingsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 januari 1974, van toepassing. Ter hoogte van het goed heeft de rooilijn een breedte van 9 m.

      Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad legt voor de Rodestraat (buurtweg nr. 21) binnen de grenzen van het goed, gelegen Rodestraat 60 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie D 307 N en (afd. 1) sectie D 309 C, een rooilijn vast van 5 m uit de as van de weg en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning.

    • Aanleg van een private weg voor de ontsluiting van zeven eengezinswoningen langsheen de Geraardsbergsestraat tussen nrs. 71 en 79

      Ref.

      874.4_SHE_2023.033

      OMV_2023037581

      575.22_GAL/BW_1

      Onderwerp

      Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Andy Marchand wonende te Heirbaan 71 te 1570 Galmaarden, ontvangen.

      De aanvraag werd ontvangen op 20 maart 2023.

      De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 18 april 2023.

      De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Geraardsbergsestraat 73 en 75 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 274 B, (afd. 1) sectie B 276 B en (afd. 1) sectie B 277 M.

      Het betreft een aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen, kort omschreven gaat het over het bouwen van een woonerf met 7 wooneenheden na slopen van een halfopen eengezinswoning en bijgebouwen.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334

       

      Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)

       

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO)

       

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

      Motivering

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.

      Vaststellen van de procedure

      Bevoegde overheid

      Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:

      • de aanvraag geen Vlaams of provinciaal project betreft en evenmin betrekking heeft op een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste klasse.
      • de aanvraag geen project betreft dat gelegen is op het grondgebied van twee of meer provincies of twee of meer gemeenten.

      Procedure

      De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Het project komt niet in deze artikelen voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.

      Basisgegevens

      Stedenbouwkundige voorschriften

      Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften

      Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter, 50 m vanaf de rooilijn van de voorliggende rijweg. De rest is gelegen binnen de zone agrarisch gebied. Het project bevindt zich evenwel volledig binnen de zone woongebied met landelijk karakter.

      Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en het project

      Beschrijving van de plaats

      Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een gebied dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen opgericht in gemengd verband.

      Op het betrokken goed bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, aansluitend op de daaropvolgend rechts aanpalende woning. In de achtertuin bevinden zich twee bijgebouwen, een bijgebouw werd opgericht in open verband en een bijgebouw werd opgericht tot in de rechter perceelgrens palend aan een vrijstaand bijgebouw van de rechts aanpalende buren. Op het rechts aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, aansluitend op de betrokken woning. In de achtertuin bevindt zich een bijgebouw opgericht tot in de linker perceelgrens. Op de links aanpalende percelen bevinden zich 3 achter elkaar gelegen woningen.

      Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

      Het project voorziet in het slopen van de bestaande constructies en het bouwen van een woonerf met 7 wooneenheden.

      De aanvrager beschrijft het project als volgt:

      Op het perceel worden 7 eengezinswoningen gerealiseerd, een groep van 6 gekoppelde eengezinswoningen die ingeplant worden op het westelijk deel van het perceel en 1 half open woning, gebouwd tegen de oostelijke perceelgrens en aansluitend op de bestaande woning nr 71.

      Belangrijk in het ontwerp is de blijvende visuele relatie vanaf de gewestweg met het achterliggend landschap. Door de groep van 6 gekoppelde woningen in te planten volgens de noord-zuid as van het perceel blijft deze visuele relatie bestaan.

      Er wordt gestreefd naar de bouw van BEN woningen (bijna energie neutraal). Door de gepaste keuze van isolatiemateriaal, de verwarming met vloerverwarming gekoppeld aan een warmtepomp en de hernieuwbare energiebronnen (elke woning beschikt over de nodige zonnepanelen) wordt dit doel bereikt.

      De woningen van de groep gekoppelde woningen hebben een bouwdiepte van 12.00 m op het gelijkvloers en 12.00 m op de verdieping. Ze hebben twee volwaardige bouwlagen en worden afgewerkt met een plat dak. Op het gelijkvloers beschikken de woningen over een inkom met afzonderlijk toilet, een leefruimte met aansluitend een open keuken en een bergruimte. De leefruimte geeft uit op de tuinzone die via het aansluitend terras wordt bereikt. Verder beschikt ieder woning over een carport met fietsstalling. Op de verdieping beschikken deze woningen over 3 slaapruimtes, een badkamer en een technische ruimte. Verder heeft ieder woning een zolderruimte.

