Terug
Gepubliceerd op 06/12/2024

Besluit  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 26/11/2024 - 21:20

Goedkeuring van het subsidiereglement mantelzorgtoelage voor OCMW Pajottegem met ingang van 1 januari 2025

Aanwezig: Veerle Dero, voorzitter raad
Ludo Persoons, burgemeester
Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, schepenen
Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, raadsleden
Kristof Andries, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Smedt, Kristof Billens, Arthur Caytan, raadsleden

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement mantelzorg voor OCMW Pajottegem goed. 

Onderwerp

De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om het subsidiereglement voor OCMW Pajottegem met inwerkingtreding op 1 januari 2025 goed te keuren.

Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 77, 78, 285-288, 330-334

 

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne


Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2012 tot goedkeuring van het reglement mantelzorgtoelage 

 

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 november 2022 tot aanpassing van het reglement mantelzorg

 

Motivering

De OCMW's van Galmaarden, Gooik en Herne kennen thans mantelzorgtoelagen toe. Met het toekennen van een mantelzorgtoelage beogen onze OCMW's de mantelzorg te stimuleren, zodat de zwaar zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn of haar eigen thuismilieu kan blijven.  Deze toelage is een uiting van appreciatie voor het vrijwillige engagement dat een mantelzorger opneemt ten aanzien van een zorgbehoevende inwoner van onze gemeente. 

Bij de voorbereiding van de fusie werd er vastgesteld dat de reglementen sterk verschillend waren op het vlak van bedragen en doelgroep. 

De voorbije maanden werkte de werkgroep zorg aan een nieuw subsidiereglement mantelzorg voor OCMW Pajottegem dat werd voorgelegd aan het team fusie op 12 november 2024. 

De onderdelen van het nieuwe reglement met de grootste impact zijn: 

  • het definiëren van de term 'zwaar zorgbehoevende' 
  • het vastleggen van het bedrag van de tussenkomst op 20 euro per maand

Er wordt in het reglement volgende overgangsregeling voorzien: Alle personen die op 1 januari 2025 een mantelzorgtoelage genieten op basis van de vorige reglementering behouden hun recht op mantelzorgtoelage op basis van het huidige attest van zorgbehoevendheidWanneer het huidig attest van zorgbehoevendheid vervalt, dient een nieuw attest conform de nieuwe reglementering bezorgd te worden. Alle andere bepalingen en voorwaarden van dit reglement zijn wel op hen van toepassing.   

 
Gezien de begunstigden zo spoedig mogelijk in kennis gesteld moeten worden van de nieuwe tussenkomsten vanaf 1 januari 2025 wordt het nieuwe subsidiereglement in november 2024 al voorgelegd aan de raden voor maatschappelijk welzijn van Galmaarden, Gooik en Herne. 

 

U vindt het ontwerp van subsidiereglement voor OCMW Pajottegem in bijlage.

Publieke stemming
Aanwezig: Veerle Dero, Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Gerda Persoons, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne, Kristof Andries
Voorstanders: Ludo Persoons, Patrick Decat, Marleen Merckaert, Ludo Van Paepegem, Kurt Penninck, Melissa Van Eesbeek, Veerle Dero, Jo Stalpaert, Rita Paindavin, Kim Bonduelle, Rudy Thiebaut, Etienne Mignon, Filip Durant, Michel De Bock, Daniel Fonteyne
Onthouders: Gerda Persoons
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement mantelzorg voor OCMW Pajottegem als volgt goed:

 

REGLEMENT MANTELZORGTOELAGE 2025

 

DOELSTELLING

Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het OCMW als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg, zodat de zwaar zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn of haar eigen thuismilieu kan blijven.

 

Deze toelage is een uiting van appreciatie voor het vrijwillige engagement dat een mantelzorger opneemt ten aanzien van een zorgbehoevende inwoner van onze gemeente.

 

TOEPASSINGSGEBIED

De titularis van de toelage is de zorgbehoevende, maar de toelage zelf wordt uitbetaald aan de mantelzorger. De voorwaarden hiervoor worden verder bepaald in het hoofdstuk ‘voorwaarden’.

 

DEFINITIES

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

thuiszorg: de hulp- en dienstverlening die er specifiek op gericht is de gebruiker te handhaven in zijn natuurlijk thuismilieu.

zorgbehoevende persoon: iedere natuurlijke persoon die vanuit een bepaalde nood een beroep doet op thuis- en mantelzorg, ongeacht zijn leeftijd.

mantelzorger: een natuurlijke persoon van minstens 18 jaar die op geregelde basis en op een niet-professionele basis, noch in een georganiseerd verband, aanvullende, bovennormale zorg verleent aan een zorgbehoevende persoon uit zijn omgeving.

mantelzorg: alle bovennormale, niet beroepsmatige hulp- en dienstverlening die een persoon op geregelde basis aan een zorgbehoevende persoon uit zijn omgeving geeft.

inwoner van de gemeente: elke persoon die op datum van de aanvraag ingeschreven is in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Pajottegem en er ook effectief woont.

