De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025, deel OCMW, vast.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77, 78, 3°, 249-256, 257, 259, 285-288, 330-334
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 houdende strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 december 2020 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 werd afgesloten met volgende saldi:
beschikbaar budgettair resultaat:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.383.511 euro | 7.228.073 euro | 4.107.843 euro | 1.949.648 euro | 828.281 euro | 1.095.187 euro |
autofinancieringsmarge:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
1.316.542 euro | 295.349 euro | 126.903 euro | 323.385 euro | 420.352 euro | 511.868 euro |
gecorrigeerde autofinancieringsmarge:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
1.296.279 euro | 327.778 euro | 181.900 euro | 443.146 euro | 576.839 euro | 699.220 euro |
Het advies van het managementteam van 29 november 2021.
De beleids- en beheerscyclus (BBC2020) werd algemeen ingevoerd op 1 januari 2020.
Het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 dat zoals voorgeschreven bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, de toelichting en documentatie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
De jaarrekening 2020 werd vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2021.
Met deze aanpassing wordt de strategische en financiële situatie geactualiseerd. De budgetten voor 2022 worden hiermee vastgesteld en uitvoerbaar verklaard. De wijzigingen werden verder gemotiveerd in het bijgevoegde document.
De aanpassing van het meerjarenplan heeft als journaalvolgnummer 140629.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (OCMW) vast.
Artikel 2:
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 wordt volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Artikel 3:
De toezichthoudende overheid zal in kennis gesteld worden volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient het toewijzingsreglement, huurovereenkomst en huishoudelijk reglement met betrekking tot de uitbating als seniorenwoningen goed te keuren
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77-78, 285-288, 330-334
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019
Het besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers met als bijlage 10 groepen van assistentiewoningen.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 maart 2017 houdende aanvraag van een aanmelding als assistentiewoning
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2021 tot uitbating van Akkerwinde als seniorenwoningen vanaf 1 januari 2022
Aangemelde groepen van assistentiewoningen die op 31 december 2021 geen ontvankelijke erkenningsaanvraag hebben ingediend, kunnen niet langer als groep van assistentiewoningen uitgebaat worden. De raad voor maatschappelijk welzijn besliste om de flats vanaf 1 januari 2022 uit te baten als seniorenwoningen.
Aangemelde assistentiewoningen vielen volgens de huidige regelgeving al onder de huurwetgeving. In onze huurovereenkomst en huishoudelijk reglement dienen alle verwijzingen naar de uitbating als assistentiewoning verwijderd te worden. De werking blijft in principe behouden, enkel het noodoproepsysteem dient te worden geëvalueerd en aangepast.
Er is nood aan een apart toewijzingsreglement dat duidelijk stelt dat onze flats voorbehouden worden voor senioren met voorrang voor eigen inwoners om volgende redenen:
Inhoudelijk verandert er hierdoor niets aan de werkwijze qua toewijzing en beheer wachtlijst die nu al vastlag in ons kwaliteitshandboek.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het toewijzingsreglement, de huurovereenkomst en het huishoudelijk reglement met betrekking tot de uitbating als seniorenwoningen, die als bijlage integraal deel uitmaken van dit besluit, goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel tot oprichting van een collectieve autonome dagopvang in Vollezele in samenwerking met Welzijnskoepel West-Brabant
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77-78, 41, 285-288, 330-334, artikel 475 en volgende
Het decreet betreffende de woonzorg van 15 februari 2019
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers van 28 juni 2019
De statuten van de welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant
Het besluit van het vast bureau van 12 mei 2021 tot het uitvoeren van een behoeftenonderzoek over de oprichting van een C(A)DO
Het decreet van 19 juni 2020 tot het nemen van dringende maatregelen m.b.t. de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en m.b.t. de armoedebestrijding n.a.v. de COVID-19 pandemie
Deze investeringskost voor de infrastructuurwerken werd voorzien in de meerjarenplanaanpassing van 21 december 2021. Deze investeringskost wordt geboekt onder 2022/ACT-150/0954-00/22100007/VB/IP-GEEN
De inrichtingskosten (meubilair, media, keukengerei) zijn ten belope van 5502 euro ten laste van OCMW Galmaarden. De rest wordt gedragen via de werkingssubsidies voor het CDO.
