De gemeenteraad dient de aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025, nadat het deel OCMW werd goedgekeurd, definitief vast te stellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 3°, 249-256, 257, 259, 285-288, 330-334
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 houdende strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden: goedkeuring
Het gemeenteraadsbesluit en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 december 2020 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 oktober 2021 houdende aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 werd afgesloten met volgende saldi:
beschikbaar budgettair resultaat:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.383.511 euro | 5.610.571 euro | 3.176.768 euro | 2.208.333 euro | 1.060.359 euro | 1.439.725 euro |
autofinancieringsmarge:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
1.316.542 euro | -278.681 euro | 443.233euro | 405.070 euro | 479.016 euro | 582.863 euro |
gecorrigeerde autofinancieringsmarge:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
1.296.279uro | -246.252 euro | 498.230 euro | 524.831 euro | 635.502 euro | 770.215 euro |
Het advies van het managementteam van 4 oktober 2021.
De beleids- en beheerscyclus (BBC2020) werd algemeen ingevoerd op 1 januari 2020.
Het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 dat zoals voorgeschreven bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, de toelichting en documentatie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
De jaarrekening gemeente 2020 werd vastgesteld in de gemeenteraad van 29 juni 2021.
Met deze aanpassing wordt de strategische en financiële situatie geactualiseerd. De coronacrisis speelde in 2020 een belangrijke rol bij de aanpassing van het meerjarenplan, zowel voor het jaar 2020 als 2021.
De gegevens van de jaarrekening 2020 werden verwerkt in deze aanpassing. De wijzigingen werden verder gemotiveerd in het bijgevoegde document.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (gemeente) vast.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 oktober 2021 werd vastgesteld, goed, waardoor de geïntegreerde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 definitief is vastgesteld.
Artikel 3:
De aanpassing van het strategisch meerjarenplan gemeente en OCMW Galmaarden 2020-2025 wordt volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Artikel 4:
De toezichthoudende overheid zal in kennis gesteld worden volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Ref. 840
Voor het uitvoeren van het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt voor wat betreft de Hernestraat.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40, 41,9°, 285-288, 330-334
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende goedkeuring van de uitgewerkte plannen voor het project Veilige Schoolomgevingen
De nodige borden dienen te worden aangekocht en geplaatst.
Aansluitend op het goedkeuren van de princiepsakkoorden voor het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt.
Hiervoor dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt dat geheel van toepassing is op gemeentewegen.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Het college legt het voorstel voor aanvullend reglement voor de Hernestraat ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Artikel 1: opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Hernestraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: voorrangsregeling
De bestuurders die rijden in Hernestraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de zijstraten die erop uitkomen. Deze regel geldt niet ten aanzien van Plaats.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht:
Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerzones zijn afgebakend met een witte dwarsstreep. Witte dwarsstrepen bakenen in de parkeerzones tussen Schoolstraat en Processiestraat de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan.
Artikel 4: overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden
Een doorlopende streep is aangebracht:
Een onderbroken streep is aangebracht:
Een naderingsmarkering is aangebracht:
Artikel 5: oversteekplaatsen
Een oversteekplaats voor voetgangers is aangebracht:
Artikel 6: verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken
Een verkeersgeleider is aangebracht op de gelijkgrondse berm ter hoogte van huisnummer 11.
Artikel 7: verhoogde inrichtingen
Een verhoogde inrichting in de vorm van een verkeersplateau is aangebracht tussen huisnummer 2A en 9.
Artikel 8:
De dienst openbare werken bezorgt een kopie van dit besluit aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Ref. 840
Voor het uitvoeren van het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt voor wat betreft de Bergstraat.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40, 41,9°, 285-288, 330-334
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende goedkeuring van de uitgewerkte plannen voor het project Veilige Schoolomgevingen
De nodige borden dienen te worden aangekocht en geplaatst.
Aansluitend op het goedkeuren van de princiepsakkoorden voor het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt.
Hiervoor dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt dat geheel van toepassing is op gemeentewegen. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Artikel 1: opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Bergstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: voorrangsregeling
De bestuurders die rijden in Bergstraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de straten die erop uitkomen. Deze regel geldt niet voor het kruispunt met Nieuwstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3: circulatiemaatregelen
Er geldt verboden toegang voor alle bestuurders tussen Nieuwstraat en Watermolenstraat. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 4: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren
Artikel 4.1: parkeerverbod
Artikel 4.1.1: permanent parkeerverbod
Er geldt parkeerverbod
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het aanbrengen van een onderbroken gele streep.
Artikel 4.1.2: parkeerverbod van maandag tot vrijdag, van 07.30u tot 17.30u
Er geldt parkeerverbod tussen Watermolenstraat en de oversteekplaats ter hoogte van huisnummer 49/51, van maandag tot vrijdag van 07.30u tot 17.30u.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 4.2: denkbeeldige rand van de rijbaan
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht:
Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerzones wordt afgebakend met witte dwarsstrepen.
Artikel 5: oversteekplaatsen
Een oversteekplaats voor voetgangers is aangebracht ter hoogte van huisnummer 49/51
Artikel 6:
De dienst openbare werken bezorgt een kopie van dit besluit aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Ref. 840
Voor het uitvoeren van het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt voor wat betreft de Winterkeer.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40, 41,9°, 285-288, 330-334
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende goedkeuring van de uitgewerkte plannen voor het project Veilige Schoolomgevingen
De nodige borden dienen te worden aangekocht en geplaatst.
Aansluitend op het goedkeuren van de princiepsakkoorden voor het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt.
