Terug
Gepubliceerd op 23/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 24/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Smedt, Rudy Thiebaut, Etienne Mignon, raadsleden
  • Openbaar

    • Installatie van een gemeenteraadslid: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

      Onderwerp

      De gemeenteraad installeert een gemeenteraadslid in opvolging van ontslagnemend gemeenteraadslid, de heer Henk Goegebuer.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 6§3, 13, 14, 15, 68§1, 70, 285-288, 330-334

       

      Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikelen 58 en 169

       

      De gemeenteraadsbesluiten van 4 januari 2019 houdende kennisgeving van de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 en installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

       

      Motivering

      De heer Henk Goegebuer diende mondeling op de gemeenteraad van 25 juni 2024 zijn ontslag in als gemeenteraadslid. Het ontslag is definitief geworden op 22 augustus 2024 nadat de voorzitter van de gemeenteraad, Veerle Dero er schriftelijk kennis van had genomen.

       

      De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen geldig verklaard. Het gemeenteraadslid dat ontslag genomen heeft, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

       

      Op basis van de verkiezingsuitslag en met toepassing van artikel 169 van het kiesdecreet werd de eerste opvolger voor de lijst GB.G gevraagd het mandaat op te nemen. Mevrouw Micheline Mignon deed op 19 augustus 2024 afstand van haar mandaat als gemeenteraadslid.

       

      De tweede opvolger voor de lijst GB.G, de heer Arthur Caytan, aanvaardt het mandaat van gemeenteraadslid. De geloofsbrieven van de verkozene, de heer Artur Caytan, opgeroepen om de eed af te leggen, werden tijdig ingediend, en werden ter inzage gelegd. Uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat de verkozen nog steeds voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Er zijn geen elementen waaruit blijkt dat de verkozene zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.

       

      De verkozene die opgeroepen werd om de eed af te leggen, heeft de volgende eed afgelegd in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt na het ontslag van raadslid Henk Goegebuer akte van de afstand van mandaat van mevrouw Micheline Mignon (GB.G, eerste opvolger).

       

      Artikel 2:
      De geloofsbrieven van tweede opvolger voor de lijst GB.G, de heer Arthur Caytan, worden goedgekeurd.


      Artikel 3:
      De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de heer Arthur Caytan in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, Veerle Dero, waarvan afzonderlijke akte door de voorzitter en het gemeenteraadslid wordt ondertekend.

       

      Artikel 4:
      Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van het gemeenteraadslid wordt betrokkene van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd voor de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Vaststellen van de rangorde van de raadsleden

      Onderwerp

      Na de installatie van een nieuw gemeenteraadslid, stelt de gemeenteraad de volgorde van de raadsleden opnieuw vast.

      Regelgeving

      Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art 6§7, 285-288 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 4 januari 2019 houdende installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

        

      Het gemeenteraadsbesluit van 24 september 2024 houdende installatie van een gemeenteraadslid: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

      Motivering

      Artikel 6 §7 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit de hoogste rang inneemt; dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang inneemt. Het decreet bevat geen enkele bepaling die stelt dat het om een ononderbroken anciënniteit als gemeenteraadslid moet gaan. Bijgevolg wordt alle anciënniteit als gemeenteraadslid meegerekend. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in. 

      Besluit

      Artikel 1:     
      De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:  

      Nummer

       

      Naam

       

      Datum eerste indiensttreding

      Datum uitdiensttreding

      Lijst

      Voorkeur-stemmen laatste verkiezing

      1

      Decat Patrick

      1 januari 1989

      -

      CD&V

      1025

      2

      Van Paepegem Ludo

      1 januari 1995

      -

      CD&V

      691

      3

      Persoons Ludo

      1 januari 2001

      -

      CD&V

      921

      4

      Penninck Kurt

      1 januari 2001

      -

      CD&V

      685

      5

      Merckaert Marleen

      2 januari 2007

      -

      CD&V

      900

      6

      Van Eesbeek Melissa

      2 januari 2013

      -

      CD&V

      601

      7

      Thiebaut Rudy

      2 januari 2013

      -

      N-VA

      548

      8

      Dero Veerle

      2 januari 2013

      -

      CD&V

      481

      9

      Persoons Gerda

      1 januari 1995

      -

      Onafhankelijk 

      218

      10

      De Smedt Gunther

      4 januari 2019

      -

      CD&V

      580

      11

      Mignon Etienne

      4 januari 2019

      -

      N-VA

      491

      12

      Durant Filip

      4 januari 2019

      -

      N-VA

      430

      13

      Stalpaert Jo

      4 januari 2019

      -

      CD&V

      427

      14

      Billens Kristof

      4 januari 2019

      -

      N-VA

      425

      15

      Paindavin Rita

      4 januari 2019

      -

      CD&V

      396

      16

      Bonduelle Kim

      4 januari 2019

      -

      CD&V

      285

      17

      Fonteyne Daniel

      4 januari 2019

      -

      Vlaams Belang

      163

      18

      De Bock Michel

      27 juli 2021

      -

      N-VA

      200

      19

      Caytan Arthur

      24 september 2024

      -

      GB.G

      103

    • Vaststellen van de fracties

      Onderwerp

      De gemeenteraad keurt de fractiesamenstelling goed na de installatie van een nieuw gemeenteraadslid.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 36, 40, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 4 januari 2019 houdende installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2024 houdende de kennisname van de vraag van gemeenteraadslid Gerda Persoons om als onafhankelijk raadslid te zetelen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 24 september 2024 houdende installatie van een gemeenteraadslid: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

      Motivering

      Een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, vormen een fractie.

      Besluit

      Artikel 1:
      De fracties worden als volgt vastgesteld:

      Fractie CD&V

      Bonduelle Kim
      Decat Patrick
      Dero Veerle
      De Smedt Gunther
      Merckaert Marleen
      Paindavin Rita
      Penninck Kurt
      Persoons Ludo
      Stalpaert Jo
      Van Eesbeek Melissa
      Van Paepegem Ludo

       

      Fractie N-VA

      Billens Kristof
      De Bock Michel
      Durant Filip
      Mignon Etienne
      Thiebaut Rudy

       

      Fractie Vlaams Belang

      Fonteyne Daniël

       

      Fractie GB.G

      Caytan Arthur

       

      Mevrouw Persoons Gerda zetelt als onafhankelijk raadslid.

    • Fusie Galmaarden, Gooik en Herne: periodieke rapportering

      Onderwerp

      De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen op 21 december 2023 een definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne


      Over de werkzaamheden van de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.

      Regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 345 ev.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

      Motivering

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag van september 2024 over de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van september 2024 over de begeleiding van de samenvoegingsoperatie van Galmaarden, Gooik en Herne.

    • FUSIE - Het afsluiten van verzekering hospitalisatie in kader van de fusie van de lokale besturen Gooik, Galmaarden en Herne tot gemeente Pajottegem. Goedkeuring gunningsbestek (lastvoorwaarden).

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van het bestek voor het afsluiten van een verzekering hospitalisatie ten behoeve van de fusiegemeente Pajottegem.

      Regelgeving

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334

       

      Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen (de Wet), meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) d) van de wet van 17 juni 2016) (opdracht gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling).

       

      Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen (Hierna: KB Plaatsing).

       

      Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen (Hierna: KB Uitvoering).

       

      Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

       

      Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.

       

      Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

       

      Decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie; de wet van 10 mei 2017 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen.

       

      Wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en latere wijzigingen.

       

      Wet van 30 juli 2013 betreffende de versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en houdende diverse bepalingen.

       

      Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

       

      Alle andere besluiten en reglementen die ter zake gelden, evenzo alle wijzigingen, normen of aanvullingen ook al zijn ze hierboven niet vermeld.
      Daarnaast is op deze raamovereenkomst ook het verzekeringsrecht van toepassing, inzonderheid de Wet betreffende de Verzekeringen van 4 april 2014 en haar uitvoeringsbesluiten.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 over de goedkeuring van de engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

      Financiële impact

      De totale uitgave voor deze opdracht wordt Van Dessel Insurance Brokers op basis van het huidige premievolume van alle entiteiten indicatief geraamd op 126.000 euro over de totale periode van 4 jaar.

