De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen respectievelijk op 28 maart 2023 en 5 april 2023 de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging. Om de samenvoegingsoperatie te begeleidingen werd bij besluit van de gemeenteraad van Galmaarden op 25 april 2023 een transitiemanager aangesteld.
Over de werkzaamheden van de transitiemanager en de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 345 ev.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2023 houdende de aanstelling van een transitiemanager ter voorbereiding van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het syntheseverslag van oktober-november 2023 over de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag van oktober-november 2023 over de begeleiding van de samenvoegingsoperatie van Galmaarden, Gooik en Herne.
Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg een algemeen directeur-coördinator den een financieel directeur-coördinator aanduiden die de opdrachten uitvoeren die hen worden toegewezen in het decreet lokaal bestuur.
Gezien de aanwezigheid van een algemeen directeur en een financieel directeur in elk van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne en de specifieke rol van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator is het aangewezen om een selectieproef te organiseren om het ambt van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur toe te wijzen.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, titel 8 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten, inzonderheid artikel 346
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van de provinciale en lokale besturen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren zoals gewijzigd door de wet van 15 april 2018
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2015 houdende de toetreding tot Jobpunt Vlaanderen (Poolstok)
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2022 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel met ingang van 1 juni 2022
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De kostprijs van deze opdracht wordt geraamd op maximaal 9.104 euro (excl. btw). Deze kosten worden verdeeld volgens de verdeelsleutel vastgesteld in het principieel besluit tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg één van de algemeen directeurs aanduiden die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De algemeen directeurs van de andere betrokken gemeenten moeten hem daarin bijstaan. De gemeenteraden moeten eveneens in onderling overleg één van de financieel directeurs aanduiden die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in dit decreet. De financieel directeurs van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij.
De aanduiding van een algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator heeft geen gevolgen voor de aanstelling van de algemeen en financieel directeur in de nieuwe gemeente. Indien de gemeenteraden geen algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator aanduiden worden de algemeen directeur en de financieel directeur van de gemeente met het hoogste aantal inwoners de algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator.
Gezien de aanwezigheid van een algemeen directeur en een financieel directeur in elk van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne en de specifieke rol van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator is het aangewezen om een selectieproef te organiseren om het ambt van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur toe te wijzen.
Overeenkomstig de bepalingen van de rechtspositieregeling kan de gemeenteraad beslissen dat selecties geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd door een extern selectiebureau.
Het lokaal bestuur Galmaarden oefent als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente/stad een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
Voor de selectieprocedure voor de rol van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator zal een in-house-opdracht toegewezen worden aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern selectiebureau Motmans & Partners.
Artikel 1:
De rol van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator wordt vacant verklaard en zal ingevuld worden na het doorlopen van een selectieproef waarbij een oproep tot kandidaatstelling zal gericht worden tot respectievelijk de algemeen directeurs en de financieel directeurs van Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 2:
De selecties voor de functie van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator worden geheel uitbesteed aan Poolstok, dat daarvoor een beroep zal doen op het extern selectiebureau Motmans &Partners.
Artikel 3:
Het samenwerkingsvoorstel van Poolstok dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 4:
Poolstok en het door haar aangestelde extern selectiebureau, Motmans & Partners, voeren de selecties uit in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in het goedgekeurde samenwerkingsvoorstel.
Artikel 5:
De kosten van de opdracht worden verdeeld volgens de verdeelsleutel vastgesteld in het principieel besluit tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg één van de algemeen directeurs aanduiden die optreedt als algemeen directeur-coördinator en één van de financieel directeurs aanduiden die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoeren die hen worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur.
Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraden om de beoordelingscommissie, het selectieprogramma en stappenplan en het competentieprofiel goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, titel 8 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten, inzonderheid artikel 346
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van de provinciale en lokale besturen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2015 houdende de toetreding tot Jobpunt Vlaanderen (Poolstok)
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2022 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel met ingang van 1 juni 2022
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2023 houdende organisatie van een selectieproef voor het ambt van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst extern selectiebureau
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de beoordelingscommissie, het selectieprogramma, het stappenplan en het competentieprofiel voor de selectieprocedure voor het ambt van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het principe goed om een selectieprocedure te organiseren voor de invulling van de rollen van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator ter voorbereiding van een definitieve beslissing tot fusie tussen de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de competentieprofielen die door externe deskundige Motmans & partners werden voorbereid voor de rollen, vermeld onder artikel 1, als volgt goed:
COMPETENTIES |
coördinerend algemeen |
coördinerend financieel directeur – jurygesprek met proef |
GEDRAGSCOMPETENTIES |
||
Verantwoordelijkheid nemen (niv.3) |
X |
X |
Communiceren (niv.3) |
X |
X |
Samenwerken (niv.3) |
X |
X |
Analyseren (niv.3) |
|
X |
Visie (niv.3) |
X |
|
Resultaatgerichtheid (niv.3) |
X |
X |
Klantgerichtheid (niv.3) |
X |
X |
Plannen en organiseren (niv.3) – inclusief elementen van voortgangscontrole |
X |
X |
OVERIGE CRITERIA |
||
Relevante beroepservaring/ change management |
X |
X |
Artikel 3: De gemeenteraad keurt de samenstelling van de selectiecommissies als volgt goed:
Algemeen directeur-coördinator:
Financieel directeur-coördinator:
Artikel 4: De gemeenteraad keurt het selectieprogramma als volgt goed:
WERVING
Alle potentiële kandidaten worden via mail in kennis gesteld van de vacature en de bijhorende timing.
De kandidaatstelling gebeurt via mail met leesbevestiging bij selectiekantoor Motmans & Partners. Kandidaten krijgen een ontvangstbevestiging van hun kandidatuur.
Motmans & Partners maakt de kandidatenlijst op 4 december 2023 over aan de opdrachtgever. De respectievelijke lokale besturen staan in voor de goedkeuring van de kandidatenlijst op het CBS van 6 december 2023 of 7 december 2023.
De kandidaten ontvangen op 4 december 2023 (bij afsluiting kandidaturen) reeds een uitnodiging voor deelname aan het jurygesprek met proef, onder voorbehoud van goedkeuring kandidatenlijst door het CBS.
JURYGESPREK MET PROEF
De afname van het jurygesprek met proef gebeurt door een beoordelingscommissie die is samengesteld uit minstens een externe deskundige met relevante expertise en een senior consultant van Motmans & Partners.
Aan de hand van het jurygesprek met proef worden een aantal elementen beoordeeld (zie competentieprofiel)
Het jurygesprek met proef bestaat uit een interview met voorafgaande management case. Hier gebeurt de evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de rol.
BEOORDELING
De beoordelingscommissie stelt per kandidaat een schriftelijk rapport op. (beschrijvend rapport in volzinnen, sterktes en ontwikkelpunten worden beschreven per criterium).
Ieder afzonderlijk criterium wordt beoordeeld op een 3-puntenschaal, waarbij volgende scores worden gehanteerd:
1: De kandidaat laat deze competentie in voldoende mate blijken, al zijn nog ontwikkelingsmogelijkheden zichtbaar;
2: De kandidaat laat deze competentie in ruim voldoende mate blijken;
3: De kandidaat geeft op een uitstekende wijze blijk van competentie
Daarnaast krijgt iedere kandidaat een score op 20 punten voor het geheel van de proef waardoor de gemeenteraad kan vaststellen hoe de verschillende kandidaten zich verhouden t.o.v. elkaar.
