637.05
De gemeenteraad wordt gevraagd het Energie- en Klimaatactieplan (SECAP) in kader van het Burgemeestersconvenant 2030 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het Vlaams Klimaatplan 2013 - 2020
Het provinciaal Klimaatbeleidsplan Vlaams-Brabant
De gemeenteraadsbeslissing van 1 juli 2014 betreft de ondertekening van Het burgemeestersconvenant (coM 2020)
De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020 betreft de ondertekening van Het burgemeestersconvenant (coM 2030)
De gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2020 betreft de goedkeuring voor de opmaak van een energie- en klimaatactieplan (SECAP) in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Bever, Herne, Gooik, Pepingen en Lennik
Voor de uitvoering van de acties uit het Energie- en Klimaatactieplan 2030 is er budget voorzien en wordt geboekt onder jaarbudgetrekening 350-00/61310030 (ACT-67)
Op 9 december 2019 keurde de Vlaamse Regering het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030 goed. De Vlaamse overheid stimuleert de lokale overheden om de 2030-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid.
In het provinciaal klimaatsbeleidsplan 2040 stelt de Provincie Vlaams-Brabant dat ze samen met steden en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040.
Op 7 november 2019 keurde de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant het Provinciaal Klimaatactieprogramma 2020-2025 goed. Dit programma voorziet onder meer in de ondersteuning van de steden en gemeenten bij het uitwerken en uitvoeren van hun lokaal klimaatbeleid.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 24 september 2019 werd er beslist om het Vlaams-Brabants Klimaatsengagement tijdens een gezamenlijk officieel ondertekeningsmoment op 18 oktober 2019 te ondertekenen.
Door het ondertekenen van dit engagement verbindt de gemeente zich om samen met de provincie Vlaams-Brabant, het intergemeentelijke samenwerkingsverband zoals Haviland en de andere lokale besturen te werken aan een sterk en doorgedreven klimaatbeleid.
In zitting van 1 juli 2014 besliste de gemeenteraad om het burgemeestersconvenant 2020 te ondertekenen.
In zitting van 25 februari 2020 keurde de gemeenteraad de opmaak van een energie- en klimaatactieplan (SECAP) in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Bever, Herne, Gooik, Pepingen en Lennik goed.
In uitvoering hiervan werd de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant betreffende het opstellen van een gemeentelijke energie- en klimaatactieplan (SECAP) in uitvoering van het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekend.
In zitting van 24 november 2020 keurde de gemeenteraad de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 (coM2030) goed.
Hiermee engageert de gemeente Galmaarden zich om:
In zitting van 26 oktober 2021 keurde de gemeenteraad de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 goed. De doelstellingen en acties van het LEKP vallen volledig binnen het Energie- en Klimaatactieplan.
Het Energie- en Klimaatactieplan omschrijft waartoe de gemeente Galmaarden zich engageert. (zie bijlage)
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het Energie- en Klimaatactieplan 2030 goed
Artikel 2:
Het goedgekeurde Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en ingediend bij de Europese Commissie via https://myconvenant.eumayors.eu/
Ref. 571.31-G
De gemeenteraad is bevoegd om de meeruitgave voor Perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) van de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting Baljuwhuis en omgevingswerken" goed te keuren zodat de opdracht kan worden gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018 houdende herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: verlenen van een in-house opdracht aan Haviland Intercommunale IGSV voor een begeleidingsopdracht voor het aanstellen van een ontwerpteam en goedkeuren van de overeenkomst
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2020 houdende goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze projectstudie Sint-Pieterskerk Galmaarden
Het collegebesluit van 31 maart 2021 houdende herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: kwalitatieve selectie uit te nodigen ontwerpers - beperkte procedure
Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 houdende herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: goedkeuring van het technisch bestek met projectdefinitie
Het collegebesluit van 29 september 2021 houdende herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: goedkeuring gunning ontwerpstudie aan B-ILD ARCHITECTS BV, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2021 houdende verlenen van een in-house opdracht aan Haviland intercommunale IGSV met betrekking tot de dienstverlening projectregie voor de herbestemming van de Sint-Pieterskerk, omgevingswerken en gedeelte Baljuwhuis op het Marktplein
Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2022 houdende goedkeuren principe en samenwerkingsovereenkomst tussen gemeentebestuur en Fluvius System Operator cv met betrekking tot de aanleg rioleringsinfrastructuur Kammeersweg in kader van project "herbestemming van de Sint-Pieterskerk" waarbij de gemeente als opdrachtgevend bestuur optreedt voor de uitvoering van de werken
Het gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 houdende het goedkeuren van het aanbestedingsdossier (plannen, lastvoorwaarden en ramingen) zoals voorzien in het bestek met nr. 10538, opgesteld door de ontwerper TM Bressers-B-ILD, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel en vaststellen gunningswijze
Het collegebesluit van 7 juni 2023 houdende het verlenen van een omgevingsvergunning met voorwaarden voor het herbestemmen van de Sint-Pieterskerk gelegen Kammeersweg 2, de gedeeltelijke herinrichting van het Baljuwhuis gelegen Kammeersweg 2A en de herinrichting van de aansluitende omgeving
De kredieten voor deze opdracht zijn voorzien in budgetcode 2024/ACT-123/0119-01/22100007/GEMEENTE/CBS/IP-16 van het meerjarenplan 2020-2025.