      De half open bebouwing die aansluit op de woning nr 71 heeft een bouwdiepte van 14.98 m op het gelijkvloers en een bouwdiepte van 12.00 m op de verdieping. De woning heeft twee volwaardige bouwlagen en is afgewerkt met een plat dak. Op het gelijkvloers beschikt de woning over een inkom met afzonderlijk toilet, een leefruimte met aansluitend een open keuken en een bergruimte. De leefruimte geeft uit op de tuinzone die via het aansluiten terras wordt bereikt. Verder beschikt de woning over een carport met fietsstalling. Op de verdieping beschikt deze woning over 3 slaapruimtes, een badkamer, een toilet en een technische ruimte.

      De groep van 6 wordt ingeplant op 17,00 m uit de wegas van de voorliggende straat, zoals aangeduid op het inplantingsplan. De half open bebouwing die aansluit op de woning nr 71 wordt ingeplant op dezelfde voorgevellijn als deze bestaande woning.

      Beschrijving van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen of activiteiten

      Er worden geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten aangevraagd.

      Beschrijving van de inrichting/bedrijf

      Niet van toepassing op deze aanvraag.

      Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar

      Het openbaar onderzoek werd gehouden van 2 mei 2023 tot en met 31 mei 2023.

      Er zijn geen bezwaren ontvangen.

      Adviezen

      Het Agentschap Wegen & Verkeer bracht op 23 mei 2023 met referte AV/211/2023/00340 een gunstig advies uit met aandachtspunten.

      Het Departement Landbouw & Visserij bracht op 26 mei 2023 met referte 2023_002558_v1 het volgend advies:

      Het achterliggende terrein dient op een behoorlijke wijze ontsloten te blijven voor landbouwvoertuigen en bijgevolg zijn landbouwgebruik te behouden. In feite wordt ook elke vorm van vertuining of de aanleg van wadi’s of infiltratiebekkens uitgesloten wegens het ontbreken van enige vergunningsgrond.

      De Brandweerzone Vlaams-Brabant bracht op 21 april 2023 met referte TVE/NEUKL/23_2023/00094_001 een voorwaardelijk gunstig advies uit.

      Dit verslag behandelt enkel de bereikbaarheid en de waterbevoorrading voor het blussen van branden. De eventuele brandpreventiemaatregelen die van toepassing zouden kunnen zijn op de gebouwen die op deze verkaveling zullen worden gebouwd dienen het voorwerp uit te maken van een afzonderlijke aanvraag tot het opstellen van een brandpreventieverslag.

      Voorwaardelijk gunstig

      De brandweer kan zich akkoord verklaren met de aanleg van de wegenis en de hydranten zoals voorgesteld op de betreffende plannen. De behandeling van de omgevingsvergunningaanvraag kan, op basis van de voorgelegde plannen worden verder gezet. Uiterlijk op het moment van de ingebruikname, moet voldaan zijn aan alle bepalingen opgenomen in dit brandpreventieverslag.

      De Watergroep bracht op 19 april 2023 een gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden uit.

      Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaande betaald worden:

      • een forfaitaire kost per bebouwbaar kavel
      • een kost voor ontwerp en veiligheidscoördinatie per project

      De watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van bovenvermelde verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Voormelde te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. Het verkrijgen van de effectief verleden notariële akte door De Watergroep is een absolute voorwaarde voor de start van de aanleg van de drinkwaterleidingen. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen.

      Fluvius bracht op 28 april 2023 een advies uit. Er is een offerte opgemaakt voor de aanleg van nieuwe nutsleidingen voor elektriciteit en voor kabeldistributie. Voor het onderdeel riolering is het advies ongunstig omwille van:

      • dat de impact van het project onvoldoende kan ingeschat worden door onder meer het ontbreken van een technische omschrijving
      • dat het project niet vooraf is besproken met Fluvius
      • het ontbreken van bestek, meetstaat, …

      Proximus bracht op 16 mei 2023 een gunstig advies met volgende voorwaarden uit:

      • Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
      • Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
      • Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen.
      • De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
      • Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen.