Artikel 5:
De gemeenteraad keurt het stappenplan als volgt goed:
Timing | Activiteit |
7/11/2023 | Intake |
8/11/2023 | Samenwerkingsvoorstel aan Poolstok |
Voor 14-11-2023 | Samenwerkingsvoorstel aan Klant |
22/11/2023 | Goedkeuring samenwerkingsvoorstel op gemeenteraad |
28/11/2023 | |
WERVING | |
Voor 29-11-2023 | Opmaak bekendmakingsbericht |
29/11/2023 | Aanschrijven kandidaten - bekendmaking vacature |
04-12-2023 om 9u | Uiterste inschrijvingsdatum |
BEOORDELINGSCOMMISSIE | |
Samenstelling beoordelingscommissie | |
Startvergadering beoordelingscommissie | |
Aanleveren input managementcase | |
Aanleveren input mondelinge proef | |
SCREENING KANDIDATUREN | |
4/12/2023 | Screening kandidaturen + opmaak kandidatenlijst |
4/12/2023 | Interne kwaliteitscontrole op screening kandidatenlijst |
4/12/2023 | Kwaliteitscontrole Poolstok op kandidatenlijst |
4/12/2023 | Kandidatenlijst en sollicitatiedocumenten naar klant |
6/12/2023 | Goedkeuring kandidatenlijst CBS |
7/12/2023 | |
JURYGESPREK MET PROEF | |
4/12/2023 | Informeren vakbonden en mandatarissen |
Voor 06-12-2023 | Opmaak interviewleidraad, managementcase en beoordelingskader |
Voor 06-12-2023 | Interne kwaliteitscontrole interviewleidraad, managementcase en beoordelingskader |
Voor 06-12-2023 | Kwaliteitscontrole Poolstok interviewleidraad |
4/12/2023 | Uitnodigen kandidaten voor jurygesprek met proef (o.v. van goedkeuring kandidatenlijst door CBS). |
08-12-2023 of 09-12-2023 | Afname jurygesprek met proef |
08-12-2023 of 09-12-2023 | Deliberatie jurygesprek met proef |
Voor 11-12-2023 (avond) | Opmaken motiveringen jurygesprek met proef |
Voor 11-12-2023 (avond) | Interne kwaliteitscontrole motiveringen mondelinge proef |
Voor 11-12-2023 (avond) | Kwaliteitscontrole Poolstok motiveringen mondelinge proef |
Voor 11-12-2023 (avond) | Motiveringen overmaken aan klant |
NAZORG | |
Debriefing klant | |
Feedback kandidaten |
Artikel 6:
De opdracht van Motmans&Partners wordt op basis van hogervermelde artikelen geconsolideerd in een samenwerkingsovereenkomst die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit.
840
Voor het plaatsen van verkeersbord B22 op het kruispunt van de Ninoofsesteenweg met de Repingestraat dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt
Het decreet lokaal bestuur
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Op het overleg van 6 september 2023 met het Agentschap Wegen & Verkeer werd de regel voor deze locatie besproken. AWV had geen bezwaar.
Het gebruik van het verkeersbord B22 dient de doorstroming voor fietsers op een veilige en duidelijke manier te verhogen. Fietsers krijgen voortaan aan een verkeerslicht uitgerust met het verkeersbord B22 de mogelijkheid om te allen tijde, dus ook als een verkeerslicht op oranje of rood staat, rechtsaf te slaan, op voorwaarde dat ze voorrang verlenen aan voetgangers of andere weggebruikers.
De voordelen verbonden aan het gebruik van deze verkeersborden zijn:
De borden worden uit veiligheidsoverwegingen enkel geplaatst wanneer:
Voor de locatie kruispunt N255 Ninoofsesteenweg met N272 Repingestraat kan de regel worden toegepast voor fietsers die komen uit de richting van Vollezele, rijdend op het fietspad van de N255, en afslaan richting Tollembeek naar het fietspad van de N272.
Dit aanvullend reglement is van toepassing op gewestwegen.
Artikel 1:
Op het kruispunt N255 Ninoofsesteenweg met N272 Repingestraat, voor fietsers komende uit de richting van Vollezele rijdend op het fietspad van de N255 en afslaand richting Tollembeek naar het fietspad van de N272, geldt: fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan wanneer het verkeerslicht op rood of oranje staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan
Artikel 2:
Deze verkeersmaatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord B22.
Artikel 3:
De beslissing wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het digitaal loket.
851.2
De gemeenteraad is bevoegd om het principe voor de uitvoering van wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Galmaarden en Fluvius in het kader van de vernieuwing van de riolering in de Heirbaan en Dorekensstraat, genaamd "Heirbaan - Dorekensstraat - R/006248", goed te keuren waarbij Fluvius voor deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) zal optreden.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 48
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°
Voor deze werken is in de meerjarenplanning 2020-2025 een actie 46 voorzien: "Project Heirbaan - Dorekensstraat in samenwerking met Riobra".
De nodige budgetten voor de studiekosten zullen worden voorzien in 2024 en 2025.