In de gemeente is er nog een saldo beschikbaar van de subsidies ontvangen van de Vlaamse Overheid voor armoedebestrijding. Dit is opgenomen onder het exploitatiebudget 2021/ACT-140/0909-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De personeelskosten:
De kosten voor maaltijden, drank, extra activiteiten worden integraal doorgerekend aan de cliënten.
In het algemeen worden negatieve resultaten voor een bepaalde dienstverlening via een vooraf in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel goedgekeurde verdeelsleutel doorgerekend aan de deelgenoten die gebruik maken van die specifieke dienstverlening.
De nodige kredieten zijn voorzien in de aanpassing van de meerjarenplanning onder actie 150 - AP-3: De sociale dienstverlening wordt vermaatschappelijkt.
Gunstig advies van de seniorenraad in zitting van 10 juni 2021.
Ouderen blijven zolang mogelijk thuis wonen en met het toenemende aantal thuiswonende ouderen neemt ook het aantal mantelzorgers toe. Een centrum voor dagopvang (CDO) biedt overdag professionele opvang aan ouderen en zorgbehoevenden. Het is geen rusthuis of kortverblijf, 's avonds gaat men gewoon weer naar huis. Wel kan een CDO de opvang en zorg tijdelijk overnemen van de mantelzorgers of thuisdiensten. Het kan een oplossing zijn voor alleenwonende senioren die thuis niet elke dag professionele ondersteuning krijgen of nood hebben aan gezelschap.
De oprichting van een CDO ressorteert onder het AP-3: De sociale dienstverlening wordt vermaatschappelijkt.
De programmatie van de Vlaamse overheid voorziet de mogelijkheid van de oprichting van één erkend en gesubsidieerd centrum voor dagopvang in Galmaarden. Tot op heden is deze programmatie niet ingevuld.
Om een centrum voor dagopvang op te richten en erkend te krijgen, is de samenwerking met een erkende dienst voor gezinszorg vereist. Galmaarden maakt deel uit van de welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant. De dienst gezinszorg van de Welzijnskoepel, waar Galmaarden deel van uitmaakt, is zo een erkende dienst. Welzijnskoepel West-Brabant mag en kan dus een CDO uitbaten.
De gemeenschappelijke ruimte van de gemeentelijke assistentiewoningen in de Steenstraat (Vollezele) is een geschikte locatie om een CDO in te huisvesten, mits een aantal infrastructurele ingrepen. De voornaamste zijn: de installatie van een keuken en het aanbrengen van afscheidingswanden. Een eerste kostenraming leert dat deze kosten haalbaar zijn binnen de meerjarenplanning.
Uit de bevraging van de bevolking (via enquêtes bij de doelgroep 65+, gekende mantelzorgers en cliënteel gezinszorg van de Welzijnskoepel) en het overleg met de seniorenraad, blijkt duidelijk dat er een draagvlak is voor de oprichting een CDO.
De overeenkomst bevat de algemene afspraken over taakverdeling en tenlastename van kosten. Mits het verkrijgen van een voorafgaandelijke vergunning voor het CDO zal er nadien een gedetailleerde samenwerkingsovereenkomst en huishoudelijk reglement opgemaakt worden.
Vorig jaar ontving de gemeente een subsidie van 10.682 euro van de Vlaamse overheid om de uitdagingen op het vlak van lokale armoedebestrijding ten gevolge van de COVID19-pandemie aan te gaan. Het OCMW stelt voor om een deel van deze middelen te besteden aan de kwetsbare categorie van zorgbehoevenden. Een individuele toelage aan alle zorgbehoevenden was niet mogelijk gezien de Vlaamse overheid geen individuele gegevens van de begunstigden van de verschillende zorgbudgetten ter beschikking stelt zoals dit wel kon voor de begunstigden van een sociale toeslag groeipakket. Het OCMW betaalt wel mantelzorgtoelagen uit, maar bereikt hiermee nog altijd niet iedereen. Een investering in het CDO komt de doelgroep structureel en op algemene wijze ten goede. Over de aanwending van deze subsidie dient de gemeenteraad als begunstigde een beslissing te nemen.