      Intern is advies gevraagd aan de dienst Infrastructuur

      • Als de weg privaat blijft dan moet het afval van alle woningen aan de straatkant worden gezet zijnde Geraardsbergsestraat (N272, bestaande hoofdbaan), idem voor postbedeling, brievenbussen te plaatsen palend aan openbaar domein, wat met beheer, onderhoud en heraanleg van deze weg en riolering, last van alle eigenaars, dus syndicus in dat geval vereist.
      • Grondplan en typedetails: er moet een strook van 1m onverhard voorzien worden voor de aanleg van de nutsleidingen en aansluitingen, kan niet in en onder een waterdoorlatende verharding aangezien deze nadien niet meer als dusdanig kan functioneren.
      • Profielen: worden niet aanvaard, veel te licht. Moet zijn: drainerend geotextiel, 35cm waterdoorlatende onderfundering, 20cm drainerend schraal betonfundering, drainerend geotextiel, legbed steenslag 2/6,3 – Enm 4cm dik (voor grasdallen 5cm te voorzien van mengsel steensalg/lava/substraat), waterpasserende betonstraatstenen van 10cm dikte. Waterinfiltratieproeven voorafgaandelijk uit te voeren en te voegen bij het dossier – uit de resultaten zal blijken of drainagebuis moet voorzien worden in de onderfundering en op welke locatie.
      • Draaipunt: de breedteafmeting van de rijweg en de draaicirkels ontbreken op het plan, welke zijn de getekende draaicirkels.

      Het advies van de interne dienst Infrastructuur is ongunstig. Het project is onvoldoende besproken met de nutsmaatschappijen. Er dient een bestek en meetstaat te worden opgemaakt. Ook dient met de nutsmaatschappijen een overeenkomst te worden opgemaakt met betrekking tot erfdienstbaarheid voor het aanleggen en onderhouden van de nutsvoorzieningen.

      Rooilijn en reservatiestrook

      Het goed is gelegen langsheen de gewestweg N272 Geraardsbergsestraat, buurtweg nr. 1.

      Het project voorziet in de aanleg van een private weg, dwars op de rijweg, ter ontsluiting van zeven eengezinswoningen.

      De private weg is een doodlopende weg, slechts bedoeld om toegang te geven aan de toekomstige bewoners van de woningen en hun bezoekers. Gelet op het advies van het departement Landbouw dient de private weg ook toegang te geven aan de af te splitsen grond gelegen in het agrarisch gebied.

      De private weg heeft een openbaar karakter, doch de wegzate en ondergrond blijven privaat.

      In het dossier is er geen bestek of meetstaat toegevoegd. De weg is evenwel aangeduid op het inplantingsplan.

       

      Motivering van het college van burgemeester en schepenen

      Het goed is gelegen in de kern Sint-Paulus van deelgemeente Galmaarden. Het betreffende project wijkt af van de klassieke omgevingsvergunningsaanvraag. Het specifieke inplantingsvoorstel van project en weginfrastructuur kan slechts worden toegestaan omdat de aangrenzende percelen een vergelijkbare bouwdiepte aanspreken. Dit project sluit de kern Sint-Paulus af ter hoogte van de Bosstraat. 

      Het college stelt vast dat er geen bezwaren werden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.

      Uit hogervermelde adviezen blijkt dat volgende voorwaarden bij een eventuele goedkeuring van de gehele omgevingsvergunning, en specifiek bij de uitvoering van de wegenis, moeten worden vervuld:

      • De private weg is een doodlopende weg, slechts bedoeld om toegang te geven aan de toekomstige bewoners van de woningen en hun bezoekers. Gelet op het advies van het departement Landbouw dient de private weg ook toegang te geven aan de af te splitsen grond gelegen in het agrarisch gebied

      • De private weg heeft een openbaar karakter, doch de wegzate en ondergrond blijven privaat

      • De huidige profielen voor de wegopbouw worden niet aanvaard. Voorwaarden voor de opbouw: drainerend geotextiel, 35cm waterdoorlatende onderfundering, 20cm drainerend schraal betonfundering, drainerend geotextiel, legbed steenslag 2/6,3 –  4cm dik (voor grasdallen 5cm te voorzien van mengsel steenslag/lava/substraat), waterpasserende betonstraatstenen van 10cm dikte. Waterinfiltratieproeven voorafgaandelijk uit te voeren en te voegen bij het dossier – uit de resultaten zal blijken of drainagebuis moet voorzien worden in de onderfundering en op welke locatie.