      De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in de budgetten van diverse jaarbudgetrekeningen, zoals opgenomen in de meerjarenplanning.

      Deze diensten (handelingen van verzekeringen) zijn vrijgesteld van BTW.

      De uitgaven zijn niet visumplichtig.

      Motivering

      Er wordt voorgesteld de opdracht afsluiten van verzekering hospitalisatie in kader van de fusie van de lokale besturen Gooik, Galmaarden en Herne tot gemeente Pajottegem te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling krachtens artikel 38, § 1, 1°c van de Wet.


      Deze plaatsingsprocedure verloopt concreet in twee stappen:

      • Een eerste selectiefase waarbij na de bekendmaking van de opdracht de geïnteresseerde dienstverleners hun aanvraag tot deelneming kunnen indienen. De aanbestedende overheid zal op basis van de bekendgemaakte toegangsvereisten en kwalitatieve selectiecriteria elke aanvraag tot deelneming beoordelen. Deze beoordeling heeft als bedoeling na te gaan of de kandidaten als voldoende geschikt worden beschouwd om aan de gunningsfase van deze opdracht deel te nemen. De kandidaten die na deze beoordeling worden geselecteerd, worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte.
      • De tweede stap is de gunningsfase waarbij enkel de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. Op basis van de in dit bestek opgenomen bepalingen kunnen de geselecteerde kandidaten overgaan tot de opmaak van hun offerte rekening houdend met de technische specificaties en de beschikbare statistieken.

      Gelet op het samengaan van de diverse besturen en gezien de specifieke aard van de te verzekeren materies is het onmogelijk alle voorwaarden reeds volledig in de opdrachtdocumenten vast te leggen.
      Het afsluiten van verzekeringen is een complex gegeven. Dit kan alleen tot het gewenste resultaat leiden wanneer inschrijvers de kans krijgen om na onderhandelingen de inhoud van hun offerte beter af te stemmen op de behoeften van de aanbestedende overheid.
      Het risico is groot dat er onvoldoende dekking en waarborgen zijn met een reële kans op financieel verlies voor de aanbestedende overheid, wanneer er geen mogelijkheid is om de opdracht te sluiten na onderhandeling.
      De inschrijvers die een volledige en formeel regelmatige offerte hebben ingediend, worden dan ook uitgenodigd voor toelichtings- of onderhandelingsmomenten met de aanbestedende overheid. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om meerdere onderhandelingsmomenten te voorzien. Deze onderhandelingen zullen toe laten van gedachten te wisselen over de door de inschrijver ingediende offerte en deze verder te optimaliseren in het licht van de doelstellingen van de aanbestedende overheid voor de realisatie van de opdracht.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht:
      In toepassing van artikel 48 van de Wet Overheidsopdrachten, organiseert gemeente Gooik een occasionele gezamenlijke opdracht tot plaatsing van de diverse verzekeringen ten behoeve van onderstaande entiteiten.
      De aanbestedende overheid voert de procedure en treedt ook op in naam van:
      - Gemeente Galmaarden, Marktplein 17, 1570 Galmaarden
      - Gemeente Herne, Centrum 17, 1540 Herne
      - OCMW Galmaarden, Marktplein 19, 1570 Galmaarden
      - OCMW Herne, Edingsesteenweg 8A, 1540 Herne
      - OCMW Gooik, Ninoofse Steenweg 182, 1755 Gooik
      - AGB Herne, Centrum 17, 1540 Herne
      - AGB Gooik, Koekoekstraat 2, 1755 Gooik
      - PEVA Plattelandscentrum Pajottenland-Paddenbroek vzw, Paddenbroekstraat 12, 1755 Gooik.

      Alle genoemde entiteiten nemen verbindend deel aan deze opdracht.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock
      Onthouders: Gerda Persoons, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt het gunningsbestek (de lastvoorwaarden) met nr. GO-2024-013 voor de opdracht “Het afsluiten van verzekering hospitalisatie in kader van de fusie van de lokale besturen Gooik, Galmaarden en Herne tot gemeente Pajottegem”, opgesteld door de verzekeringsconsultant Van Dessel Insurance Brokers goed.

       

      Artikel 2:

      Het college van burgemeester en schepenen van Gooik wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit via de mededingingsprocedure met onderhandeling.

       

      Artikel 3:

      Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de lokale besturen Gooik en Herne.

    • FUSIE - Het afsluiten van diverse verzekering in het kader van de fusie van de lokale besturen Gooik, Galmaarden en Herne tot gemeente Pajottegem. Goedkeuring gunningsbestek (lastvoorwaarden).

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van het bestek voor het afsluiten van diverse verzekeringen ten behoeve van de fusiegemeente Pajottegem.

      Regelgeving

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334

       

      Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen (de Wet), meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) d) van de wet van 17 juni 2016) (opdracht gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling).

       

      Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen (Hierna: KB Plaatsing).

       

      Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen (Hierna: KB Uitvoering).

       

      Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

       

      Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.

       

      Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

       

      Decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie; de wet van 10 mei 2017 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen.

       

      Wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en latere wijzigingen.

       

      Wet van 30 juli 2013 betreffende de versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en houdende diverse bepalingen.

       

      Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

       

      Alle andere besluiten en reglementen die ter zake gelden, evenzo alle wijzigingen, normen of aanvullingen ook al zijn ze hierboven niet vermeld.
      Daarnaast is op deze raamovereenkomst ook het verzekeringsrecht van toepassing, inzonderheid de Wet betreffende de Verzekeringen van 4 april 2014 en haar uitvoeringsbesluiten.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 over de goedkeuring van de engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

      Financiële impact

      De totale uitgave voor deze opdracht wordt Van Dessel Insurance Brokers op basis van het huidige premievolume van alle entiteiten indicatief geraamd op 1.419.600 euro over de totale periode van 4 jaar.

      De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in de budgetten van diverse jaarbudgetrekeningen opgenomen in de meerjarenplanning.

      Deze diensten (handelingen van verzekeringen) zijn vrijgesteld van BTW.

      De uitgaven zijn niet visumplichtig.

      Motivering

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling krachtens artikel 38, § 1, 1°c van de Wet.


      Deze plaatsingsprocedure verloopt concreet in twee stappen:

      • Een eerste selectiefase waarbij na de bekendmaking van de opdracht de geïnteresseerde dienstverleners hun aanvraag tot deelneming kunnen indienen. De aanbestedende overheid zal op basis van de bekendgemaakte toegangsvereisten en kwalitatieve selectiecriteria elke aanvraag tot deelneming beoordelen. Deze beoordeling heeft als bedoeling na te gaan of de kandidaten als voldoende geschikt worden beschouwd om aan de gunningsfase van deze opdracht deel te nemen. De kandidaten die na deze beoordeling worden geselecteerd, worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte.
      • De tweede stap is de gunningsfase waarbij enkel de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. Op basis van de in dit bestek opgenomen bepalingen kunnen de geselecteerde kandidaten overgaan tot de opmaak van hun offerte rekening houdend met de technische specificaties en de beschikbare statistieken.