Voor de Heirbaan en Dorekensstraat vanaf Heirbaan tot Dorekensstraat 30 werden in de meerjarenplanning onder actie 46 wegen- en rioleringswerken voorzien en werd begin dit jaar door Fluvius een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse Milieumaatschappij voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. De Heirbaan en eerste deel Dorekensstraat is een betonweg dewelke einde levensduur is en zich uit in verzakte, verschoven, gebroken en uitgebrokkelde betonplaten zodat structureel herstel zich opdringt (betonplaten dateren uit de jaren vijftig en zijn zonder fundering aangelegd op de volle grond zoals in die tijden ook gebruikelijk was). De Heirbaan heeft geen volwaardige riolering (betreft veelal historisch uitgebuisde grachten) en loost nog op verschillende plaatsen ongesaneerd in de waterloop en is op het zoneringsplan voorzien als collectief te saneren groene clusters. De Dorekensstraat vanaf Heirbaan tot huisnummer 30 beschikt over een gemengde oude riolering (veelal historisch uitgebuisde grachten) dewelke afwaarts gemengd aangesloten is op de Aquafincollector 22.179. In de Dorekensstraat doet zich regelmatig wateroverlast voor zodat het in combinatie met het benodigde structureel herstel van de wegenis aangewezen is een nieuwe gescheiden riolering aan te leggen waarbij het regenwater gespreid kan worden afgekoppeld en aangesloten op de aanwezige waterlopen in de Papenstraat en de zijweg Dorekensstraat ter hoogte van huisnnummer 30. Onlangs heeft Fluvius bevestiging gekregen dat het project is opgenomen op het gemeentelijk subsidieprogramma 2023 (eerste kwartaal) van de Vlaamse Milieumaatschappij en dat de riolering dan ook kan worden gesubsidieerd op voorwaarde dat het voorontwerp wordt ingediend vóór 27 juli 2024 en het gunningsdossier wordt ingediend vóór 30 juni 2027.
Voor dit project werd door Fluvius een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgesteld genaamd "Heirbaan - Dorekensstraat - R/006248" waarbij Fluvius voor deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten kan optreden als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Deze werkwijze heeft als voordeel dat door de gemeente geen afzonderlijke overheidsopdracht moet worden gevoerd en dat hierdoor de wegenwerken ten laste van de gemeente, buiten het forfait sleufherstel, gelijktijdig met de rioleringswerken kunnen worden uitgevoerd.
De werken worden in het huidig stadium van voorstudie indicatief geraamd op 3.703.012,08 euro (exclusief BTW) waarvan 2.104.233,16 euro rioleringswerken ten laste van Fluvius en 1.598.778,92 euro wegeniswerken waarvan 637.845,06 euro ten laste van Fluvius (forfait sleufherstel) en 960.933,86 euro ten laste van de gemeente. De nodige budgetten voor de studiekosten dienen voorzien te worden in 2024 en 2025 (telkens 10.000 euro).
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aanleg van de wegen- en rioleringswerken in de Heirbaan en Dorekensstraat (actie 46) en geeft goedkeuring aan een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Fluvius, alsook aan het voorzien van de nodige budgetten voor de studiekosten in 2024 en 2025 (telkens 10.000 euro).
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Artikel 2:
De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Fluvius en de dienst Financiën
851.2
De gemeenteraad is bevoegd om het principe voor de uitvoering van de wegen- en rioleringswerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Galmaarden en Fluvius in het kader van de vernieuwing van de riolering in de Nieuwstraat en Stationsstraat, genaamd "Nieuwstraat - Stationsstraat - uitbreiding R/004960", goed te keuren waarbij Fluvius voor deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) zal optreden.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 48
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°
Voor deze werken is in de meerjarenplanning 2020-2025 een actie 47 voorzien: "Weg- en rioleringsproject Stationsstraat".
De nodige budgetten voor de studiekosten zullen worden voorzien in 2024 en 2025.
De geplande wegen- en rioleringswerken in de Stationsstraat en de Nieuwstraat vinden hun oorsprong in het besluit van de gemeenteraad van 5 februari 1991 waarbij het principe werd goedgekeurd voor het project "herwaardering van de stationsomgeving te Galmaarden".
De aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel langs de Stationsstraat en de Nieuwstraat tussen de Tollembeekstraat en de spoorweg van Galmaarden (met inbegrip van afkoppeling oppervlaktewater ter plaatse van Hazendries en Stationsstraat) werd voor de eerste maal opgenomen op het investeringsprogramma van Riobra 2007-2011 (gekend onder dossier B203037, waarvan de gewesttoelagen reeds werden vastgelegd op 13 mei 2003).