Hiervoor dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt dat geheel van toepassing is op gemeentewegen.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Het college legt het voorstel voor aanvullend reglement voor de Winterkeer ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Artikel 1: opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Winterkeer, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: voorrangsregeling
Artikel 2.1: algemene voorrangsregeling
De bestuurders die rijden in Winterkeer hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de wegen die erop uitkomen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 2.2: voorrangsregeling in de asverschuivingen
De bestuurders die rijden in de ruimte tussen de asverschuivingen tussen huisnummer 48 en 62 hebben voorrang op de bestuurders die rijden naar de asverschuivingen toe.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3: inhaalverbod
Er geldt verboden een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 4: verplicht fietspad
Er geldt verplicht fietspad, aan beide zijden van de rijbaan, tussen Stationsstraat en huisnummer 31.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord D7:
Artikel 5: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren
Artikel 5.1: parkeerverbod
Er geldt verboden te parkeren:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 5.2: afbakening van parkeerzones
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht:
In de aldus gevormde parkeerzones duiden witte markeringen de plaatsen aan waar de voertuigen moeten staan.
Artikel 6: overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden
Een doorlopende streep is aangebracht:
Een naderingsmarkering is aangebracht ter hoogte van huisnummer 88
Artikel 7: overlangse markering die een fietspad aanduidt
Een overlangse markering die een fietspad aanduidt is aangebracht:
Artikel 8: oversteekplaatsen
Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:
Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken
Een verkeersgeleider is aangebracht aan de onpare zijde, in de bocht tussen huisnummer 88 en huisnummer 85.
Artikel 10:
De dienst openbare werken bezorgt een kopie van dit besluit aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Ref. 840
Voor het uitvoeren van het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt voor wat betreft de Hoogstraat.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40, 41,9°, 285-288, 330-334
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende goedkeuring van de uitgewerkte plannen voor het project Veilige Schoolomgevingen
De nodige borden dienen te worden aangekocht en geplaatst.
Aansluitend op het goedkeuren van de princiepsakkoorden voor het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt.
Hiervoor dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt dat geheel van toepassing is op gemeentewegen.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Het college legt het voorstel voor aanvullend reglement voor de Hoogstraat ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Artikel 1: opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Hoogstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: voorrangsregeling
De bestuurders die rijden in Hoogstraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de wegen die erop uitkomen.
Op het kruispunt met Bruinsbroekstraat geldt een bijzondere regeling:
Deze regel wordt ter kennis gebracht:
Artikel 3: overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden
Een doorlopende streep is getrokken:
Naderingsmarkeringen zijn getrokken tussen de rijstroken aan het kruispunt met Bruinsbroekstraat
Artikel 4: oversteekplaatsen
Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:
Artikel 5: verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken
Verkeersgeleiders zijn aangebracht op het kruispunt met Bruinsbroekstraat.
Artikel 6: verhoogde inrichtingen
Een verhoogde inrichting in de vorm van een verkeersplateau is aangebracht ter hoogte van huisnummer 6.
Artikel 7:
De dienst openbare werken bezorgt een kopie van dit besluit aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Ref. 840
Voor het uitvoeren van het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt voor een deel van voetweg 28 tussen Kapellestraat en Waterschaapstraat
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40, 41,9°, 285-288, 330-334
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De nieuwe gemeentewet van 24 juli 1988
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende goedkeuring van de uitgewerkte plannen voor het project Veilige Schoolomgevingen
De nodige borden dienen te worden aangekocht en geplaatst.
Aansluitend op het goedkeuren van de princiepsakkoorden voor het project Veilige Schoolomgevingen dienen de nodige aanvullende reglementen te worden opgemaakt.
Hiervoor dient een aanvullend reglement te worden opgemaakt dat geheel van toepassing is op gemeentewegen.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Het college legt het voorstel voor aanvullend reglement voor voetweg 28 aan de achterkant van de gemeentelijke basisschool Galmaarden ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Artikel 1:
Er geldt: weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers op het deel van voetweg 28 tussen de schoolgebouwen en Waterschaapstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 2:
De dienst openbare werken bezorgt een kopie van dit besluit aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
De gemeenteraad dient de bevoegde minister te adviseren over de oprichting van de woonmaatschappij die op 1 januari actief zal worden in onze gemeente. Het college heeft deze beslissing voorbereid.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen en de aanvullende brief van 18 maart 2021.
Het advies van de woonmaatschappijen Providentia en de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting
Na voorafgaand overleg in het toekomstforum, burgemeestersoverleg, lokaal woonoverleg en met de "Regio Noord" (Dilbeek, Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel, Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke) geven de gemeenten gezamenlijk vertegenwoordigd in Woonwinkel Pajottenland hun voorkeur aan om te evolueren naar één grote woonmaatschappij voor de regio Halle-Vilvoorde (referentieregio), die ruimte laat voor verdere afbakeningen in deelgebieden.
Indien die eerste optie niet gevolgd kan worden, is het advies om aan te sluiten bij samenwerkingsverband "Noord" (Dilbeek, Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel, Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke) met de uitdrukkelijke wens om die aansluiting te realiseren samen met de andere 5 Pajotse gemeenten behorende tot de Woonwinkel Pajottenland (en politiezone Pajottenland).
Volgende argumenten motiveren deze voorstellen:
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed te adviseren om bij voorkeur te evolueren naar één grote woonmaatschappij voor de regio Halle-Vilvoorde, die ruimte laat voor verdere afbakeningen in deelgebieden.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist om, indien die eerste optie niet gevolgd kan worden, de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed te adviseren aan te sluiten bij samenwerkingsverband "Noord" (Dilbeek, Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel, Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke) met de uitdrukkelijke wens om die aansluiting te realiseren samen met de andere 5 Pajotse gemeenten behorende tot de Woonwinkel Pajottenland (Bever, Gooik, Herne, Lennik en Pepingen).
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit als advies aan de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed, via woonmaatschappij@vmsw.be en dat voor 31 oktober 2021.
575.22
874.4_SHE_2021.100
OMV_2021117742
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door De Spiegeleer - Hermans bvba gevestigd te Dreve des Soupirs 12 te 1430 Rebecq, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 10 juli 2021.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 6 augustus 2021.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Bertelbeek 2 en met als kadastrale omschrijving (afd. 1) sectie D 801/2 X3.