In het vroegere woonzorgdecreet werd “Collectieve Autonome DagOpvang”, afgekort als CADO, gebruikt. In het nieuwe decreet is daar geen sprake meer van. Daar spreekt men van Centra voor dagopvang, die we afkorten als CDO.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om samen met de Welzijnskoepel West-Brabant een centrum voor dagopvang op te richten in het gebouw van de assistentiewoningen Akkerwinde in de Steenstraat 9a te Vollezele, op voorwaarde van het verkrijgen van een voorafgaandelijke vergunning, erkenning en subsidiëring door de Vlaamse overheid.
Artikel 2:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de princiepsovereenkomst tot oprichting van een centrum voor dagopvang tussen Welzijnskoepel West-Brabant en OCMW Galmaarden goed.
Artikel 3:
De aanwending van de subsidie van de Vlaamse overheid om de uitdagingen op het vlak van lokale armoedebestrijding ten gevolge van de COVID19-pandemie aan te gaan dient door de gemeenteraad als begunstigde te worden goedgekeurd.
Artikel 4:
De dienst interne zaken bezorgt een kopie van deze beslissing aan de Welzijnskoepel West-Brabant, Kapelleveld 8 te 1742 Ternat.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de kilometervergoeding voor de vrijwillige chauffeurs van de minder mobielen centrale te verhogen naar 0,37 euro per kilometer vanaf 1 januari 2022
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77-78, 285-288, 330-334
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 september 2020
De kilometervergoeding wordt door de chauffeur aangerekend aan de gebruikers van de minder mobielen centrale.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 september 2020 werd de overeenkomst voor de minder mobielen centrale goedgekeurd en werd de kilometervergoeding die de leden betalen aan de vrijwillige chauffeurs vastgelegd op 0,35 euro per kilometer.
Sinds die datum zijn de brandstofprijzen enorm gestegen. Het is aangewezen om hier rekening mee te houden bij de vaststelling van het tarief.
De minder mobielen centrale wordt georganiseerd in samenwerking met Taxistop, de algemene richtlijn is een minimum van 0,30 euro per kilometer en een maximum van 0,3707 euro per kilometer (van 1 juli 2021 tot 30 juni 2022), dit laatste is ook het bedrag dat als maximum fiscaal aanvaard wordt als reële onkostenvergoeding voor de chauffeurs.
Het vast bureau stelt voor om de vergoeding vast te stellen op 0,37 euro per kilometer.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn verhoogt de kilometervergoeding voor de vrijwillige chauffeurs van de minder mobielen centrale naar 0,37 euro per kilometer vanaf 1 januari 2022 en past dit bedrag aan in de overeenkomst met de gebruikers.
Artikel 2:
De dienst thuisdiensten en ouderenzorg bezorgt een kopie van deze beslissing aan het Centrum voor Positieve Aanwending (Taxistop), en aan de chauffeurs en gebruikers van de minder mobielen centrale.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd een kledingwinkel op te richten en het reglement met betrekking tot de werking ervan goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77-78, 285-288, 330-334
Het OCMW krijgt regelmatig (tweedehands) kleding en accessoires aangeboden door particulieren of winkels. Vroeger organiseerde het OCMW twee maal per jaar een kledingbeurs in de Willem Tell waarop deze tweedehandse kleding, die geschonken werd aan het OCMW, gratis werd aangeboden aan de cliënten van het OCMW.