De buffering voor dit project was voorzien onder het dossier B207037B waarvan de gewesttoelagen werden vastgelegd op 25 juni 2009.
De gemeente is in dit dossier medeopdrachtgever voor de herinrichtingswerken van de wegenis, zijnde de aanleg van fiets- en voetpaden en de aanleg van parkeervakken waar mogelijk. Voor de fietspaden werd een projectnota opgemaakt die conform werd verklaard op 13 oktober 2009 en waarvoor subsidies uit het Fietsfonds werden aangevraagd. Deze fietspaden zijn gelegen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en, gezien hun ligging aan het station van Galmaarden, een zeer belangrijke schakel in de verdere uitwerking van het gemeentelijk gepland fietspadennetwerk.
Echter door omstandigheden buiten de wil om van de gemeente, enerzijds te wijten aan aanslepende onteigeningen en anderzijds door bufferingseisen die naderhand werden opgelegd door de afdeling Water van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), maar die initieel niet waren voorzien, heeft het project aanzienlijke vertraging opgelopen met als gevolg dat de dossiers B203037 en B207037B werden geschrapt en ook het sinds een aantal jaren ingediende dossier B219037 voor de uitbreiding van de Stationsstraat tot aan de Mark het risico liep om niet meer opgenomen te worden op het gemeentelijk investeringsprogramma 2023, eerste kwartaal (GIP 2023/1) omdat het mogelijk niet meer onder de momenteel van toepassing zijnde criteria zou vallen.
Om die reden werd Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir door de gemeente op 9 augustus 2023 aangeschreven waarin zij werd verzocht om dit dossier, waarvan wij menen dat het moet worden aanzien als een integraal project (oplossen water- en modderoverlast, uitbouwen noodzakelijke buffering/infiltratie waar mogelijk, heraanleg wegenis (reeds jaren in zeer slechte staat, verder uitstel tot heraanleg kan maatschappelijk niet meer verantwoord worden) met ontharding van bepaalde zones, aanleg van fietspaden), ter harte te willen nemen en de door Fluvius opgemaakte motivatienota en beoordeling princiepsvraag ambtelijke commissie, waarin ook de historiek is opgenomen, door te nemen waaruit moet blijken dat het dossier voldoende argumenten omvat om te worden opgenomen in het GIP 2023/1.
Voor wat betreft de buffering zijn er met alle betrokken partijen diverse samenkomsten geweest, ook ter plaatse op het terrein zelf, en is er uiteindelijk een consensus bereikt met de afdeling Land en de dienst Waterlopenbeheer van de VMM, voor de uitbouw van de noodzakelijke buffering (verder doorgedreven buffering/infiltratie zoals zal worden opgelegd via de nieuwe eisen van de Gemeentelijk Stedenbouwkundige Verordening (GSV) Hemelwater is in een dergelijk gebied, gelegen in de vallei van de Mark, onmogelijk waardoor wij riskeren later geen project meer te kunnen indienen).
Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 16 maart 2022 principieel akkoord verklaard met de voorgestelde locaties voor het uitbouwen van bronmaatregelen, zijnde de opgelegde bufferings- infiltratie- en lozingsvoorwaarden, zoals opgenomen in het verslag van 14 december 2021, opgemaakt door Arcadis.
Het ultieme doel is dan ook om de werken te kunnen gunnen in 2025/2026 zodat de eindafrekening kan ingediend worden tegen 2028 waardoor een opname op het GIP 2023/1 essentieel is.
Op 18 september 2023 werd ons door het kabinet van Vlaams minister Demir meegedeeld dat het project werd opgenomen op het goedgekeurde gemeentelijk subsidiëringsprogramma GIP2023/1 (gekend onder dossier B223047).
Voor de studiekosten van dit project is reeds jaren geleden in de meerjarenplanning een actie voorzien (ACT-47) en zijn de nodige budgetten hiervoor voorzien (2023: 10.000 euro). Voor 2024 en 2025 dient eveneens deze studiekost van 10.000 euro te worden voorzien. De raming der werken zal in de loop van 2024 worden begroot wanneer het voorontwerp moet worden ingediend (juni 2024). De uitvoering van de werken moet ten laatste starten tegen 30 juni 2027 om de gewesttoelagen niet te verliezen.