Het betreft een aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen, kort omschreven gaat het over het slopen van de aanbouwen, verbouwen van de woning en het oprichten van een tweede aansluitende woning en het wijzigen van de rooilijn van de Bertelbeek.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag, aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project komt in deze artikelen niet voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Historiek
Op 26 november 2019 heeft het college een voorwaardelijk gunstig stedenbouwkundig attest afgegeven voor het uitbreiden en het opsplitsen van de bestaande woning.
Beschrijving omgeving
Op het betrokken perceel, zijnde een hoekperceel Stationsstraat-Bertelbeek, bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in open verband op normale afstand uit de as van de voorliggende rijwegen, op ruime afstand uit de linker perceelgrens en op korte afstand uit de rechter perceelgrens. Op het links aanpalend perceel (Stationsstraat 56) bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband palend aan de links aanpalende woning, op normale afstand uit de rechter perceelgrens en op normale afstand uit de as van de voorliggende rijweg. Op het rechts aanpalend perceel (Bertelbeek 4A) bevindt zich een ééngezinswoning opgericht in halfopen verband palend aan de rechts aanpalende woning, gelegen binnen de verkaveling 874.2.2000.6.
Beschrijving project
De aanvraag voorziet in het slopen van alle aanbouwen (veranda, garage,…) en in het oprichten van een tweede woning op het perceel, in halfopen verband, aansluitend tegen de rechter zijgevel tot op 3 m uit de rechter perceelgrens.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 23 augustus 2021 tot en met 21 september 2021. Er werden geen bezwaarschrift ontvangen.
Rooilijn
De Stationsstraat (buurtweg nr. 3) heeft een door de deputatie op 30 oktober 1935 goedgekeurde rooilijn van 12 m. De rooilijn valt samen met de gevel van de bestaande woning langs de Stationsstraat.
De Bertelbeek is een smalle weg met een breedte van ongeveer 4 m zodat het derhalve opportuun is een nieuwe rooilijn te bepalen op 3,5 m uit de wegas van de Bertelbeek, conform de rooilijn in de rechts aanpalende verkaveling, binnen de grenzen van het volledige goed, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om de rooilijn van de Bertelbeek binnen de grenzen van het volledig perceel met kadastrale aanduiding (afd. 1) sectie D 801/2 X3 waarvoor de aanvraag werd ingediend door De Spiegeleer - Hermans bvba, op 3,5 m uit de as van de weg te wijzigen en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige verkavelingsvergunning.
Dit agendapunt wordt verdaagd naar een latere zitting.
Ref. 637.83
De Vlaamse regering heeft op 4 juni 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact goedgekeurd. Met dit pact slaan Vlaanderen en de lokale besturen de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
In het kader van de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 is het wenselijk om principieel akkoord te gaan met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
De ondertekening van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen
De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020 met de officiële intekening Burgemeestersconvenant 2030 (Convenant of Mayors) in het kader van de intergemeentelijke opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan-SECAP door de provincie Vlaams-Brabant
Het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan (VEKP) 2021-2030
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
Bij ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatplan (LEKP) heeft de gemeente recht op een financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van een trekkingsrecht. Dit trekkingsrecht bedraagt voor de gemeente Galmaarden 29.325 euro.
De milieuadviesraad heeft in vergadering van 16 september 2021 geadviseerd akkoord te gaan met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De effecten van de klimaatsverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend. De ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden, zoals droogte en wateroverlast.
Overeenkomstig het regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2021 zullen de Vlaamse Overheid, de gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven gevraagd worden dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 van vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
De gemeente Galmaarden heeft officieel ingetekend in het Burgemeestersconvenant 2030 bij gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020. Met de ondertekening engageert de gemeente zich om :
Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact definitief goed. Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.
De Vlaamse regering nodigt nu de lokale besturen uit om het pact te ondertekenen. De regering verdeelt 25 miljoen euro steun onder de lokale besturen die dat doen. Lokale besturen hebben immers een sleutelrol in handen voor het behalen van de gezamenlijke klimaatdoelstellingen. De wederzijdse engagementen in het pact beklemtonen die sleutelrol.
Lokale besturen zullen zich hierbij engageren om:
De Vlaamse overheid zal zich engageren om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven na te streven:
1. Laten we een boom opzetten
2. Verrijk je wijk
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
4. Water het nieuwe goud
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert.
Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van een trekkingsrecht voor een bedrag van 29.325 euro.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt de principiële beslissing om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
Artikel 2:
De dienst grondgebiedzaken - milieu bezorgt een kopie van dit besluit aan de Provincie Vlaams-Brabant, Dienst leefmilieu en aan de Vlaamse overheid via het loket voor lokale besturen, uiterlijk op 29 oktober 2021.
Op 28 mei 2019 heeft de gemeenteraad beslist om de procedure tot openbare verkoop van de oude pastorie van Galmaarden, Kammeersweg 1, 1570 Galmaarden op te starten.
De openbare verkoop verliep via Notariskantoor Stadsbader online via het platform Biddit.be.
Na voeren van ruime en doelgerichte publiciteit werd een bod voor een bedrag van 275.000 euro ontvangen. Ondanks het feit dat de prijs van het schattingsverslag niet werd gehaald, stelt het college voor om het bod te aanvaarden en de verkoop van het goed definitief toe te wijzen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, 41,11°, 279, 285-288, 292-293, 330-334
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2015 houdende goedkeuring pastorieplan gemeente Galmaarden
Het ministerieel besluit tot desaffectatie van het presbyterium van Galmaarden van 6 oktober 2015
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 houdende openbare verkoop van het voormalige pastoriegebouw van Galmaarden, gelegen Kammeersweg 1 en goedkeuring schattingsverslag
De omzendbrief KB/ABB 2019/3: transacties van onroerende goederen
De ontvangsten uit deze openbare verkoop zullen worden geboekt onder registratiesleutels 2021/GBB/0050-00/22010000 en 2021/GBB/0050-00/22199000.
Het onroerend goed, de pastorie van Galmaarden, gelegen Kammeersweg 1, 1570 Galmaarden, werd in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 online openbaar te koop aangeboden door Notariskantoor Stadsbader te Galmaarden via het platform biddit.be.
