De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement energietoelage ter bestrijding van energiearmoede met ingang van 1 januari 2025 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77, 285-288, 330-334, 350, 351
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen en later wijzigingen
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De organieke wetgeving van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering.
Het koninklijk besluit van 14 februari 2005 tot uitvoering van de wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering.
De wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Het koninklijk besluit van 11 juli 2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.
Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.
Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.
Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.
De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.
Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1 januari 2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.
Reglementen voor aanvullende financiële steunverlening zorgen voor een uniforme toekenning van steun aan personen of gezinnen met lage inkomens. De cijfers energiearmoede zijn globaal sterk gestegen ten opzitten van 2020. Gemiddeld ondervindt 10% van de bevolking van Galmaarden, Gooik en Herne betalingsmoeilijkheden wanneer het over energie gaat. De energietoelage is gericht op de bestrijding van energiearmoede bij de meest kwetsbaren in onze maatschappij, zijnde personen/gezinnen die moeilijkheden hebben om hun energiekosten zelf te betalen of personen/gezinnen met een schuldenlast van die aard dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun energierekeningen niet meer kunnen betalen. Het OCMW wil financiële maatschappelijke steun bieden aan deze personen en gezinnen, in de vorm van een energietoelage.
Indien de energiebron van de voorgelegde facturen gas en/of elektriciteit betreft, en deze facturen nog niet betaald zijn, dan komen deze in aanmerking ter subsidie uit het gas- en elektriciteitsfonds.
Het gas- en elektriciteitsfonds heeft een drieledig doel waarvan één aansluit bij het doel van dit huishoudelijk reglement: Financiële maatschappelijke steun toekennen aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen. De situatie van schuldenlast dient ruim te worden geïnterpreteerd in functie van het principe van de menselijke waardigheid. Het is voldoende dat de aanvrager een ernstig risico op schuldenlast loopt. Er dient nog geen toestand van schuldenlast te zijn, een risico op schuldenlast vastgesteld door het sociaal onderzoek is voldoende.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement energietoelage ter bestrijding van energiearmoede als volgt goed:
Artikel 1: Doelgroep
§1 Categorie 1: Personen met een laag inkomen komen in aanmerking, met een maximale grens van leefloonbedragen + 60%.
Alle inkomsten (berekend volgens de RMI-wetgeving) van alle inwonenden worden in rekening gebracht.
§2 Categorie 2: Personen in budgetbegeleiding, budgetbeheer of collectieve schuldenregeling die na afbetaling van hun schulden (met uitzondering van een hypothecair krediet) of betaling van medische kosten met hun beschikbare inkomen onder bovenstaande inkomensgrenzen vallen, berekend zoals hierboven bepaald.
Artikel 2: Bijkomende voorwaarden
§1 Het OCMW moet bevoegd zijn voor de steunverlening volgens de wet van 2 april 1965.
§2 De aanvrager van deze steunverlening dient 18 jaar te zijn of daarmee gelijkgesteld zoals voorzien in de RMI wetgeving van 26 mei 2002.
§3 Eigenaars die een onroerend goed bewonen waarop geen hypothecaire last meer rust, komen niet in aanmerking.
§4 Eigenaars die meer dan één onroerend goed bezitten in volle eigendom of vruchtgebruik komen niet in aanmerking.
§5 Personen met spaargeld boven het maximum, zoals bepaald in artikel 27 van het koninklijk besluit van 11 juli 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, hebben geen recht op financiële steunverlening. (Huidig bedrag = 6200 euro)
§6 Het laten uitvoeren van een energiescan kan een voorwaarde zijn die opgelegd wordt door het BCSD bij toekenning van de energietoelage. Indien de energiescan een opgelegde voorwaarde is dan kan er niet overgegaan worden tot betaling van de energietoelage totdat de energiescan uitgevoerd wordt. De aanvrager dient het resultaat van de energiescan te bezorgen aan de dienst welzijn. Enkel de door de dienst welzijn aangestelde energie-expert kan deze energiescan uitvoeren. Indien de aanvrager verhuist binnen de gemeente, kan een energiescan van de nieuwe woonst verwacht worden.
