Terug
Gepubliceerd op 27/12/2024

Besluit  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 23/12/2024 - 21:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie: reglement tussenkomst in huur

Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Arthur Caytan, raadslid

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement tussenkomst in huur met ingang van 1 januari 2025 goed.

Onderwerp

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem. Reglementen voor aanvullende financiële steunverlening zorgen voor een uniforme toekenning van steun aan personen of gezinnen met lage inkomens.

De huurprijzen voor appartementen en woningen zijn de laatste jaren sterk gestegen in Galmaarden, Gooik en Herne en in het Vlaamse Gewest.

Deze tussenkomst helpt de meest kwetsbaren met het betalen van hun huishuur. Het doel is ervoor te zorgen dat personen of gezinnen een degelijke woonst hebben en menswaardig kunnen leven, met een leefbare verhouding tussen inkomen en huurgelden.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40, 285-288, 330-334, 350, 351


De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen en later wijzigingen

 

Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen

 

De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de OCMW’s

 

De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de  OCMW’s

 

De wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie

 

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

 

Motivering

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.
Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.
Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.
Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.
De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.
Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1 januari 2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.

 

Reglementen voor aanvullende financiële steunverlening zorgen voor een uniforme toekenning van steun aan personen of gezinnen met lage inkomens.

De huurprijzen voor appartementen en woningen zijn de laatste jaren sterk gestegen in Galmaarden, Gooik en Herne en in het Vlaamse Gewest.  

Deze tussenkomst helpt de meest kwetsbaren met het betalen van hun huishuur. Het doel is ervoor te zorgen dat personen of gezinnen een degelijke woonst hebben en menswaardig kunnen leven, met een leefbare verhouding tussen inkomen en huurgelden.

Publieke stemming
Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Gunther De Smedt, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement tussenkomst in huur als volgt goed:

 

Artikel 1: Doelgroep

§1 Inkomensvoorwaarde

Personen met een laag inkomen komen in aanmerking, met een maximale grens van leefloonbedragen + 60%.

§2 Inkomensberekening

Alle inkomsten (berekend volgens de RMI-wetgeving) van alle inwonenden worden in rekening gebracht, met uitzondering van inkomsten van studenten.

Voor inwonende studenten geldt onderstaande regeling:

  • Recht op RMI: voor alle inkomsten (leefloon, loon uit arbeid,...) wordt maximaal rekening gehouden met het categoriebedrag 1 samenwonenden.

Noot: Het recht op RMI vervalt wanneer betrokkene meer dan drie opeenvolgende maanden over voldoende bestaansmiddelen beschikt.

  • Geen recht op RMI: er wordt geen rekening gehouden met de inkomsten van de student.

§3 Bepaling inkomen

We onderscheiden op moment van aanvraag 3 inkomstensituaties:

  • Vast maandinkomen: berekening op basis van huidig maandinkomen
    Vaste vervangingsuitkeringen: berekening op basis van dagbedrag met een gemiddelde van 26 dagen per maand
  • Variabel inkomen (in eenzelfde arbeidsregime <10% afwijking): gemiddelde van de laatste 3 volledig werkende maanden
  • Sterk variabel (in eenzelfde arbeidsregime >10% afwijking) of interimarbeid:

De tussenkomst wordt maandelijks berekend op basis van de voorgelegde loonfiche

De aanvrager dient al zijn rechten uit te putten, zoniet zal er rekening gehouden worden met het fictief inkomen waarop de aanvrager recht zou kunnen hebben.

 

Artikel 2: Bijkomende voorwaarden

§1 Het OCMW moet bevoegd zijn voor de steunverlening volgens de wet van 2 april 1965. 

§2 De aanvrager van deze steunverlening dient 18 jaar te zijn of daarmee gelijkgesteld zoals voorzien in de RMI wetgeving van 26 mei 2002.  

§3 Het gehuurde goed moet gelegen zijn in Galmaarden, Gooik of Herne én men moet in het bezit zijn van een ondertekende huurovereenkomst.

§4 De aanvrager dient gedomicilieerd te zijn in Galmaarden, Gooik of Herne.

§5 Eigenaars die een onroerend goed bezitten komen niet in aanmerking.

§6 Personen met spaargeld boven het maximum, zoals bepaald in artikel 27 van het koninklijk besluit van 11 juli 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, hebben geen recht op financiële steunverlening. Huidig bedrag = 6200 euro.

§7 De huurprijs mag nooit hoger zijn dan 3/4 van het inkomen.