Deze verkoop werd aangekondigd:
- op www.biddit.be
- door aankondiging ter plaatse
- door aankondiging via de gemeentelijke website en facebookpagina
- door aankondiging met affiches
- door aankondiging via persbericht
De openbare verkoop werd voorafgegaan door bezoekdagen. Op zaterdagen 4 en 18 september 2021 werden twee vrije bezoekdagen georganiseerd. Daarnaast werden 5 bezoekmomenten op afspraak vastgelegd. In totaal bezochten meer dan 15 geïnteresseerde kopers het pand.
In de verkoopbundel met alle lasten en voorwaarden van de verkoop, werd duidelijk verwezen naar het beschermd statuut en de erfgoedwaarde van het gebouw.
Het schattingsverslag van de landmeter-expert dateert van 16 mei 2019 en verwijst naar de erfgoedwaarde evenals naar de leegstand en de staat van het gebouw. De taxatiewaarde bedroeg 285.500 euro.
Kandidaat-kopers hadden de mogelijkheid gedurende de aftelperiode van 27 september 2021 tot en met 5 oktober 2021 om 13 uur via Biddit.be hun bod uit te brengen.
Bovenvermelde acties duiden op ruime bekendmaking en ruime gelegenheid tot bezoek aan het pand.
Er kan dan ook worden vastgesteld dat de geboden prijs best wordt aanvaard , ook rekening houdende met volgende bijkomende motivering:
De gemeenteraad wordt daarom gevraagd om het enige bod van 275.000 euro vanwege de bieder zoals vermeld in de bijgaande aankoopbelofte te aanvaarden en de toewijs goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de openbare verkoop van de voormalige pastorie van Galmaarden gelegen Kammeersweg 1, 1570 Galmaarden goed en wijst het onroerend goed definitief toe aan de hoogste bieder, zoals vermeld in de aankoopbelofte, voor een bedrag van 275.000 euro.
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur tot ondertekening van de notariële akte.
Artikel 3:
De dienst interne zaken bezorgt een kopie van dit besluit aan notariskantoor Stadsbader, Kapellestraat 63A, 1570 Galmaarden.
ref. 482.23
De technische dienst wenst ongebruikte voertuigen en materialen te verkopen. Deze voertuigen en materialen worden openbaar te koop aangeboden: hetzij aan bedrijven, hetzij aan particulieren, of aan een schroothandelaar tegen de geldende dagprijs indien een voertuig niet wordt verkocht.
In het verleden werd gewerkt met een verkoop volgens schriftelijk bod onder gesloten omslag. Er wordt nu voorgesteld om te werken via een online verkoop.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De ontvangsten zullen worden ingeschreven onder volgende registratiesleutels van het investeringsbudget 2021:
1. | Aanhangwagen 1 | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
2. | Aanhangwagen 2 | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
3. | Aanhangwagen 3 | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
4. | Aanhangwagen ISIS, signalisatie | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
5. | Aanhangwagen Ansens | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
6. | Aanhangwagen VSO | 2021/GBB/0200-00/23000000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
7. | Graaf-/laadcombinatie JCB | 2021/GBB/0200-00/24300000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
8. | Mini Cooper personenwagen | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
9. | Mercedes bestelwagen | 2021/GBB/0200-00/24300000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
10. | Betonnen borduren: +/- 300 stuks | 2021/GBB/0200-00/70000999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
11. | New Jersey betonblokken:+/- 300 stuks | 2021/GBB/0200-00/70000999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
12. | Fietsen | 2021/GBB/0200-00/70000050/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
13. | Klepelmaaier | 2021/GBB/0200-00/24300000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
De gemeentelijke technische dienst beschikt over enkele roerende goederen: wagens, machines en materialen waarvan niet langer gebruik gemaakt wordt en waaraan geen ander bestemming kan worden gegeven. Het bewaren van deze goederen is niet meer wenselijk. De technische dienst wenst enkele artikelen te verkopen.
Het gaat om volgende items:
1. | Aanhangwagen 1 | geen documenten |
2. | Aanhangwagen 2 | geen documenten |
3. | Aanhangwagen 3 | geen documenten |
4. | Aanhangwagen ISIS, signalisatie | geen documenten |
5. | Aanhangwagen Ansens | geen documenten |
6. | Aanhangwagen VSO | documenten aanwezig |
7. | Graaf-/laadcombinatie JCB | geen documenten |
8. | Mini Cooper - personenwagen | geen documenten - geen sleutel (in beslag genomen) |
9. | Mercedes - bestelwagen | documenten aanwezig |
10. | Betonnen borduren +/- 300 stuks | |
11. | New Jersey betonblokken +/- 300 stuks | |
12. | Fietsen | |
13. | Klepelmaaier |
In het verleden werd er gewerkt met en formule waarbij een schriftelijk bod onder gesloten omslag werd gedaan. Deze procedure is omslachtig. Daarom is he raadzaam om via een online verkoop trachten te werken.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om volgende voertuigen en materialen online openbaar te verkopen.
1. | Aanhangwagen 1 | geen documenten |
2. | Aanhangwagen 2 | geen documenten |
3. | Aanhangwagen 3 | geen documenten |
4. | Aanhangwagen ISIS, signalisatie | geen documenten |
5. | Aanhangwagen Ansens | geen documenten |
6. | Aanhangwagen VSO | documenten aanwezig |
7. | Graaf-/laadcombinatie JCB | geen documenten |
8. | Mini Cooper - personenwagen | geen documenten - geen sleutel (in beslag genomen) |
9. | Mercedes - bestelwagen | documenten aanwezig |
10. | Betonnen borduren +/- 300 stuks | |
11. | New Jersey betonblokken +/- 300 stuks | |
12. | Fietsen | |
13. | Klepelmaaier |
Artikel 2:
Het college wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
300.1
De gemeenteraad is bevoegd om de gunningsprocedure en opdrachtdocumenten vast te stellen voor de dienstverlening "Begeleiding HRM en organisatieontwikkeling".
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 10°, 285-288, 330-334
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38 en artikel 42, §1, 1°a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 139.000 euro niet) en artikel 57
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 oktober 2021 waarbij de gemeenteraad wordt gemandateerd om een samengevoegde overheidsopdracht te voeren voor gemeente en OCMW Galmaarden.