Voor dit project werd door Fluvius een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgesteld genaamd "Nieuwstraat en Stationsstraat - uitbreiding (R/004960)" waarbij Fluvius voor deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten kan optreden als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Deze werkwijze heeft als voordeel dat door de gemeente Galmaarden geen afzonderlijke overheidsopdracht moet worden gevoerd en dat hierdoor de wegenwerken ten laste van de gemeente, buiten het forfait sleufherstel, gelijktijdig met de rioleringswerken kunnen worden uitgevoerd.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aanleg van de wegen- en rioleringswerken volgens gewijzigd concept zoals gekend onder dossier B223047 in de Nieuwstraat en Stationsstraat - uitbreiding en geeft goedkeuring aan een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Galmaarden en Fluvius, alsook aan het voorzien van de nodige budgetten voor de studiekosten in 2024 en 2025 (telkens 10.000 euro).
Met het goedkeuren van deze samenwerkingsovereenkomst vervalt de samenwerkingsovereenkomst van 2 april 2007 waarin ook het Vlaams Gewest als partij was opgenomen.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Artikel 2:
De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Fluvius en de dienst Financiën
851.2
De gemeenteraad is bevoegd om het principe voor de uitvoering van wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Galmaarden en Fluvius in het kader van de aanleg van wegen- en rioleringsinfrastructuur "Sanering restlozingen Galmaarden (R/004794)", goed te keuren waarbij Fluvius voor deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) zal optreden.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 48
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°
Voor deze werken wordt in de meerjarenplanning 2020-2025 een nieuwe actie voorzien: "Sanering restlozingen Galmaarden (R/004794)".
De nodige budgetten voor de studiekosten zullen worden voorzien in 2024 en 2025 (telkens 10.000 euro).
In het kader van de saneringsverplichtingen huishoudelijk afvalwater die de gemeenten hebben (eerste limietdatum 2027) dienen volgende clusters van het zoneringsplan te worden gesaneerd: cluster 117-336 (Repingestraat 42 tot 44), cluster 117-303 (Repingestraat 16 tot 22), cluster 117-283 (Beekstraat), 117-6300 en 117-6064 (Rodestraat 79 tot 90), 117-6060 (Steenberg 3 tot 9), 117-323 en 117-6055 (Vianebaan 60 tot 79), Lindestraat en Bertelbeek, 117-6048 (Waterschaapstraat 5 tot 15).
Voor dit project werd begin dit jaar door Fluvius een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse Milieumaatschappij voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. Onlangs heeft Fluvius bevestiging gekregen dat het project is opgenomen op het gemeentelijk subsidieprogramma 2023 (eerste kwartaal) van de Vlaamse Milieumaatschappij en dat de riolering dan ook kan worden gesubsidieerd op voorwaarde dat het gunningsdossier wordt ingediend vóór oktober 2024 en de werken dus dienen uitgevoerd te worden in 2025.
Voor dit project werd door Fluvius een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgesteld genaamd "Sanering restlozingen Galmaarden (R/004794)" waarbij Fluvius voor deze gezamenlijke opdracht van werken en diensten kan optreden als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Deze werkwijze heeft als voordeel dat door de gemeente Galmaarden geen afzonderlijke overheidsopdracht moet worden gevoerd en dat hierdoor de wegenwerken ten laste van de gemeente gelijktijdig met de rioleringswerken kunnen worden uitgevoerd.
De werken worden in het huidig stadium van voorstudie indicatief geraamd op 1.603.757,53 euro (exclusief BTW) waarvan 1.041.024,62 euro rioleringswerken ten laste van Fluvius en 562.732,90 euro wegeniswerken waarvan 170.791,17 euro ten laste van Fluvius (forfait sleufherstel) en 391.941,73 euro laste van de gemeente.
Aangezien een uitvoering in 2025 niet realistisch is en budgettair voor de gemeente niet haalbaar is zullen enkel de nodige budgetten voor de studiekosten worden voorzien in 2024 en 2025 (telkens 10.000 euro).