In zitting van de gemeenteraad van 30 mei 2023 werd goedkeuring verleend aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting Baljuwhuis en omgevingswerken" zoals beschreven in het bestek met nr. 10538, opgemaakt door TV Bressers-B-ILD, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel op 10 mei 2023.
De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De aankondiging van deze opdracht 2023-522369 werd door Haviland Intercommunale op 2 juni 2023 gepubliceerd op nationaal niveau.
Aangezien de raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt werd de aankondiging van deze opdracht 2023/S 108-339471 op 7 juni 2023 door Haviland Intercommunale gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 14 september 2023 om 11.00 uur te bereiken. De verbintenistermijn van 180 kalenderdagen eindigt op 27 februari 2024.
Voor Perceel 1 werden 3 offertes ontvangen:
Op 9 oktober 2023 werd het verslag van nazicht van de offertes voor Perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) opgesteld door de ontwerper, Haviland Intercommunale.
Uit het verslag van nazicht blijkt dat de offerte van de meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde COMBINATIE WYCOR - VERSTRAETE VANHECKE, Biezeweg 6 te 9230 Wetteren, een nagerekend en verbeterd offertebedrag van 6.635.254,46 € exclusief btw of 8.028.657,90 € inclusief 21% btw heeft. Dat is een overschrijding van het geraamde bedrag met 13,61%.
Deze overschrijding is voornamelijk terug te vinden in het deel "Technieken". De eenheidsprijzen voor dit onderdeel lagen bij de 3 offertes merkelijk hoger dan de raming opgemaakt door het studiebureau. De bieders wijten dit aan de schommelende prijzen, die tot op vandaag moeilijk in te schatten zijn.
Ook het gedeelte "Restauratie" is in de offertes hoger dan geraamd. Hier worden vooral de prijsstijgingen van de bouwmaterialen opgemerkt.
Voor de uitvoering van dit deel kan bekeken worden of er alternatieve materialen kunnen gebruikt worden in afstemming met onroerend erfgoed.
Een aantal posten in de raming worden in optie genomen. Tijdens het uitvoeren van de werken kunnen deze opties al dan niet worden gelicht. Dit gaat om een bedrag van om en bij de 250.000 euro (excl. btw)
Er werd al een premie door het agentschap Onroerend Erfgoed toegekend van 1.140.729,17 euro.
Er zijn nog 2 extra premies in aanvraag die in totaal nog 332.000,00 euro kunnen opleveren.
Alvorens het college van burgemeester en schepenen tot gunning van deze opdracht kan overgaan, dient de geplande meeruitgave door de gemeenteraad te worden goedgekeurd aangezien deze de wettelijke 10%-regel overschrijdt.
De gemeenteraad gaat akkoord met de meeruitgave van 13,61% zodat Perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) kan gegund worden aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde COMBINATIE WYCOR - VERSTRAETE VANHECKE, Biezeweg 6 te 9230 Wetteren, op voorwaarde dat een visum wordt verkregen van de financieel directeur.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de meeruitgave van 13,61% zodat Perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) alvorens de opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder op voorwaarde dat een visum wordt verkregen van de financieel directeur.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast om de gunningsprocedure verder te doorlopen.
Ref. 863.1
De gemeenteraad is bevoegd om de ontwerpplannen, de meetstaat en de raming voor het aanleggen van een toegangsweg en het inrichten van parkeerplaatsen gelegen Marktplein 13 te 1570 Galmaarden goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 10°, 285-288, 330-334
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Het raadsbesluit van 23 februari 2021 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021 - 2024 tussen de gemeente en Haviland"
Het raadsbesluit van 23 augustus 2022 betreffende de aankoop van het onroerende goed gelegen Marktplein 13, 1570 Galmaarden
Het collegebesluit van 28 juni 2023 betreffende het toewijzen van de opdracht voor de opmaak van het sloopdossier van het gebouw Marktplein 13 aan architect Mathias Desmecht van ODA Architecture BV
Het raadsbesluit van 25 juli 2023 betreffende de principiële goedkeuring voor het slopen van het gebouw Marktplein 13 en inrichten parkeerplaatsen op achterliggende gedeelte
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in de jaarbudgetrekening 2024/ACT-160/0119-01/22200007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
In zitting van 25 juli 2023 gaf de gemeenteraad zijn principiële goedkeuring voor het slopen van het gebouw Marktplein 13 te 1570 Galmaarden en het inrichten van parkeerplaatsen op het achterliggende gedeelte.