De kredieten voor de uitgaven verbonden aan deze overeenkomst zijn voorzien onder jaarbudgetrekening: 2021-2025/GBB/0112-00/61310020
Aangezien de huidige overeenkomst voor de begeleiding HRM en organisatieontwikkeling van het lokaal bestuur een einde neemt op 31 december 2021, is het aangewezen een nieuwe overeenkomst af te sluiten.
Als gunningsprocedure wordt de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking voorgesteld. De opdrachtdocumenten werden voorbereid door de personeelsdienst.
Het bestek omvat volgende opdrachtonderdelen:
- juridische ondersteuning
- ondersteuning bij de uitbouw van de organisatie
- projectmatige begeleiding
De opdracht kan aangegaan worden voor een looptijd van 4 jaar, zijnde van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
De opdracht wordt uitgevoerd voor het lokaal bestuur Galmaarden (OCMW en Gemeentebestuur), daartoe dient het OCMW de gemeente tot een samengevoegde opdracht te machtigen. De opdracht kan geraamd worden op 57.600 euro voor de volledige looptijd.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten en de indicatieve raming voor de opdracht "Begeleiding HRM en organisatieontwikkeling" goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek nr. 2021-300.1-HRM en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het voeren van de plaatsingsprocedure door middel van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Ref. 856.2
De gemeenteraad is bevoegd om de plaatsingsprocedure voor de opdracht Leveren en plaatsen van prefab grafkelders voor twee personen en leveren van urnenkelders en colombariumzuilen voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,10°, 285-288, 330-334
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1°a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 139.000 euro niet) en artikel 57
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°
De wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het koninklijk besluit van 26 september 1991
De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en het koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
In de volledige meerjarenplanning 2020-2025 is een budget voorzien van 165.000 euro onder ACT-71/0990-00/22200007/Gemeente/CBS/IP-6.
Voor het leveren en plaatsen van prefab grafkelders voor twee personen en leveren van urnenkelders en colombariumzuilen voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 werden de opdrachtdocumenten opgemaakt.
Voor deze opdracht worden voor de komende jaren grafkelders, urnenkelders, colombariumzuilen en carroussels aangekocht voor de verschillende gemeentelijke begraafplaatsen.
De indicatieve raming van deze opdracht bedraagt in totaal 138.884,23 euro (incl. BTW)
Het college vraagt de gemeenteraad deze documenten en de gunningswijze via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten voor Leveren en plaatsen van prefab grafkelders voor twee personen en leveren van urnenkelders en colombariumzuilen voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 goed.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de plaatsingsprocedure door middel van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Haviland heeft het gemeentebestuur ondersteund bij de opmaak van de opdrachtdocumenten en procesbegeleiding voor de selectie van een ontwerper in het dossier herbestemming Sint-Pieterskerk Galmaarden.
Het college stelt voor om deze samenwerking te bestendigen gedurende de uitvoeringsfase van het project. Daartoe kan de gemeenteraad een samenwerkingsovereenkomst afsluiten HAVILAND intercommunale IgSv (verder: ”Haviland”) met betrekking tot een dienstverlening projectregie voor voor herbestemming Sint-Pieterskerk, omgevingswerken en gedeelte Baljuwhuis op het Marktplein te van Galmaarden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, 40,10°, 285-288, 330-334
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019
De kredieten voor deze opdracht zijn gekoppeld aan ACT-123: Project herbestemming Sint-Pieterskerk uit het meerjarenplan 2020-2025.
Overeenkomstig artikel 4 van haar statuten heeft Haviland tot doel haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder openbare werken en projecten.
Haviland heeft bijgevolg de mogelijkheid om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, dit onder meer inzake openbare werken en de technische en administratieve begeleiding bij projecten.
De gemeente Galmaarden kan als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland een beroep te doen op deze diensten van de dienstverlenende vereniging.
De toewijzing van de opdracht door de gemeente aan Haviland is niet onderworpen is aan de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling overeenkomstig artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Op de eventuele in opdracht van Haviland als aanbestedende overheid door derden uit te voeren leveringen, diensten of werken is de wetgeving overheidsopdrachten wel onverkort van toepassing, dit zowel wat betreft de plaatsing als de uitvoering van de opdracht.
Haviland kan omwille van jarenlange ervaring in de begeleiding van de bouw van openbare gebouwen en haar technische expertise binnen het personeelsbestand de gemeente bijstaan in de projectbegeleiding met betrekking tot het project herbestemming van de Sint-Pieterskerk, omgevingswerken en deel Baljuwhuis. Deze opdracht omvat het projectbeheer, veiligheidscoördinatie en EPB-verslaggeving. De erelonenpercentages worden vermeld in bijgaande overeenkomst en raming van de projectregie.
Het college acht het, mede gezien het samen doorlopen van het voortraject, aangewezen om voornoemde diensten toe te kennen aan Haviland overeenkomstig de modaliteiten zoals beschreven in de als bijlage toegevoegde overeenkomst, dit gelet op de expertise van Haviland op dit terrein.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft Haviland intercommunale igsv de opdracht voor het uitvoeren van de projectregie (projectbeheer, veiligheidscoördinatie en EPB-verslaggeving) voor het project herbestemming van de Sint-Pieterskerk, omgevingswerken en deel Baljuwhuis overeenkomstig de bijgevoegde overeenkomst, die integraal deel uitmaakt van dit besluit en keurt daartoe de overeenkomst goed.
Artikel 2:
Het college wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit
Artikel 3:
De dienst grondgebiedzaken-openbare werken bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland intercommunale igsv, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik.
Het decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 285-288, 330-334, 388 en 392
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2021 over de oprichting van de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik: goedkeuring huishoudelijk reglement van het Beheerscomité
Gunstig advies van de directie van de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Gunstig advies van het beheerscomité van 15 juni 2021.