      Gelet op het samengaan van de diverse besturen en gezien de specifieke aard van de te verzekeren materies is het onmogelijk alle voorwaarden reeds volledig in de opdrachtdocumenten vast te leggen.
      Het afsluiten van verzekeringen is een complex gegeven. Dit kan alleen tot het gewenste resultaat leiden wanneer inschrijvers de kans krijgen om na onderhandelingen de inhoud van hun offerte beter af te stemmen op de behoeften van de aanbestedende overheid.
      Het risico is groot dat er onvoldoende dekking en waarborgen zijn met een reële kans op financieel verlies voor de aanbestedende overheid, wanneer er geen mogelijkheid is om de opdracht te sluiten na onderhandeling.
      De inschrijvers die een volledige en formeel regelmatige offerte hebben ingediend, worden dan ook uitgenodigd voor toelichtings- of onderhandelingsmomenten met de aanbestedende overheid. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om meerdere onderhandelingsmomenten te voorzien. Deze onderhandelingen zullen toe laten van gedachten te wisselen over de door de inschrijver ingediende offerte en deze verder te optimaliseren in het licht van de doelstellingen van de aanbestedende overheid voor de realisatie van de opdracht.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht:
      In toepassing van artikel 48 van de Wet Overheidsopdrachten, organiseert gemeente Gooik een occasionele gezamenlijke opdracht tot plaatsing van de diverse verzekeringen ten behoeve van onderstaande entiteiten.
      De aanbestedende overheid voert de procedure en treedt ook op in naam van:
      - Gemeente Galmaarden, Marktplein 17, 1570 Galmaarden
      - Gemeente Herne, Centrum 17, 1540 Herne
      - OCMW Galmaarden, Marktplein 19, 1570 Galmaarden
      - OCMW Herne, Edingsesteenweg 8A, 1540 Herne
      - OCMW Gooik, Ninoofse Steenweg 182, 1755 Gooik
      - AGB Herne, Centrum 17, 1540 Herne
      - AGB Gooik, Koekoekstraat 2, 1755 Gooik
      - PEVA Plattelandscentrum Pajottenland-Paddenbroek vzw, Paddenbroekstraat 12, 1755 Gooik.

      Alle genoemde entiteiten nemen verbindend deel aan deze opdracht.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Arthur Caytan
      Onthouders: Gerda Persoons, Daniel Fonteyne
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt het gunningsbestek (de lastvoorwaarden) met nr. GO-2024-012 voor de opdracht “Het afsluiten van diverse verzekeringen in het kader van de fusie van de lokale besturen Gooik, Galmaarden en Herne tot gemeente Pajottegem”, opgesteld door de verzekeringsconsultant Van Dessel Insurance Brokers goed.

       

      Artikel 2:

      Het college van burgemeester en schepenen van Gooik wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit via de mededingingsprocedure met onderhandeling.

       

      Artikel 3:

      Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de lokale besturen Gooik en Herne.

    • Kennisgeving van het opvolgingsrapport en het verslag thesauriebeheer over het eerste semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW

      Onderwerp

      De gemeenteraad neemt minstens eenmaal per jaar kennis van het opvolgingsrapport van het meerjarenplan. Het rapport over het eerste semester van het jaar 2024 wordt voorgelegd.

      Een verslag over het thesauriebeheer werd toegevoegd.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur artikel 56, 171, 176 en 263

       

      Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen

       

      Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

       

      De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

       

      De omzendbrief KBBJ/ABB over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

      Motivering

      Het decreet lokaal bestuur en BBC 2020 legt de opmaak van een opvolgingsrapport op.

      Het managementteam heeft het opvolgingsrapport over het eerste semester 2024 voorbereid en vraagt het college en de gemeenteraad om hier kennis van te nemen.

      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport en het verslag thesauriebeheer over het eerste semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW.

    • Aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel: goedkeuring

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed te keuren.

       

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur artikel 40, 41, 285-288, 330-334 

       

      De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden

       

      Het besluit van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen

       

      Het besluit van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling voor het personeel van lokale en provinciale besturen in België

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 houdende goedkeuring aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel met ingang van 1 april 2024.

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 30 juli 2019 houdende de goedkeuring van de omschrijving van het begrip dagelijks personeelsbeheer

      Advies

      De rechtspositieregeling werd digitaal voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité op 12 augustus 2024.

       

      Motivering

      De rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel werd laatst aangepast op 26 maart 2024.

      Nu het organogram van de toekomstige fusiegemeente Pajottegem is goedgekeurd, wordt er overgegaan tot werving en selectie voor de nieuw te voorziene of aangepaste functies van de nieuwe organisatie. Veel van deze functies zullen via een interne procedure (interne mobiliteit of bevordering) worden ingevuld. Het is dan ook van belang dat de nog afwijkende anciënniteitsvoorwaarden bij de 3 fuserende besturen volledig op elkaar worden afgestemd zodat alle interne personeelsleden dezelfde voorwaarden genieten. Er wordt voorgesteld om de anciënniteits- en deelnamevoorwaarden voor interne personeelsmobiliteit en bevordering gelijk te schakelen en de anciënniteit vast te stellen op 1 jaar. Het komt de personeelsdienst toe om deze administratieve anciënniteitsvoorwaarden te beoordelen.

      De wijzigingen situeren zich in de artikelen 111, 122-123, 127, 136 en 138 van de rechtspositieregeling.

       

      In kader van de fusie, werd dit voorstel in alle transparantie besproken en afgestemd met Gooik en Herne.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock
      Onthouders: Gerda Persoons, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt de aanpassing van de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Galmaarden, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed met onmiddellijke ingang.

    • Goedkeuring van het vernieuwde schoolreglement voor de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden

      Ref.

      551

      Onderwerp

      Het geactualiseerde schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen van Galmaarden dient te worden goedgekeurd.

      Het college is bevoegd om het geactualiseerde schoolreglement van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland goed te keuren.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 56

       

      Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen, in zonderheid artikel 28 en 37

       

      Het decreet van 20 maart 2009 betreffende de toelatingsvoorwaarden voor het gewoon lager onderwijs en de engagementsverklaring tussen de school en de ouders in het basis- en secundair onderwijs en latere wijzigingen

       

      Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, inzonderheid, artikel 21 en latere wijzigingen

       

      Het decreet van 28 juni 2002 betreffende gelijke onderwijskansen-I, inzonderheid de artikelen III.1 en III.3 en latere wijzigingen

       

      Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken en latere wijzigingen

      Advies

      De 4 schoolraden gaven een gunstig advies bij de wijzigingen in het schoolreglement.

      Motivering

      Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.

      Het aangepaste schoolreglement moet worden goedgekeurd door de schoolraden van:

      • Gemeentelijke basisschool Galmaarden, Hoogstraat 6 te 1570 Galmaarden
      • Gemeentelijke basisschool Tollembeek, Schoolstraat 2 te 1570 Tollembeek
      • Gemeentelijke basisschool Vollezele, Ninoofsesteenweg 72 te 1570 Vollezele
      • Gemeentelijke basisschool Herhout, Winterkeer 54 te 1570 Tollembeek

      Het huidige schoolreglement basisonderwijs moet geactualiseerd worden naar aanleiding van decretale wijzigingen, rekening houdend met de besprekingen door de directies en bevoegde schepenen in de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland en overeenkomstig het model van schoolreglement van OVSG.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

       

      Artikel 2:

      Het schoolreglement is voor het schooljaar 2024-2025 van toepassing voor:

      • Gemeentelijke basisschool Galmaarden, Hoogstraat 6 te 1570 Galmaarden
      • Gemeentelijke basisschool Tollembeek, Schoolstraat 2 te 1570 Tollembeek
      • Gemeentelijke basisschool Vollezele, Ninoofsesteenweg 72 te 1570 Vollezele
      • Gemeentelijke basisschool Herhout, Winterkeer 54 te 1570 Tollembeek

       

      Artikel 3:
      Dit gemeenteraadsbesluit wordt door de dienst Onderwijs aan de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland, gevestigd te Kloosterstraat 2, 1755 Gooik, bezorgd.

    • Aansluiten riolering Geraardsbergsestraat tussen nr. 26 en 148 (Aquafinproject 21343, Fluviusproject R/002261 GA, structureel onderhoud gewestweg door AWV): goedkeuren engagementsverklaring met geïntegreerd projectplan

      Ref.