 

VOORWAARDEN

 

  1. A.     Voorwaarden zorgbehoevenden

 

  • Er is één van volgende attesten nodig om de graad van hulpbehoevendheid te bewijzen:
    • een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
    • een erkenning van persoon met een handicap door de FOD Sociale Zekerheid met minimum 15 punten op de medische schaal
    • een zorgtoeslag van het groeipakket van minimum 12 punten voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte (t.e.m. 21 jaar).
    • minstens een score B op de Katz-schaal.
    • De zorgbehoevende is inwoner van Pajottegem en als dusdanig ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister.
      • De zorgbehoevende hoeft niet samen te wonen met zijn/haar mantelzorger.
      • De zorgbehoevende verblijft niet in een woonzorgcentrum of verzorgingsinstelling of internaat. Bij gedeeltelijk verblijf in  een instelling kan de toelage evenredig aangepast worden.
      • De toelage wordt geschorst wanneer men langer dan 4 weken afwezig is uit zijn thuismilieu. (bv. ziekenhuis, kortverblijf, buitenland, ...).

 

  1. B.     Voorwaarden mantelzorger

 

  • De mantelzorger is meerderjarig.
  • De mantelzorger hoeft geen bloed- of aanverwant te zijn van de zorgbehoevende.
  • De hulp van de mantelzorger moet daadwerkelijk bijdragen tot het kunnen thuisblijven van de zorgbehoevende.
  • De mantelzorger moet een verklaring op eer afleggen dat hij wekelijks minstens

5 verschillende taken uitvoert:

 

  • hulp bij wassen en dagelijks toilet
  • hulp bij het kleden
  • hulp bij toiletbezoek
  • bed opmaken/verschonen
  • maaltijden bereiden
  • maaltijden toedienen
  • toedienen medicatie
  • afwassen
  • wassen
  • strijken
  • poetsen
  • boodschappen doen
  • ondersteuning bij financieel beheer
  • ondersteuning bij administratieve handelingen
  • hulp bij verplaatsingen binnen/buiten de woning

 

  • Men kan niet tegelijk als zorgbehoevende en mantelzorger in het gemeentelijk mantelzorgsysteem opgenomen worden.

 

PROCEDURE

  • De aanvraag is ontvankelijk na het indienen van het aanvraagformulier en de nodige attesten. Indien nodig, kan de maatschappelijk werker een huisbezoek plannen bij de zorgbehoevende.
  • De toelage wordt betaald aan de mantelzorger die de aanvraag indient. Indien er verschillende mantelzorgers zijn, wordt de toelage niet verdeeld over de andere mantelzorgers.
  • Het recht op een mantelzorgtoelage wordt jaarlijks herzien.
    • Indienen nieuwe verklaring op eer (mantelzorger + zorgbehoevende)
    • Indienen nieuw attest ( zie ‘voorwaarden’) is enkel nodig wanneer de vorige attesten verlopen zijn.

 

  • Indien een attest verloopt tijdens het lopende kalenderjaar dient tijdig een nieuw attest aan het OCMW worden overgemaakt.
  • De mantelzorger dient elke wijziging (stopzetting, opname woonzorgcentrum, overlijden, verhuis,…) of afwezigheid van langer dan 1 maand onmiddellijk ter kennis te geven aan de dienst zorg.
  • De ontvankelijke aanvraag wordt ter kennis gebracht op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW.

 

HET BEDRAG EN DE UITBETALING

 

  • De mantelzorgtoelage bedraagt 20 euro per maand en wordt driemaandelijks uitbetaald op de bankrekening van de mantelzorger  in de loop van de maand volgend op het desbetreffende kwartaal.
  • Toekenningen van de mantelzorgtoelage gaan steeds in vanaf de eerste dag van de volgende maand na het indienen van een volledig aanvraagdossier. Er gebeurt dus geen verrekening voor het deel van de lopende maand.
  • Bij definitieve stopzetting (definitieve opname  woonzorgcentrum, overlijden, verhuis…) wordt de volledige mantelzorgtoelage van de lopende maand uitbetaald.
  • Bij tijdelijke afwezigheid van langer dan 1 maand (opname ziekenhuis, kortverblijf, verlof in buitenland,…) wordt de volledige mantelzorgtoelage van de lopende maand nog uitbetaald en heeft betrokkene opnieuw recht op de mantelzorgtoelage vanaf de eerste dag van maand volgend op de thuiskomst.
  • Bij foutieve of valse verklaringen of het niet meedelen van de stopzetting van de mantelzorg door de mantelzorger binnen de vastgelegde termijn kan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst de uitbetaalde mantelzorgtoelagen geheel of gedeeltelijk terugvorderen.

 

HERZIENING

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn kan ten alle tijde de voorwaarden en bepalingen van dit reglement aanpassen.

 

INWERKINGTREDING

Dit reglement treedt in werking vanaf 1/1/2025.

 

OVERGANGSREGELS

Alle personen die op 1/1/2025 een mantelzorgtoelage genoten op basis van de vorige reglementering behouden hun recht op mantelzorgtoelage op basis van het huidige attest van zorgbehoevendheid. Wanneer het huidig attest van zorgbehoevendheid vervalt, dient een nieuw attest conform de nieuwe regelementering bezorgd te worden.

Alle andere bepalingen en voorwaarden van dit reglement zijn wel op hen van toepassing. 

Deze maatregel is uitdovend.

 

 

Artikel 2:

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

 

Artikel 3: 

De besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2012 en 29 november 2022 worden met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.