De gemeente Bever is vragende partij om deel uit te maken van de Academie Gooik Muziek Woord en Dans in samenwerking met de gemeenten Galmaarden en Herne.
De huidige beheersvorm, zijnde de bestuurscommissie, voldoet niet meer aan de wettelijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur zodat een nieuw voorstel van interlokale vereniging en huishoudelijk reglement aan de orde zijn.
De goedwerkende bestuurscommissie wordt op deze manier omgevormd tot een beheerscomité.
De huidige vertegenwoordiging, zijnde 15 leden voor de gemeente Gooik, 5 leden voor de gemeente Galmaarden en 5 leden voor de gemeente Herne, kan overgaan naar een vertegenwoordiging van 10 leden voor de gemeente Gooik en telkens 5 leden voor de gemeenten Galmaarden, Herne en Bever.
Op deze manier blijft de individuele aanpak van de verschillende gemeenten bewaard en kan men eigen klemtonen leggen zowel op financieel als organisatorisch vlak.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de oprichting en de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2:
De in artikel 1 vermelde samenwerkingsovereenkomst is van kracht met ingang van 1 november 2021.
Artikel 3:
Deze samenwerkingsovereenkomst zal voor het gemeentebestuur ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Artikel 4:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit samen met de samenwerkingsovereenkomst aan de gemeentebesturen van Bever, Galmaarden en Herne.
Het decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 285-288, 330-334, 388 en 392
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2021 over de oprichting van de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst
Gunstig advies van de directie van de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Gunstig advies van het beheerscomité van 15 juni 2021.
De gemeente Bever is vragende partij om deel uit te maken van de Academie Gooik Muziek Woord en Dans in samenwerking met de gemeenten Galmaarden en Herne.
De huidige beheersvorm, zijnde de bestuurscommissie, voldoet niet meer aan de wettelijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur zodat een nieuw voorstel van interlokale vereniging en huishoudelijk reglement aan de orde zijn.
De goedwerkende bestuurscommissie wordt op deze manier omgevormd tot een beheerscomité.
De huidige vertegenwoordiging, zijnde 15 leden voor de gemeente Gooik, 5 leden voor de gemeente Galmaarden en 5 leden voor de gemeente Herne, kan overgaan naar een vertegenwoordiging van 10 leden voor de gemeente Gooik en telkens 5 leden voor de gemeenten Galmaarden, Herne en Bever.
Op deze manier blijft de individuele aanpak van de verschillende gemeenten bewaard en kan men eigen klemtonen leggen zowel op financieel als organisatorisch vlak.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Artikel 2:
Het in artikel 1 vermelde huishoudelijk reglement is van kracht met ingang van 1 november 2021.
Artikel 3:
Dit huishoudelijk reglement zal voor het gemeentebestuur ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Artikel 4:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit samen met het huishoudelijk reglement aan de gemeentebesturen van Bever, Galmaarden en Herne.
9:81
Fluvius vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering op 6 december 2021 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Ludo Persoons, wonende te Kasteelstraat 26 te 1570 Vollezele en de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, worden aangeduid als volmachtdragers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius opdrachthoudende vereniging tot het einde van de gemeentelijke legislatuur
De gemeente Galmaarden is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 27 september 2021 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 6 december 2021 plaatsheeft.
De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 22 september 2021 als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2022.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Omwille van de zeer beperkte agenda en de geografische spreiding van de diverse deelnemende gemeenten wordt deze Buitengewone Algemene Vergadering op digitale wijze gehouden.
Gezien de vereiste van openbaarheid (artikel 432 van het DLB) zal deze digitale bijeenkomst via livestream te volgen zijn. Aan de vertegenwoordiger van de gemeente zal een persoonlijke code bezorgd worden waaraan het aantal aandelen van de gemeente gekoppeld wordt. Er zal voor gezorgd worden dat de vertegenwoordiger op een IT-veilige manier zijn/haar stem kan uitbrengen en indien gewenst vragen kan stellen. Andere geïnteresseerden zullen tevens via een link op de website van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging de Buitengewone Algemene Vergadering live kunnen volgen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2021 goed.
Artikel 2:
De heer Ludo Persoons, Kasteelstraat 26 te 1570 Vollezele, en de heer Patrick Decat, Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, worden aangeduid als volmachtdragers op de bovengenoemde digitale algemene vergadering van Fluvius OV op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Fluvius OV ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
9:81
Haviland Intercommunale IgSv vraagt om voor de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer de heer Patrick Decat, Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Gunther De Smedt, Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, werden aangeduid als volmachtdragers voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur 2019-2024
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De gemeente werd per brief van 5 oktober 2021 opgeroepen om kennis te willen nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland die op 8 december 2021 plaatsheeft in Asse-Zellik. Gezien de Corona-situatie heeft Haviland beslist deze vergaderlocatie vast te leggen, rekening houdend met de toepassing van de social distancing en de vergadering te laten plaatsvinden onder hybride vorm: met mogelijkheid om online te vergaderen via Teams.
De agenda bevat volgende agendapunten:
1. Notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021 goedkeuring;
(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd.);
2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring;
3. Varia.
De gemeente Galmaarden heeft haar volmachtdrager(s) reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland IgSv van 8 december 2021 goed.
Artikel 2:
De heer Patrick Decat (effectief vertegenwoordiger), Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Gunther De Smedt (plaatsvervangend), Paulusstraat 10 te 1570 Galmaarden, worden gemandateerd om op bovengenoemde vergadering van Haviland IgSv te handelen en te beslissen overeenkomstig artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan Haviland, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik.
9:81
Fluvius West (voor 1 januari 2020 Infrax West) vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering van 13 december 2021 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Jo Stalpaert, wonende te Repingestraat 80A te 1570 Vollezele en mevrouw Kim Bonduelle, wonende te De Roen 31 te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West (voorheen Infrax West) tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De gemeente Galmaarden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per aangetekende brief van 23 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 13 december 2021 plaatsheeft in Torhout. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt.