       Ref. 851.2

      Onderwerp

      De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de engagementsverklaring met geïntegreerd projectplan, opgesteld door Aquafin, voor het rioleringsproject “Aansluiting riolering Geraardsbergsestraat tussen nr. 26 en 148 (Aquafinproject 21343, Fluviusproject R2261, structureel onderhoud gewestweg door AWV)” goed te keuren.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2008 betreffende de principiële goedkeuring voor de aanleg van fietspaden langsheen de Geraardsbergsestraat en Kapellestraat en het goedkeuren bijzonder bestek voor het aanstellen van de ontwerper voor de opmaak van de projectnota volgens module 13 van het mobiliteitsconvenant.

      Motivering

      Op 1 juni 2023 is er, op vraag van het bekkensecretariaat van het Denderbekken, een vergadering geweest met alle betrokken actoren voor de dringende sanering van de lozingspunten van de Geraardsbergsestraat (gewestweg N272) gelegen tussen de grens met Moerbeke en de waterloop 5.227 (Geraardsbergsestraat 26). Deze lozingspunten monden momenteel nog steeds ongezuiverd uit in het kwetsbaar valleigebied van de Mark en dienen dus dringend opgevangen te worden via de bestaande collector 20.949 gelegen aan de waterloop 5.227 die het afvalwater moet afvoeren naar het zuiveringsstation van Galmaarden. Uit uitgevoerde camera-inspecties door Fluvius op 16 augustus 2023 is gebleken dat de riolering in dit projectgebied zich in een dergelijke slechte staat bevindt die ook een invloed kan hebben op de stabiliteit van de gewestweg zodat deze volledig dient vernieuwd te worden en in dat geval een gescheiden stelsel dient aangelegd te worden. Hiervoor werd in het verleden (2010) door Aquafin reeds een voorontwerp via technisch plan opgemaakt genoemd “TP21343 - Aansluiting Geraardsbergsestraat” tussen de Bosstraat en de bestaande collector maar deze dient nog herberekend te worden met de nieuwe buien waarbij ook rekening zal moeten gehouden worden met de nieuwe gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater. De uitvoering van dit project is onder voorbehoud gekoppeld aan de uitvoering door Fluvius van gescheiden riolering in het opwaarts deel van de Geraardsbergsestraat tussen Moerbeke en de Bosstraat (project R/002261 GA) en dus gelegen in het projectgebied, alsook in de aansluitende wegenis zijnde Bosstraat en Paulusstraat (buiten projectgebied), waarvoor in het verleden ook reeds een subsidieaanvraag werd ingediend voor het geheel (GIP210052).

       

      Voor wat betreft de vernieuwing van de wegenis in bedoeld projectgebied, alsook voor de rest van de gewestweg tot centrum Galmaarden, werd in het verleden door de gemeente een gesubsidieerd fietspadendossier opgestart waarvoor een startnota werd opgemaakt die conform werd verklaard door de Provinciale Auditcommissie op 13 november 2007. Aansluitend heeft de gemeenteraad in zitting van 27 mei 2008 het principe goedgekeurd voor de aanleg van fietspaden langsheen de Geraardsbergsestraat en Kapellestraat volgens module 13 van het mobiliteitsconvenant (100% subsidiëring).
      Hiervoor werd een bestek goedgekeurd voor de aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een projectnota. Studiebureau Arcadis werd door het college aangesteld op 07 juli 2008 voor de opmaak van een start- en projectnota voor aanleg fietspaden langsheen de Kapellestraat en Geraardsbergsestraat. In dezelfde periode werd vanuit de gemeente bij het Vlaams Gewest (afdeling Wegen en Verkeer (AWV)) meermaals aangedrongen op een gecoördineerde uitvoering van de werken, zoals ook reeds gevraagd op een contactvergadering met betreffende afdeling op 02 mei 2007 waarbij toen ook reeds al aangedrongen werd op een gecoördineerde uitvoering voor wat betreft het project Sint-Paulus.

       

      Bij gemeenteraadsbesluit van 25 september 2012 werd goedkeuring verleend aan de samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams gewest, de gemeente en Infrax voor de uitvoering van het structureel onderhoud, aanleg riolering en aanleg fietspaden langsheen de Geraardsbergsestraat, Kapellestraat en Marktplein, waarbij toen werd beslist dat het Vlaams gewest zou optreden als aanbestedende overheid en waarbij goedkeuring werd verleend aan het bestek voor de aanstelling van een ontwerper voor het gemeentelijk aandeel (Sweco werd hiervoor aangesteld voor het gedeelte van de Geraardsbergsestraat tussen Kapellestraat en de waterloop 5.227, Kapellestraat en Marktplein). De projectnota fietspaden, met uitgewerkte grondplannen van het fietspadenproject Geraardsbergsestraat en Kapellestraat, werd gunstig geadviseerd door de kwaliteitsadviseur van de Regionale Mobiliteitscommissie van 19 juni 2016.

       

      Sindsdien is het dossier door het Vlaams Gewest on hold gezet in functie van de gedwongen overname van de gewestweg door de gemeente, waarmee het gemeentebestuur zich nooit akkoord heeft kunnen verklaren. Intussen hebben zich meermaals calamiteiten voorgedaan op vlak van riolering: op 01 juni 2016 is er in de Geraardsbergsestraat t.h.v. grens Moerbeke wateroverlast geweest ten gevolge van het disfunctioneren van de riolering na uitvoering structureel onderhoud in 2015 en is er ook een interventie gedaan door Fluvius op de riolering van de Geraardsbergsestraat in januari 2023 t.h.v.  Geraardsbergsestraat 65/67 n.a.v. een melding van een aangelande die water in de kelder kreeg. Bij nazicht door Fluvius bleek de riolering in de straat kapot te zijn. Een 30tal meter werd vernieuwd.

      Op vlak van mobiliteit is het voor de gemeente zeer belangrijk dat het fietspadenproject Geraardsbergsestraat-Kapellestraat-Marktplein wordt gerealiseerd aangezien dit traject op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk gelegen is en ook aansluiting maakt met andere fietspadendossiers die reeds uitgevoerd zijn (fietspaden langs gemeentewegen Stationsstraat-Winterkeer) of in opmaak zijn (fietspaden N272 dossier Plaatsstraat-Tollembeekstraat en dossier Vollezelestraat-Langestraat – fietspaden langs gemeentewegen Stationsstraat-Nieuwstraat), m.a.w. de uitvoering van de geplande fietspaden langsheen de Geraardsbergsestraat vormt een cruciale schakel in een weldoordacht fietspadennetwerk.

       

      Bij uitvoering van al deze projecten zal het immers mogelijk zijn om vanuit Moerbeke, via Galmaarden, richting Gooik te fietsen via de N272 met onderweg aansluiting richting station Galmaarden en school Herhout dat dan verderop aansluit met het reeds bestaande dubbelrichtingsfietspad langs Herhout (N495) richting Edingen en Geraardsbergen. Het is dus ten zeerste aangewezen dat het Vlaams Gewest haar verantwoordelijkheid hierin neemt bij de uitvoering van de prioritaire werken in bovengenoemd projectgebied en voor dit deel dus afziet van de bepalingen van de in het verleden goedgekeurde module 13 en de noodzakelijke werken voor de aanleg van de fietsinfrastructuur tegelijk met de noodzakelijke wegenwerken uitvoert en rechtstreeks financiert en de gemeente dus vrijstelt van prefinanciering.