Dit omdat tijdens de werken voor de heropbouw van de Sint-Pieterskerk het kerkplein als werfzone zal worden ingericht. Hierdoor zullen de parkeerplaatsen op het kerkplein tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Ook na het uitvoeren van de omgevingswerken rond de kerk zullen er minder parkeerplaatsen overblijven, waardoor er nood zal zijn aan extra openbare parkeerplaatsen in de buurt.
De parkeerplaatsen zullen aansluiten met de reeds bestaande parking en wegenis aan het Sociaal Huis.
De wagens zullen inrijden langs Marktplein 17 en uitrijden langs Marktplein 13.
Daardoor wordt ook het probleem van het in- en uitrijden in de smalle doorgang naast het gemeentehuis opgelost.
Doordat de parkeerplaatsen op het achterliggende gedeelte van het perceel zullen worden ingericht blijven de mogelijke toekomstperspectieven voor bebouwing van het voorste gedeelte van het perceel behouden.
De ontwerpplannen voor het aanleggen van een toegangsweg en het inrichten van parkeerplaatsen gelegen Marktplein 13 te 1570 Galmaarden werd in gezamenlijk overleg tussen de ontwerper, zijnde Haviland Intercommunale, en de gemeente uitgewerkt.
Dit na het inwinnen van adviezen van de interne preventiedienst, Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, de brandweer, de lokale politie Pajottenland, de dienst Mobiliteit, de dienst Omgeving.
De herinrichtingswerken voor de parking zullen worden uitgevoerd via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen.
Door Haviland Intercommunale werd een raming opgemaakt, gebaseerd op de beschikbare posten van het structureel onderhoudsbestek gemeentewegen, waaruit blijkt dat de werken kunnen worden geraamd op 190.273,95 euro (exclusief BTW) of 230.231,48 euro (inclusief BTW).
De gemeenteraad beslist om de ontwerpplannen, de meetstaat en de raming goed te keuren en de uitvoering van de herinrichtingswerken te laten verlopen via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om de ontwerpplannen, de meetstaat en de raming, opgemaakt door Haviland Intercommunale op 2 oktober 2023, voor het inrichten van een toegangsweg en parkeerplaatsen gelegen Marktplein 13 te 1570 Galmaarden goed te keuren.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist om de uitvoering van de herinrichtingswerken te laten verlopen via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het laten uitvoeren van de werken via de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale voor structurele onderhoudswerken aan gemeentewegen.
Artikel 4:
De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland Intercommunale en de dienst Financiën.
Ref. 863.1
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het goedkeuren van de opdrachtdocumenten en indicatieve raming voor de opdracht "Slopen gebouw gelegen Marktplein 13 te 1570 Galmaarden".
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42
Het raadsbesluit van 23 augustus 2022 betreffende de aankoop van het onroerende goed gelegen Marktplein 13, 1570 Galmaarden
Het collegebesluit van 28 juni 2023 betreffende het toewijzen van de opdracht voor de opmaak van het sloopdossier van het gebouw Marktplein 13 aan architect Mathias Desmecht van ODA Architecture BV
Het raadsbesluit van 25 juli 2023 betreffende de principiële goedkeuring voor het slopen van het gebouw Marktplein 13 en inrichten parkeerplaatsen op achterliggende gedeelte
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in de jaarbudgetrekening 2024/ACT-160/0119-01/22200007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
In zitting van 25 juli 2023 gaf de gemeenteraad zijn principiële goedkeuring voor het slopen van het gebouw Marktplein 13 te 1570 Galmaarden en het inrichten van parkeerplaatsen op het achterliggende gedeelte.
Dit omdat tijdens de werken voor de heropbouw van de Sint-Pieterskerk het kerkplein als werfzone zal worden ingericht. Hierdoor zullen de parkeerplaatsen op het kerkplein tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Ook na het uitvoeren van de omgevingswerken rond de kerk zullen er minder parkeerplaatsen overblijven, waardoor er nood zal zijn aan extra openbare parkeerplaatsen in de buurt.
De parkeerplaatsen zullen ontsluiten met de reeds bestaande parking en wegenis aan het Sociaal Huis.
De wagens zullen inrijden langs Marktplein 17 en uitrijden langs Marktplein 13.
Daardoor wordt ook het probleem van het in- en uitrijden in de smalle doorgang naast het gemeentehuis opgelost.
Doordat de parkeerplaatsen op het achterliggende gedeelte van het perceel zullen worden ingericht blijven de mogelijke toekomstperspectieven voor bebouwing van het voorste gedeelte van het perceel behouden.