De agenda werd als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aangezien we momenteel geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, staat het op heden niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Fluvius West verwijst naar de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, en vraagt om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 13 december 2021 goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de heer Jo Stalpaert, Repingestraat 80A te 1570 Vollezele en als eventueel plaatsvervanger mevrouw Kim Bonduelle, De Roen 31 te 1570 Galmaarden, aan als volmachtdragers op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West (voorheen Infrax West) met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 4:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
9:81
Aankoopcentrale Creat (dienstverlenende vereniging TMVS) vraagt voor haar algemene vergadering van 14 december 2021 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2020 over de goedkeuring van de toetreding tot Creat aankoopcentrale (dienstverlenende vereniging TMVS) en goedkeuring statuten en toetredingsvoorwaarden en aankoop van een aandeel
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2020 waarbij de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19A, 1570 Galmaarden, wordt aangeduid als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van aankoopcentrale Creat (dienstverlenende vereniging TMVS) tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De statuten van TMVS dv
De gemeente Galmaarden is aangesloten bij TMVS dv.
De gemeente werd per aangetekende brief van 1 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat (TMVS) die op 14 december 2021 doorgaat.
De agenda van de algemene vergadering van Creat (TMVS) van 14 december 2021 werd als volgt vastgesteld:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat (TMVS dv) van 14 december 2021, en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten, goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist om de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19 A te 1570 Galmaarden, aan te duiden als vertegenwoordiger op de bovengenoemde buitengewone algemene vergadering met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit en om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven.
Artikel 3:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
9:81
PBE vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334, 432
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Ludo Van Paepegem, wonende te Hoogstraat 19 A te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van PBE tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De gemeente Galmaarden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
De gemeente werd per aangetekende brief van 22 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op 17 december 2021 plaatsheeft in Lubbeek. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 22 september 2021 overgemaakt.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 13 september 2021 als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient, volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, te worden bepaald voor elke algemene vergadering.
Aangezien we momenteel geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, staat het op heden niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk.
PBE verwijst naar de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, en vraagt om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 17 december 2021 goed.
Artikel 2:
De heer Patrick Decat, Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, en de heer Ludo Van Paepegem, Hoogstraat 19 A te 1570 Galmaarden, worden aangeduid als volmachtdragers op de bovengenoemde buitengewone algemene vergadering van PBE op 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
Het secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan PBE ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
9:81
Riobra vraagt voor haar buitengewone algemene vergadering van 20 december 2021 de agenda goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigden te willen vaststellen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij de heer Jo Stalpaert, Repingestraat 80A te 1570 Vollezele, en de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, worden aangeduid als vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Riobra tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024
De gemeente Galmaarden is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente werd per aangetekende brief van 23 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Riobra die op 20 december 2021 plaatsheeft in Lubbeek. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 20 december 2021 werd als volgt vastgesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aangezien we momenteel geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, staat het op heden niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk.
Riobra verwijst naar de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, en vraagt om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 20 december 2021 goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de heer Jo Stalpaert, Repingestraat 80A te 1570 Vollezele en als plaatsvervanger de heer Patrick Decat, wonende te Hernestraat 86 te 1570 Tollembeek, aan als volmachtdragers op de buitengewone algemene vergadering van Riobra met het mandaat om te handelen en te beslissen conform artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 4:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Riobra ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres “vennootschapssecretariaat@fluvius.be“.
9:81
In het kader van het kerntakendebat werd beslist om de dienstverlening Fluvius GIS af te bouwen.
Fluvius GIS verzorgde de aankoop en ter beschikking stelling van een GIS-software voor de aangesloten lokale besturen.
De overdracht van de dienstverlening kan enkel indien de beheersoverdracht die de gemeente aan Fluvius gaf, wordt ingetrokken.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking
De statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografie en geografie betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen”.
Artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius GIS-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien
De gemeente Galmaarden is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius West heeft een aanbod gecreëerd voor haar deelnemers, met name Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Fluvius West zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.
Ingevolge de statutenwijzigingen van 10 december 2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West.
Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden. Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.
De gemeente is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. De gemeente is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.
Gelet op bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op bovenvermelde visie van de gemeente over de invulling van de GIS activiteit, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen.
De gemeente verzoekt de raad van Bestuur van Fluvius West om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de eerstkomende Algemene Vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit, en bijgevolg de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS, goed en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.
Artikel 2:
De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Fluvius West de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 4:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
9:81
In het kader van het kerntakendebat werd beslist om de dienstverlening Fluvius CENTER af te bouwen.
Fluvius CENTER biedt lokale besturen de dienstverlening aan om serveromgevingen fysiek te hosten in een datacenter. Het lokaal bestuur moet dan ook op zoek naar een andere dienstverlener.
Fluvius kan deze overdracht niet doen in opdracht van de gemeente. De overname van de dienstverlening kan enkel indien de beheersoverdracht die de gemeente aan Fluvius gaf, wordt ingetrokken.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking
De statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemers van capaciteit met het oog op data- en aanverwante communicatie op elektronische communicatienetwerken en installaties, en de opslag en de beveiliging van deze data ten behoeve van de deelnemers die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen en binnen het toegestane wettelijke en contractuele kader”.
Artikel 13 van het reglement Fluvius Center, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius Center-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien
De statutenwijzigingen van 10 december 2020, waarin de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius Center werd opgenomen in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West
De gemeente Galmaarden is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Gelet op de informatisering van de gemeentelijke werkzaamheden en de steeds toenemende behoefte van de gemeente aan capaciteit voor opslag van data.
Fluvius West heeft een aanbod gecreëerd voor haar deelnemers, met name Fluvius Center bestaande uit datacenterdiensten. De datacenterdiensten bestaan enerzijds uit Infrastructure as a Service (IaaS) waarbij virtuele machines worden aangeboden op een gedeelde infrastructuur binnen een datacenter van Fluvius West waarbij server-, geheugen- en diskcapaciteit afgenomen kan worden en anderzijds uit housing waarbij rack-ruimte wordt aangeboden in een datacenter van Fluvius West waar de gemeente zijn hardware kan onderbrengen.
Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, werd beslist om de activiteit Fluvius Center niet langer als kerntaak te weerhouden. Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius Center te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.