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aanleg van de wegen- en rioleringsinfrastructuur "Sanering restlozingen Galmaarden (R/004794)" en geeft goedkeuring aan een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Galmaarden en Fluvius, alsook aan het inschrijven van een nieuwe actie in de meerjarenplanning voor deze werken met de eraan gekoppelde benodigde budgetten voor de studiekosten in 2024 en 2025 (telkens 10.000 euro).
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om:
Artikel 2:
De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Fluvius en de dienst Financiën
155
De gemeenteraad is bevoegd om de beslissing van het college om het Lokaal Bestuur van Galmaarden te laten deelnemen aan het TruStone convenant goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het collegebesluit van 8 november 2023 betreffende het voorstel: deelname aan het TruStone convenant
TruStone is een internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen-convenant voor de natuursteensector dat een samenwerkingsplatform biedt tussen Nederland en Vlaanderen om internationaal de strijd aan te gaan tegen kinderarbeid, voor duurzaamheid en voor gelijke lonen in de natuursteensector. Omdat de lokale besturen een belangrijke afnemer zijn van natuursteen voor de aanleg van dorpspleinen, bestrating en voor gevels van gebouwen kunnen zij zich hierbij gratis aansluiten.
Indien het Lokaal bestuur zich aansluit bij dit initiatief moeten er voortaan clausules opgenomen worden in overheidsopdrachten waar natuursteen bij te pas komt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de deelname aan het TruStone convenant.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord om deel te nemen aan het TruStone convenant.
Artikel 2:
De dienst grondgebiedzaken - infrastructuur bezorgt een afschrift van dit besluit aan het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken.
Ref. 251.2
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland en het beheerscomité vragen om kennis te nemen van het actieplan 2024 en om de begroting 2024 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 2 oktober 2008 houdende de toetreding tot de intergemeentelijke preventiedienst drugs en alcohol Pajottenland
Het budget voor de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland wordt voorzien op jaarbudgetrekening 2024/GBB/0490-00/64301000 (tussenkomst in de exploitatiekosten).
Het beheerscomité heeft geen zelfstandige beslissingsbevoegdheid. Het beheerscomité kan input geven ter advies maar onderstaande punten moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad:
Het beheerscomité en de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland vragen om kennis te nemen van het actieplan 2024 en om de begroting 2024, die als bijlage integraal deel uitmaken van dit besluit, goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2024 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de begroting 2024 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 3:
De dienst vrije tijd - gezondheid bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst financiën en de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Ref. 251.2
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland legt het uitleenreglement voor preventiemateriaal, namelijk alcohol- en drugbrillen en de playstation console, ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 2 oktober 2008 houdende de toetreding tot de intergemeentelijke preventiedienst drugs en alcohol Pajottenland
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland vraagt het uitleenreglement voor preventiemateriaal, namelijk alcohol- en drugbrillen en een playstation console goed te keuren.
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland wil bijdragen tot een optimale preventie rond middelengebruik naar de burgers en verenigingen door materiële ondersteuning. Daartoe wordt dit extra preventiemateriaal ter beschikking gesteld via de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland voor jeudgdiensten, scholen en jeugdverenigingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het uitleenreglement voor de preventiematerialen alcohol- en drugbrillen en een playstation console goed.
Artikel 2:
De dienst vrije tijd - gezondheid bezorgt een kopie van dit besluit aan de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Ref. 202
Pajottenland+ legt het ontwerp voor van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajottenland+ voor de uitbating van het mobiel podium.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 29 december 2015 over de samenwerkingsovereenkomst stalling en beheer mobiel podium
Pajottenland+ vraagt het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Gooik en Pajottenland+ voor de uitbating van het mobiel podium goed te keuren.
Het mobiel podium blijft eigendom van Pajottenland+, maar zal uitgebaat worden door de gemeente Gooik.
De overeenkomst treedt in werking vanaf 1 januari 2024 en eindigt automatisch op 31 december 2028. Bij het eindigen van de samenwerkingsovereenkomst zal het mobiel podium eigendom worden van de gemeente Gooik.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajottenland+ voor de uitbating van het mobiel podium, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2:
De dienst vrije tijd bezorgt een kopie van dit besluit aan Pajottenland+.
9:81
ILvA vraagt voor haar bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 432
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Rita Paindavin, wonende te Avondvrede 3 te 1570 Galmaarden en de heer Ludo Persoons, wonende te Kasteelstraat 26 te 1570 Vollezele, werden aangeduid als volmachtdragers van de gemeente Galmaarden op de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA voor de gehele legislatuur 2019-2024.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA (opdrachthoudende vereniging).