In het kader hiervan werd voor de opdracht voor het slopen van het gebouw gelegen Marktplein 13 te 1570 Galmaarden een bestek met nr. L2023-070/sloop opgesteld door de dienst Infrastructuur.
De opdracht omvat het uitvoeren van plaatsbeschrijvingen, afsluiten van een ABR-polis, het reinigen en verwijderen van een gastank en de afbraakwerken.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 24.793,38 euro exclusief BTW of 30.000,00 euro inclusief 21% BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad keurt de indicatieve raming en de opdrachtdocumenten zoals vastgesteld in het bestek met nr. L2023-070/sloop goed en stelt de plaatsingsprocedure vast, zijnde de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om de opdrachtdocumenten en de indicatieve raming ten belope van 24.793,38 euro exclusief BTW of 30.000,00 euro inclusief 21% BTW voor de opdracht "Slopen gebouw gelegen Marktplein 13 te 1570 Galmaarden", opgesteld door de dienst Infrastructuur goed te keuren.
Artikel 2:
De gemeenteraad gelast het college van burgmeester en schepenen om de opdracht te plaatsen na de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
856.2
Het college vraagt de gemeenteraad akkoord te gaan met het bestek 2023-072 voor de opdracht "Leveren van kindercolumbariums, sterretjeszerken en urnenmonumenten voor kinderen en volwassenen voor de verschillende begraafplaatsen in de gemeente Galmaarden”
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, 10°, 285-288, 330-334
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet)
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°
De kredieten voor deze opdracht worden voorzien onder de jaarbudgetrekening 2024/GBB/0990-00/22200007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Na de duurzame heraanleg van de begraafplaatsen wenst het bestuur voor een uniforme inrichting te kiezen, gebaseerd op het ontwerp van architect Malengier.
In het kader van de opdracht “Leveren van kindercolumbariums, sterretjeszerken en urnenmonumenten voor kinderen en volwassenen voor de verschillende begraafplaatsen in de gemeente Galmaarden” werd een bestek met nummer 2023-072 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken - infrastructuur.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
▪ Perceel 1 Kindercolumbariums en kinderurnenmonumenten, raming: 18.000,00 euro exclusief BTW of 21.780,00 euro inclusief BTW
▪ Perceel 2 Sterretjesweide, raming: 7.000,00 euro exclusief BTW of 8.470,00 euro inclusief BTW
▪ Perceel 3 Urnenmonument voor volwassenen, raming: 105.000,00 euro exclusief BTW of 131.250,00 euro inclusief BTW
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 130.000,00 euro exclusief BTW of 161.500,00 euro inclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Aan de gemeenteraad zal worden gevraagd het bestek met nummer 2023-072 en de gunningswijze goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten en de indicatieve raming ten bedrage van 130.000 euro (exclusief BTW) voor de opdracht “Leveren van kindercolumbariums, sterretjeszerken en urnenmonumenten voor kinderen en volwassenen voor de verschillende begraafplaatsen in de gemeente Galmaarden”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken - infrastructuur goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om deze opdracht te plaatsen via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
877.5_VIP
In het kader van overdracht, verhuur, erfpacht enz. dienen de verkopers, makelaars en notarissen verplicht informatie te verstrekken aan belanghebbenden. De informatieverplichting is vastgelegd in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
De zogenaamde notarisbrief, het stedenbouwkundig uittreksel, wordt aangeleverd en opgemaakt door de gemeente.
Vlaanderen heeft een geautomatiseerd systeem ontwikkeld, het Vastgoedinformatieplatform (VIP) genoemd, samen met de federatie van notarissen en de vereniging van vastgoedmakelaars, zodat de informatie naar de belanghebbenden uniform wordt afgegeven. Tevens zorgt de grotendeels geautomatiseerde webapplicatie ervoor dat de informatie wordt opgehaald bij de beheerder van de informatie en zal de gemeente enkel nog informatie in eigen beheer dienen aan te leveren.
De Grondwet, artikel 173
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, §3, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO)
Het besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2023 over de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement vastgoed informatie
Op 30 mei 2023 heeft de gemeenteraad de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement vastgoed informatie goedgekeurd.
Naar aanleiding van het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform zijn enkele kleine aanpassingen noodzakelijk aan het besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2023.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden wenst de gemeente de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt volgend aangepast reglement goed naar aanleiding van het op 22 december 2023 goedgekeurde decreet over het Vastgoedinformatieplatform:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed.
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert.
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert.
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen.
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP.
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap.
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP.
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming.
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming.
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Galmaarden een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
100 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Galmaarden en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Galmaarden wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Galmaarden en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Galmaarden via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op het aanvragen van producten via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Veerle Dero
voorzitter raad