       

      Gelet op de vraag vanuit het bekkensecretariaat van het Denderbekken voor de dringende sanering van het gedeelte van de Geraardsbergsestraat tussen Moerbeke en de waterloop 5.227 werd door Aquafin een ontwerp van engagementsverklaring met geïntegreerd projectplan opgesteld tussen alle betrokken partijen die mogelijks een aandeel hebben in geval van de uitvoering van het bovengemeentelijk project TP21343 “Aansluiting Geraardsbergsestraat”, zijnde de gemeente Galmaarden voor de eventuele herinrichting/verfraaiing van de zijbermen (voetpaden/parkeerstroken), Fluvius  voor de aanleg van de gescheiden riolering in het opwaarts deel van de Geraardsbergsestraat tussen Moerbeke en de Bosstraat, Aquafin voor de aanleg van de gescheiden riolering vanaf de Bosstraat tot aan de bestaande collector 20.949 en het Vlaams Gewest voor de uitvoering van het structureel onderhoud met inbegrip van de aanleg van fietssuggestiestroken, fietspaden en poorteffect in uitvoering van de goedgekeurde projectnota fietspaden.

       

      In bedoeld projectgebied zijn alle hier bovenvermelde werken noodzakelijk met uitzondering van de eventuele herinrichting/verfraaiing van de zijbermen die gescheiden kunnen worden uitgevoerd van de noodzakelijke rioleringswerken en structureel onderhoud en dus in een latere fase kunnen worden gerealiseerd.
      In het ontwerp van engagementsverklaring zijn dus ook geen gemeentelijke investeringen opgenomen in de uitvoering van de noodzakelijke rioleringswerken binnen het bovengenoemd projectgebied. Alle andere opgesomde werken dienen in het algemeen belang te worden samengevoegd en gecoördineerd uitgevoerd om het project conform een vooropgestelde timing (uitvoering 2026-2028) te kunnen realiseren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring met geïntegreerd projectplan voor het rioleringsproject “Aansluiting riolering Geraardsbergsestraat tussen nr. 26 en 148 (Aquafinproject 21343, Fluviusproject R2261, structureel onderhoud gewestweg door AWV)” goed. 


      Artikel 2:
      In deze engagementsverklaring worden geen gemeentelijke investeringen opgenomen voor het projectgebied aangezien de aanleg van fietssuggestiestroken, fietspaden en poorteffect conform de goedgekeurde projectnota fietspaden, onlosmakelijk verbonden is met de uit te voeren wegeniswerken gekoppeld aan de noodzakelijke rioleringswerken en deze dus gelijktijdig mee dienen uitgevoerd te worden door het Vlaams Gewest (AWV). 

       

      Artikel 3:
      De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit en de getekende engagementsverklaring aan Aquafin, Fluvius en Het Vlaams Gewest (AWV).

    • Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R006390): goedkeuren meeruitgave offerte

      Ref.

       Ref. 851.2

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om de meeruitgave voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)", goed te keuren.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

       

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

       

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen

       

      Het raadsbesluit van 25 oktober 2022 betreffende het goedkeuren principe voor de uitvoering van de wegenwerken en de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeentebestuur en Fluvius System Operator cv waarbij Fluvius System Operator cv als opdrachtgevend bestuur optreedt voor de uitvoering van deze werken

       

      Het collegebesluit van 14 december 2022 betreffende het aanstellen ontwerper voor de opmaak van het ontwerp met inbegrip van veiligheidscoördinatie en opmaak technisch verslag - goedkeuren gunning gemeenteaandeel

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 betreffende het goedkeuren opdrachtdocumenten (plannen, bestek en indicatieve raming) en vaststellen plaatsingsprocedure voor de opdracht "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)"

       

      Het collegebesluit van 19 juni 2024 betreffende de kennisname aanbestedingsverslag en inname standpunt verder verloop voor de opdracht "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)"

       

      Het collegebesluit van 14 augustus betreffende de kennisname aanbestedingsverslag, verantwoording hoge kostprijs offertes en inname standpunt bij de raming voor de opdracht "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)"

      Financiële impact

      Voor deze opdracht is in de meerjarenplanning 2020-2025 een actie voorzien onder ACT-153: Project Repingestraat in samenwerking met Riobra/VMM.
      In 2025 is er 100.000 euro budget voorzien, in 2026 is er 260.000 euro budget voorzien.
      Het budget van 2026 zal naar 2025 moeten worden verschoven en het resterende saldo zal moeten worden voorzien bij de eerstvolgende budgetaanpassing.

      Voor de werken zal 50.000 euro gefinancierd worden via het investeringsfonds van Fluvius.

      Motivering

      In zitting van 26 maart 2024 keurde de gemeenteraad de opdrachtdocumenten goed bevattende de plannen, bestek en indicatieve raming voor een totaal bedrag van 997.010,30 euro (exclusief BTW) of 1.049.894,70 euro (inclusief BTW op deel wegenis), waarvan 251.830,49 euro (exclusief BTW) of 304.714,89 euro (inclusief BTW) ten laste van de gemeente, opgemaakt door Hosbur bv, Diestsestraat 175 te 3270 Scherpenheuvel, voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)".
      Tevens werd beslist 50.000 euro van het gemeentelijk aandeel voor de werken te laten financieren via het investeringsfonds van Fluvius (Riobra), akkoord te gaan om Fluvius voor de globaliteit van deze werken de openbare procedure te laten opstarten en de nodige budgetten voor de uitvoering van de werken te voorzien bij aanpassing van het meerjarenplan.

      De aanbesteding heeft ondertussen plaats gehad op 7 juni 2024 en het aanbestedingsverslag werd opgemaakt door Studiebureau Hosbur bv op 11 juni 2024.

      Hieruit blijkt dat er 3 offertes werden ingediend:

      • De Meulemeester bv, Reukenstraat 20 te 9500 Geraardsbergen: 1.380.127,77 euro exclusief BTW of 1.462.141,58 euro inclusief BTW
      • Aclagro nv, Industrieweg 74 te 9032 Wondelgem: 1.669.466,65 euro exclusief BTW of 1.778.801,18 euro inclusief BTW
      • Soga nv, Havinkbeekstraat 3 te 9130 Verrebroek: 1.814.436,41 euro exclusief BTW of 1.943.130,68 euro inclusief BTW
      Het gemeentelijk aandeel bij de 3 offertes is:
      • De Meulemeester bv: 472.555,74 euro inclusief BTW, exclusief prijsherziening
      • Aclagro nv: 629.975,17 euro inclusief BTW, exclusief prijsherziening
      • Soga nv: 741.524,12 euro inclusief BTW, exclusief prijsherziening
      Het sleufherstel werd reeds verrekend in bovenstaande bedragen.

      De laagste inschrijving ligt 38,43% boven het bedrag van de raming wat betreft het totaalbedrag (exclusief BTW).
      Voor het gemeentelijk aandeel ligt het bedrag 55,08% boven het bedrag van de raming (inclusief BTW).

       

      Als rechtvaardiging voor deze hoge inschrijvingsprijzen geeft Studiebureau Hosbur bv volgende verklaring:

      Het uitvoeren van infrastructuurwerken brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Deze kosten kunnen hoog uitvallen door een combinatie van verschillende factoren die elk een significante invloed hebben op het totale budget.
      Hieronder wordt een gedetailleerde uitleg gegeven van de belangrijkste elementen die bijdragen aan de hoge kostprijs van infrastructuurwerken, rekening houdend met de huidige marktsituatie.

      1. Marktcondities: 

      De huidige periode wordt zeer duidelijk gekenmerkt door een algemeen bekende hoogconjunctuur in de markt. Dit heeft geleid tot een aantal specifieke omstandigheden:

      • er is een toenemende vraag naar gelijkaardige werken waardoor aannemers selectiever kunnen zijn en hogere prijzen kunnen vragen
      • er is een krapte op de arbeidsmarkt waardoor er een tekort is aan gekwalificeerd personeel. Bedrijven moeten concurreren om talent aan te trekken en te behouden, hetgeen leidt tot hogere arbeidskosten
      • er is momenteel een trend van stijgende grondstofprijzen
      • er is sprake van hogere operationele kosten, zoals stijgende huurprijzen, energiekosten en transportkosten
      • er is schaarste aan capaciteit. De orderportefeuilles van de aannemer zijn goed gevuld waardoor bedrijven extra moeten investeren om aan de vraag te voldoen.
      • voor dit specifieke dossier heeft een laag aantal inschrijvers deelgenomen, waardoor de concurrentie een minder bepalende factor is bij de biedingen.
      2. Materiaalkeuzes:
       
      Inhoudelijk zijn er een aantal keuzes gemaakt die de kostprijs gevoelig hoger laten uitvallen.
      Het opnieuw aanleggen van bestaande betonverharding in beton zorgt voor een hogere kostprijs dan als men zou kiezen voor een verharding in asfalt.
      Wanneer de oefening wordt gemaakt met wegenis in asfalt, dan blijft de laagst biedende aannemer nog steeds De Meulenmeester, maar dan zakt het aandeel ten laste van de gemeente Galmaarden van 472.555,74 € naar 302.989,18 €.
      Dit betekent een verschil van 169.566,56 €.