De gemeente Galmaarden werd via uitnodigingsbrief van 25 oktober 2023 van ILvA uitgenodigd tot het bijwonen van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 in de maatschappelijke zetel van de vereniging te Erembodegem.
De agenda werd als volgt samengesteld:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (artikel 432 - DLB)
2. Samenstelling van het bureau (artikel 38)
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering (artikel 6)
4. Goedkeuren actieplan en budget 2024
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de punten vermeld op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van ILvA van 12 december 2023 goed.
Artikel 2:
De aangestelde volmachtdragers, mevrouw Rita Paindavin en de heer Ludo Persoons, worden gemandateerd om op bovengenoemde vergadering te handelen en te beslissen overeenkomstig onderhavig voorstel.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan ILvA.
9:81
Haviland Intercommunale IgSv vraagt om voor de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer de heer Patrick Decat, Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Gunther De Smedt, Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, werden aangeduid als volmachtdragers voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur 2019-2024
Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 van Haviland: buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023:
- goedkeuring statutenwijzigingen
- bepalen van het mandaat van de vertegenwoordigers van het OCMW
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De gemeente Galmaarden werd per brief van 16 oktober 2023 opgeroepen om kennis te willen nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale die op 13 december 2023 plaatsheeft in Asse-Zellik.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering omvat volgende punten:
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland IgSv van 13 december 2023 goed.
Artikel 2:
De heer Patrick Decat (effectief vertegenwoordiger), Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Gunther De Smedt (plaatsvervangend), Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, worden gemandateerd om op bovengenoemde vergadering van Haviland IgSv te handelen en te beslissen overeenkomstig artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland , Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik.
9:81
De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 441
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2023 van PBE worden aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.
Indien de jaarnota aanleiding geeft tot vragen aan de betrokken bestuurder, zal deze tijdens een volgende vergadering worden uitgenodigd voor een mondelinge toelichting.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2023 van PBE.
9:81
De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 441
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2023 van Riobra wordt aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.
Gemeentelijke vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur, de heer Ludo Persoons licht de stukken toe aan de gemeenteraad.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2023 van Riobra.
9:81
De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 441
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2023 van Fluvius West wordt aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2023 van Fluvius West.
De gemeenteraad is bevoegd tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de dienstenopdracht organisatie van schoolbusvervoer voor de gemeentelijke basisscholen tot en met schooljaar 2024-2025.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
De schoolbussen die het lokaal bestuur inzet voor het vervoer van leerlingen voor schoolse activiteiten (zwemmen en uitstappen) zijn ondertussen van hogere leeftijd en aan vervanging toe.
De aankoop van een autobus is een grote investering. Bovendien lopen de wachttijden voor nieuwe autobussen na bestelling lang op, tot midden 2025.
Om deze tijd te overbruggen en met de gemeenten Gooik en Herne een gemeenschappelijk strategie uit te werken wordt er geopteerd voor de huur van bussen vanaf 1 april 2025 tot het einde van het schooljaar 2024-2025. Het bestek staat toe om de opdracht aansluitend nog maximaal voor 1 jaar te verlengen.
De opdrachtdocumenten maken als bijlage deel uit van dit besluit.
Er wordt geopteerd voor een prijsvraag bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het bestek worden 2 percelen onderscheiden:
Perceel 1: Busvervoer schoolzwemmen
Het busvervoer (heen en terug) tijdens het schooljaar van de leerlingen van de gemeentelijke scholen naar het zwembad van Geraardsbergen, Het Gaversbad, Domein De Gavers, Onkerzelestraat 280, 9500 Geraardsbergen
Perceel 2: Busvervoer schooluitstappen
Het busvervoer (heen en terug) van de leerlingen van de gemeentelijke basisscholen voor allerhande uitstappen.
Beide percelen worden op 3 criteria beoordeeld:
Prijs
Kwaliteit en flexibiliteit van dienstverlening
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten en de indicatieve raming voor de organisatie van schoolbusvervoer voor de gemeentelijke basisscholen tot en met schooljaar 2024-2025 goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2:
Het college wordt gelast om deze opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Veerle Dero
voorzitter raad