      • Grondplan en typedetails: er moet een strook van 1m onverhard voorzien worden voor de aanleg van de nutsleidingen en aansluitingen. Dit kan niet in en onder een waterdoorlatende verharding aangezien deze nadien niet meer als dusdanig kan functioneren

      • Het afval van alle woningen dient aan het openbaar domein, dus aan de straatkant N272, Geraardsbergsestraat, te worden verzameld 

      • Idem voor postbedeling: brievenbussen te plaatsen palend aan het openbaar domein

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van het project gelegen langsheen de Geraardsbergsestraat (buurtweg nr. 1, gewestweg N272) tussen de nrs. 71 en 79 binnen de grenzen van het goed, met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie B 274 B, (afd. 1) sectie B 276 B en (afd. 1) sectie B 277 M.

       

      Artikel 2:

      De private weg, met openbaar karakter, wordt niet opgenomen in het openbaar domein. De aanleg, de inrichting (wegzate, nutsleidingen, ...) en het onderhoud van de voorgestelde weg zijn en blijven ten laste van de aanpalers en eigenaars van de weg.

    • Studieopdracht voor het opmaken van ruimtelijke uitvoeringsplannen: goedkeuring opdrachtdocumenten, indicatieve raming en plaatsingsprocedure

      Ref.

      871.7_RUP_GAL_2023.01

      Onderwerp

      Het meerjarenplan voorziet in de opmaak door een extern studiebureau van meerdere ruimtelijke uitvoeringsplannen (rup's).

      Op 24 oktober 2020 heeft de gemeenteraad goedkeuring gegeven aan een bestek voor de opmaak van drie gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen 'diverse rup's Galmaarden'. De offertes die toen ingediend werden, pasten niet in het in het meerjarenplan voorziene budget waardoor er geen opdracht werd gegund.

      Met de opmaak van een nieuw bestek, wordt de markt opnieuw geraadpleegd.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334

       

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

       

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1°a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000 euro niet) en artikel 57 

       

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

       

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°   

      Financiële impact

      De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien onder registratiesleutel 2022/ACT-91/0600-00/21400007/GEMEENTE/CBS/IP-8.

      Motivering

      Het meerjarenplan voorziet in de opmaak door een extern studiebureau van meerdere ruimtelijke uitvoeringsplannen (rup's).

      Het college stelt voor om 2 ruimtelijke uitvoeringsplannen te laten ontwerpen voor de "woongebieden/woonkernen" en voor het "buitengebied" met aandacht voor de zonevreemde woningen.

      Door het feit dat ook de gemeente Herne is nu bezig met het RUP Bebouwde Ruimte Herne zou onze gemeente namelijk een grotere vraag kunnen ontvangen van aanvragers of projectontwikkelaars. Het is dan ook aangewezen om eveneens over te gaan tot de opmaak van een beleid en eventueel RUP om de dorpen hun huidige karakter te laten behouden.

      Er werd een bestek voorbereid, bestaande uit 2 percelen voor de opmaak van 2 ruimtelijke uitvoeringsplannen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock
      Onthouders: Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad keurt het ontwerpbestek nr. RUP_2023.01, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit , voor het aanstellen van een ontwerpteam voor de studieopdracht voor het opmaken van ruimtelijke uitvoeringsplannen, opgemaakt door de dienst omgeving, goed.

       

      Artikel 2:
      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

       

      Artikel 3:
      Als plaatsingsprocedure wordt de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking vastgesteld.

       

      Artikel 4:

      Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van de plaatsingsprocedure.