      Conclusie:

      De hoge kostprijs van infrastructuurwerken is het resultaat van een combinatie van marktcondities en keuzes in materiaalgebruik. Het is belangrijk om deze factoren te overwegen en een balans te vinden tussen kosten en kwaliteit om duurzame en efficiënte infrastructuur te realiseren.


      De bijkomende benodigde budgetten worden voorzien zodat de opdracht kan gegund worden aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde De Meulemeester bv. Dit alles op voorwaarde dat een visum wordt verkregen van de financieel directeur en dat tijdens de uitvoering van de werken zal bekeken worden of het mogelijk is om via beperkte wijzigingen de uiteindelijke kostprijs zo laag mogelijk te houden.


       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Onthouders: Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt de meeruitgave van 55,08% van het gemeenteaandeel voor het project "Aanleg wegen- en rioleringsinfrastructuur Congobergstraat-Repingestraat - uitbreiding (R/006390)" goed.

       

      Artikel 2:
      De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Fluvius, Studiebureau Hosbur bv en de dienst Financiën.

    • Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken - Perceel 2 (Omgevingswerken): goedkeuren van het aangepaste aanbestedingsdossier (plannen, lastvoorwaarden en ramingen) en vaststellen gunningswijze

      Ref.

      Ref. 571.31-G

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd om het aanbestedingsdossier bevattende het bestek met nr. 10538 P2, de plannen, de lastvoorwaarden en raming voor de opdracht “Perceel 2: Omgevingswerken” van het project "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken", opgesteld door OMGEVING cv in opdracht van Architectenbureau TV Bressers-B-ILD, goed te keuren en de gunningswijze via openbare procedure te laten opstarten door Haviland Intercommunale.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

       

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 

       

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

       

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018 houdende de herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: verlenen van een in-house opdracht aan Haviland Intercommunale IGSV voor een begeleidingsopdracht voor het aanstellen van een ontwerpteam en goedkeuren van de overeenkomst

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2020 houdende de goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze projectstudie Sint-Pieterskerk Galmaarden

       

      Het collegebesluit van 31 maart 2021 houdende de herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: kwalitatieve selectie uit te nodigen ontwerpers - beperkte procedure

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 houdende de herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: goedkeuring van het technisch bestek met projectdefinitie

       

      Het collegebesluit van 29 september 2021 houdende de herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden: goedkeuring gunning ontwerpstudie

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2021 houdende het verlenen van een in-house opdracht aan Haviland intercommunale IGSV met betrekking tot de dienstverlening projectregie voor de herbestemming van de Sint-Pieterskerk, omgevingswerken en gedeelte Baljuwhuis op het Marktplein

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2022 houdende het goedkeuren principe en samenwerkingsovereenkomst tussen gemeentebestuur en Fluvius System Operator cv met betrekking tot de aanleg rioleringsinfrastructuur Kammeersweg in kader van project "herbestemming van de Sint-Pieterskerk" waarbij de gemeente als opdrachtgevend bestuur optreedt voor de uitvoering van de werken

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 houdende het goedkeuren van het aanbestedingsdossier (plannen, lastvoorwaarden en ramingen) en vaststellen gunningswijze voor de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken"

       

      Het collegebesluit van 17 januari 2024 houdende het niet-gunnen en het stopzetten van de opdracht onder perceel 2 (Omgevingswerken) voor de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken"

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2024 houdende het goedkeuren van de meeruitgave offerte voor perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) voor de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken"

       

      Het collegebesluit van 31 januari 2024 houdende het gunnen van de opdracht onder perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) voor de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken"

      Financiële impact

      De kredieten voor deze opdracht zijn gekoppeld aan ACT-123: Project herbestemming Sint-Pieterskerk uit het meerjarenplan 2020-2025.

      150.000 euro van de omgevingswerken zal gefinancierd worden vanuit het investeringsfonds van Fluvius.

      Motivering

      In zitting van 30 mei 2023 keurde de gemeenteraad het aanbestedingsdossier (plannen, lastvoorwaarden en ramingen) voor de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken" goed.

      Perceel 1 (Herbestemming van de Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis), werd geraamd op 5.840.595,77 euro (exclusief BTW) of 7.067.120,88 euro (inclusief 21% BTW).
      Perceel 2 (Omgevingswerken), werd geraamd op 914.933,24 € exclusief btw of 1.107.069,22 € inclusief 21% btw.

       

      Na goedkeuring van de meeruitgave door de gemeenteraad in zitting van 30 januari 2024, gunde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31 januari 2024 perceel 1 (Herbestemming Sint-Pieterskerk en herinrichting van het Baljuwhuis) van de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting van het Baljuwhuis en omgevingswerken" aan COMBINATIE WYCOR - VERSTRAETE VANHECKE, Biezeweg 6 te 9230 Wetteren tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 6.635.254,46 € exclusief BTW of 8.028.657,90 € inclusief 21% BTW.

       

      In zitting van 17 januari 2024 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord met het stopzetten van de plaatsingsprocedure voor Perceel 2 (Omgevingswerken) van de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting Baljuwhuis en omgevingswerken" en het niet-gunnen van de opdracht omdat de offerteprijs van de inschrijvers de raming van de opdracht overschreed met meer dan 20%. Deze overschrijding past absoluut niet binnen de budgettaire mogelijkheden van het lokaal bestuur.
      Aan Architectenbureau TV Bressers-B-ILD, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel, werd gevraagd een aangepast aanbestedingsdossier voor Perceel 2 (Omgevingswerken) op te maken.

       

      Bijgevoegd vindt u het aangepaste aanbestedingsdossier voor Perceel 2 (Omgevingswerken) van de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, Baljuwhuis en omgevingswerken", opgemaakt op 1 september 2024 door OMGEVING cv, Uitbreidingstraat 390 bus 1, 2600 Antwerpen, in opdracht van Architectenbureau TV Bressers-B-ILD, bevattende:

      • Plannen
      • Lastvoorwaarden
      • Raming van de werken

      Gezien de huidige marktomstandigheden is het aangewezen om met een verhoging van 10% rekening te houden ten opzichte van de initiële raming. Dit is lager dan de afwijking van 30% die werd vastgesteld bij de vorige aanbesteding, maar volgende twee elementen zullen mogelijks leiden tot lagere inschrijvingen:

      • door de inschrijvers werd mogelijk te veel risico ingecalculeerd omwille van de overlap tussen perceel 1 en perceel 2. Beide aannemingen werden in tijd en ruimte niet van elkaar gescheiden. In het aangepaste dossier werd een duidelijke fasering opgenomen om daaromtrent meer garanties te bieden. 
      • door perceel 1 en 2 los te koppelen zullen er mogelijk meer geïnteresseerde aannemers zijn, met mogelijk een gunstig gevolg op de inschrijvingsprijzen.

       

      In het aangepaste aanbestedingsdossier worden een aantal besparingen doorgevoerd betreffende de verhardingen, de riolering en de lijnvormige elementen. 