De gemeente hecht een groot belang aan de beveiliging van haar dataopslag. De gemeente is van oordeel dat datacenterdiensten een volwaardige activiteit betreffen en wenst deze datacenterdiensten tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking en beveiliging ervan en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. De gemeente is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.
Gelet op bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op bovenvermelde visie van de gemeente over de invulling van de datacenterdiensten, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius Center te herroepen.
De gemeente verzoekt de raad van Bestuur van Fluvius West om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius Center uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de eerstkomende Algemene Vergadering.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius Center activiteit, en bijgevolg de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius Center, goed en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.
Artikel 2:
De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Fluvius West de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 4:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
9:81
De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. De raden van bestuur hebben daartoe een jaarnota voorbereid.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 441
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2021 van PBE worden aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.
Indien de jaarnota aanleiding geeft tot vragen aan de betrokken bestuurder, zal deze tijdens een volgende vergadering worden uitgenodigd voor een mondelinge toelichting.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2021 van PBE.
9:81
De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 441
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2021 van Riobra wordt aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.
Gemeentelijke vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur, de heer Ludo Persoons licht de stukken toe aan de gemeenteraad.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2021 van Riobra.
9:81
De leden van de bestuursorganen brengen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 441
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 441, brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2021 van Fluvius West wordt aan de gemeenteraadsleden ter kennisgeving bezorgd.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag over de activiteiten in het eerste semester van 2021 van Fluvius West.
185.3
Het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele dient ter aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 houdende Kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele: goedkeuren meerjarenplan 2020-2025
Het erkend representatief orgaan, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, gaf op 5 oktober 2021 gunstig advies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de kerkraad van Sint-Paulus Vollezele op 2 oktober 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 november 2019.
Het budget 2022, vastgesteld en goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele op 15 juni 2021 werd ingediend door het centraal kerkbestuur Galmaarden op 7 oktober 2021 en past binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele, aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel.
185.3
Het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden dient ter aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende Kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden: goedkeuren meerjarenplan 2020-2025
Het erkend representatief orgaan, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, gaf op 5 oktober 2021 gunstig advies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de kerkraad van Sint-Pieter Galmaarden op 13 juni 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
Het budget 2022, vastgesteld en goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden op 16 september 2021 werd ingediend door het centraal kerkbestuur Galmaarden op 7 oktober 2021 en past binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden, aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel.
185.3
Het budget 2022 van kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek dient ter aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2019 houdende Kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek: goedkeuren meerjarenplan 2020-2025
Het erkend representatief orgaan, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, gaf op 5 oktober 2021 gunstig advies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de kerkraad van Sint-Martinus Tollembeek op 24 september 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019.
Het budget 2022, vastgesteld en goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek op 28 juni 2021 werd ingediend door het centraal kerkbestuur Galmaarden op 7 oktober 2021 en past binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan de kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek, aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel.
185.3
Het Centraal Kerkbestuur Galmaarden diende op 7 oktober 2021 het gecoördineerd budget 2022 in. De gemeenteraad wordt gevraagd hier akte van te nemen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het coördinatie budget 2022 werd vastgesteld door het Centraal Kerkbestuur Galmaarden op 6 oktober 2021 en ingediend bij het gemeentebestuur op 7 oktober 2021.
Volgende budgetten voor het jaar 2022 werden opgenomen in het gecoördineerd budget 2022:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt neemt akte van het coördinatie budget 2022 van het Centraal Kerkbestuur Galmaarden.
Artikel 2:
De dienst interne zaken - secretariaat bezorgt een kopie van dit besluit aan het Centraal Kerkbestuur Galmaarden en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel..
871.7 RUP_RWZI_fase_2
In zitting van 31 oktober 2017 werd door de gemeenteraad beslist om het ruimtelijk uitvoeringsplan Project 22.632 RWZI Galmaarden op te maken. De gemeente Galmaarden werkt hiervoor samen met rioolbeheerder Aquafin en laat zich voor de opmaak van het RUP bijstaan door het extern studiebureau D+A Consult.
De opdracht bestaat uit de opmaak van een gemeentelijk RUP in kader van de uitbreiding van een bestaande rioolwaterzuiveringsinstallatie gelegen op het grondgebied van de gemeente Galmaarden. De huidige bestemming van het perceel is landschappelijk waardevol agrarisch gebied conform het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse (KB 7/03/1977). Een gepaste herbestemming dringt zich dan ook op.
Op 29 december 2020 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘RWZI Galmaarden fase 2’ te Galmaarden voorlopig vastgesteld.
Op 29 juni 2021 heeft de gemeenteraad het RUP definitief vastgesteld.
Het dossier is via het DSI en aangetekende post op 9 juli 2021 ter kennis overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en aan het departement Omgeving - GOP.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2017 met betrekking tot de opmaak gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘RWZI Galmaarden fase 2’ te Galmaarden
Het besluit van de gemeenteraad van 29 december 2020 houdende de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘RWZI Galmaarden fase 2’ te Galmaarden
Het besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2021 houdende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'RWZI Galmaarden fase 2' te Galmaarden (project 22.632)
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen
De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement Omgeving - GOP hebben hun schorsingsbevoegdheid binnen de vijfenveertig kalenderdagen niet uitgeoefend. Bijgevolg is het besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2021 gepubliceerd in het Staatsblad op 23 september 2021 en op de gemeentelijke website, waardoor het na 14 dagen definitief in werking is getreden.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt er kennis van dat het op 29 juni 2021 definitief vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘RWZI Galmaarden fase 2’ te Galmaarden voor algemene bekendmaking is gepubliceerd in het Staatsblad van 23 september 2021 en op de website van de gemeente.
Mondelinge vragen
GOEDKEURING NOTULEN.
In toepassing van artikel 32§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld dat gedurende de raadzitting geen bemerkingen werden gedaan in verband met het verslag, zodat de notulen van de vorige raadzitting van werden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
algemeen directeur
Gunther De Smedt
voorzitter raad