    • Ontwerp RUP Bebouwde Ruimte Herne: advies

      Ref.

      871.7_Herne_bebouwde_ruimte

      RUP_23032_214_00005_00001

      Onderwerp

      In zitting van 24 mei 2023 heeft de gemeenteraad van Herne het ontwerp Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Bebouwde Ruimte voorlopig vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen van Herne organiseert voor de definitieve vaststelling een openbaar onderzoek dat loopt van 8 juni 2023 tot en met 7 augustus 2023.

      Op 26 april 2023 heeft het college van Galmaarden globaal een gunstig advies, met evenwel enkele aandachtspunten die verder dienen te worden uitgediept, uitgebracht over het voorontwerp van het RUP versie 3.1 ter gelegenheid van de plenaire vergadering van 27 april 2023.

      Aan de GECORO is gevraagd om haar opmerkingen op het ontwerp van RUP, dat nu in openbaar onderzoek ligt.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41,2°, 285-288, 330-334


      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

       

      Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen van 11 mei 2001

      Motivering

      De gemeenteraad neemt kennis van het advies nr. 872.5_advies_2023.05 van de GECORO van 4 juli 2023.

      Het advies luidt als volgt:

      Volgende opmerkingen worden geformuleerd:

      • Vermelden van een woondichtheid in de woonlinten. Thans is er slechts één woning per perceel toegelaten. Het ontbreken van een definitie van een perceel kan tot verwarring leiden. Wordt met perceel bedoeld een huidig kadastraal perceel, of een perceel gevormd door een verkaveling, of een nieuw gevormd perceel.
      • Zullen in het te behouden woonweefsel nog grotere percelen kunnen opgesplitst in kleinere percelen? Dit lijkt ons niet mogelijk bij een woondichtheid van 10 wo/ha.
      • Een zone voor gefaseerde ontwikkelingen kan slechts ontwikkeld worden nadat de uitgeruste weg is ‘volgebouwd’. Dit impliceert dan dat er geen toegang meer is naar deze zone. Afgaande op de bestaande situatie blijkt dat reeds aan deze voorwaarde is voldaan, anders kan de zone voor gefaseerde ontwikkelingen niet meer bereikt worden.

      De gemeenteraad deelt dezelfde bezorgdheden als de GECORO en bevestigt de gemaakte opmerkingen. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gunther De Smedt, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Henk Goegebuer, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Rita Paindavin, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Henk Goegebuer
      Onthouders: Daniel Fonteyne
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp gemeentelijk RUP Bebouwde Ruimte Herne, versie 4, voorlopig vastgesteld op 24 mei 2023 door de gemeenteraad van Herne.

       

      Artikel 2:

      Het lokaal bestuur van Galmaarden geeft globaal een gunstig advies, met evenwel enkele aandachtspunten die verder dienen te worden uitgediept.

      De aandachtspunten zijn:

      • Vermelden van een woondichtheid in de woonlinten. Thans is er slechts één woning per perceel toegelaten. Het ontbreken van een definitie van een perceel kan tot verwarring leiden. Wordt met perceel bedoeld een huidig kadastraal perceel, of een perceel gevormd door een verkaveling, of een nieuw gevormd perceel.
      • Zullen in het te behouden woonweefsel nog grotere percelen kunnen opgesplitst in kleinere percelen? Dit lijkt ons niet mogelijk bij een woondichtheid van 10 wo/ha.
      • Een zone voor gefaseerde ontwikkelingen kan slechts ontwikkeld worden nadat de uitgeruste weg is ‘volgebouwd’. Dit impliceert dan dat er geen toegang meer is naar deze zone. Afgaande op de bestaande situatie blijkt dat reeds aan deze voorwaarde is voldaan, anders kan de zone voor gefaseerde ontwikkelingen niet meer bereikt worden.

       

      Artikel 3:

      Een kopie van dit besluit wordt bezorgt aan de GECORO van Herne via het loket voor digitale stedenbouwkundige inlichtingen (DSI).

Mondelinge vragen

 

GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Kristof Andries
algemeen directeur

Gunther De Smedt
voorzitter raad