      In de huidige raming zijn twee opties voorzien:

      • Aanleveren van nieuwe kasseien en afvoeren van de oude kasseien indien de kwaliteit van de te recupereren kasseien niet voldoet of indien de inschrijvingsprijzen voor het hergebruik van de kasseien hoger ligt dan het aanleveren van nieuwe kasseien.
      • Al dan niet plaatsen van het hekwerk rond het kerkplein.

      Indien de kasseien vanuit de opbraak, samen met de ter beschikking zijnde kasseien uit de loods Tollembeek, kunnen herbruikt worden komt de raming van het gedeelte kasseien op 67.284,58 euro exclusief BTW. 
      Indien dit niet het geval is en voor het geheel nieuwe kasseien moeten worden aangeleverd, komt de raming van het gedeelte kasseien op 101.950,31 euro exclusief BTW.

      Het hekwerk rond het kerkplein wordt geraamd op 51.087,32 euro exclusief BTW.
      Voor dit hekwerk wordt onderzocht of er een bijkomende subsidie van Onroerend Erfgoed kan bekomen worden.

       

      De keuze van de opties zal bij de gunning van de werken worden bepaald.

       

      De wegen- en rioleringswerken van de Kammeersweg staan niet afzonderlijk vermeld in de meetstaat maar kunnen indicatief geraamd worden op 165.000 euro exclusief BTW.

       

      De werken voor Perceel 2 (Omgevingswerken) worden in totaal, met alle opties inbegrepen, geraamd op 820.317,62 euro exclusief BTW of 970.525,83 euro inclusief BTW. Dat is ongeveer 95.000 euro lager dan de vorige raming.


      Het gedeelte voor de rioleringswerken wordt geraamd op 105.040,41 euro vrijgesteld van BTW.

      Hiervan is, na het in mindering brengen van het forfait sleufherstel, 25% van ten laste van Fluvius en 75% van de gemeente. Het forfait sleufherstel is volledig ten laste van Fluvius.

      Op 5 juni 2023 gaf Fluvius reeds zijn schriftelijk akkoord voor hun geraamde deel in de kosten.

       

      Het totaal bedrag ten laste van de gemeente, met alle opties inbegrepen, wordt geraamd op 757.647,35 exclusief BTW of 907.855,56 euro inclusief BTW.
      Zonder opties wordt het bedrag ten laste de gemeente geraamd op 671.894,30 exclusief BTW of 804.094,37 euro inclusief BTW.

       

      Voor het bedrag ten laste van de gemeente wordt voorgesteld om 150.000 euro te financieren vanuit het investeringsfonds van Fluvius.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Tegenstanders: Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock
      Onthouders: Gerda Persoons, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad beslist om:

      • het aanbestedingsdossier voor Perceel 2 (Omgevingswerken) van de opdracht "Herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden, herinrichting Baljuwhuis en omgevingswerken", bevattende de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek met nr. 10538 P2 en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, de plannen en de raming opgesteld door OMGEVING cv, Uitbreidingstraat 390 bus 1, 2600 Antwerpen, op 1 september 2024, in opdracht van Architectenbureau TV Bressers-B-ILD, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel, waaruit blijkt dat de werken in hun totaliteit worden geraamd op 820.317,62 euro exclusief BTW of 970.525,83 euro inclusief BTW op de wegenis, goed te keuren.
      • 150.000 euro van de omgevingswerken te laten financieren vanuit het investeringsfonds van Fluvius.
      • te laten onderzoeken of er voor het hekwerk een bijkomende subsidie van Onroerend Erfgoed kan bekomen worden.
      • de opdracht te gunnen via de openbare procedure.

       

      Artikel 2:
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het voeren van de gunningsprocedure voor deze opdracht.

       

      Artikel 3: 
      De dienst Infrastructuur bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland Intercommunale, het Agentschap Onroerend Erfgoed, Architectenteam TM Bressers-B-ILD, OMGEVING cv en de dienst Financiën.

    • Wijzigen en vaststellen van de rooilijn langsheen de Steenstraat 61 voor de realisatie van een verkaveling.

      Ref.

      874.4_VBV_2024.02

      OMV_2024054182

      575.22_VOLL_BW_12

      Onderwerp

      Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer Koen Cosyns met als contactadres Steenstraat 61 te 1570 Galmaarden, ontvangen.

      De aanvraag werd ontvangen op 15 mei 2024.

      De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 13 juni 2024.

      De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Steenstraat 61 en met als kadastrale omschrijving (afd. 2) sectie B 149 S.

      Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van één kavel bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen in open verband.

      Regelgeving

      Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)

       

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)

       

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

       

      Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

      Motivering

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.

      Bevoegde overheid

      Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:

      • de aanvraag geen Vlaams of provinciaal project betreft en evenmin betrekking heeft op een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste klasse.
      • de aanvraag geen project betreft dat gelegen is op het grondgebied van twee of meer provincies of twee of meer gemeenten.

      Procedure

      De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.

      Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften 

      Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter.

      Voorschriften:

      De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven.

      De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

      Historiek

      Op 3 december 1965 werd door het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning (ref. gemeente 874.2.1965.10) afgeleverd voor het bouwen van een woning en magazijn.

      Op 14 september 2015 werd door het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning (ref. gemeente 874.1.2015.052) afgeleverd voor het bouwen van een ééngezinswoning.

      Beschrijving van de plaats

      Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een gebied dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen die in open verband zijn opgericht.

      Op het betrokken perceel bevindt zich een ééngezinswoning in open verband op zeer ruime afstand uit de linker perceelgrens, op normale afstand uit de rechter perceelgrens en op normale afstand uit de as van de voorliggende rijweg. Op korte afstand uit de achterste en rechtse perceelgrens bevindt zich een groot losstaand gebouw/magazijn. Op het links aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, aansluitend op de daaropvolgende woning, op normale afstand uit de rechter perceelgrens en op ruime afstand uit de as van de voorliggende rijweg. Op het rechts aanpalend perceel bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband, met een blinde gevel op de gemeenschappelijke perceelgrens, op normale afstand uit de rechter perceelgrens en op korte afstand uit de as van de voorliggende rijweg.

      Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

      Het project voorziet in het creëren van één kavel bestemd voor het oprichten van een ééngezinswoning in open verband. Lot W op het verkavelingsplan is voorzien voor een nieuwe rooilijn van 5 m uit de as van de weg. Lot 2 is reeds bebouwd en wordt uitgesloten uit de verkaveling.

      Bij de aanvraag zijn stedenbouwkundige voorschriften toegevoegd.

      Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar

      Het openbaar onderzoek werd gehouden van 24 juni 2024 tot 23 juli 2024.

      Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.

      Adviezen

      Aan de nutsmaatschappijen Proximus, Fluvius, De Watergroep en Wyre is advies gevraagd op 19 juni 2024.

      Rooilijn en reservatiestrook

      Voor de Steenstraat, buurtweg nr. 12 heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte tussen de 4 m en 4,4 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad stelt de rooilijn van de Steenstraat (buurtweg nr. 12) binnen de grenzen van het goed, gelegen Steenstraat 61 en met als kadastrale omschrijving (afd. 2) sectie B 149 S, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg, vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning.

    • Vervanging afvaardiging uit de politieke fracties in het beheersorgaan van de bibliotheek: aktename

      Ref.

      Ref. 147.1

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd voor de oprichting van adviesraden. De N-VA fractie duidt een vervanger aan voor de afvaardiging in het beheersorgaan van de bibliotheek.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 304 ev., 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende oprichting seniorenraad 2020-2025


      Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2020 houdende aanvaarding van bijkomende leden voor de seniorenraad

       

      Motivering

      Raadslid Gerda Persoons heeft haar ontslag ingediend uit de N-VA-fractie. Zij was afgevaardigde voor de partij in het beheersorgaan van de bibliotheek.

      Er werd aan de N-VA-fractie gevraagd wie haar zal vervangen in dit beheersorgaan.