Artikel 3: Cumulatie met andere toelagen/tegemoetkomingen
§1 Personen die aanspraak maken op een tegemoetkoming via het Sociaal Stookoliefonds kunnen deze cumuleren met een energietoelage.
§2 Personen die aanspraak maken op de minimale levering aardgas en elektriciteit kunnen deze tussenkomst niet cumuleren met een energietoelage.
§3 Personen die aanspraak maken op een huurtoelage vanwege het OCMW kunnen deze niet cumuleren met een energietoelage.
Artikel 4: Bedrag van de jaarlijkse toelage
§1 De energietoelage wordt toegekend op basis van de inkomenscategorieën en bedragen vermeld in onderstaande tabel. Het bedrag van de energietoelage is gebaseerd op de minimale leveringstarieven voor aardgas en elektriciteit voor beschermde afnemers, die de laagste inkomens hebben.
§2 De hoogte van de energietoelage is degressief en afhankelijk van het inkomen. Naarmate het inkomen stijgt, vermindert de toelage, omdat aangenomen wordt dat hogere inkomens meer ruimte hebben voor energiekosten.
§3 Ook de woonvorm wordt in rekening gebracht. Een open bebouwing is minder energiezuinig dan een rijhuis, hoekhuis of appartement, wat de hoogte van de toelage beïnvloedt
|
INKOMENSGRENZEN |
BEDRAG VAN DE TOELAGE PER WOONVORM |
|||
|
ALLEENSTAANDEN |
GEZINNEN |
APPARTEMENT |
RIJHUIS HOEKHUIS |
OPEN BEBOUWING |
Cat 1 |
0 - bedrag LL |
0 - bedrag LL |
326,6 |
466,6 |
566,6 |
Cat 2 |
bedrag LL - 1.417 |
bedrag LL – 1.915 |
279,94 |
399,94 |
485,66 |
Cat 3 |
1.417 - 1.546 |
1.915 - 2.089 |
233,29 |
333,29 |
404,71 |
Cat 4 |
1.546 - 1.674 |
2.089 – 2.263 |
186,63 |
266,63 |
323,77 |
Cat 5 |
1.674 - 1.803 |
2.263 - 2.437 |
139,97 |
199,97 |
242,83 |
Cat 6 |
1.803 - 1.932 |
2.437 – 2.612 |
93,31 |
133,31 |
161,89 |
Cat 7 |
1.932 - 2.061 |
2.612 - 2.786 |
46,66 |
66,66 |
80,94 |
Artikel 5: Procedure
§1 De aanvraag gebeurt via een ondertekend aanvraagformulier op de datum van indiening.
§2 De maatschappelijk werker voert een sociaal onderzoek uit om na te gaan of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden van dit reglement.
§3 Het sociaal onderzoek wordt voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) die de uiteindelijke beslissing neemt over de toekenning van de energietoelage.
§4 De energietoelage wordt toegekend als een eenmalig bedrag per jaar. De toekenning geldt altijd tot en met 31/12 van het lopende jaar.
§5 Indien betrokkene niet langer voldoet aan de toekenningsvoorwaarden, wordt het recht onmiddellijk ingetrokken.
§6 Betalingen gebeuren uitsluitend op basis van een voorgelegde onbetaalde factuur.
Artikel 6: afwijkingen
Een afwijking op dit reglement is mogelijk, na een sociaal-en financieel onderzoek voorgelegd aan het BCSD.
Artikel 7: indexering toelagen
Voornoemde bedragen worden jaarlijks op 1 januari jaar N aangepast aan de index volgens volgende formule:
bedragen november 2024 x gezondheidsindex 11/jaar N-1
gezondheidsindex 11/2024
Artikel 2:
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.