§8 De aanvragers voor een huurtoelage dienen zelf minstens 1/3 van het inkomen te besteden aan huur. De reële huurtoelage kan bijgevolg nooit meer zijn dan het verschil tussen 1/3 van het inkomen en de werkelijke huurprijs.

§9 De aanvrager dient zich verplicht in te schrijven bij de woonmaatschappij werkzaam in Galmaarden, Gooik of Herne en het inschrijvingsbewijs hiervan te bezorgen. Ook moeten zij rechten op andere huurtoelagen of premies laten gelden.

§10 Aanvragers die definitief in een erkende instelling verblijven worden uitgesloten van een huurtoelage.

§11 Wie een goedkopere, aangepaste sociale woning weigert verliest zijn recht op een huurtoelage voor een periode van 12 maanden, ingaande vanaf de maand volgend op de inbreuk.

§12 De aanvrager moet rechten op andere huurtoelagen of premies laten gelden. Indien de huurtoelage of -premie van een andere overheidsinstantie lager ligt dan de huurtoelage (reële huurtoelage + kindertoeslag) van het OCMW, wordt enkel het verschil tussen beide uitbetaald.

§13 Wie het recht op een huurtoelage of -premie van een andere overheidsinstantie niet laat gelden of verliest door eigen toedoen, verliest zijn recht op huurtoelage voor een periode van 12 maanden, ingaande vanaf de maand volgend op de inbreuk.

 

Artikel 3: bedragen maandelijkse huurtoelage

§1 De huurtoelage wordt toegekend op basis van de inkomenscategorieën en bedragen vermeld in onderstaande tabel. Hierbij wordt rekening gehouden met de gezinssamenstelling en een toeslag per kind.

 

alleenstaande

gezin

 

inkomsten

max huurtoelage

inkomsten

max huurtoelage

toeslag/kind

Cat 1

0 - bedrag LL

249

0 - bedrag LL

249

41

Cat 2

bedrag LL - 1.417

212

bedrag LL – 1.915

212

36

Cat 3

1.417 - 1.546

178

1.915 - 2.089

178

30

Cat 4

1.546 - 1.674

142

2.089 – 2.263

142

24

Cat 5

1.674 - 1.803

107

2.263 - 2.437

107

18

Cat 6

1.803 - 1.932

71

2.437 – 2.612

71

12

Cat 7

1.932 - 2.061

36

2.612 - 2.786

36

6


§2 De kindtoeslag wordt beperkt tot vier kinderen ten laste. Een ouder met regeling co-ouderschap waarbij kinderen blijven slapen worden steeds als ‘gezin’ beschouwd voor het bepalen van de maximale huurtoelage en hebben recht op 50% van de kindtoeslag.


Artikel 4: Procedure

§1 De aanvraag gebeurt via een ondertekend aanvraagformulier op de datum van indiening.

§2 De maatschappelijk werker voert een sociaal onderzoek uit om na te gaan of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden van dit reglement.

§3 Het sociaal onderzoek wordt voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) die de uiteindelijke beslissing neemt over de toekenning van de huurtoelage.

§4 De huurtoelage wordt toegekend vanaf de maand na de aanvraag.

§5 De toekenning geldt altijd tot en met 31/12 van het lopende jaar.

§6 Tussentijdse herzieningen gaan altijd in vanaf de volgende maand. Er worden geen terugvorderingen of aanpassingen gedaan voor een gedeelte van de betrokken maand.

§7 Als de inkomsten van de aanvrager in de loop van het jaar met minstens 10% veranderen ten opzichte van de aanvraag, wordt de huurtoelage herzien.

§8 Indien betrokkene niet langer voldoet aan de toekenningsvoorwaarden, wordt het recht ingetrokken vanaf de volgende maand.

§9 Onterecht ontvangen tussenkomsten zullen worden teruggevorderd.

§10 De aanvrager is verplicht elke wijziging in inkomen of situatie te kennen te geven.

 

Artikel 5: afwijkingen

Een afwijking op dit reglement is mogelijk, na een sociaal-en financieel onderzoek voorgelegd aan het BCSD.

 

Artikel 6: indexering toelagen

Voornoemde bedragen worden jaarlijks op 1 januari jaar N aangepast aan de index volgens volgende formule:

bedragen november 2024 x gezondheidsindex 11/jaar N-1
                                         gezondheidsindex 11/2024                                          

 

Artikel 2:

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.