      N-VA Galmaarden duidt Filip Durant aan als vervanger voor het beheersorgaan van de bibliotheek.

      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad neemt akte van de vervanging van de vertegenwoordiger van de N-VA fractie in het beheersorgaan van de bibliotheek door raadslid Filip Durant.

       

    • Vervanging afvaardiging uit de politieke fracties in de seniorenraad: aktename

      Ref.

      Ref. 147.1

      Onderwerp

      De gemeenteraad is bevoegd voor de oprichting van adviesraden. N-VA duidt een vervanger aan voor de afvaardiging in de seniorenraad. 

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 56

       

      Motivering

      Raadslid Gerda Persoons heeft haar ontslag ingediend uit de N-VA-fractie. Zij was afgevaardigde voor de fractie in de seniorenraad. 

      Volgens artikel 6§2 van het huishoudelijk reglement voor de seniorenraad kan 1 mandataris per vertegenwoordigde gemeenteraadsfractie uit de gemeente- of OCMW-raad als niet stemgerechtigd lid deelnemen aan de vergaderingen. 

      Er werd aan de N-VA-fractie gevraagd wie haar zal vervangen in deze adviesraad. 

      N-VA Galmaarden duidt raadslid Michel De Bock aan als afgevaardigde voor de seniorenraad. 

      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad neemt akte van de vervanging van de vertegenwoordiger van de N-VA fractie in de seniorenraad door raadslid Michel De Bock.

       

    • Mandaat vertegenwoordiger lokaal bestuur voor de goedkeuring van de fusie van de Vlaamse Logo's op de bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland vzw op 15 november 2024

      Onderwerp

      Logo Zenneland vzw vraagt het lokaal bestuur aan de vaste vertegenwoordiger expliciet het mandaat te geven om de fusie van de Vlaamse Logo’s goed te keuren op de bijzondere algemene vergadering. 

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 houdende erkenning Logo Zenneland vzw 2022-2027

      Motivering

      De Vlaamse Logo’s bundelen vanaf 1 januari 2025 hun krachten en gaan vanaf dan verder als één organisatie met behoud van sterke regionale antennes.

      Om deze fusie goed te keuren, vindt op vrijdag 15 november 2024 een bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland vzw plaats.

      De vaste vertegenwoordiger dient het mandaat te hebben van de gemeenteraad om de fusie van de Vlaamse Logo’s goed te keuren op de bijzondere algemene vergadering. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Onthouders: Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad geeft de vaste vertegenwoordiger expliciet het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo’s goed te keuren op de bijzondere algemene vergadering op 15 november 2024.


      Artikel 2:
      De gemeenteraad duidt mevrouw Melissa Van Eesbeek, en een plaatsvervanger, de heer Kurt Penninck, aan als volmachtdragers op de bovengenoemde algemene vergadering met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.


    • Fluvius OV: buitengewone algemene vergadering van 13 november 2024: goedkeuren agenda en bepalen van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordigers

      Ref.

      9:81

      Onderwerp

      Fluvius vraagt voor haar algemene vergadering, tevens jaarvergadering, op 13 november 2024 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.

      Regelgeving

      Het decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 285-288, 330-334 en 432

       

      Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Ludo Persoons, Kasteelstraat 26, 1570 Vollezele en de heer Patrick Decat, Hernestraat 86, 1570 Tollembeek, worden aangeduid als volmachtdragers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius opdrachthoudende vereniging tot het einde van de gemeentelijke legislatuur

       

      Motivering

      De gemeente Galmaarden is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

      De gemeente werd per mail op 2 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering  van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 13 november 2024 digitaal wordt gehouden.

       

      De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 28 augustus 2024 als volgt samengesteld:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en
        de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget
        voor 2025.

      2. Statutaire benoemingen.

      3. Statutaire mededelingen.

       

      De Raad van Bestuur van Fluvius OV heeft beslist dat de vergadering digitaal zal gehouden worden.

      Er zijn geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren. 

      Het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden dient te worden bepaald.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle
      Onthouders: Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering, van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 13 november 2024 goed.

       

      Artikel 2:
      De gemeenteraad duidt de heer Ludo Persoons, Kasteelstraat 26, 1570 Vollezele, en de heer Patrick Decat, Hernestraat 86, 1570 Tollembeek, aan als volmachtdragers op de bovengenoemde algemene vergadering met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.     

       

      Artikel 4: 

      De dienst Interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit voor 30 oktober 2024 aan het vennootschapssecretariaat van Fluvius OV.

    • Toekennen van eretitels aan schepenen en raadsleden van Galmaarden

      Ref.

      Ref. 172.303

      Regelgeving

      Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 17,§4, 56, 41 148, 285-288, 330-334

       

      Het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2024 over het vaststellen van het gemeentelijk regelement tot toekenning van eretitels aan schepenen en raadsleden

      Motivering

      Het college van burgemeester en schepenen wenst gewezen schepenen en gemeenteraadsleden voor te dragen voor de eretitel van schepenen en raadsleden. De eretitel is een eervolle onderscheiding van een langdurige en eervolle loopbaan voor een schepen of gemeenteraadslid. Aan deze machtiging tot het voeren van de eretitel zijn geen voordelen verbonden.

       

      Dit verzoek tot voordracht wordt na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen schriftelijk bij de voorzitter van de gemeenteraad, Veerle Dero, ingediend.

       

      Alle voorgedragen personen voldoen aan de toekennings- en annciennitieitsvoorwaarden vastgelegd in het gemeentelijk regelement tot toekenning van eretitels aan schepenen en raadsleden, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 juni 2024. Alle personen gingen op voorhand schriftelijk akkoord met de voordracht door het college van burgemeester en schepenen.

       

      Personen die voorgedragen worden voor de eretitel van schepen:

      • Armand Biesemans (schepen van 1995 tot en met 2018)
      • Marc Deteye (schepen van 2001 tot en met 2006)
      • Claudine Carels (schepen van 2007 tot en met 2018)
       
       
      Personen die voorgedragen worden voor de eretitel van gemeenteraadslid:
      • Michel Bauwens (raadslid van 1977 tot en met 2000)
      • Willy Schollaert (raadslid van 1977 tot en met 2012)
      • Roger De Nauw (raadslid van 1983 tot en met 2012)
      • Rudy Suys (raadslid van 1995 tot en met 2012)
      • Hubert De Spiegeleer (raadslid van 2001 tot en met 2012)
      • Maria De Beuf (raadslid van 2001 tot en met 2018)
      • Lutgarde De Borre (raadslid van 2001 tot en met 2018)
       
       
      De heer Luc De Mulder (schepen van 1983 tot en met 2012) en mevrouw Monique Desmecht (raadslid van 1983 tot en met 2000) gaven geen toestemming tot toekenning van eretitel en worden dus niet voorgedragen.
       
      Van de heer Eddy Mertens en mevrouw Sara De Pelsemaeker werd geen antwoord ontvangen.
       

       

      Na afloop van de vergadering van de gemeenteraad waarop de toekenning van de eretitel is goedgekeurd, organiseert de gemeenteraad een plechtige toekenning van de titel. Bij deze plechtige toekenning worden de oorkondes overhandigd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan, Kristof Andries
      Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Gerda Persoons, Filip Durant, Kristof Billens, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Arthur Caytan
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1:
      De gemeenteraad kent de titel van ere-schepen van Galmaarden toe aan volgende personen:

      • Armand Biesemans
      • Marc Deteye
      • Claudine Carels

       

      Artikel 2:
      De gemeenteraad kent de titel van ere-raadslid van Galmaarden toe aan volgende personen: 

      • Michel Bauwens 
      • Willy Schollaert 
      • Roger De Nauw 
      • Rudy Suys 
      • Hubert De Spiegeleer
      • Maria De Beuf 
      • Lutgarde De Borre 

Mondelinge vragen

 

GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Kristof Andries
algemeen directeur

Veerle Dero
voorzitter raad