Door de coronamaatregelen kon deze beurs de laatste jaren niet meer doorgaan. Op vraag van de sociale dienst is er in het Sociaal Huis een ruimte vrijgemaakt waarin deze kledij netjes opgeborgen is en onder "winkelformule" kan worden aangeboden.
Voor het sorteren van kleding en het begeleiden van cliënten tijdens hun bezoek aan de winkel wil het OCMW een beroep doen op vrijwilligers.
Dit initiatief kadert in de strijd tegen (kans)armoede en stimuleert het duurzaam gebruik van kleding.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om een kledingwinkel op te richten in het sociaal huis waar tweedehandskleding gratis kan aangeboden worden aan cliënten van het OCMW.
Artikel 2:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement met betrekking tot de kledingwinkel als volgt goed:
REGLEMENT MET BETREKKING TOT DE KLEDINGWINKEL
Artikel 1: Situering en doelstelling
Het OCMW wenst met de kledingwinkel in het Sociaal Huis personen die hieraan nood hebben te voorzien van tweedehandskleding,-schoenen,-accessoires en andere benodigdheden. De kledingwinkel wordt opgericht ter bestrijding van (kinder)armoede.
Artikel 2: Doelgroep
Enkel personen voor wie OCMW Galmaarden bevoegd is komen in aanmerking. Zij dienen zich in één van volgende situaties te bevinden:
Artikel 3: Beslissing
De beslissing om personen uit te nodigen naar de kledingwinkel wordt genomen door de maatschappelijk werker. Deze beslissing is gestaafd op basis van een sociaal onderzoek naar de financiële situatie van de aanvrager.
Het sociaal onderzoek kan reeds eerder plaatsgevonden hebben binnen het kader van de aanvragen tot bekomen van het recht op maatschappelijke integratie en de aanvragen maatschappelijke dienstverlening.
Het recht op toegang tot de kledingwinkel wordt jaarlijks herzien. De toegang wordt vervroegd beëindigd in volgende gevallen:
Maandelijks wordt de lijst met begunstigden ter kennisgeving voorgelegd aan het BCSD.
Artikel 4: Aanbod
Het OCMW doet beroep op schenkingen van particulieren of winkels. Draagbare kleding, schoenen en accessoires in nieuwe of goede staat kunnen tijdens de openingsuren, en na afspraak met het onthaal op het telefoonnummer 054 89 04 70, worden binnengebracht op het Sociaal Huis. Zaken die niet proper of niet bruikbaar zijn, worden niet aanvaard.
Artikel 5: Vrijwilligers
De werking van de kledingwinkel wordt ondersteund door vrijwilligers.
De vrijwilligers staan in voor het sorteren van de ontvangen kleding en aanverwante zaken of de coördinatie ervan. Zij begeleiden ook de bezoeken aan de kledingwinkel.
Artikel 6: Werking
Het volledige aanbod in de kledingwinkel is gratis. Er mag onbeperkt kledij meegenomen worden maar enkel voor de leden van het gezin.
Voor een bezoek aan de kledingwinkel wordt vooraf een afspraak gemaakt aan het onthaal of via de maatschappelijk werker van het OCMW. De afspraken worden ingegeven in de elektronische agenda die hiervoor intern ter beschikking is gesteld.
Bij zijn/haar eerste bezoek krijgt de begunstigde een klantenkaartje waarop staat wanneer hij/zij is langsgekomen. Op het kaartje worden de bezoekdata aangevuld. In totaal mag er één maal per maand gebruik gemaakt worden van de kledingwinkel als het gezin maximaal vier leden telt en twee keer per maand als er meer gezinsleden zijn.
Een bezoek aan de kledingwinkel van OCMW Galmaarden duurt maximaal een half uur per gezinslid en in totaal nooit meer dan twee uur.
Er is steeds een vrijwilliger of een personeelslid aanwezig tijdens het bezoek
Artikel 7: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de provinciegouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële jaar 2020 van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Galmaarden.
MONDELINGE VRAGEN
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting werden goedgekeurd.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kristof Andries
algemeen directeur
Gunther De Smedt
voorzitter raad